7 فیلم کلاسیک دیدنی به کارگردانی بیلی وایلدر (Billy Wilder) که حتما باید تماشا کنید

“بیلی وایلدر” (Billy Wilder)، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ی آمریکایی اتریشی تبار و غول دوران طلایی هالیوود بود، کمدی ها و درام هایی تولید می کند که نظر تماشاچیان را در سراسر جهان به خود جلب می‌کنند. “وایدلر” که یک نویسنده کامل است، یک سبک سینمایی نسبتا محافظه کارانه را در نظر گرفته که فضای بیشتری را برای ابتکار او در طرح هایش ایجاد می کند که به راحتی از کمدی به درام و سبک نویر حرکت می کند و در عین حال جوایز سینمایی زیادی را به دست می آورد. در اینجا تعدادی ازبهترین فیلم های او را معرفی میکنیم. با پروشات همراه باشید.


بعضی ها داغش را دوست دارند ‒ Some Like it Hot ‒ 1959

بعضی ها داغش را دوست دارند یک کمدی خالص در عصر طلایی کمدی  است . این فیلم در سال 1959 منتشر شد، داستان در سال 1929 اتفاق می افتد، نقش اصلی آن دو نوازنده جوان جو و جری هستند که وقتی شاهد ارتکاب قتل یک گروه مافیا در روز ولنتاین می شوند از دست آنها فرار می کنند که، به عنوان مجریان زن نمایش اجرا کردند. زنجیره اتفاقات پس از آن، این دو دوست را به رقابت برای فریب قلب شوگر کین (مریلین مونرو) وا می دارد، درحالی که جری باید از  احساسات اسگود فیلدینگ میلیونر فرار کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که داستان زندگی بازیگران فیلم را نشان می دهند


خارش هفت ساله ‒ The Seven Year Itch ‒ 1955

یکی دیگر از کمدی های مبتذل ویلدر، خارش هفت ساله است که اتمسفری کاملا متفاوت دارد. در اینجا تام اویل نقش ناشری میانسال را بازی می کند که  در حالی که پیش‌ نویس یک دست‌ نوشته روان‌شناسی را می‌خواند، متقاعد می شود که محکوم به خیانت به همسرش است آن هم به مدت هفت سال و با همسایه ای بی نام و نشان. مونرو دوباره نقش خود را به زیبایی ایفا می کند؛ این فیلمی است که در آن از او تصویری نمادین گرفته شده آن هم درحالی که به دامنش چنگ می زند. این فیلم که به زیبایی اجرا شده، از تنش روانی و آزادی استفاده می کند تا  تصویری بسیار رضایت‌ بخش بسازد که کاملا مستقل از هر گونه شخصیت سازی آشفته کمدی هالیوودی است.


غرامت مضاعف ‒ Double Indemnity ‒ 1944

ویلدر کارگردانی بود که محدودیت ژانر را پست می پنداشت و سبک نویر کلاسیک دوگانه او، نمیتوانست در سبک و موضوع از کمدی های دیگرش، از این ناموزون تر باشد. این فیلم در صحنه های فلش بک، افسانه والتر نف را روایت می کند که یک فروشنده بیمه است، او به زنی جذاب و اغوا کننده اجازه می دهد تا او را فریب دهد و منجر به قتل شوهرش شود. این فیلم که در سال 1944 منتشر شد، فیلم سوم ویلدر است که در آن خیانت نقشی محوری ایفا می کند. این فیلم، معیار مهمی در فرسایش تدریجی کدهای سانسور است که ظاهرا صنعت سینما را فاسد می کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های آلن دلون (Alain Delon)، ستاره تمام نشدنی سینمای کلاسیک


آپارتمان ‒ The Apartment ‒ 1960

فیلم آپارتمان، هوشمندانه تر از موضوع استاندارد سنی کمدی است، و طنزنگاری ماهرانه ای بر دورویی اخلاقی افراد فعال آمریکایی است. این فیلم داستان کارمندی دون پایه در یک شرکت به نام کالوین باد باکستر ( با بازی جک لمون که در بیشتر فیلم های ویلدر ایفای نقش کرده است) است، که زمانی که به مدیران خود اجازه می دهد از آپارتمان او برای خلوت کردن با معشوقه خود استفاده کنند، پله های صعود به نردبان شرکت را طی می کند. بارها و بارها او مسئولیت اقدامات مدیران خود را به عهده می گیرد و با اینکار باکستر به گونه ای موفق می شود در صدر قرار بگیرد و همین این فیلم را به یکی از فیلم های با پایان خوب تبدیل کرده است.


سابرینا ‒ Sabrina ‒ 1954

اجرای مجذوب کننده آدری هپبورن در این فیلم کلید قوی بودن این فیل کمدی است که او سابرینا فرچیلد را به زیبایی به تصویر می کشد. سابرینا دختر راننده یک خانواده ثروتمند ناشناس است و بیشتر دوران کودکی خود را با دیوید، یک پسر گستاخ و بی‌خیال از خاندان کاری سپری می کند. وقتی او از پس از مدتی به عنوان یک بانوی بالغ از پارس بر میگردد، هم دیوید و هم برادر موقرش (با بازی هامفری بوگارت) با هم رقابت می کنند تا دل او را به دست بیاورند. فیلم سابرینا جذاب و از نظر نمایشی بسیار گیرا است، و جدی تر از کمدی های خالص ویلدر می باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


شاهدی برای تعقیب ‒  Witness for the Prosecution ‒ 1957

یکی از فیلم های کمی تاریکتر ویلدر شاهدی برای تعقیب و یک درام دادگاهی در اولد بیلی لندن است. هنگامی که وکیل مدافع معروف ویلفرد رابرتز (چارلز لاتن) دفاع از متهمی به قتل یک زن پیر ثروتمند می گیرد، به سرعت در شبکه پیچیده ای از بلوف های قانونی حول رابطه متهم با همسر آلمانی اش درگیر می شود. استفاده از عناصر فیلم نوآراگونه در یک فیلم هیجان انگیز کلاسیک، منجر به نتیجه ای شگفت انگیز می شود که باعث می شود معنای عدالت در قانون را زیر سوال ببرید.


سانست بلوار ‒ Sunset Boulevard ‒ 1950

شاید یکی از پردردسرترین فیلمهای ویلدر سانست بلوار باشد که از لحاظ جو و روانشناسی شما را جذب خود می کند. در این فیلم گلوریا سانسون در نقش نورما دزموند یک ستاره فیلم صامت رنگ و رو رفته با رویاهای فریب‌ خورده  از بازگشتش به صحنه است.  وقتی جو گیلیس (ویلیام هولدن) یک فیلمنامه نویس بدشانس به زندگی امن دزموند گره میخورد و سعی می کند تا در عمارت سانست بلوار او اقامت کند، خود رافرو رفته در تلخی و دنیایی نابود کننده و پر از پوچی می بیند. بسیاری از شخصیت‌های معاصر هالیوود خودشان را در این وضعیت جنون و انکار به تصویر کشیده اند.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم