بیوگرافی کامل رابرت داونی جونیور (Robert Downey. Jr) از کودکی تا به امروز

نام: رابرت داونی جونیور

تاریخ تولد: 4 آوریل 1965 (15 فروردین 1344)

سن: 54 سال

محل تولد: نیویورک، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.75 سانتی متر

شغل: بازیگر

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی رابرت داونی جونیور

“رابرت داونی جونیور” یک بازیگر، تهیه کننده و موزیسین آمریکایی است که به دلیل بازی در فیلم اکشن و ابرقهرمانی “مرد آهنی” (Iron Man) و فیلم ماجراجویانه “انتقام جویان” (The Avengers) به شهرت رسید. “رابرت داونی جونیور” در تاریخ 4 آوریل 1965 در خانواده “رابرت داونی” کارگردان، بازیگر و تهیه کننده به دنیا آمد. مادر او ،”السی فورد”، یک بازیگر بود. “داونی” بزرگ، اجداد ایرلندی و روسی-یهودی دارد و مادرش نیز اسکاتلندی و آلمانی است.

رابرت داونی جونیور در جوانی

“رابرت” در دوران کودکی در بازیگری مشغول به کار بود و در پروژه های پدرش شرکت می کرد. او بازیگری را از سن 5 سالگی آغاز نمود. او در فیلم “پوند” (Pound) سال 1970 نقش یک توله سگ بیمار را ایفا کردو در سن 7 سالگی در فیلم “کاخ گرازر” (Greaser’s Palace) و در سن 10 سالگی در باله کلاسیک انگلستان شرکت داشت. و البته این کار بخشی از تحصیل او بود. “رابرت داونی” در زمان جوانی در نیویورک و مرکز هنری استیج دور تحصیل کرد. در سال 1978 والدین او طلاق گرفتند. “رابرت” به همراه پدر به کالیفرنیا رفت اما به زودی متوجه شد برای ادامه بازیگری باید به نیویورک برود.

فیلم های او

زمانی که “رابرت داونی” 20 ساله بود، بار دیگر متوجه شد باید بازیگر شود. بنابراین در تلویزیون مشغول به کار شد و در سال 1987 در کمدی The Pick-Up Artist نقش اصلی را برعهده گرفت. این بازیگر جذاب به پروژه های کمدی وارد شد و در فیلم “کمتر از صفر” (Less than zero) در نقش یک نوجوان بازی کرد.

رابرت داونی جونیور در فیلم کمتر از صفر

در سال 1992 “رابرت داونی” در نقش “چارلی چاپلین” در فیلمی به همین نام بازی کرد. اکنون او را یک بازیگر جدی می دانند. او حتی نامزد اسکار و گلدن گلوب شد، اما رقبای قوی تری داشت. آل پاچینو به دلیل بازی در فیلم “بوی خوش یک زن” (Scent of a Woman) جایزه اسکار را به خانه برد.

او از سال 1992 یک بازیگر جدی محسوب می شود و کارگردان ها او را به فیلم های خود دعوت کردند. متاسفانه در آن زمان او به مواد مخدر معتاد شد و به زندان رفت. او همچنین با رانندگی برهنه قوانین عمومی را زیرپا گذاشت. در خون او هروئین و کوکائین وجود داشت و سرانجام “داونی” به خاطر دوست دخترش مواد مخدر را کنار گذاشت. تقریبا تمام نقش های او با واکنش مثبت منتقدین مواجه شدند. برای مثال، فیلم هایی مانند “کیس کیس بنگ بنگ” (Kiss Kiss Bang Bang) و “فر” (Fur) در کنار نیکول کیدمن تحسین شدند. بدن او در این فیلم پوشیده از مو بود.

این بازیگر آمریکایی پس از چندگانه “مرد آهنی” معروف شد و امروزه فیلم های “انتقام جویان” نیز اثر دیدنی اوست. این فیلم ها اصلی ترین آثار کارنامه او هستند. در آینده سری های دیگر این فیلم ها نیز اکران شد و محبوب خواهند شد. “داونی جونیور” در سال 2008 به دلیل بازی در فیلم “تندر استوایی” (Tropic Thunder) از استیلر نامزد اسکار و گلدن گلوب شد. در سال 2009 در فیلم “شرلوک هولمز” (Sherlock Holmes) “گای ریچی” بازی کرد. پس از اکران این فیلم ها تصاویر او بر جلد مجلات معروف قرار گرفت و این بازیگر خیلی زود به شهرت جهانی رسید.

در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر، همه شیفته ی قد او شده بودند زیرا در فیلم “مرد آهنی” با قد بلند نمایش داده شد. در حالی که قد او 174 سانتی متر است.

زندگی شخصی

“رابرت” در سال 1984 و در صحنه فیلم Firstborn با “سارا جسیکا پارکر” آشنا شد و رسانه ها رابطه این دو جوان با استعداد را دنبال می کردند. با این حال آنها رابطه خود را دوستی معمولی نامیدند. این زن “رابرت” را دوست داشت اما مشکل رابطه شان مواد مخدر “رابرت” بود. او از رابرت خواست مواد را ترک کند اما “رابرت” نپذیرفت. “رابرت” در هشت سالگی با ماری جوانا آشنا شد زیرا در یک زندگی آزاد رشد کرده بود. “سارا” و “رابرت” پس از 7 سال از هم جدا شدند.

رابرت داونی جونیور و سارا جسیکار پارکر

این بازیگر از سال 1992 با “دبورا فالکونر” ازدواج کرد. آنها در سال 1993 صاحب پسری به نام “ایندیو” شدند. اما سپس به خاطر مواد مخدر ازهم جدا شدند. “رابرت” برای ازدواج با همسر دومش مواد مخدر را ترک کرد. همسر او “سوزان لوین” تهیه کننده است که در سال 2005 ازدواج کردند. آنها در فیلم “گوتیکا” (Gothika) آشنا  شدند. در سال 2012 و 2014 فرزندان آنها، پسری به نام “اسکتون” و دختری به نام “اوری” به دنیا آمدند.

رابرت داونی جونیور در امروز

در سال 2017 رسانه ها درباره اجرای او در نقش یک دکتر در فیلم “ریچارد لینکلاتر” صحبت کردند. او قرار بود در این فیلم درباره شارلاتانی به نام “جان برینکلی” نقش اصلی را ایفا کند. این فیلم براساس داستان های واقعی ساخته شد. شخصیت “رابرت” در نیمه قرن 20 به موفقیت و شهرت رسید و برای رسیدن به ثروت از تکنولوژی استفاده کرد. دکتر “موریس فیشبین”، ویراستار روزنامه مدیکال اسوسیشن در جستجو علیه شارلاتان به او کمک کرد.

“داونی” قرار است در فیلم جدید “سفر های دکتر دولیتل” (The Voyage of Doctor Dolittle) نقش یک پزشک را ایفا کند. “استیون گیگان” برنده اسکار ساخت و فیلمنامه نویسی آن را برعهده دارد. داستان براساس مجموعه کتاب هایی درباره پزشکی است که با حیوانات صحبت می کند و در سال های 1920 توسط “هیو لافتینگ” نوشته شد. در سال 1998 استودیو فاکس فیلمی درباره این پزشک ساخت که “ادی مورفی” نقش اصلی آن را ایفا کرد.

در سال 2018 فیلم “انتقام جویان: جنگ ابدیت” (Avengers: Infinity War) اکران شد و کارگردان ها قول دادند این ابرقهرمان مشابه نقش قبلی اش نباشد. او کارگردانی سریال تلویزیونی Singularity را نیز برعهده داشت که “آنتونی مایکل هال” نقش اصلی را ایفا کرد. همسر او “سوزان داونی” نیز در این سریال کار می کند. “هال” و “داونی جونیور” قبلا هم در فیلم “جانی خوب است” (Johnny Be Good) سال 1988 باهم همبازی شده بودند.

رابرت داونی جونیور در فیلم مرد آهنی

در مارس 2017 تریلر جدید فیلم “مرد عنکبوتی” (Spider-Man) منتشر شد. سازندگان فیلم “مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه” سه پوستر و یک تریلر جدید از این فیلم را پخش کردند. داستان درباره دانش آموزی معمولی به نام پیتر پارکر (با بازی تام هالند) است که پس از گزش عنکبوت به قدرت هایی دست یافت. اما به گفته عمویش، “بن”، این قدرت مسئولیت هایی را به همراه دارد. درنتیجه او تصمیم می گیرد به عنوان قهرمان مردمش را نجات دهد. مرد عنکبوتی در این فیلم با قهرمان های دیگر همراه شده و مبارزه می کند.

در سال 2016 رسانه ها درباره همکاری لئوناردو دی کاپریو و “رابرت داونی جونیور” در فیلمی درباره جلال الدین رومی صحبت کردند. “دیوید فرانزونی” فیلمنامه نویس، که برای فیلم “گلادیاتور” (Gladiator) جایزه اسکار را به دست آورد نیز در این فیلم زندگی نامه ای همکاری می کند.

بنا به گفته ی سازندگان این فیلم قرار است کلیشه های مربوط به مسلمانان را از بین ببرد. کارگردان فیلم برای ساخت چنین اثری درباره این شاعر سوفی دلایل بسیاری دارد. بنا به گفته “فرانزونی” زندگی “رومی” مانند شکسپیر است و آثار او در جهان اهمیت بسیاری دارد. با این حال به نظر منتقدین “دی کاپریو” شبیه این شاعر ایرانی نیست. “داونی” نیز با وجود داشتن پوست نه چندان سفید برای نقش شمس تناسبی ندارد.

فیلم شناسی

  • The Pick-Up Artist
  • کمتر از صفر – Less than zero
  • نور خورشید بیش از حد – Too much sun
  • چاپلین – Chaplin
  • ریچارد سوم – Richard III
  • گوتیکا – Gothika
  • فر – Fur
  • مرد آهنی – Iron Man
  • شرلوک هولمز: بازی سایه ها – Sherlock Holmes: A Game of Shadows
  • انتقام جویان – The Avengers
  • کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی – Captain America: Civil War
  • مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه – Spider-Man: Homecoming
  • هالک شگفت انگیز – The Incredible Hulk
  • تندر استوایی – Tropic Thunder

تصاویری از رابرت داونی جونیور


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم