12 فیلم جذاب و دیدنی درباره کوهنوردی که می توانید در تعطیلات تماشا کنید

اگر حوصله تان سر رفته، از دست خانواده خسته شده و به ماجراجویی علاقه دارید، با این 12 فیلم درباره کوهنوردی خودتان را سرگرم کنید.

درباره کوهنوردی فیلم های بسیار خوبی وجود دارد، اما این فیلم ها می توانند شگفت زده تان کنند. اغلب فیلم های مربوط به کوهنوردی، مناظر زیبا را با داستان های عجیب ادغام می کنند، اما این فیلم ها با تمرکز بر جنبه های انسانی برخی از برترین افسانه ها و داستان های مربوط به کوهنوردی را نشان می دهد.

از درام های حماسی و “دیواره شمالی” ایگر در سال های 1930 تا مستند جدید درباره کوهنوردی بدون طناب الکس هانولد از ال کپیتان، تمام فیلم های مربوط به کوهنوردی ارزش دیدن دارند که آنها را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. دیوار سحرگاه – The Dawn Wall – 2018

  • کارگردان: جاش لوول، پیتر مورتیمر
  • مدت زمان: 1 ساعت و 55 دقیقه
  • موضوع: تصمیم بر گذر از دشوارترین مسیر یوسیمیتی

کوهنوردی تامی کالدول افسانه ای موضوع اصلی یک داستان عاطفی است که با فرار از دست آدم ربایان قزاقستان تصمیم می گیرد با کوهنوردی از دشوارترین مسیر ال کپیتان یعنی دیوار سحرگاه به رویای خود جامه عمل بپوشاند.

با این حال چالش اصلی از تلاش های شریکش کوین یورگسن در انتخاب مسیر دشوار دیوار سحرگاه آغاز می شود. برای این دو که تا به حال به همراه هم کوهنوردی نکرده اند، این یک مشکل اساسی است. اما این سفر شخصی کالدول، مخصوصا روی صخره ها، ما را به رویای یکی از بزرگ ترین کوهنوردان جهان وارد می کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندها درباره طبیعت که دید شما را به جهان تغییر خواهند داد


2. دره سربالایی – Valley Uprising – 2014

  • کارگردان: پیتر مورتیمر، نیک روسن، جاش لوول
  • مدت زمان: 1 ساعت و 43 دقیقه
  • موضوع: فرهنگ کوهنوردی دره یوسیمیتی

این مستند یک مستند تاریخی نیست، بلکه یک ماجراجوی فرهنگی راک اند رول سرگرم کننده است که تاریخچه کوهنوردی در یوسیمیتی را نشان می دهد.

این داستان بیش از پرداختن به کوه ها به افراد، کوهنوردان، هیپی ها، افراطی ها، ماجراجویی ها، خیال پردازان، مدرنیست ها، شاهدانه، لوازم امنیتی، هواپیماهای سقوط کرده، قلب های شکسته، قانون شکنی، و یکی از بزرگ ترین کوهنرودی های تاریخ،  می پردازد.

با وجود تدوین هوشمندانه افسانه های قدیمی زنده می شوند، زیرا با وجود فیلم های مدرن می توانید در تجربه های کوهنوردی که تجربه های بسیار بزرگی هستند، شریک شوید. چه کوهنورد باشید چه نباشید، اگر به یوسیمیتی علاقه دارید، یا زندگی برایتان جالب است، آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)


3. سرو توره: گلوله برفی در جهنم – Cerro Torre: A Snowball’s Chance in Hell – 2013

  • کارگردان: تامی دیرنهافر
  • مدت زمان: 1 ساعت و 41 دقیقه
  • موضوع: مستندسازی اولین کوهنوردی از سرو توره

زمانی که دیوید لاما اولین بار در مجله کوهنوردی سرو توره را دید، به سرعت تصمیم خود را گرفت و درحالی که هیجان زده شده تصمیم گرفت در آن مسیر کوهنوردی کند.

اما سرو توره یکی از دشوارترین دیواره های کوه های زمین است. این کوه 3،128 متری در پاتاگونیا صخره های بسیار دشواری دارد. در بالای آن یک تکه یخ قارچی وجود دارد. اولین تجربه کوهنوردی در آن به مرگ کوهنورد منجر شود.

هنگامی که لاما تصمیم سفر انفرادی خود را اعلام کرد، جیم بریدول افسانه ای که در سال 1979 از آن صعود کرده گفت: “به جایی می روی که گلوله های برفی در جهنم هستند.” لاما به حرف او گوش نداد و نتیجه کار یک فیلم دراماتیک و عاطفی است که او بارها و بارها تلاش کرده و می خواهد به قله صعود کند.

همچنین بخوانید: 11 مستند جذاب و الهام بخش که باید تماشا کنید


4. مرو – Meru – 2015

  • کارگردان: الیزابت چای واسارهلیی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 30 دقیقه
  • موضوع: کوهنوردی غیرممکن بر فراز قله برج مانند کوسه

کوهنوردان همیشه در پاسخ به دلیل انتخاب قله ها می گویند: “چون آنجاست.” اما این فیلم جذاب نشان می دهد که آنها برای این کار دلایل دیگری هم دارند. قله برج مانند کوسه در دیواره شمال غربی مرو یکی از دیواره های بزرگ هیمالیای کوه اورست است.

داستان های پشت صحنه و خطرات ایجاد شده برای تیم متشکل از کنراد انکر کوهنورد، جیمی چین فیلمساز/عکاس و کوهنورد جوان رنان ازتورک، این فیلم را جالب می کند. این گروه می خواهند با بالا رفتن از قله 6،310 متری به رویای خود دست یابند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که می تواند الهام بخش شما باشد


5. لمس کردن خلا – Touching the Void – 2003

  • کارگردان: کوین مک دونالد
  • مدت زمان: 1 ساعت و 46 دقیقه
  • موضوع: داستان فرار معروف جو سیمپسون کوهنورد

در اواسط سال های 1980، جو سیمپسون و سایمون یتس به اولین افرادی که به قله سیولا گرانده در پرو صعود کردند، تبدیل شدند. اما این داستان صعود آنها نیست. این فیلم داستان چگونگی بازگشت معجزه وار آنهاست.

داستان معروف آنها زمانی آغاز شد که سیمپسون با پای شکسته که 300 متر را به کمک دوستش پایین آمده بود، سر خورد. یتس که نمی توانست او را نگه دارد تصمیم گرفت طناب را پاره کند. باید این مستند را تماشا کنید تا ببینید چه رخ می دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی برای افرادی که احساس تنهایی می کنند


6. انفرادی آزاد – Free Solo – 2018

  • کارگردان: الیزابت چای واسارهیلی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 40 دقیقه
  • موضوع: یک مستند شوکه کننده درباره کوهنوردی الکس هنولد بر کوه ال کاپ

فیلم دیگری از فیلمساز “مرو” که نه تنها صعود بدون طناب الکس هنولد در یوسیمیتی، قله ای بلندتر از مرتفع ترین ساختمان جهان را به نمایش گذاشته، بلکه چگونگی رسیدن به سخت ترین مرحله توسط او را نمایش می دهد.

جیمی چین، همسر واسارهیلی و یک فیلمساز که یکی از قدیمی ترین هم نوردان هنولد است، به همراه او از این کوهنورداری دشوار فیلم می گیرد. واسارهیلی نیز با فیلم گرفتن از لحظات شخصی “لحظات شگفت انگیز و استرس زای سفر” را به نمایش میگذارد.

چین پس از کوهنوردی در توییتر خود نوشت: “اینکه او چگونه در روزهای پایانی کوهنوردی خود و طی آن آرام بود، می تواند جالب باشد.”

همچنین بخوانید: لارس فون تریه: بررسی آثار برتر یک کارگردان جنجالی


7. محدودیت عمومی – Vertical Limit – 2000

  • کارگردان: مارتین کمپل
  • مدت زمان: 2 ساعت و 4 دقیقه
  • موضوع: یک فیلم ماجراجویانه درباره کوهنوری از کی 2

این فیلم را جدی نگیرید زیرا هالیوودی ترین فیلم این لیست است، اما صحنه های خیره کننده و ریتم تند اکشن آن می تواند سرگرم کننده باشد.

یک ماجراجویی پرتنش بر روی دومین قله مرتفع جهان به نام کی تو که گرچه تغییراتی در آن صورت گرفته، اما تجربه کوهنوردی یک گروه حرفه ای بر روی یک کوه بزرگ را نشان می دهد.

کارگردان این فیلم کمپل، گرچه برخی از ایده های سینمای جیمز باندی را اجرا می کند، اما تجربه حقیقی کوهنوردی، ریزش بهمن، کشف اجساد یخ زده و پیشروی در برف را به نمایش می گذارد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید، 20 اثر ممتاز


8. دیواره شمالی – North Face – 2008

  • کارگردان: فیلیپ اشتولتسل
  • مدت زمان: 2 ساعت و 6 دقیقه
  • موضوع: داستان اولین تلاش تاریخی بر روی دیواره شمالی ایگر

یک فیلم دیدنی. زمانی که به صحنه های کوهنوردی می رسیم، داستان حماسی اولین تلاش بر روی ایگر، این فیلم آلمانی زبان را به یک اثر دیدنی تبدیل می کند.

این فیلم با بازگشت به دوره های پیشگام کوهنوردی، اراده و چالش های باورنکردنی بر سر راه کوهنوردان را نشان می دهد که ابزار و دانش کوهنوردی نیز بسیار اندک است. همچنین رسانه هایی که دنبال کننده این ماجراجویی هستند نیز به نمایش درمی آیند. اگر داستان را نمی دانید بهتر است آن را نخوانده و فیلم را تماشا کنید. با دیدن فیلم نمی توانید از آن چسم بردارید.

همچنین بخوانید: اگر از شیفتگان ورزش بیسبال هستید این ۱۵ فیلم را از دست ندهید


9. قله – The Summit – 2012

  • کارگردان: نیک رایان
  • مدت زمان: 1 ساعت و 35 دقیقه
  • موضوع: یکی از بزرگ ترین فاجعه های کوهنوردی بر روی قله کی 2

شاید اورست مرتفع ترین کوه جهان باشد، اما کی 2 دشوارترین کوه جهان است که فاجعه رخ داده در سال 2008 در آن، 11 کوهنورد را کشت و داستان چگونگی آن هنوز پر از شک و تردید است.

سازندگان فیلم “لمس کردن” خلا این فیلم را ساخته و از فیلم های اصلی، بازسازی صحنه و مصاحبه با بازماندگان و خانواده های کشته شدگان استفاده کردند. داستان با تمرکز بر کوهنورد ایرلندی گر مک دانل به یک داستان عاطفی بدل می شود که خطر تصمیم گیری بر روی نقطه مرگ را نمایش می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


10. کوچ نشین: افسانه فرد بکری – Dirtbag: The Legend of Fred Beckey – 2017

  • کارگردان: دیو اولسک
  • مدت زمان: 1 ساعت و 36 دقیقه
  • موضوع: فاش کردن داستان یک کوهنورد افسانه ای

کمتر پیش می آید که افرادی مانند فرد بکری پا به عرصه بگذارند. او که در سال 1923 متولد شد، یکی از اولین صعودکنندگان جهان است که البته این فیلم به زندگی و اوضاع او می پردازد نه به صعودهایش.

او به عنوان یک کوچ نشین زندگی ساده و آرامی دارد و تنها به کوهنوردی و زنان علاقه مند است. این فیلم زیبا او را در دهه 0 نشان می دهد که از یک دیواره باورنکردنی بالا رفته و می خواهید چهار مسیر دشوار را پیدا کند و در عین حال مشغول نوشتن کتاب راهنمای خود است.

این فیلم درست پنج ماه پیش از مرگ بکری اکران شد و با تماشای آن احساس سرزندگی و شادی می کنید و خوشحالید که هنوز شخصیت هایی مانند بکری وجود دارند.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


11. بالاتر از لبه – Beyond the Edge – 2013

  • کارگردان: لیان پولی
  • مدت زمان: 1 ساعت و 33 دقیقه
  • موضوع: داستان اول شخص درباره اولین صعودکننده بر فراز کوه اورست

درباره کوه اورست فیلم های مختلفی وجود دارد اما این فیلم به اولین صعود موفق در سال 1953 می پردازد. پسر سر ادموند هیلاری مشاور این فیلم است. فیلم های قدیکی و مصاحبه با افرادی که در صحنه حضور داشتند، باعث می شود درباره صحنه های غیرقابل دید هم اطلاعات داشته باشید.

تمایل هیلاری به مدیریت بر همه چیز کمی سفر و روحیه ماجراجویی گونه آن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بهترین راه نمایش داستان از طریق عضوی است که در آن حضور داشت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


12. ریل راک – Reel Rock – 2010

  • کارگردان: مختلف
  • مدت زمان: هر کدام 15 تا 30 دقیقه
  • موضوع: داستان های کوتاه از شگفت انگیزترین کوهنوردی های جهان

این بیشتر مجموعه ای از فیلم های کوتاه است تا یک فیلم بلند، اما اگر سری های ریل راک را تماشا کنید، دیگر آنها را رها نخواهید کرد.

سری های ریل راک که سالانه پخش می شوند به داستان های برتر کوهنوردی می پردازند و تمام آنها قابل دانلود هستند. سری 12 آن به صخره نوردی آب های آزاد کریس شارما، کوهنوردی رکوردشکن مارگو هایس، کوهنوردی مارین بک یک دست و برد گابرایت تازه کار، می پردازد.

فصل های 1 تا 4 آن آماده دانلود بوده و در آن کریس شارما و ادم اندرا در تلاش اند تا از دشوارترین مسیر جهان عبور کرده و تامی کالدول و الک هنولد نیز می خواهند از فیتز روی در پاتاگونیا صعود کنند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلم برداری شده اند


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم