معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر رئالیسم جادویی

بسیاری معتقدند سینما واسطه ای برای سرگرمی است. بسیاری از افراد فیلم تماشا می‌کنند تا به دنیایی بهتر، روشن تر و شادتر از دنیای خودشان فرار کنند. افراد کمی هستند که به فیلم های واقع گرایانه علاقه دارند. اما عاشقان سینما معتقدند فیلم هایی که به واقعیت نزدیک ترند، بهترند. این مقاله (بیایید این موضوع که هدف سینما چیست را بگذاریم برای بعد) درباره واقعیت و تخیل است. دنیایی از واقع گرایی توام با جادو. معمولا، این فیلم ها نمایی واقع گرایانه از دنیای واقعی با چاشنی جادو را نشان می دهند. بیایید شروع کنیم. در اینجا لیستی از این فیلم ها را برایتان آماده کرده ایم. با پروشات همراه باشید.


10. مسیر سبز ‒  The Green Mile ‒ 1999

فیلم تخیلی منحصر به فرد “مسیر سبز” ساخته “فرانک دارابونت” اقتباس شده از رمانی نوشته “استیون کینگ”، می تواند به عنوان حکایتی ظالمانه درباره سیستم موجود در نظر گرفته شود. فیلمی که داستان مردی بی ‌گناه که در کام مرگ است و قدرت های ماوراء طبیعی دارد را نشان می دهد؛ این موضوع به آگاهی جمعی مخاطبان کمک می کند. نقطه اوج فیلم مردی است که به جرم قتل، به مرگ توسط صندلی الکتریکی محکوم شده است. درحالی که فیلم با چند لایه سینمایی احاطه شده است، مرگ به عنوان درون مایه اصلی آن عمل می کند. این فیلم به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


9. جانوران حیات وحش جنوب ‒ Beasts of the Southern Wild ‒ 2012

یک کارگردان تازه کار نمی تواند اثری پراهمیت تر از این داشته باشد. فیلم “جانوران حیات وحش جنوب” شاهکار “بن زایتلین” است که تمایل بشر به اصل خود و تمایل او به انجام هر کاری برای آن را نشان می دهد. این فیلم مرزهای فیزیکی انسان و قومیت های پنهان شده را به تصویر می کشد. در واقع افسانه ای درباره بقاست که از اسطوره های معروف به عنوان نماد وحشی گری استفاده می کند و رابطه ی قوی آن با مردم را نشان می دهد. تمدن به اصطلاح زیبایی شناسی از نظر اخلاقی مورد توجه قرار گرفت و در این سفر عاطفی وحشی گری با موفقیت به تصویر کشیده شد. روایتی متاثر کننده و یکی از صادقانه ترین اجرا های یک کودک نه ساله به نام “کیونجانی والس” در نقش “هاش پاپی” که فیلم را به سطحی کاملا جداگانه برد. “جانوران حیات وحش جنوب” مورد علاقه همه نیست چرا که “بن زایتلین” به دنبال تماشاگرانی بالغ، البته از نظر احساسی، می گشت.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار تاریخ سینمای ایتالیا (بهترین فیلم های سینمای ایتالیا)


8. دانی دارکو ‒ Donnie Darko ‒ 2001

این فیلم به کارگردانی “ریچارد کلی”، حکایت عجیب و غریبی درمورد مکاشفه ای قریب الوقوع است که پیام رسان آن یک خرگوش غول پیکر می باشد. تمرکز این فیلم عمیقا بر طبیعت است و توضیحات زیادی درباره فیلم داده شده و به عنوان یک آیین کلاسیک در نظر گرفته می شود. “جیک جیلنهال” نقش اصلی این فیلم را ایفا می کند. این فیلم را می توان به عنوان فیلمی روانشناسی نیز در نظر گرفت چون درباره بیماری های مثل شیزوفرنی، توهم و کودکی مختل هم صحبت می کند. با اینکه این فیلم در گیشه سینما زیاد موفق نبود، اما تحسین زیادی به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


7. سینما پارادیزو ‒ Cinema Paradiso ‒ 1988

این فیلم عمیقا شما را به فکر فرو می برد، فیلم ایتالیایی ساخته “جوزپه تورناتوره”، درباره کودکی نوستالژیک یک فیلمساز است که در سال 1990 موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. این فیلم خاطرات پیاپی یک فیلمساز را روایت می کند که در سالن تئاتر زادگاهش در یک روستا عاشق سینما می شود و با آپارات چی سینما پیوند عمیقی ایجاد می کند. هر کسی که به دنیای سینما علاقمند باشد این فیلم را دوست خواهد داشت.

همچنین بخوانید: 7 فیلم کلاسیک دیدنی به کارگردانی بیلی وایلدر (Billy Wilder) که حتما باید تماشا کنید


6. عروس شاهزاده ‒ The Princess Bride ‒ 1987

این فیلم داستان حماسی پسری به نام “وسلی” است که راهی سفری برای نجات عشق حقیقی خود، دختری به نام “باترکاپ”، می شود تا او را از دست هامپردینک نجات دهد. به نظر کم ارزش می آید؟ یکبار آن را تماشا کنید، آن وقت تمام صحنه های شمشیر زنی آن در یادتان می ماند. زیبایی این فیلم این است که تمام سنین از آن لذت می برند. داستان درباره دوشیزه ای است که به دردسر افتاده و کمی چاشنی عاشقانه، کمدی و اکشن با صحنه های شمشیر زنی دارد. این فیلم نمونه ای از نوستالژی است که دهه 80 را استنتاج می کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


5. نیمه شب در پاریس ‒ Midnight in Paris ‒ 2011

“نیمه شب در پاریس” یکی از بهترین فیلم‌های وودی آلن درباره عشق بزرگ یک مرد جوان به یک شهر، یعنی پاریس، و توهم همیشگی مردم نسبت به اینکه زندگی مردم شهرهای دیگر از آنها بهتر است. هرگز تا قبل از این فیلم، فیلم دیگری این گونه تاریخ، تخیل، سفر در زمان و رمانتیک را در کنار هم قرار نداد. اما بهترین جنبه این فیلم مکالمات ان است: مکالماتی بدون چالش و جذاب.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که باعث می شوند عاشق طبیعت شوید


4. روز گراندهاگ ‒ Groundhog Day ‒ 1993

“روز گرندهاگ” فیلمی است که شما را به تفکر وا می دارد. فیلمی در ژانر فانتزی-کمدی که درباره زندگی یک هواشناس تلوزیونی است که یک روز بارها و بارها برایش تکرار می شود آن هم زمانی که در حال پوشش یک رویداد در Punxsutawney ایالت پنسیلوانیا بوده. این فیلم با مفاهیمی مثل خودشیفتگی، اولویت ها و خودمحوری، هدف زندگی و عشق دست و پنجه نرم می کند. به صورت تحلیلی می توان “روز گراندهاگ” را به عنوان سفری از جهل به روشنگری دانست. این فیلم همانطور که از نامش پیداست وضعیت ناخوشایندی را نشان می دهد که به نظر تمام نشدنی و پیوسته است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع مشکلات روانی


3. بخش گویی، نیویورک ‒ Synecdoche, New York ‒ 2007

“بخش گویی، نیویورک” فیلمی است که تماشای آن سخت است. چیزی نیست که نیاز به درک کردن داشته باشد؛ فیلمی مانند این باید دیده شود، احساس شده و انعکاس پیدا کند. این فیلم به شدت شما را به فکر وا می دارد و برای همه جذاب نیست؛ مجموعه ای از همه چیزهایی که یک هنرمند مشتاق آن است، و با این حال یک تراژدی است که جنبه ی جاه طلبی هنری را نشان می دهد. جایی که واقعیت با وهم ملاقات می کند و ذهن هنری را به اعماق تاریک عدم اطمینان و افسردگی فرو می برد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای فرانسه (بهترین فیلم های سینمای فرانسه)


2. املی ‒ Amélie ‒ 2001

“املی” فیلمی عجیب به کارگردانی “ژان پیر ژونه” است که تمام چیزهای خلاقانه درباره سینما را به تصویر می کشد. این فیلم با مرکزیت تنهایی به زندگی انسانی مردم پاریس می پردازد. اساسا، این فیلم داستان یک پیشخدمت است که همزمان تلاش می کند زندگی مردم اطرافش را تغییر دهد و با تنهایی خودش نیز سازش کند و با شوخ طبعی و به تصویر کشیدن انسانیت، حس خوشایندی به بینندگان می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ماریون کوتیار، ستاره زیبای سینمای هالیوود


1. هزار توی پن ‒ Pan’s Labyrinth ‒ 2006

این فیلم اسپانیایی که در سال 2006 مورد تحسین همگان قرار گرفت، ساخته “گیرمو دل تورو” است که دستی در ساخت فیلم های تخیلی تاریک دارد. این فیلم شبیه به نسخه مناسب بزرگسالان “آلیس در سرزمین عجایب” (Alice in Wonderland) است. داستان درباره دختری به نام “اوفلیا” در سال 1940 در دوره جنگ داخلی اسپانیا است که وارد یک تونل پر از حشره می شود و با “پن” ملاقات می کند و باید برای او سه ماموریت را تکمیل کند تا تبدیل به خود واقعیش یعنی پرنسس دنیای زیرزمین، “موآنا”، شود. موسیقی متن زیبای “خاویر ناوارته”، فیلم را به طور شگفت انگیزی تخیلی می کند. داستان اصلی حول محور “اوفلیا” (با بازی ایوانا بانکورو) است. یکی از چشمگیرترین و پیچیده ترین آثار “دل تورو” که از CGI مینیمال استفاده می کند و به انیمیشن سازی و گریم تکیه می کند. این فیلم  بیننده را به همراه “اوفلیا” در هزارتو فرو می برد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه پنجاه طیف خاکستری (Fifty Shades of Grey)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Abtin

    فروردین 21, 1400

    سلام خسته نباشید
    اینا که ژانر رئالیسم جادویی نیست

    پاسخ

  2. Siyavash

    آذر 9, 1398

    با اولویت از 10 به 1 موافقم…

    پاسخ