15 فیلم جذاب و دیدنی درباره رئیس جمهورهای آمریکایی

فصل انتخابات فصل شلوغی است و به دلایل سیاسی برنامه های تلوزیونی در آن زمان واقعیت را نشان می دهند. با تماشای این فیلمها خودتان را به عنوان رئیس جمهور آمریکا درنظر بگیرید. این لیست شامل ترکیبی از درام های تخیلی و کمدی های رمانتیک، مستندها و شرح های تاریخی است. با پروشات همراه باشید.


1. جی اف کی ‒ JFK

فیلم اولیور استون ساخته سال 1991، درباره تحقیق در رابطه با ترور رئیس جمهمور جان اف کندی است که نقش اصلی آن بازپرس قضایی نیو اورلان جیم گریسون با بازی کوین کاستنر است. گریسون توطئه ای را پشت قتل جان اف کندی کشف می کند و پس از مرگ قاتل او لی هاروی اوسوالد (گری اولدمن) پرونده را بازگشایی می کند. فیلم بسیار پر جدال بود و استون بخاطر ساخت فیلم تاریخی نادرست اما تاثیرگذار مورد سرزنش قرار گرفت و این فیلم به عنوان یکی از برترین فیلم های هیجان انگیز سیاسی-کارآگاهی آمریکایی در نظر گرفته می شود.

همچنین بخوانید: 10 کارگردانی که از فیلم های خود متنفر هستند


2. وضعیت رفع خطر ‒ Fail Safe

در طول جنگ سرد، زمانی که یک انتقال ناقص به طور غیر عمد یک هواپیمای بمب افکن هسته ای را به سمت روسیه می فرستد، یک بحران رخ می دهد. رئیس جمهور آمریکا (هنری فاندا) باید این اشتباه بزرگ را قبل از اینکه جنگی شروع شود، درست کند. تمام بمب افکن ها متوقف شدند، بجز یکی. فرمانده نیروی هوایی فرانک اورتون که از این اشتباه خبر ندارد، درصدد است تا وظیفه خود را به درستی به انجام برساند. تنها یک ضدحمله از سمت روسیه میتوانست موجب قتل عام شود. این فیلم فراموش نشدنی ساخت سال 1964، تنش بین ایلات متحده آمریکا و جماهیر شوروی و عواقب فاجعه بار جنگ سرد را نشان می دهد.


3. لینکلن ‒  Lincoln

جنگ داخلی در آمریکا شعله ور شده و رئیس جمهور آمریکا آبراهام لینکلن (دنیل دی لوئیس) در تلاش است تا اعضای هیئت دولت را متقاعد کند برده های آمریکایی را آزاد کنند. این فیلم در سال 2012 توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شد و کشمکش های شخصی و سیاسی که لینکلن در ماه های آخر زندگیش برای از بین بردن برده داری با آنها مواجه بود را به تصویر می کشد. دی لوئیس شجاعتی را که رئیس جمهور در مواجهه با مخالفت داشت و موفقیت او در وادار کردن ملت برای انجام کارهای بهتر را به خوبی نشان داد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که داستان زندگی بازیگران فیلم را نشان می دهند


4. بهترین مرد ‒  The Best Man

در سال 1964 این فیلم سیاسی، سیاست های پشت نامزدی ریاست جمهوری را برملا کرد. این فیلم با اقتباس نمایشی با همین نام توسط گور ویدال، به کارگردانی فرانکلین جی شافنر، و بازی هنری فاندا، کلیف رابرتسون و لی تریسی ساخته شده است. هم فاندا و هم رابرتسون کنادیدای نامزدی حزب نامشخص شدند – یکی از آنها روشن فکر و دیگری ” مردمی” است- و در طول فیلم هر دو برای نامزدی انتخابات تلاش می کنند.


5. رقیب ‒ The Contender

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی راد لوری، ساخت سال 2000، داستان رئیس جمهور آمریکا (جف بریجز) را روایت می کند که معاون جدیدی انتخاب می کند. در حرکتی دور از انتظار رئیس جمهور، سناتور لین هادسون (جوآن آلن) که اولین زن در این مقام محسوب می شد را انتخاب می کند. عضو کنگره شلی رانیون (گری اولدمن) معتقد است هانسون برای این شغل مناسب نیست و مصمم است که او را به هر وسیله ‌ای که لازم شده پایین بیاورد. هانسون به طعمه ای در حملات شخصی تبدیل می شود که همه در صدد هستند تا شهرت او را خدشه دار کنند و شانس او برای معاون رئیس جمهور شدن را از بین ببرند و او باید تصمیم بگیرد چگونه با آنها مبارزه کند.

همچنین بخوانید: 25 کاراکتر برتر تاریخ سینما که فراموش نخواهند شد


6. فراست/نیکسون ‒ Frost/Nixon

در تابستان 1977، رئیس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون (فرانک لنگلا) موافقت کرد تا در مصاحبه درباره رسوایی واترگیت بدنام شرکت کند، که همین اقدام به ریاست جهوری او پایان داد. نیکسون شخصیت تلوزیونی دیوید فراست (مایکل شین) را انتخاب کرد تا این مصاحبه را انجام دهد، و معتقد بود به راحتی میتواند شخصیت بیخیال او را تحت تاثیر قرار دهد. چیزی که که همگان را حیرت زده کرد، نبرد عقلانی دو مرد بر سوالات پشت این رسوایی بود. این فیلم از نمایش با همین نام نوشته پیتر مورگان اقتباس شده است.


7. گابریل در کاخ سفید ‒ Gabriel Over the White House

رئیس جمهور آمریکا جادسون “جاد” هاموند (والتر هاستون) به عنوان مردی که هیچ کاری انجام نمی دهد، و یک مزدور (و او را با رئیس جمهوران قبل از او هربرت هوور و وارن جب هاردینگ مقایسه کرده اند ) در این فیلم ساخت سال 1933، نمایش داده می شود. هاموند پس از یک تصادف مرگبار از کما بیرون می آید و به عنوان رهبری جرید و با دستور کاری جدید ظاهر می شود.(در اینجا او نشانگر فرانکلین رزولت است). هاموند تغییرات زیادی اعمال می کند تا قدرت و تاثیر خود را افزایش دهد – مانند انحلال قوه مقننه و لغو مشروطیت ‒ اما به شکل عجیبی او به مشکلات کشور را با یک صلح جهانی از طریق حکومت دیکتاتوری خود به پایان می رساند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با موضوع سیاست در تاریخ سینما


8. دیو ‒ Dave

این فیلم سیاسی شاد به کارگردانی ایوان ریتمن ساخت سال 1993 و با ایفای نقش کوین کلین در نقش دیو کویک است. دیو شخصی است که به عنوان شغل دوم به عنوان بدل رئیس جمهور بیل میچل (باز هم با بازی کلین) کار میکند. کویک درخواستی از سرویس امنیت مخفی دریافت می کند که می گوید او باید به عنوان رئیس جمهور در یک جلسه ناهار حضور یابد، این درحالی است که رئیس جمهور دچار سکته شدیدی می شود و به اغما می رود و کویک در نقش رئیس جمهور آمریکا گیر می کند. در این وضعیت یکی از روسای فاسد از فرصت استفاده می کند تا مسیر خود به درجه های بالاتر را کوتاه کند.


9. اتاق جنگ ‒  The War Room

مستند ساخت سال 1993 شامل مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون در این سال است. فیلم عمدتا بر روی جیمز کارویل (استراژیست رهبری ) و جورج استفانوپولوس (مدیر ارتباطات) در ستاد مباراتی کلینتون متمرکز است، اما جزئیات چندانی درباره خود کلینتون ندارد. فیلم در طی چهار ماه فیلمبرداری شد و کارویل و استفانوپولوس موانع بسیاری در پیش رو داشتند، از جمله رسوایی جنیفر فلورس. این مستند نحوه غلبه بر این موانع برای پیروزی در انتخابات را پوشش می دهد.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


10. نیمه ماه مارس ‒ The Ides of March

استفان میرز (رایان گاسلینگ) یک دستیار ارتباطات و فردی ایده آلیست در کمپین انتخابات ریاست جمهوری مایک موریس (جورج کلونی) است. این فیلم به کارگردانی جرج کلونی و ساخت سال 2011 است. نماینده اوهایو در حال رسیدن است و مایرز که کاملا به حکومت دموکراتیک اعتقاد دارد، به سرعت قسمت کثیف و فاسد سیاست را می آموزد. ملاقاتی با رقیب مدیر کمپین فرماندار موریس، یعنی سناتور پولمن (مایکل منتل) و عشقبازی با یک تازه کار جوان شانس موریس را برای انتخاب شدن تهدید می کند.


11. رئیس جمهور آمریکایی ‒ The American President

اندرو شفرد رئیس جمهور بیوه (مایکل داگلاس) در حال نزدیک شدن به پایان اولین دوره ریاست جمهوری است، و به نظر کاملا مطمئن است که برای انتخابات مجدد حتما منتخب می شود. سپس او با سیدنی الن وید (آنت بینگ) یک فعال سیاسی که برای یک گروه محیط زیستی کار می کند، ملاقات می کند. این دو شروع به قرار گذاشتن می کنند و تبدیل به هدف آسانی برای سناتور باب راسمن (ریچارد دریفوس) رقیب اصلی شفرد می شوند تا از آنها انتقاد کند. فیلم رمانتیک-کمدی ساخت سال 1995، به کارگردانی باب رینر نامزد چندین جایزه گلدن گلوب شد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم عدد پی را دوست دارید این 8 فیلم را از دست ندهید


12. آمیستاد ‒ Amistad

این فیلم در سال 1997 و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شده است و داستان یک کشتی برده داری به نام آمیستاد را روایت میکند. این کشتی در سال 1839 درحال سفر از کوبا به آمریکا بود کینکو (جایمن هانسو) و دیگر بردگان شورشی بر پا می کنند تا کنترل کشتی را به دست بگیرند. شورشیان تعدادی از خدمه را زنده نگه می دارند تا برای بازگشت به آفریقا مسیریابی کنند، اما در عوض، آنها به شمال شرق آمریکا می روند و به عنوان برده های فراری زندانی می شوند. یک وکیل طرفدار لغو برده داری، به نام راجر شرمن بالدوین (متیو مک کانهی) پرونده آنان را قبول می کند، تا آنها را آزاد کند. مورگان فریمن، نایجل هاثورن و آنتونی هاپکینز دیگر ستارگان این فیلم هستند.


13. آقای لینکلن جوان ‒  Young Mr. Lincoln

در سال 1939 این فیلم زندگی نامه ای- تخیلی درباره زندگی آبراهام لینکلن در جوانیش ساخته شد. این فیلم توسط جان فورد کارگردانی شده است و در آن هنری فاندا به عنوان آبراهام لینکلن ایفای نقش می کند. در این داستان زندگی لینکلن از زمانی که  در دوران جوانی به عنوان یک پسر روستایی در کلبه ای چوبی در اسپرینگفیلد در ایالت ایلینوی زندگی می کرد تا زمانی که به یک وکیل مهم تبدیل شد به تصویر کشده می شود. آقای لینکلن جوان امتیاز 100% روتن تومیتوز را از منتقدان دریافت کرد. و منتقدان درباره ایفای نقش زیبا و جادویی هنری فاندا که باعث تماشایی شدن فیلم شد، غوغایی به پا کردند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم جذاب و دیدنی در تاریخ سینمای ترکیه


14. سیزده روز ‒   Thirteen Days

سیزده روز یک درام تاریخی-مهیج درباره بحران موشکی کوبا و نبرد مدیریت کندی برای جلوگیری از هرج و مرج در سال 1962 است. این فیلم ساخت سال 2000 به کارگردانی راجردونالدسون، جان اف کندی (بروس گرینوود) را به تصویر می کشد که بعد از اینکه دوربین های نظارتی نشان می دهند که روسیه سلاح های هسته ای خود را در کوبا قرار داده است برتری خود را از دست می دهد. کندی نمیخواد به کوبا حمله کند، چون حمله به کوبا مساویست با ایجاد جنگ، بنابراین تلاش می کند تا برای این مشکل به ظاهر اجتناب ناپذیر راه حلی بیابد. اطلاعات جدید طبقه بندی نشده ای که در این فیلم لحاظ شده، آن را بیشتر به یک درام تبدیل کرده تا داستانی تاریخی.


15. رنگهای اصلی ‒ Primary Colors

جان تراوالتا به عنوان فرماندار جک استانتون نامزد ریاست جمهوری در سال 1998 در این فیلم کمدی ایفای نقش می کند. این فیلم اقتباس شده از رمانی نوشته جو کلوین است که داستانی تقریبا افسانه ای از اولین کمپین ریاست جمهوری بیل کلینتون را روایت می کند. استانتون یک نامزد فریبنده از جنوب است که برای نامزدی حزب دموکرات با رقابت می کند اما زمانی که اتهامات یک رسوایی جنسی منتشر می شود، او کم کم محبوبیت خود را از دست می دهد و اگر میخواهد به ریاست جمهوری دست یابد باید بجنگد. اما تامسون، بیلی باب ثورنتون و کیتی بیتس از دیگر ستارگان این فیلم هستند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم