بیوگرافی کامل “شان کانری” (Sean Connery) از کودکی تا مرگ

نام: “شان کانری” (سرتوماس شان کانری)

تاریخ تولد: 25 اوت 1930 (3 شهریور 1309)

تاریخ فوت: 31 اکتبر 2020 (10 آبان 1399)

سن: 90 سال

محل تولد: ادینبرگ؛ اسکاتلند

قد: 188 سانتی متر

شغل: بازیگر، تهیه کننده، برنده جایزه اسکار

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی شان کانری

“شان کانری” یک بازیگر اسکاتلندی مشهور است. او نماد فیلم “باند” (Bond) که یک پروژه سینمایی موفق اقتباسی از رمان های “ایان فلمینگ” بوده، محسوب می شود.

“شان کانری” در ادینبورگ پایتخت اسکاتلند به دنیا آمد. او اسکاتلندی است. پدر و مادر این ستاره سینما کارگر بودند. “افمیا مک لین”، مادر “شان” به عنوان یک نظافتچی کار می کرد. “جوزف کانری” پدر این سلبریتی، کارگر یک کارخانه بود. این خانواده فقیر بودند و در یک آپارتمان کوچک در یک ساختمان چند طبقه زندگی میکردند. “شان” تا پنج سالگی در کمد اتاق پدر و مادرش می خوابید. با این حال، پس از آن هم شرایط زندگی آنها زیاد بهبود نیافت: در پنج سالگی گوشه ای در آشپزخانه تبدیل به اتاق او شد.

شان کانری در جوانی

وضعیت مالی خانواده پس از تولد کودک دوم، “نیل کانری”، بدتر شد. بنابراین “شان” 8 ساله مشغول به کار شد. صبح قبل از مدرسه، او به مرد شیر رسان کمک می کرد تا شیرهای سفارش داده شده را به خانه ها برساند، و پس از مدرسه، او به طور پاره وقت در قصابی و اداره پست کار می کرد. بنابراین، “شان” می توانست از خودش مراقبت کند و به فردی مستقل و با اراده تبدیل شود.

ورزش، شور اصلی “شان کانری” در کودکی بود. او فوتبال را خیلی دوست داشت. در زمان های آزادش فقط فوتبال بازی می کرد و گاهی اوقات از درس هایش جا می ماند. این بازیگر در دوران جوانیش وقت آزادش نه تنها به فوتبال، بلکه به اسب ها نیز اختصاص می داد. “شان” بعد از اینکه به تئاتر وارد شد، سرگرمی هایش تغییر کردند.

زمانی که این ستاره 13 سال داشت، پدرش در کار دچار سانحه جدی شد. صورت و دست‌ هایش زخمی شدند. “شان” مجبور بود دبیرستان دوراچ را ترک کند، او در دوران جوانی مجبور شد به طور تمام وقت کار کند.

شان کانری در جوانی

این زندگی یکنواخت و نا امیدانه مرد جاه طلب را راضی نکرد، و در سن 17 سالگی، به نیروی دریایی، بریتانیای کبیر پیوست. با این حال، “شان” خیلی زود متوجه شد پیروی از دستورات کار سختی برای او است. به دلیل استرس زیاد، تشخیص داده شد که او مبتلا به زخم معده است. دو سال بعد، حق مستمری ناچیز حدود 6 پوند در هفته به او تعلق گرفت، و ذکر شد که او هرگز حق دوباره پیوستن به ارتش را نخواهد داشت.

سال‌های بعد با تغییر مداوم مشاغل او همراه بود. “شان” به عنوان کارگر جاده، نوکر، باربر، راننده، غریق نجات و مدل عکاسی کار کرد. همانطور که کار می کرد به باشگاه می رفت، از سالن رقص دیدن می کرد و دخترهای زندگی اش یکی پس از دیگری عوض می شدند.

در 1953، “شان کانری” برای شرکت در رقابت “آقای جهان” (Mr. Universe) به لندن رفت و در آنجا مقام سوم را کسب کرد. پس از این موفقیت، این بازیگر جوان موفق شد توجه کارگردانی در تئاتر را به خود جلب کند. “کانری” در تئاتر جدید او نقش مکمل را به دست آورد. این حرفه کاملا او را تسخیر کرد. رویای او به حقیقت پیوست.

به لطف ظاهر، کوشش و استعداد او، به بازیگر اصلی برنامه “اقیانوس آرام جنوبی” (South Pacific) به مدت 2.5 سال تبدیل شد. در طی این دوره از زندگی ستاره آینده “باند” نام خود را کوتاه کرد و به “شان کانری” تبدیل شد. پس از موفقیت او در تئاتر، این مرد اسکاتلندی می خواست دنیای سینما را نیز فتح کند. کارگردان فیلم های “پسری روی دلفین” (Boy on a Dolphin)، “جزر و مد بعد از ظهر” (High Tide at Noon) و “نیلوفرها در بهار” (Lilies in the Spring) این بازیگر را قبول نکردند.

فیلم های او

در پاییز 1956، پیشرفتی حاصل شد و او در تعدادی از فیلم‌ های کم بودجه ظاهر شد: “هیچ راه برگشتی نیست” (No Road Back)، “رانندگان جهنمی” (Hell Drivers)، “قفل زمان” (Time Lock)، “اقدام ببر” (Action of the Tiger). فیلم (Requiem for a Heavyweight) اولین فیلم موفق این بازیگر است. این سلبریتی نقش یک بوکسور را ایفا می کند. فیلم بعدی او که نقدهای مثبتی دریافت کرد، فیلم “زمانی دیگر، جایی دیگر” (Another Time, Another Place ) است. در این فیلم “لانا ترنر” بازیگر به همراه “شان کانری” ایفای نقش کرد.

شان کانری در فیلم دکتر نو

محبوبیت این بازیگر در سال 1962 زیاد شد، زیرا در فیلم “دکتر نو” (Dr. No) بازی کرد. این بازیگر سپس در نقش “مامور مخفی 007” جیمز باند، حضور یافت. از این زمان بود که مردم دنیا “شان” را از روی عکسش می شناختند. تا به امروز میلیونها بیننده تلوزیون این بازیگر را با همین فیلم می شناسند. خیلی ها فکر می کنند، “کانری” یکی از جذاب ترین و فریبنده ترین مامورهای “007” است. مردم عاشق جذابیت و قد بلند او می شوند. (قد کانری 189 سانتی متر است.)

این شخصیت تخیلی به پایه اصلی زندگی این بازیگر اسکاتلندی تبدیل شد. این کار از کارهای اصلی او در سینما بود. سپس با فاصله یک ساله، دنباله داستان اکشن ماجراجویی آقای باند یعنی “از روسیه با عشق” (From Russia with Love)، “انگشت طلا” (Goldfinger)، “گلوله آتشین” (Thunderball) و “تو فقط دو بار زندگی میکنی” (You Only Live Twice) هم منتشر شدند. در سال 1971، در مجموعه دیگری به نام “الماس ها برای همیشه” (Diamonds Are Forever) ظاهر شد. آخرین باری که “شان کانری” به عنوان “جیمز باند” بازی کرد، در فیلم “هرگز نگو هرگز” (Never Say Never Again) بود. این فیلم در سال 1983 منتشر شد. این بازیگر در آن زمان 53 سال داشت.

شان کانری در فیلم نام گل سرخ

علاوه بر یک سری از فیلم‌ های جاسوسی پرفروش، “کانری” در فیلم های دیگری هم ایفای نقش کرد. این بازیگر در 69 فیلم و 23 فیلم و سریال تلوزیونی بازی کرد. منتقدان فیلم هایی مثل “طولانی ترین روز” (The Longest Day)، “چادر سرخ” (The Red Tent)، “قتل در قطار سریع السیر” (Murder on the Orient Express)، “پلی در دوردست” (A Bridge Too Far)، “هایلندر” (Highlander) و “نام گل سرخ” (The Name of the Rose) را مورد تحسین قرار دادند.

فیلم “تسخیرناپذیران” (The Untouchables) در سال 1987 منشر شد. این فیلم موجب شد “شان” برنده جایزه “اسکار” و “گلدن گلوب” شود. همچنین او نقش مشهوری در فیلم “در جستجوی فارستر” (Finding Forrester) ساخته “ویلیام فاستر” را برعهده گرفت.

شان کانری و کاترین زتاجونز

“تله گذاری” (Entrapment) فیلم مهم دیگری در زندگینامه این بازیگر است. در این فیلم بار دیگر شانس این را داشت که شخصیتی مرتبط با جهان جنایتکاران را ایفا کند. همبازی “شان کانری” در این فیلم بازیگر انگلیسی “کاترین زتا جونز” بود.

در سال 2000، “شان کانری” مقام شوالیه را کسب کرد. علی‌رغم جایزه‌ های او در بریتانیا، افسانه سینمای جهانی حامی استقلال اسکاتلند است. او از خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا حمایت کرد.

در 25 آگوست سال 2008، کتاب “شان کانری” به نام “اسکاتلندی بودن” (Being A Scot) منتشر شد، که یک زندگینامه معمولی نیست. نویسنده بیشتر دیدگاه و تفکر خود را درباره اوضاع سیاسی اسکاتلند، و تاریخ و زندگی مردم سرزمین خانگی محبوبش را توصیف می کند.

زندگی شخصی

“شان کانری” حتی قبل از موفقیت در سینما میان زنان محبوب بود. “جولی همیلتون” روزنامه نگار تصویری، “شلی وینترز” بازیگر، “اورشلا اندرس”و “لانا وود” خواننده. و این هنوز لیست کامل دوست دخترهای این بازیگر نیست. با این حال، تنها زمانی که “کانری” 23 ساله بود، تصمیم گرفت با مجردیش خداحافظی کند.

اولین بار “شان” با بازیگر استرالیایی “دیان کلینتو” ازدواج کرد. در این ازدواج، پسر “شان”، “جیسون کانری”، به دنیا آمد که بعدها به یک بازیگر محبوب تبدیل شد. این زوج بیشتر از 10 سال با یکدیگر زندگی کردند.

شان کانری و دیان کلینتو

ازدواج دوم او با یک زن فرانسوی-مراکشی به نام “میشیلین روکی برون” یک بازیگر موفق بود. این زوج در سال 1975 با یکدیگر ازدواج کردند و فرزندی ندارند. علی رغم مشکلات، این زوج هنوز هم با همدیگر هستند و در باهاما زندگی می کنند.

سرگرمی این بازیگر از دوران کودکی فوتبال است. “کانری” یکی از طرفداران سرسخت باشگاه فوتبال رنجرز است او همچنین به گلف نیز علاقه دارد. در دوران جوانی او به کاراته نیز علاقمند بود و در سبک کیوکوشین صاحب کمربند مشکی شد.

شان کانری در امروز

این بازیگر مشهور برای مدت طولانی در هیچ فیلمی بازی نکرد. “مایکل کین” از دوستان “شان کانری” زمانی در یک مصاحبه گفت که او پس از بازی در فیلم ناموفق “لیگ مردان خارق العاده” (The League of Extraordinary Gentlemen) از بازی در فیلم های دیگر خودداری می کند. “کین” اشاره کرد که آن‌ ها به ندرت با هم ملاقات می‌ کنند، چون “شان” معمولا در سفر است. علاوه بر آن ستاره “باند” تعدادی از پیشنهادها را رد کرد، و اظهار داشت که نمی خواهد نقش افراد مسن را بازی کند.

شان کانری و همسر و پسرش جیسون

“کانری” در رویدادهای متفاوتی در اسکاتلند شرکت کرد. این ستاره از هر راهی استفاده می کند تا روی ملیت خود تاکید کند. برای مثال، در همه رویدادهای مهم ملی، لباس سنتی می پوشد.

امروز، “شان” و همسرش در تلاشند تا در باهاما، جایی که افسانه سینمای جهانی در آن زندگی می کند، در آرامش به سر ببرند. با این همه، زندگی آرام، پر از صلح و آرامش و شادی “کانری” با خبرهای بد خراب شد.

در مطبوعات اسپانیا، بیش از یک بار اظهار کردند که در اواخر دهه 60 “کانری” به ارتباط با سرویس های مخفی مظنون بوده است. دلیل مظنون بودن او به فعالیت در سرویس های جادویی اسپانیا ویلای او در ماربلا است. آنها معتقدند “کانری” با دوستش که شهردار است به کارهای غیرقانونی می پردازد. محققان معتقدند که “کانری” قوانین اسپانیا را زیرپا گذاشت و کمک کرد که این شهر از شهری مرده به شهری پر رونق تبدیل شود و همچنین به ساخت ویلاهای گران قیمتی در ساحل پرداخت. شهردار بعدها مجرم شناخته شد و حکم حبس ابد را دریافت کرد.

“شان کانری” به تلاشهای نیروهای اسپانیا برای پیدا کردن جرم او توجه نمی کند. این مرد اسکاتلندی با یک ماشین گلف در آرامش با همسرش سفر می کند و در امتداد سواحل زیبای جزیره زیبا قدم می زند. آن‌ها از دریاچه‌ های فیروزه‌ ای، و گرمای شن و ماسه اقیانوس اطلس لذت می برند.

فیلم ها

  • دکتر نو ‒ No ‒ 1962
  • از روسیه با عشق ‒ From Russia with Love ‒ 1963
  • انگشت طلایی ‒ Goldfinger ‒ 1964
  • گلوله آتشین ‒ Thunderball ‒ 1965
  • تو فقط دوبار زندگی میکنی ‒ You Only Live Twice ‒ 1967
  • چادر قرمز ‒ The Red Tent ‒ 1969
  • هرگز نگو هرگز ‒ Never Say “Never” Again ‒ 1983
  • نام گل سرخ ‒ The Name of the rose ‒ 1986
  • تسخیرناپذیران ‒ The Untouchables ‒ 1987
  • ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی ‒ Indiana Jones and the Last Crusade – 1989
  • اولین شوالیه ‒ First Knight – 1995
  • صخره ‒ The Rock ‒ 1996
  • تله گذاری ‒Entrapment ‒ 1999
  • در جستجوی فارستر ‒ Finding Forrester ‒ 2000
  • لیگ مردان خارق العاده ‒ The League of Extraordinary Gentlemen ‒ 2003

تصاویری از شان کانری


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمد رضا

    آبان 18, 1399

    درود.من شنیده بودم این اواخر عمر دچار آلزایمر شدید شده بودند.علت فوت شان کانری چی بود؟

    پاسخ