10 فیلم جذاب و دیدنی با موضوع رویای آمریکایی که باید تماشا کنید

رویای آمریکایی به شما می‌گوید که می‌توانید از طریق سخت کوشی و عزم راسخ به موفقیت برسید. چیزی که در ادامه می‌آید گزیده‌ای از فیلم‌هایی است که نشان می‌دهند همیشه همه چیز به این سادگی نیست. با پروشات همراه باشید.


1. پلیزنتویل ‒ 1998 – Pleasantville

این فیلم درباره بحث درمورد بردن دوقلوهای مخالف هم، دیوید و جنیفر به نمایش ساه و سفید پلیزنتویل است. این فیلم تصویری عالی و به شدت پاک شد از نسخه 1950 آمریکا را به تصویر می کشد. زمانی که نوجوانان سعی می کنند به خانه بازگردند، آنها ناگزیر موجب تغییری در منظره شهر می شوند و تصادفا یک انقلاب جنسی در نوجوانان و زنان خانه دار را آغاز می کنند که شخصیت داستان را رنگی می کند. این برنامه نشان می دهد که آمریکایی ها چگونه رویایشان را با حصارهای سفید، کودک و ماشینی در هر گاراژ تصور می کنند. همچنین نشان می دهد، این رویا آنطور که به نظر می رسید جهانی نیست. این فیلم برای مثال، فقدان آزادی زنان و ترس از هر چیزی که وضعیت فعلی را به هم می ‌زند را نیز نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم تاثیرگذار درباره زنان با اراده و شجاع


2. شبکه اجتماعی ‒ 2010 – The Social Network

این داستان تقریبا درباره دانش آموزی است که چهره اینترنت را از اتاق خوابگاهش تغییر داد. داستان فقط درباره حقیقت پشت فیسبوک نیست؛ بلکه شامل خیانت به یک دوست و شکایت برای دزدی مالکیت معنوی می شود. اگرچه زندگی واقعی مردم هم در بخش هایی از فیلم به تصویر کشیده شده است، اما فیلم دیوید فینچر همچنان شخصیت سختکوش یکی از ثروتمندترین دنیا را نشان می دهد. مارک زاکربرگ ایده ای داشت که میتوانست آینده را تغییر دهد، و او بدون توقف روی آن کار کرد. او حتی در راه پیدا کردن آن، از دانشگاه هاروارد اخرج شد.


3. افسانه آمریکایی ‒ 1986 – An American Tail

این فیلم کودکانه دوست داشتنی ساخت سال 1980 درباره موشی شجاع به نام فیول است که خانوده اش را در جستجوی زندگی بهتر از روسیه به آمریکا آورده است. آنها شایعاتی شنیدند که میگفت خیابانهای آمریکا با پنیر فرش شده اند و در آن هیچ گربه ای وجود ندارد، اما وقتی می رسند در می یابند که این شایعات حقیقت ندارند. خیابان‌های فرش شده از پنیر، اشاره به این موضوع دارد که خیابانهای آمریکا از طلا سنگفرش شده و موانعی که در کشورهای دیگر برای دستیابی به وفقیت وجود دارند، در آمریکا وجود ندارد. این شایعات باعث شدند بسیاری از مهاجران به آمریکا مهاجرت کنند. شایعه آمریکای ایده آل به بسیاری از مهاجران خورانده شده تا بفهمند آمریکا آن بهشت وعده داده شده که فکر می کردند، نیست.  برخی از آن‌ها حتی ممکن است با ظلم و ستم بیشتری مواجه شوند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم زیبا که بیانگر لطافت و زیبایی زنان هستند


4. در جستجوی خوشبختی ‒ 2006 – The Pursuit of Happiness

این داستان واقعی از کریستوفر گاردنر، درباره مردی است که روی یک ابزار پزشکی گران قیمت سرمایه گذاری می کند که در برابر ابزار ارزان قیمت آن مزیت زیادی ارائه نمی کند. در نتیجه او راهی برای فروش آن ابزار پیدا نمی کند و زندگیش در وضعیت بدی قرار می گیرد. همسرش او را ترک می کند، خانه اش را از دست می دهد و مجبور می شود به همراه پسرش در خیابان زندگی کند. بعد او به عنوان فروشنده سهام مشغول به کار می شود، اما قبل از اینکه هر گونه حقوقی دریافت کند، ابتدا باید شش ماه دوره کارآموزی بگذراند و وسایل پزشکی بفروشد. این فیلم نشان می دهد حتی اگر در آمریکای ایده آل خود زندگی کنید، اوضاع میتواند به یکباره تغییر کند و بخاطر چرخش سرنوشت خراب شود و میشود ناگهان از عرش به فرش رسید. اما با اینحال گاردنر موفق می‌شود.


5. گتسبی بزرگ ‒ 2013 – The Great Gatsby

جی گتسبی قهرمان رمان اف اسکات فیتزجرالد که سخت تلاش کرد تا ثروتمند شود تا قلب دیزی بیوکنن را برباید. او مهمانی‌های پرهزینه‌ای برپا می‌کند به امید اینکه او را تحت تاثیر قرار بدهد، اما خودش در آنها حضور پیدا نمی‌کند. این فیلم ساخت سال 2013 (مانند دو فیلم قبل از خود) نیروی‌های رقابتی در کار را در آمریکای ایده آل نشان می‌دهد. گتسبی تصورش از دیزی را سالها عاشقانه دوست داشته و باور دارد که اگر او را داشته باشد شاد خواهد بود، اما این فکر ناقص است. دیزی نمی‌خواهد ازدواج ناخشنودش را رها کند تا شانسی برای تجربه عشق حقیقی با یک مرد ثروتمند را داشته باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی لئوناردو دی کاپریو که لایق اسکار بودند


6. آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود ‒ 1939 – Mr. Smith Goes to Washington

جفرسون اسمیت از صمیم قلب به آرمان‌های دموکراتیک آمریکا اعتقاد دارد. او رئیس باشگاه پسران رنجرز بود که توسط فرماندار هوپر به مجلس سنای ایالات متحده منصوب شد. در واشنگتن، او با قهرمان دوران کودکی خود سناتور جوزف پین، که نامزد ریاست‌ جمهوری است صحبت می‌کند. اسمیت همه چیز را درباره فساد سیاسی یاد میگیرد و تلاش می‌کند تا آن را اصلاح کند، اما رقبای سیاسی او، با متهم کردنش به یک رسوایی، بی‌اعتبار می‌کنند. این فیلم علیرغم اصول دموکراتیک که آمریکای آرمانی را می‌سازد، نظام سیاسی مانند هر نظام دیگری جایز الخطا است. اما با این حال ما نباید از تلاش برای اصلاح و بهبود آن دست برداریم، اما باید سخت‌تر تلاش کنیم تا جامعه‌ای منصفانه‌تر و بهتر بسازیم.


7. فارست گامپ ‒ 1994 – Forrest Gump

فارست گامپ، داستان مردی با ضریب هوشی زیر متوسط است که کارهای بزرگی انجام می‌دهد که فراتر از انتظارات جامعه است. او با دریافت بورسیه به مدرسه فوتبال می‌رود، او جوخه‌اش را از یک کمین نجات می‌دهد، و برای سه سال و نیم به دور آمریکا می‌دود. در انتها او دوباره معشوقه کودکی‌هایش را ملاقات می‌کند که حالا با بیماری ناشناخته دست و پنجه نرم می‌کند؛ او پسرشان فارست جی آر را به او معرفی می‌کند و این زوج پس از مدت کوتاهی با هم ازدواج می‌کنند. این فیلم داستانی زیبا است که نشان می‌دهد از طریق شجاعت، عزم راسخ و عشق، بدون توجه به چالش‌های روبرویتان می‌توانید به شادی دست یابید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


8. میس سان شاین کوچولو ‒ 2006 – Little Miss Sunshine

خانواده‌ای به آن طرف کشور سفر می‌کنند تا دخترشان در مسابقه رقص شرکت کند. اولیو به برد اهمیت نمی‌دهد؛ او فقط می‌خواهد لذت ببرد. پدر او که مردی پرانگیزه است، به آمریکای آرمانی باور دارد. او ماهیت شایسته سالار آمریکا را آموزش می‌دهد، با اینکه اصلا تا به حال کمکی به او نکرده است. برخلاف فیلم‌های قدیمی آمریکایی با این موضوع، این فیلم روی موفقیت بعد از تلاش های فراوان تمرکز نمی‌کند، بلکه چیزی که به بیننده‌هایش یاد می‌دهد این است که چگونه پس از شکست‌های متعدد دوباره روی پا بایستند. درس بزرگ آن این است که برای شاد بودن باید کمتر به جاه طلبی متمرکز شوید.


9. همشهری کین ‒ 1941 – Citizen Kane

چارلز فاستر کین مردی خودساخته است که در سنین پیری بسیار ثروتمند است، اما خوشحال نیست. وضعیت مالی او طبعا باید شادی هم برای او فراهم کند اما تبدیل به زندانی ساخته خودش می شود و مایملک مادی او بیشتر او را منزوی می‌کند. او زمانی را به یاد می‌آورد که واقعا خوشحال بود، زمانی که یک بچه کوچک بود و عاشق سورتمه گل رزش بود. این فیلم یادآور این است که در زندگی، موفقیت و ثروت شادی را تامین نمی‌کنند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


10. رویای آمریکایی ‒ 1985 – American Dream

مستندی در سال 1985 درباره اعتصاب 86 کارگر بسته بندی کننده گوشت در آستین مینسوتا. هورمال فود، دستمزد ساعتی کارمندان خود را بیش از 2 تا 8.25 دلار کاهش داد و علیرغم دریافت سود 30 درصدی، مزایای حقوق کارکنانش را نیز 30 درصد کاهش داد. علیرغم تلاش‌های مشاور و مذاکره‌ کنندگان،” هرمان” کارگران جایگزین استخدام کرد که به درگیری‌هایی در جامعه محلی منجر شد. تصمیم اعتصاب کنندگان در ماه های بعد فراموش می شود زیرا آنها دچار مشکلات مالی و شکافهای خانوادگی می شوند. فیلم بر احساسات و مشکلات پشت پرده اعتصاب تمرکز دارد و نشان می‌دهد که اغلب مجبورید ثبات مالی خود را با ایده آل هایتان متعادل کنید.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم