10 فیلم جذاب و دیدنی با موضوع سیاست در تاریخ سینما

این ده فیلم سیاسی که از فیلم های زندگی نامه ای تا فیلم های مرتبط با رهبران کمپین های گذشته را شامل می شود (حتی برخی آثار تخیلی بوده و آینده را نمایش می دهند)، از جمله برترین آثار در نوع خود هستند. در مرور این فیلم ها با پروشات همراه باشید.


میلک – Milk – 2008

در این فیلم شان پن در نقش هاروی میک، رهبر جنبش همجنسگران آمریکایی قرار می گیرد که در اواخر دهه 70 به عنوان اولین کاندیدای همجسنگرای ایالت کالیفرنیا، گرایش خود را اعلام کرد. در این فیلم که شان پن جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار را دریافت کرد، شاهد داستان میلک هستیم که 30 سال پیش با رقابت با شخصیت های سیاسی برای جامعه همجنسگرایان مبارزه کرد و در سان فرانسیسکو ترور شد. گاس ون سانت کارگردان این فیلم لوکیشن و وقایع حقیقی را نشان داد و حتی از عکاسی اصلی میلک در خیابان کاسترو استفاده کرد.

همچنین بخوانید: 32 فیلم برتر عاشقانه در قرن 21


دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم – Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb – 1964

تعجبی ندارد که استنلی کوبریک بخواهد درباره ترس غرب از بمب هسته ای در خلال جنگ سرد یک اثر کنایی بسازد. پتر سلرز در این اثر نبوغ آمیز سیاه و سفید سه نقش مجزا را برعهده داشته و در این فیلم دولت آمریکا بدون اجازه مقامات جنگ هسته ای علیه شوروی را آغاز می کند. سیاست مداران و مقامات ارتشی به کنار هم می آیند تا فعالیت های سیاسی در دهه 50 را نمایش دهند.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر سینما با موضوع اسکیت‌بردینگ


وی مثل وندتا – V for Vendetta – 2005

“وی مثل وندتا” در سال های 2000 رخ داده و براساس رمان گرافیکی الن مور ساخته شده است. قهرمان داستان یک شخصیت ماسک پوش است که به کمک یک زن، با بازی ناتالی پورتمن علیه دولت سرمایه گذار بریتانیا مبارزه می کند. برخلاف فضای پادآرمان شهری، پیام فیلم پس از تماشاکردن به خوبی درک شده و گروهی از متعرضین با تقلید از پوشیدن ماسک از این فیلم الهام گرفتند. برادران واچووسکی که کارگردانی سه گانه “ماتریکس” (The Matrix) را برعهده داشتند، فیلمنامه فیلم را نوشته و فضای سیاسی فیلم را خلق کردند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه وی مثل وندتا (V For Vendetta)


مالکوم ایکس – Malcolm X – 1992

ساخت فیلمی درباره رهبر جنبش ملی گرای سیاهپوستان، مالکولم لیتل، آرزوی دیرینه اسپایک لی بود و هنگامی که از این کارگردان سیاهپوست درخواست شد، او بدون تردید پذیرفت. لی با کمک دنزل واشینگتن در نقش اصلی، تبدیل شدن مالکولم از یک مجرم محلی به یک رهبر اسلامی و سرانجام رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان را نشان می دهد که از مارتین لوتر کینگ جونیور معاصر خود نیز افراطی تر بود. اگر زندگی نامه 1965 مالکولم ایکس منبع اطلاعات کارگردان محسوب شود و او را مدافع نژاد سیاهان بدانند، در این صورت این اثر لی در سال 1992 این شخصیت و بینش سیاسی او را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم زیبا و دیدنی دهه 60 میلادی که باید تماشا کنید


فراست/نیکسون – Frost/Nixon – 2008

مایکل شین که به دلیل نمایش چهره های تاریخی مانند تونی بلر و برایان کلاف شهرت دارد، در اینجا در نقش دیوید فراست، میزبان برنامه بریتانیایی ظاهر می شود که تصمیم گرفت با رئیس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون مصاحبه کرده و درباره رسوایی واترگیت از او سوال کند. فراست علاوه بر این مصاحبه جنجالی تلاش می کند تا نیکسون را به اعتراف مجبور کند. گرچه این فیلم حقیقت را نشان می دهد اما به دلیل نمایش دیالوگ های داغ میان دو شخصیت قوی و نبرد روانی میان آنها بسیار دیدنی است.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین فیلم های دهه 80 میلادی که باید ببینید


زندگی شگفت انگیز جولیو آندرئوتی – Il Divo: The Spectacular Life of Giulio Andreotti – 2008

سیلویو برلوسکونی را منبع فساد کنونی ایتالیا می دانند، اما پیش از او شخصیت قدرتمند ایتالیایی دیگری بود که از قدرتش سواستفاده کرد و او جولیو آندرئوتی نام داشت. زندگی نامه پائولو سورنتینو به وقایع رازآلود این چهره های سیاسی در قرن 20 که شخصیت های محافظه کار بودند، نگاهی می اندازد. در سراسر فیلم سورنتینو با تکنیک های دوربین و نورپردازی گناه آندرئوتی را نشان داده و او را به همراه جرایمی که به آنها دست زده، مانند همکاری با مافیا، نشان می دهد. تونی سرویلوی بازیگر در نمایش این شخصیت درخشیده و جنبه انسانی آندرئوتی را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


نه – No – 2012

آگوستو پینوشه، دیکتاتور مخوف سال 1988، پس از شکست در رفراندوم به عنوان رهبر کشور، کنار گذاشته شد. این فیلم با نمایش کمپین های حمایتی این رهبر آینده و با نشان دادن تصور شهروندها درباره سیاست، یک اثر خاص است. گال گارسیا برنال، که در گذشته با نامدارانی چون پدرو آلمودوار و الخاندرو گونسالس اینیاریتو همکاری داشت، ستاره این فیلم بوده و به این کمپین حال و هوای خاصی می بخشد. استفاده از نوار مغناطیسی کم کیفیت توسط کارگردان باعث شده رنگ های مختلف بدرخشند و تصویر زیبایی را ایجاد می کنند که نشانگر فیلم های آن دوره است.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


سخنرانی پادشاه – The King’s Speech – 2010

گرچه شاه جرج ششم شناخته شده ترین پادشاه بریتانیاست، داستان او منبع فیلم “سخنرانی پادشاه” می باشد. زمانی که بریتانیا آماده نبرد با آلمان هاستف مردم به دنبال یک راهنما هستند، اما این پادشاه آن رهبر الهام بخشی که تصور می کردندد نیست. ملکه الیزابت (با بازی درخشان هلنا بونهام کارتر) در کمال ناامیدی ترتیب ملااقت او با یک گفتار درمانگر (با بازی جفری راش) را ترتیب می دهد. این درمانگر به پادشاه کمک می کند تا خود را به عنوان یک پادشاه قوی ثابت کند. این فیلم در مراسک اسکار سال 2011 یک فیلم موفق بود که چهار جایزه اسکار، از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را برای کولین فیرث در نقش پاشداه به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


بازشماری – Recount – 2008

فیلم های HBO مدت ها پخش شده اند اما این فیلم تمام ویژگی های لازم یک اثر پرفروش سیاسی را داراست. این فیلم داستان پیروزی جرج.دبلیو بوش بر ال گور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 و سرشماری آرا در فلوریدا را نشان می دهد. دو کمپین هرکدام به دنبال عدالت خواهی بوده و باهم رقابت می کنند، درحالی که ال گور به شمارش آرا پرداخته و به دادگاه عالی می رود. لورا درن در نقش سیاستمدار فلوریدا کاترین هریس که مسئول انتخابات بوش است ظاهر شده و کوین اسپیسی ستاره سریال سیاسی “خانه پوشالی” (House of Cards) نیز در آن حضور دارد.

همچنین بخوانید: 25 کاراکتر برتر تاریخ سینما که فراموش نخواهند شد


آخرین پادشاه اسکاتلند – The Last King of Scotland – 2006

نیکلاس گاریگان  با بازی جیمز مک آووی، شخصیت تخیلی درگیر فاجعه حقوق بشری اوگاندا در سال های 1970 و زمان ریاست جمهوری ادی امین است. هنگامی که دکتر گاریگان در یک ماموریت پزشکی به اوگاندا می رود، هرگز تصور نمی کند به عنوان پزشک امین استخدام شود. او با همکاری برای رهبری که به دنبال رسیدن به اخرین پادشاهی اسکاتلند است، چشم هایش را به روی سرکوب سیاسی مردم و رنج آنها توسط مستبد باز کرده و به دنبال راه حل است. فعالیت فارست وایتکر به عنوان دیکتاتور اوگاندایی بهترین اجرا را داشته و جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر مرد سال 2007 را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم