8 تغییر کوچک برای اینکه زندگی خود را 10 برابر لذت‌بخش‌تر کنید

همه ما دوست داریم زندگی خود را تغییر دهیم اما معمولاً تغییر زندگی گامی بزرگ و تأثیرگذار است که ممکن است برای خیلی‌ها سخت و دشوار باشد. اما دیگر لازم نیست تغییر بزرگ و جامعی اعمال کنید، تنها با اعمال 8 تغییر کوچک و ساده می‌توانید زندگی خود را بهتر کنید.

1. ذهنیت خود را مثبت کنید.

اعمال و رفتار ما از احساساتمان نشاءت می‌گیرند. به همین دلیل است که در هوای بد و یا استرس زیاد، ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و از تخت خود خارج نشوید.

مشکل اینجاست که برای داشتن ذهنیت منفی دلایل بسیاری وجود دارد و برای مقابله با آن‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. تنها کاری که از دستمان برمی‌آید این است که ذهنیت خود را مثبت کنیم. شما نمی‌توانید تمام افکار منفی را از ذهن خود خارج کنید، اما با انجام برخی کارها می‌توانید افکارتان را تغییر دهید:

  • به‌جای اینکه به نداشته ها و کارهایی که حسرت انجامشان را دارید فکر کنید، به داشته‌هایتان فکر کرده و شکر گذار باشید. قدرشناسی شما را خوشحال‌تر می‌کند، بازدهی‌تان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود خواب شبانه بهتری داشته باشید.
  • با انجام کارهای مثبت و مراحلی که برای رسیدن به هدفتان ضروری هستند، به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.
  • اطراف خود را از افرادی پرکنید که حالتان را بهتر می‌کنند و به یاد داشته باشید که احساسات مسری هستند.
  • فعال باشید. ورزش کردن باعث ترشح اندورفین می‌شود، درحالی‌که تنبلی فقط باعث می‌شود که افسرده شده و در فکر و خیال فرو بروید.

2. ساعت خود را برای نیم ساعت زودتر تنظیم کنید.

یکی از خصوصیات مشترک افراد موفق این است که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. اگرچه لازم نیست شما در ساعت 4 یا 5 صبح بیدار شوید، اما می‌توانید نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. بنابراین اگر همیشه در ساعت 7 صبح بیدار می‌شدید بهتر است از این به بعد در ساعت 6 و نیم از خواب بیدار شوید.

درنتیجه در آغاز صبح وقت بیشتری خواهید داشت و می‌توانید به کارهایی مانند ورزش، مدیتیشن، مطالعه، خواندن ایمیل‌ها، صبحانه با خانواده، برنامه‌ریزی، و هرکاری که دوست دارید، رسیدگی کنید. درنتیجه دیگر لازم نیست هرروز صبح باعجله از خانه خارج شوید و وسایل خود را جا بگذارید. این کار باعث می‌شود به فرد موفق‌تری تبدیل شوید.

3. به‌سرعت همه‌چیز را تمیز کنید.

مرتب کردن تخت خواب و شستن ظرف‌های صبحانه چقدر طول می‌کشد؟ پنج دقیقه؟ اگر این کارها را به موقع انجام ندهید بر روی‌هم تلنبار شده و انجام آن‌ها دشوارتر می‌شود. ظرف‌های نشسته بوی نامطبوع و صحنه بدی ایجاد می‌کند که تمیز کردن آن‌وقت زیادی از شما می‌گیرد. اما اگر تمام این کارها را به‌سرعت انجام دهید دیگر نگرانی نخواهید داشت.

افرادی که به‌سرعت کارهایشان را انجام می‌دهند، برای مثال هرروز صبح تخت خود را مرتب می‌کنند، شادتر و موفق‌تر هستند، زیرا خود را فرد موفق‌تری می‌بینند که همه‌چیز تحت کنترل اوست.

4. گام‌های خیلی بزرگ برندارید.

معمولاً افراد به‌راحتی یکدیگر را نصیحت می‌کنند. به‌راحتی به شما می‌گویند ورزش کنید یا بیشتر بخوابید، اما درک نمی‌کنند که در خانه بچه کوچک دارید یا بیش از 12 ساعت کار می‌کنید و در این شرایط انجام این کارها چقدر مشکل است.

بااین‌حال اگر اهداف ساده و قابل‌دسترس انتخاب کنید در آن صورت می‌توانید به‌راحتی آن را دنبال نموده و محقق کنید. پس از اهداف جزئی شروع کنید. بدون ورزش کافی به یک ماراتن حرفه‌ای وارد نشوید. حداقل 10 روز به‌طور مداوم ورزش کنید و از تکنیک‌های مختلف استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید غذاهای سالم‌تری مصرف کنید بهتر است با کمک دستورالعمل‌های مختلف غذاهای سالم و ساده آماده کنید. یا اگر می‌خواهید شرکت موفقی داشته باشید سعی کنید در ابتدا به کارمندان خود نکات مفیدی را بیاموزید. لازم نیست خود را تحت‌فشار قرار دهید.

5. غیرقابل‌پیش‌بینی باشید.

انجام کارهای تکراری و زندگی تکراری باعث می‌شود که درجا بزنید. پس سعی کنید غیرقابل‌پیش‌بینی باشید. حداقل هفته‌ای یک‌بار از نقطه آرامش خود خارج‌شده و کار عجیبی انجام دهید. به یک رستوران تایلندی بروید. یک ورزش جدید را تجربه کنید. از فروشگاه متفاوتی خرید کنید.

انجام تجربه‌های جدید باعث می‌شود شادتر باشیم، چشم‌انداز خود را تغییر دهیم، با فرصت‌های جدید مواجه شویم، انرژی بیشتری داشته باشیم و تغییرات جدید را بپذیریم. درنتیجه به نقطه اول می‌رسیم و با انجام تغییرات و تجارب جدید شادتر خواهیم بود.

6.به‌جای گله‌مند بودن قدرشناس باشید.

در بدترین شرایط ممکن به داشته‌هایتان فکر کنید، به خانواده‌تان به دوستانتان و خوش‌بین باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه احساس بهتری داشته باشید این است که قدرشناس باشید. قدر داشته‌هایتان را بدانید و برای اتفاقات مثبت زندگی‌تان شکر گذار باشید. تا به اینجا گفتیم که نوشتن داشته‌هایتان زندگی شما را تغییر می‌دهد. محققین به این نتایج دست‌یافته‌اند:

  • افرادی که داشته‌هایشان را یادداشت می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند، علائم و مشکلات فیزیکی کمتری دارند و نسبت به آینده خود خوش‌بین‌تر هستند.
  • قدرشناسی هوش، اراده، انگیزه، انرژی و خواب شبانه را افزایش داده و افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • افرادی که درباره داشته‌هایشان فکر می‌کنند، صحبت می‌کنند و می‌نویسند بهتر می‌توانند به افراد دیگر کمک نموده و ازلحاظ احساسی آن‌ها را پشتیبانی کنند.
  • افراد قدرشناس به مادیات کمتر اهمیت داده، کمتر به دیگران حسادت ورزیده و بیشتر از بقیه تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
  • فعالیت‌های قدر شناسانه از ابتلا به بیماری عروق کرونر پیشگیری به عمل می‌آورند.

نسبت به خانواده، دوستان، مشتری و همکاران خود قدرشناس باشید. در حقیقت قدردانی از دیگران بهترین راه برای تقویت روابط شماست. علاوه براین، آیا زمانی که یک فرد برای انجام کاری خاص و یا گوش دادن به حرف‌هایش، از شما تشکر می‌کند لذت نمی‌برید؟

7. از مقایسه نمودن خود با دیگران دست بردارید.

از فکر کردن درباره اینکه دیگران چه‌کار کرده‌اند و شما چه‌کار نکرده‌اید، دست‌بردارید. مطمئن باشید همیشه فردی وجود دارد که از شما بهتر است، شغل بهتری دارد، خانه بهتری دارد، ماشین لوکس‌تری دارد و از تعطیلات بهتری لذت می‌برد. ممکن است دوستانتان زودتر از شما صاحب‌خانه و زندگی شوند. ممکن است از شما زودتر بازنشسته شوند.

مقایسه نمودن خود با دیگران و حسرت خوردن بر موفقیت‌های آن‌ها تنها باعث می‌شود احساس بدبختی کنید. به‌جای این فکر کنید که شما موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید. زمانی که من کار خود را به‌عنوان یک فریلانسر آغاز نمودم دوستانم مسخره‌ام می‌کردند زیرا نمی‌توانستم به‌اندازه آن‌ها پول دربیاورم. اما سپس متوجه شدم که این شغل باعث می‌شود برنامه انعطاف‌پذیرتری داشته باشم، هر وقت که دلم می‌خواهد کارم را انجام دهم و متوجه شدم که از انجام کارم لذت می‌برم و از کارم گله نمی‌کنم. درحالی‌که دوستانم همیشه از ساعت کار، همکاران و فشار کارشان، گله می‌کردند.

به نظرتان کدام‌یک از ما خوشحال‌تر بودیم؟

8. یکی از کارهای معوقه خود را انجام دهید.

همه ما کارهای معوقه بسیاری داریم: تماس با شرکت بیمه، تمیز کردن میز کار، تعویض باتری دستگاه هشدار دود. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم وظایفی که در اولویت قرار دارند به‌مرور انجام دهید تا بر روی‌هم تلنبار نشوند. یادتان باشد که کارهای انجام‌نشده همانند یک‌بار بر روی دوشتان سنگینی می‌کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند وظایفتان کوچک باشند یا بزرگ، سعی کنید در اسرع وقت آن‌ها را انجام دهید تا بر روی‌هم انباشته نشوند.

پس از انتخاب وظایفی که اولویت دارند و باید سریع‌تر انجام شوند، لیست کارهای روزانه‌تان را مشخص کنید. برای مثال در پایان ساعت کاری و پس از انجام کارهای مهم، به تماس‌های تلفنی رسیدگی می‌کنید یا اتاق کارتان را مرتب می‌کنید.

پس از انجام کارهای مهمتان احساس سبک‌بالی و مفید بودن به شما دست می‌دهد و حس بهتری خواهید داشت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم