اگر سبک فیلمسازی برادران کوئن را دوست دارید، تماشای این 10 فیلم را از دست ندهید

برای نسل ما برادران کوئن به نماد سبک گرایی تبدیل شده اند. تلاش بسیار زیاد آنها در ژانرها، سبک ها و تجربه های مختلف فیلمسازی باعث شده که در طی 30 سال فعالیت خود دنیای سینما را تغییر دهند.

“برادران کوئن” نوابغی هستند که تا انتخاب پروژه بعدی از پا نمی ایستند و کار بعدی شان همیشه از قبلی بهتر است. تمایل همیشگی آنها برای خلق یک اثر بدیع و خلاقانه نشان دهنده نارضایتی آنها از آثار فعلی شان است.

از فیلم های جذاب و متفاوتی مانند “جایی برای پیرمردها نیست” (No Country for Old Men) تا اثری مانند “بارتون فینک” (Barton Fink) که به ذهن فیلمنامه نویس عجیبی وارد می شود، “برادران کوئن” همیشه با تخیل و الهامات خود دنیای سینما را دگرگون کردند.

مسلما با چنین رزومه ای نمی توان از آنها تقلید کرد و یا به جادوی فیلم های آنها دست یافت. با این حال شیوه ی داستان گویی، طنز و روایت آنها اغلب توسط کارگردان هایی که به دنبال نشانه های ابزورد شخصیت انسان هستند، تقلید می شود.

این لیست فیلم های قدیمی  و جدید را که به فیلم های برادران کوئن شباهت دارد و در نوع خود فیلم های موفقی هستند را شامل می شود، اما تمام این ها به نوعی از سبک کوئن تاثیر می گیرند. طرفداران برادران کوئن می توانند از این 10 فیلم لذت ببرند. با پروشات همراه باشید.


1. یک نقشه ساده – 1998 – A Simple Plan

هیچ چیز مانند تریلر جنایی نئونوآر “یک نقشه ساده” نمی تواند یادآور “فارگو” (Fargo) باشد. مینه سوتا یک بار دیگر مرکز این داستان رولرکوستری و مرکز حماسی نبرد میان قلب های انسانی است که در تلاشند تا در حادثه سقوط هواپیما 4 میلیون دلار به دست آورند. این روایت به سرعت ما را در خود غرق کرده و افشا می شود.

این فیلم با عناصر طنز و نمایش بیشتر توانایی های انسان در چنین شرایطی، بیشتر به روح و روان شخصیت ها می پردازد. درحالی که “فارگو” در جایگاه بالاتری قرار داشته و برادران کوئن با وجود طنز و لایه های غیرخطی به آن دست یافتند، “یک نقشه ساده” مستقیما به داستان پرداخته و ضعیف ترین احساسات انسانی را نشان می داد که همگی به بی اعتمادی، تراژدی و قتل منجر می شوند. بار دیگر این باور که “انسان های معمولی توانایی انجام کارهای هیولاوارانه را دارند” در “یک نقشه ساده” ظاهر می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


2. قاتلین پیرزن – 1955 – The Ladykillers

همه ما یادمان است که تام هنکس در فیلم “قاتلین پیرزن” سال 2004 جمله ای از ادگار الن پو را روایت می کرد، اما این فیلم نسخه اولیه کمدی سیاه بریتانیایی “قاتلین پیرزن” به کارگردانی الکساندر مکندریک است و به فیلم برادران کوئن شباهت دارد.

فیلم داستان مشابهی را در فضای متفاوت نشان می دهد. یک سندیکای جنایی با شخصیت های ویژه به رهبری الک گینس به عنوان تیم تمرین موسیقی کلاسیک در خانه بیوه پیری ساکن شده و نقشه سرقت بعدی را طرح می کنند.

طنز بریتانیایی آمیخته با کارگردانی کلاسیک این اثر را به یادماندنی می کند. درحالی که عنوان فیلم شما را به یاد نسخه برادران کوئن با حضور تام هنکس و بازیگران دیگر می اندازد، این فیلم الهام بخش اثر بعدی بود.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین


3. سفرهای سالیوان – 1941 – Sullivan’s Travels

یکی از کارهایی که هالیوود دوست دارد، نوشتن درباره خود است. این موضوع درباره “بارتون فینک” کوئن یا “سفرهای سالیوان” پرستون استرجز که به داستان شخصیت گیر افتاده در تینزلتون می پردازد، نیز صدق می کند.

در این فیلم مشابه “سفرهای گالیور”، قهرمان داستان یک کارگردان هالیوودی است که مانند گالیور به سرزمین های عجیب می رود، اما نه به سرزمین انسان های غول پیکر یا لی لی پوت، بلکه به سرزمین مردم عادی. او در این سفر با مشکلات و سختی های زیادی روبروی شده و در حقیقت داستان به کشف خود و جستجو برای یافتن معنا و هویت می پردازد.

یک داستان هالیوودی ایده آل که از دل کارگردان این صنعت روایت می شود. مضامین اجتماعی، جامعه گرایی و وجودی که به شکل غیرمستقیم بیان می شوند، آنچه را که هنر همیشه در پی بیان آن بود را روایت می کنند. تغییر منیت فرد و انگیزه او برای متمایز بودن از دیگران مضمون اصلی این فیلم است.

همچنین بخوانید: لیست پرفروش ترین فیلم های تابستان 2019


4. خواب ابدی – 1946 – The Big Sleep

شاید از این اقتباس ساخته ریموند چندلر نتوانن داستان نوآر بهترین را متصور شد. یک فیلم ساخته شده در عصر لایی فیلم های نوآر و هالیوودی که تمام عناصر لازم برای تمایز بودن را داراست. یک فیلم پر از گره و کلیشه که زیبایی نمایش دادن آن ها آن را متمایز می کند.

داستان فیلم دربازه زوج بوگی و باکال است که حتی پوستر فیلم داستان عاشقانه آنها در میان این گره ها را نشان می دهد. بوگی اجرای محکم و قدرتمندی دارد که بر فضا و لحن فیلم تاثیر می گذارد.

او شخصیت اصلی فیلم است و با وجود اینکه نیروهای متخاصم سعی در توقف او دارند، اما تلاش صداقانه او به افشای جرایم بزرگ و بزرگ تر از آنچه ابتدا می پنداشت، منجر می شود.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


5. شیرینی ثروت -1966 – The Fortune Cookie

از بیلی وایلدر فیلم های موفقی وجود دارد که برخی حتی از “شیرینی ثروت” بهتر هم هستند، اما این کمدی موقعیت با ریتم تند یک اثر دیدنی در ژانر کمدی سیاه است که هیچ چیز آشکار نبوده اما برخی از مفاهیم به طرز هوشمندانه ای جلب توجه می کنند.

در خانواده هری هینکل به زودی شاهد افزایش عطش تک تک اعضای خانواده به پول هستیم، در این خانواده داماد وکیل پرچانه ای که ویپلش ویلی نامیده می شود درحالی که در زمین فوتبال فیلمبرداری می کند، درباره کار خود در هیئت قضایی اغراق می کند.

به زودی همه آنها داستان قلابی او را باور کرده و بنابراین در داخل خانواده و تمام اعضایی که به نوعی با آنها درگیر هستند، صحنه هایی کمدی و البته غم انگیز خلق می شود. مجموعه ای از احساسات و روابط تصنعی همه را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا همه می خواهند به داستان تقلبی ویپلش ویلی بیشتر وارد شوند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر باستر کیتون (Buster Keaton) از بدترین تا بهترین


6. داستان پام بیچ – 1942 – The Palm Beach Story

داستان دیگری ساخته پرستون استرجز و با وجود مهارت های بازیگری جوئل مک‌کری که به یک داستان کمدی رمانتیک جذاب در سال های اخیر تبدیل می شود. داستان ساده بوده و با وجود آن به کنه کمدی رفتارها که توسط استرجز استفاده شده، پی می بریم. این فیلم با سروکار داشتن با رفتارهای حاکم بر طبقات بالای جامعه و اشتباهات آنها، جامعه بورژوا را که تمام رفتارهای قبلی را داراست، نقد می کند.

“داستان پام بیچ” داستان کمدی شرایط طنز را نشان داده و بر جامعه ای که از خود دور افتاده نقد اجتماعی تاریکی وارد می کند. در حقیقت استرجز مضامینی را معرفی می کند که در هالیوود کمتر رخ می دهند، اما در حقیقت به مشکلاتی اشاره می کند که بخشی از تجربه جامعه محسوب می شوند. طنز شرایط بازیکن ها را در یک نتیجه گیری منطقی درگیر می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید، 20 اثر ممتاز


7. سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری – 2017 – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

گاهی اوقات با دیدن شخصیت ها در نقش های مشابه به فریب افتاده و یا آن ها را با شخصیت های قبلی شان مقایسه می کنیم. یکی از این بازیگران فرانسیس مک دورمند است که همیشه اجراهای لایق جایزه اسکار ارائه می دهد.

در یک شهر کوچک کلاسیک که یکی از فضاهای سازگار با توانایی های بازیگری مک دورماند است، با تلاش یک فرد معمولی در مبارزه با مقامات و رسیدن به عدالت روبرو می شویم. فیلمنامه جسورانه و قدرتمند و اجرای دیدنی بازیگران مبارزه شخصیت در برابر دستگاه قانونی را برجسته تر می کند.

داستان و شخصیت پردازی زمانی خیره کننده تر می شود مادر خانواده در مبارزه با نظم و قانون هم عدالت را در دست خود گرفته و هم غرایز مادری انرژی او را افزایش می دهد. یک داستان ساده درباره یک مشکل ساده که مبارزه فرد با دولت محلی را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار تاریخ سینمای ایتالیا (بهترین فیلم های سینمای ایتالیا)


8. سگ را بجنبان – 1997 – Wag the Dog

فیلمی پر از ارجاعات مختلف و نقد سیاسی و نگاه بدبینامه به فعالیت های دولت تنها به دلیل موضوعات سیاه خود درباره سیاست، جنگ و قدرت و شباهت به داستان های مشابه برادران کوئن می تواند در این لیست جای بگیرد.

یک داستان ابزورد از شخصیت های منفی که در مقابل شهروندان معصوم و ساده در جامعه ای که کشور نامیده می شود، قرار گرفته و در پس آن سازکار قدرت سیاسی نمایش داده می شود. این فیلم بدون دچار شدن به ظن و پارانویا، در کمال خونسردی به موضوعاتی چون فریب اذهان عمومی و سواستفاده از قدرت می پردازد.

اجرای دیدنی دنیرو و هافمن باعث می شود مخاطب آن ها را در آن نقش ها بپذیرد. همچنین تماشاگر آمریکایی اجرای آنها را بازیگری در بازیگری می داند که نوعی حمله به قدرت حاکم و جداسازی قدرت از مردم محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه داستان اسباب بازی (Toy Story)


9. مرد سوم – 1949 – The Third Man

می خواهیم فیلم نوآر دیگری را به لیست اضافه کنیم، یک اثر کلاسیک در خیابان های وین که با ترکیب داستان و اجراهای دیدنی بازیگران، داستان ناپدید شدن هری لایم را نشان می دهد. موسیقی متن آنتون کاراس و وین پس از جنگ جهانی دوم تاریکی این داستان در محیط وحشیانه وین را به خوبی به رخ می کشد.

فیلمبرداری درخشان این فیلم فضای حاکم بر جامعه مجرمانه مقابل را به ما نشان می دهد. هیچ نمای جدیدی شبیه نماهای پیشین نبوده و درنتیجه اجرای رازآلود اورسون ولز در نقش لایم را تکمیل می کند. فضا و معماری رازآلود وین با شخصیت اصلی آمیخته شده و درنتیجه لایم دائم در مقابل چشمان مان ظاهر و ناپدید می شود.

در پس راز قتل نعفته در داستان شاهد داستان عاشقانه ای هستیم که ظهور خواهد کرد. شاید این فیلم را به راحتی “بهترین” یا “برترین” معرفی کرد اما برتری و جذابیت “مرد سوم” تنها به همینجا ختم نمی شود، بلکه از تمام جنبه های فیلمسازی یک موفقیت محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر ایمی آدامز که باید تماشا کنید


10. قلب‌های مهربان و نیم‌ تاج‌ها – 1949 – Kind Hearts and Coronets

فیلم دیگری با حضور الک گینس در نقش اصلی طنز در ابزورد ترین فیلم این لیست. گینس با مهارت بازیگری خود توانست صحنه را از آن خود کند و پیام فیلم را به ما منتقل نماید. نمونه اولیه ای از کمدی با سناریو و شرایط بسیار کمدی که بیننده را به دنیای سورئال وارد می کند. مطمئنا برادران کوئن از این فیلم و فیلم های دیگر لیست الهام گرفته اند.

حرفه برادران کوئن نشان دهنده قدرت فیلمسازی آنهاست، اما تاثیر بزرگ آنها بر فیلمسازان دیگر و نسل های جدید مدرکی بر نبوغ آنها و تاثیر آن برهمگان است. آنها مانند تاثیر از نام های بزرگ پیشین، خود داستان هایی خلق می کنند که الهام بخش دیگران است. فرار از داستان های آنها ممکن نیست زیرا در آثار دیگر هم عطش برای رسیدن به آنها حس می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم