بیوگرافی کامل کیلین مورفی (Cillian Murphy) از کودکی تا به امروز

نام: کیلین مورفی

تاریخ تولد: 25 می 1976 (4 خرداد 1355)

سن: 43 سال

محل تولد: داگلاس، جمهوری ایرلند

قد: 175 سانتی متر

شغل: بازیگر تئاتر و سینمای ایرلندی

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی کیلین مورفی

“کیلین مورفی” بازیگری ایرلندی و ستاره سینمای آمریکاست که با نقش آفرینی در فیلم های “28 روز بعد” (28 Days Later)، “صبحانه در پلوتون” (Breakfast on Pluto)، “در زمان” (In Time) و سریال “پیکی بلایندرز” (peaky blinders) مشهور شد.

“کیلین” در 25 ماه می سال 1976 در کانتری کورک به دنیا آمد. در ابتدا خانواده “کیلین” که شامل سه کودک کوچکتر از او بودند، در داگلاس زندگی می کردند، اما سپس به حومه شهر بالین تمپل نقل مکان کردند.

والدین خانواده “مورفی” در حوزه آموزشی کار می‌ کردند. پدر “کیلین” بازرسی در اداره آموزش و پرورش ایرلند بود و مادرش زبان فرانسه تدریس می‌کرد. پدربزرگ، عموها و عمه های او نیز به عنوان معلم مشغول به کار بودند. علاوه بر این، “مورفی” در زمینه موسیقی نیز آموزش دید. به همین دلیل بود که او رویای ستاره راک شدن را داشت.

رویای این نوجوان برای موسیقی، تقریبا او را به پایان قرارداد با شرکت مشهور موسیقی سوق داد. اما در دقایق آخر لغو  شد. احتمالا سرنوشتش این بود. “کیلین مورفی” متوجه شد که می خواهد زندگی آینده اش را با موسیقی ارتباط داشته باشد. این مرد جوان، در سن شانزده سالگی، به طور تصادفی در کلاس هنرهای نمایشی شرکت کرد. بعدها “کیلین” اعتراف کرد در آن لحظه به آن موضوع علاقه پیدا کرده بود.

اما پس از اینکه “کیلین مورفی” با اصرار پدر و مادرش مدرسه را به پایان رساند، وارد دانشگاه تئاتر نشد، در عوض به بخش حقوق دانشگاه کورک رفت. این پسر جوان اصلا علاقه ای به وکیل شدن نداشت. اما مطالعات او درباره مقررات قانونی، برایش خسته کننده و بی مزه بود.

اما “مورفی” از قسمت تئاتر دانشگاه دیدن کرد و با لذت در نمایش ها شرکت کرد. او هر بار مهارت های بازیگری بیشتری از خودش نشان می داد. زمانی که این بازیگر جوان که چهره خوب و قد متوسطی داشت (175 سانتی متر) توسط کارگردان های نمایش “خوک های دیسکو” (Disco Pigs) مورد توجه قرار گرفت. آنها “کیلین” را به بازی در نقش اصلی دعوت کردند. “کیلین مورفی” زندگینامه خلاقانه اش را از این نقش آغاز کرد.

فیلم های او

اولین نمایش موفق او در نمایش شورانگیز “خوک های دیسکو” حتی در فستیوال فیلم دوبلین نیز پخش شد و آنقدر برای مورفی 20 ساله الهام بخش بود که او بالاخره تصمیم گرفت بر حرفه بازیگری تمرکز کند. “کیلین” به طور مرتب در صحنه تئاتر دوپلین دیده می شد و در زمان استراحتش، در فیلم های سینمایی نیز بازی می کرد.

کیلین مورفی در فیلم لبه تیغ

این بازیگر با بازی در فیلم “آفتاب سوختگی” (Sunburn) در سال 1999 کار خود را آغاز کرد. این بازی برجسته به پیشرفتی عالی برای “کیلین مورفی” تبدیل شد. از این نقطه بود که بیشتر در صحنه فیلمبرداری ظاهر می شد و کمتر به بازی در تئاتر می پرداخت.

بازیگر جوان چشم آبی نقش جدیدی در فیلم ملودارماتیک “لبه تیغ” (On the Edge) به دست آورد. این فیلم داستان مردی جوان به نام “جاناتان” را روایت می کند که تصمیم به خودکشی می گیرد. و در سال 2001 “کیلین مورفی” برای اولین بار تلاش کرد تا نمایش نامه ای بنویسد. این بازیگر نمایشنامه ای کمدی درباره نگهبانان نوشت که در آن خودش به عنوان نقش اصلی بازی کرد.

این فیلم در جشنواره فیلم ادینبورگ نمایش داده شد و نظرات مثبت زیادی دریافت کرد. در همان سال 2001، کارگردان “کریستن شریدان”به “کیلین مورفی” پیشنهاد کرد تا در فیلم نمایش “خوک های مست” بازی کند. او نه تنها قبول کرد که در این فیلم بازی کند، بلکه یک موسیقی متن نیز برای این فیلم ساخت.

“مورفی” خیلی زود در مینی سریال “مسیری که انتخاب کردیم” (The Roads We Take) دعوت شد. این فیلم نقطه عطفی برای حرفه او بود و در شبکه BBC پخش شد. اگرچه “مورفی” به عنوان یک بازیگر ایرلندی باید سخت روی لهجه انگلیسی خود کار می کرد تا در نقش رمانتیک یک اشراف زاده بازی می کرد.

کیلین مورفی در فیلم 28 روز بعد

این مجموعه بسیار موفقیت ‌آمیز بود، و این بازیگر دور تر از مرز ایرلند شناخته شد. به احتمال زیاد، این نقش او بود که کارگردان مشهور “دنی بویل” را واداشت تا “کیلین مورفی” را برای بازی در فیلم مهیج “28 روز بعد” (28 Days Later) دعوت کند. این فیلم وقتی منتشر شد، بیش از 80 میلیون دلار فروش رفت و تبدیل به قدمی بزرگ در راه پیشرفت این بازیگر شد. پس از ظاهر شدن او در این فیلم، “کیلین” به هالیوود دعوت شد. فیلم کمدی سیاه “اینترمیشن” (Intermission) از تمام سوابق سینمایی او در ایرلند برجسته تر بود.

در سال 2003 “کیلین مورفی” دوباره روی صحنه تئاتر ظاهر شد. این بازیگر نقش کنستانتین در نمایش “مرغ دریایی” چخوف را بازی کرد. این نمایش توسط “پیتر ستین” اجرا شد. کارگردان بازیگرانی را که در این نمایشنامه دخیل بودند را تشویق کرد تا برای دیدن محل زندگی “آنتوان پلوویچ چخوف” به ملیکوو در روسیه بروند. به این ترتیب آن‌ ها موفق شدند شخصیت خود را بهتر درک کنند. این نمایش موفقیت بزرگی به دست آورد و در سال 2003 در جشنواره معتبر ادینبورگ به نمایش گذاشته شد.

در همان سال “کیلین مورفی” به عنوان یک قصاب در صحنه سینما ظاهر شد. او در فیلم “دختری با گوشواره مروارید” (Girl with a Pearl Earring) این نقش را ایفا کرد. تنها مشکل او اینجا بود که او گیاهخوار بود. به همین خاطر این فیلم تجربه ای چالش برانگیز برای این بازیگر ایرلندی بود، چون باید در کشتارگاه می ماند تا با نقش خود ارتباط برقرار کند.

پس از این کار، “کیلین” چندین شخصیت منفی دیگر نیز بازی کرد. اول از همه، نقش “دکتر کرین” در فیلم پرفروش “بتمن آغاز می کند” (Batman Begins) ساخته کریستوفر نولان. در این فیلم کریستین بیل نقش اصلی را برعهده داشت و هیث لجر نقش ضد قهرمان را ایفا می کرد. بعدها “مورفی” در فیلم های “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) و “شوالیه تاریکی بر می خیزد” (The Dark Knight Rises) ایفای نقش کرد.

کیلین مورفی در فیلم بتمن آغاز می کند

فیلم مهیج “چشم قرمز” (Red Eye) نیز موفق بود. در این فیلم مهیج، “مورفی” نقش “جکسون ریپر” یک جنایتکار واقعی با ظاهری فرشته گونه را بازی کرد. “ریچل مک آدامز” همبازی “کیلین” در این فیلم بود. پس از بازی در چند نقش منفی نقش “شرور ایده آل” به او رسید.

“مورفی” تصمیم گرفت وضعیت را تغییر دهد و در فیلم “صبحانه در پلوتون” (Breakfast on Pluto) بازی کرد و طرفدارنش او را در نقش “پاتریک باردن” که یک فرد تراجنسیتی است می بینند. با بازی در این کار، او به برچسب نقش های ضد قهرمانیش پایان داد. علاوه بر این، شخصیت “باردن”، موج جدیدی از محبوبیت او را اضافه کرد: “مورفی” برای بازی در این نقش نامزد جایزه گلدن گلوب و برنده جایزه فیلم های ایرلندی و آکادمی تلوزیون شد. منتقدان این نقش او را از بهترین نقش ها در دوران حرفه او می دانند و در کنار این، نقش او در “بادی که کشتزار جو را تکان می دهد” (The Wind That Shakes the Barley) را نیز تحسین می کنند. این نمایش تاریخی، جنگ مردم ایرلندی برای آزادی را روایت می کند. جالب است که فیلمبرداری این فیلم در کونتی کورک که محل زندگی “کیلین” بود، صورت گرفته است.

سال 2007 برای این بازیگر سالی پر از موفقیت و  نقش های برجسته  بود. در این سال بود که فیلم مهیج “آفتاب” (Sunshine) منتشر شد. در این فیلم، “مورفی” به عنوان شخصیت یک فرد فیزیکدان که در حال نجات دادن سیاره بود، ظاهر می شود. در حالیکه او برای آماده سازی این نقش برای مدتی طولانی با فیزیکدان ها و دانشمندان در آزمایشگاه ژنو مصاحبه کرد.

کیلین مورفی در فیلم پناهگاه

همچنین در سال 2007، دو فیلم رمانتیک منتشر شدند- کمدی “کارآگاهان حواس جمع” (Watching Detectives) و ملودراماتیک “لبه عشق” (The Edge of Love). این فیلم ملودراماتیک درباره رابطه مشکل ساز بین دو زوج متاهل است. در این فیلم، “سیه نا میلر” و کیرا نایتلی به همراه “کیلین” ایفای نقش کردند. این فیلم هم در بین منتقدان و هم برای تماشاچیان موفق بود.

فیلم مهیج “طاووس” (Peacock) که این بازیگر در آن با “سوزان سارادون” بازی کرد، به پروژه ای برجسته در سال 2010 تبدیل شد. “مورفی” در نقش “جان”، دارای شخصیت منشعب است که پس از مرگ مادرش لباس زنانه می پوشد و خود را با نام “اما” به دیگران معرفی می کند. این دروغ ها این قهرمان را به قتل وا می دارد.

در همان سال، “مورفی” در پروژه بعدی “کریستوفر نولان” شرکت کرد: فیلم “تلقین” (Inception) که در آن لئوناردو دی کاپریو نقش اصلی فیلم را به عهده داشت. این فیلم حدود 800 میلیون دلار خرج داشت و به عنوان یکی از بهترین فیلم ها شناخته شد. “مورفی” نقش رئیس یک شرکت مالی قدرتمند به نام “رابرت فیشر” را که هدف جاسوسی به نام “کاب” شده، ایفا می کند.

“کیلین” در فیلم زیبای “در زمان” (In Time) به عنوان نقش منفی مامور زمان، “ریموند لئون”، ایفای نقش کرد. او به دولت خدمت می کند آن هم در جایی که زمان تنها ارز موجود است. “جاستین تیمبرلک” نیز در این فیلم بازی می کند.

کیلین مورفی در سریال پیکی بلایندرز

فیلم درام مهیج “پناهگاه” (Retreat) امتیازهای بالایی کسب کرد. در این فیلم “کیلین مورفی” با “تندی نیوتون” و “جیمی بل” بازی کرد و نقش شخصیتی را برعهده دارد که به طور تصادفی از حمله یک ویروس مرگبار جان سالم به در برد.

در 2012 در فیلم دیگری ایفای نقش کرد که به یکی دیگر از فیلم های پرفروش تبدیل شد. این فیلم، فیلمی مهیج به نام “چراغ های قرمز” (Red Lights) بود که در آن نقش “تام باکلی” فیزیکدان را بازی کرد. بازیگران هالیوود “سیگورنی ویور” و رابرت دنیرو از بازیگران مقابل این بازیگر ایرلندی بودند.

“کیلین” در سال 2013 تهیه کنندگی سریال جنایی “پیکی بلایندرز” (peaky blinders) را بر عهده گرفت و نقش اصلی آن- رئیس گروه گنگستران “توماس شلبی”- را نیز بر عهده گرفت. این سریال گانگستری به داستان مخالفت گروه تبهکاری “شلبی” و پلیس بریتانیا که توسط بازرس “چستر کمپل” (سم نیل) رهبری می شوند، می پردازد. این رویدادها در بریتانیای کبیر و در طول سال‌ های پس از جنگ رخ می ‌دهند.

زندگی شخصی

این بازیگر قبل از ازدواج به مدت هشت سال با همسرش “ایون مک گینس” در رابطه بود. آنها در سال 2004 با هم ازدواج کردند. “ایون” فردی خلاق است و خود را وقف ویدئوهای هنری می کند.

کیلین مورفی و ایون مک گینس

اکنون زندگی خصوصی “مورفی” شامل همسر و دو فرزند او است. اولین پسر او “مالاکی” در سال 2005 به دنیا آمد و پسر دوم آنها “آرون” یک سال بعد به دنیا آمد. خانواده “کیلین” در لندن زندگی می کنند. او در زمان فراغت خود از گیتار زدن لذت می برد و  خواننده خوبی نیز هست. سبک زندگی “کیلین” مانند دیگران نیست. با مقایسه حساب او در اینستاگرام و صفحه طرفداران او، معلوم است که هیچ چیز را منتشر نمی کند.

کیلین مورفی و پسرانش

در ملاقات های اختصاصی این بازیگر، طرفداران او مدام این بحث را دارند که آیا او عمل جراحی زیبایی انجام داده است یا خیر. او به این شایعات جوابی نمی دهد. با اینحال، برخی طرفداران فیلم های او با مقایسه عکس های مورفی متوجه شدند که بینی او با گذشت زمان کوچکتر و لب او نیز بزرگتر شده است.

کیلین مورفی در حال حاضر

در سال 2016 “کیلین مورفی” و “جیمی درنان” در فیلم “انتروپوید” (Anthropoid) به عنوان نیروهای اهل چکوسلواکی “جوزف گابیک” و “جان کابیس” ایفای نقش کردند. این شخصیت ها به دنبال راهی برای به قتل رساندن سیاستمدار سومین ریش – راینهارد هایدریش هستند. در اواخر پاییز، در فیلم “شلیک آزاد” (Free Fire) ساخته “بن ویتلی” به ایفای نقش پرداخت.

در جولای 2017 فیلم “دانکرک” (Dunkirk) منتشر شد که در آن تام هاردی در نقش اول، و “کیلین مورفی” نقش یک سرباز را بازی می کرد. این فیلم، فعالیت نظامی را نشان می دهد که در ابتدای جنگ جهانی دوم رخ داد.

در حال حاضر، این بازیگر در چند فیلم سینمایی بازی کرده است، از جمله Wayfaring Strangers و “دو پرنده در شنا” (At Swim – Two – Birds).

فیلم شناسی

  • آفتاب سوختگی ‒Sunburn ‒1999
  • لبه تیغ ‒ On the Edge ‒ 2001
  • 28 روز بعد ‒ 28 Days Later ‒ 2002
  • دختری با گوشواره مروارید ‒ Girl with a Pearl Earring ‒ 2003
  • بتمن آغاز می کند ‒ Batman Begins ‒ 2005
  • صبحانه در پلوتون ‒ Breakfast on Pluto ‒ 2005
  • طاووس ‒ Peacock ‒ 2010
  • تلقین ‒ Inception ‒ 2010
  • در زمان ‒ In Time ‒ 2011
  • پیکی بلایندرز ‒ Peaky Blinders ‒ 2013-2016
  • انتروپوید ‒ Anthropoid ‒2016
  • شلیک آزاد ‒ Free Fire ‒ 2016
  • دانکرک ‒ Dunkirk ‒ 2017

تصاویری از کیلین مورفی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. آرش بهرامی

    فروردین 11, 1401

    چپ دسته یا راست دست؟

    پاسخ

  2. عاشقشم برای هزارمین بار دارم بیوگرافیشو میخونم

    پاسخ