5 انتظار والدین از ما در زمان پیری‌شان

5 انتظار والدین از ما در زمان پیری‌شان

یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشتر والدین مسن از فرزندان خود ناراضی بوده و معتقدند که فرزندان آن‌ها را درک نمی‌کنند. از سوی دیگر فرزندان اعتقاد دارند که والدین از آن‌ها انتظارات بالایی دارند. علاوه براین، بیشتر فرزندان نمی‌دانند که والدین دقیقاً از آن‌ها چه انتظاری دارند. به همین دلیل رابطه فرزندان و والدین دچار مشکل می‌شود. برای اینکه رابطه شما با والدینتان بهبود یابد پنج انتظار آن‌ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

1. زمان: درکنارشان بنشینید

“به پدر خود که به شما زندگی داده، گوش کرده و مادر خود را در زمان پیری تحقیر نکنید.”

بهترین یاری شما به والدینتان این است که با آن‌ها زمان صرف کنید. طبق تحقیقات بیشتر والدین منتظر فرزندان خود هستند تا به خانه آن‌ها آمده و از آن‌ها دیدن کنند.

والدین شما می‌دانند که شما هم زندگی و مشغله‌های خود را دارید بااین‌حال از شما انتظار دارند که به دیدنشان بروید یا حداقل با آن‌ها تماس بگیرید. آن‌ها نمی‌خواهند جز آن 70 درصدی باشند که فقط ماهی یک‌بار با فرزندان خود صحبت می‌کنند.

سعی کنید تاریخ‌های مهم مانند تولد و سالگرد ازدواجشان را به خاطر بسپارید. در این روزهای مهم حتماً از آن‌ها دیدن کنید و با هدایای مختلف حضور خود را پررنگ‌تر کنید. اگر در همان شهری که پدر و مادرتان زندگی می‌کنند اقامت دارید یک روز کامل را به آن‌ها اختصاص دهید.

اگر نمی‌دانید درباره چه موضوعی با آن‌ها صحبت کنید می‌توانید درباره خاطرات گذشته صحبت کرده و عکس‌های قدیمی و خاطرات خوش را مرور کنید.

2. حمایت عاطفی: من در کنارتان هستم!

باید بدانید که والدینتان پیر شده‌اند و دیگر مانند گذشته قوی و سریع نیستند. باید با آن‌ها پیش بروید و در مواقع لزوم آن‌ها را ازلحاظ عاطفی حمایت کنید. به همین دلیل است که باید با آن‌ها معاشرت بیشتری داشته باشید. اگر با آن‌ها صحبت نکنید نمی‌توانید از مشکلات و مسائل آن‌ها آگاه شوید.

همچنین با یافتن یک پرستار به آن‌ها کمک خواهید کرد تا به شما وابستگی کمتری داشته باشند. زمانی که کسی را برای کمک به آن‌ها استخدام کنید در حقیقت آن‌ها فکر می‌کنند خودتان در کنارشان هستید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید، حتی اگر خودتان حضور نداشته باشید. البته این در صورتی است که خودتان فرصت نداشته باشید زیرا قطعاً برای والدینتان کسی نمی‌تواند جای شما را بگیرد.

3. حمایت مالی: آن‌ها هم زمانی شما را تامین مالی می‌کردند

سعی کنید نسبت به گذشته بخشنده‌تر باشید، در این صورت خودتان هم رضایت بیشتری خواهید داشت. شاید یک مسئولیت سنگین به نظر برسد اما باید با والدین خود ارتباط بیشتری داشته باشید. می‌توانید برای کاهش فشار مسئولیت وظایف مختلف را میان خواهر و برادرانتان تقسیم کنید.

مطمئن باشید در صورت کمک به والدینتان آن‌ها نیز متقابلاً به شما کمک خواهند نمود. همچنین می‌توانید با کمک سازمان‌های بهزیستی و بازنشستگی برنامه‌ها و انجمن‌های مختلفی بیابید که هم به والدینتان کمک مالی کنند و هم در یافتن دوستان هم سن و سال خود به آن‌ها کمک کنند.

4. تصمیم‌گیری: به سخنان آن‌ها گوش دهید

شما باید به والدین خود احترام گذاشته و به سخنان او گوش دهید. والدین و فرزندان یک نسل تفاوت سنی دارند و به همین دلیل فرزندان تصور می‌کنند والدین مشکلات آن‌ها را درک نمی‌کنند. اما درک نمی‌کنند که والدین تجربه یک عمر زندگی را اندوخته‌اند.

بنابراین والدین شما ممکن است در رابطه با زندگی و کار تجارب خوبی اندوخته باشند. پس به والدین خود اجازه دهید در جریان زندگی شما قرار گرفته و در رابطه با کار، ازدواج و مسائلتان، به شما کمک کنند. شاید همان کاری که آن‌ها می‌خواهند را انجام ندهید اما گوش دادن به آن‌ها کمکتان خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که میان کنترل کردن و توجه کردن مرز باریکی وجود دارد و باید مراقب آن باشید.

5. تلاش و کوشش: آن‌ها موفقیت شما را می‌خواهند

والدینتان می‌خواهند شما را موفق و شاد ببینند. آن‌ها نمی‌خواهند فرزندانشان بدون هدف به زندگی خود ادامه دهند. به یاد داشته باشید که والدینتان چه چیزی را به شما آموختند و به آن‌ها نشان دهید که به آموزه‌هایشان اهمیت می‌دهید.

بر اساس یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال 2004، والدین می‌دانند چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اند و دوست ندارند فرزندانشان نیز همان اشتباهات را تکرار کنند. آن‌ها می‌خواهند شما به فرد بهتری تبدیل‌شده و در کاری که می‌خواهید انجام دهید به موفقیت برسید.

به یاد داشته باشید که انتظارات والدینتان از شما به فرهنگی که در آن پرورش یافته‌اید نیز اهمیت دارد. برای مثال، 70% والدین هندی ترجیح می‌دهند با فرزندان خود زندگی کنند درحالی‌که والدین آمریکایی ترجیح می‌دهند تنها زندگی کنند. راه‌حل این است که در کنار والدین خود باشید و به سخنان آن‌ها گوش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که در این راه باید صبر و تحمل زیادی به خرج دهید اما زمانی که یاد گرفتید چگونه با آن‌ها رفتار کنید از مصاحبت با آن‌ها لذت خواهید برد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم