۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی

“دوایت آیزنهاور” فوتبال را مناسب ترین ورزش برای مردان جوان می دانست زیرا به عقیده او این ورزش به جنگ بسیار نزدیک بود. شباهت فوتبال با نبرد نیز آن را به یک موضوع جالب برای فیلم ها تبدیل نمود. خشونت، نزدیکی، رقابت و درام در داخل و بیرون از میدان دیده می شود. فوتبال نیز مانند جنگ بحث ها و آشوب های بسیار به پا کرده است.17 فیلم و مستند اینجا از تمام زوایا به این بازی می پردازند. این فیلم های دیدنی و زیبا باعث می شوند تا مدت ها پس از تماشا به آنها بیندیشید، زیرا قوه تفرکتان را برانگیخته، باعث می شوند بخندید و با هرکس که در مقابل تان قرار گرفت مبارزه کنید. با پروشات همراه باشید.


1. روشنایی های جمعه شب – Friday Night Lights – 2004

یک فیلم اقتباسی از کتاب باز بسینگر درباره پرمیان پانترز، یک تیم فوتبال دبیرستانی در اودسا، تی ایکس، که کل شهر امیدشان به آنهاست. این فیلم به روابط سمی میان جوامع و تیم های ورزشی دبیرستانی می پردازد. از یک سو، دیدن اینکه عده زیادی حامی گلادیاتورهای جوان هستند جالب بوده، و از سوی دیگر فشار آوردن بر نوجوانان و جوانان می تواند برای آنها مخرب باشد. صحنه های اکشن ورزشی و موسیقی متن Explosions in the Sky فیلم “روشنایی های شهر” را به یک اثر حماسی تبدیل می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


2. شکست ناپذیر – Invincible – 2006

“شکست ناپذیر” براساس داستان واقعی وینس پاپال ساخته شده، یک معلم جایگزین 30 ساله که با وجود تمام کاستی ها موفق است. پس از رفتن همسر وینس، او تصمیم می گیرد به تیم فوتبال زادگاهش، فیلادلفیا ایگلز 1976 بپیوندد. وینس به تیم ملحق شده، اما چالش هایی وجود دارد زیرا او باید توانایی خود را به اعضای تیم ثابت کند. بازیگران این فیلم عبارتند از مارک والبرگ، گرگ کینر و الیزابت بنکس و به گفته آنکل باز، که در سال های 1970 برای مدتی با تیم بود، فیلمسازان در نمایش شهر در آن دوره ها بسیار موفق بوده اند. این فیلم زیبا به شما یادآوری می کند که برای رسیدن به رویاها هرگز دیر نیست.


3. هر یکشنبه کذایی – Any Given Sunday – 1999

“هر یکشنبه کذایی” از الیور استون به فوتبال و ارتباط آن با تجارت، فرهنگ و سیاست می پردازد. فیلمبرداری آن خیره کننده بوده و صحنه های فوتبال سریع و آشوبگر هستند. با تماشا کردن فیلم تصور می کنید در میدان بازی هستید. برخلاف فیلم های دیگر که تنها چند دقیقه از بازی را نمایش می دهند، در اینجا دقایق طولانی فوتبال از 20 تا 40 دقیقه را شاهد هستید. در بین بازیگران آن چهره هایی چون آل پاچینو و دنیس کواید به چشم می خورند. جیمی فاکس هم در این فیلم حضور داشته و با حضور در صحنه های فوتبالی تجربه های واقعی خود را یادآوری می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 انیمه ورزشی برتر تمام زمان ها


4. تازه کار – The Freshman – 1925

یک فیلم صامت با حضور هارولد لیود در نقش یک تازه کار کالج که به تیم فوتبال ملحق می شود تا محبوب شود. اگر فیلم های او را ندیده اید چیز بزرگی را از دست داده اید. او یکی از بهترین کمدین های سینماست، البته پس از باستر کیتون. حتما از این فیلم صامت لذت می برید.


5. رودی – Rudy – 1993

رودی، یک پسربچه بلندپرواز آرزو دارد با ایرلندهای نوتردام فوتبال بازی کند. گرچه او استعداد و مهارت یک بازیکن واقعی را ندارد، اما عزم و اراده اش بی مانند است. زمانی که حس می کنید در زندگی شکست خورده اید، این فیلم را تماشا کنید. پس از آن مانند قهرمان مبارزه خواهید کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 16 فیلم برتر درباره مسابقات اتومبیل رانی خیابانی


6. گاوچران های شمال دالاس – North Dallas Forty – 1979

نقد جنبه تاریک فوتبال حرفه ای در فرهنگ ما ممکن است یک پدیده جدید به نظر برسد، اما این فیلم در دهه های پیش یک نگین درخشان بود. یکی دیگر از فیلم های ورزشی سال های 1970 درباره اقدامات انجام شده در این ورزش، مانند بازیکن هایی که به پاهای خود آمپول تقویتی می زدند تا بتوانند بدوند و صاحبین تیم ها مانند یک وسیله از آن ها استفاده می کردند. این فیلم از رمان نیمه زندگی نامه ای از پتر گنت که گاوچران های دالاس سال های 1960 را نشان می داد، اقتباس شد. منتقدین آن را یکی از بهترین فیلم های ورزشی این صنعت نامیدند.


7. نوت راکنی آمریکایی – Knute Rockne: All American – 1940

امروزه نوتردام یک تیم فوتبال شناخته شده است و نوت راکنی مردی بود که چنین میراثی را به جا گذاشت. در زمان مربی گری او در این تیم از سال 1918 تا سال 1930، راکنی 5 فصل بدون شکست و 6 قهرمانی را پشت سر گذاشت. “نوت راکنی آمریکایی” یکی از بهترین فیلم های ورزشی 1930 است. در این فیلم میبینید که راکنی در کودکی چگونه عاشق فوتبال شد و سپس این عشق را به مربی گری یکی از بهترین تیم ها تبدیل نمود. این فیلم همچنین یکی از بهترین دیالوگ های فیلم های سینمایی را ارائه می دهد که در آن دونالد ریگان می گوید: “به آنها بگو با هرآنچه که در چنته دارند به زمین رفته و برای جیپ (بازیکن فوتبال) افتخار بیاورند.”

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هالیوود که ستارگان کشتی کج (WWE) در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند


8. ترانه برایان – Brian’s Song – 1971

ترانه برایان برای مردان به اندازه فیلم “ساحل ها” (Beaches) اهمیت دارد. فیلم براساس داستان واقعی برایان پیکولو و گیل سایرز، دو دوست و همبازی های شیکاگو بیرز، ساخته شده است. هنگامی که پیکولو به سرطان دچار می شود دوستی آنها مورد آزمایش قرار می گیرد. اگر در پایان فیلم اشک تان در نیاید، اصلا قلب ندارید.


9. شکست ناپذیر – Undefeated – 2011

در این مستند برنده جایزه اسکار، فیلمسازان تیم فوتبال دبیرستانی North Memphis Manassas را در فصل 2009 دنبال می کنند. ماناساز مدرسه ای پر از کودکان فقیر است و تیم فوتبال آنها هرسال می بازد. بازیکنان این تیم تصور می کنند با یک پیروزی همه چیز بهتر می شود. سپس پسری به نام بیل کورتنی داوطلب مربی گری تیم شده و نظم، شخصیت و ارجحیت دادن تیم را به خود به آنها یاد می دهد. گول عنوان فیلم را نخورید و تصور نکنید شاهد یک فیلم معمولی هستید. در این فیلم پایان خوش و فوری وجود ندارد اما دانه های موفقیتی که در این فصل کاشته شده سرانجام میوه می دهد.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین فیلم های دهه 80 میلادی که باید ببینید


10. نقطه کور – The Blind Side – 2009

فیلمی براساس داستان واقعی مسیر مایکل اوهر از فقر به تبدیل شدن به یک ستاره فوتبال. بله داستان از داستان واقعی کمی تفاوت داشته (و اوهر نیز مسلما از تاثیر فیلم بر زندگی واقعی اش راضی نیست)، اما مسلما تماشای فیلم جالب بوده و نشان می دهد زمانی که افراد از نقطه امن خود بیرون بزنند چه رخ خواهد داد.


11. بازی شرافت – A Game of Honor – 2011

مسابقات میان ارتش و نیروی دریایی یکی از مسابقات ورزشی محبوب در کالج هاست. در فیلم “بازی شرافت” فیلمسازان به بازیکن های هردو تیم در این رقابت می پردازند. جالب اینجاست که این بازیکن ها هم در بازی خوب هستند هم در مبارزات نظامی.بازیکن های این دو تیم برخلاف بازیکن ها تیم های دیگر باید میان مهارت های ورزشی خود و تکنیک های نظامی تعادل ایجاد کنند (آمادگی نظامی آنها باعث می شود که هیکل و جثه شان مناسب باشد). بازیکن های این تیم ها نیز وضعیت دشواری دارند، زیرا حداقل دو سال پس از فارغ التصحیلی باید همچنان آماده باشند. اغلب آنها به دلیل علاقه شان در این تیم قرار می گیرند. این فیلم مسابقات کالج را به بهترین شکل ممکن نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دهه 80 هالیوود که باید تماشا کنید


12. برنامه – The Program – 1993

فیلمی درباره یک تیم فوتبال کالج تخیلی و فشارهای وارده به بازیکن های آن در زمان مسابقات. فیلم پر از دیالوگ های زیباست که از بازی های کالج انتقاد هم می کند. این فیلم فقط تلاش می کند واقعیت بازی های فوتبال را نشان دهد. بهترین صحنه فیلم زمانی است که بازیکن برای جشن گرفتن پیروزی اش سر خود را از شیشه اتومبیل بیرون می آورد.


13. تایتان‌ها را به خاطر داشته باش – Remember the Titans – 2000

یک فیلم دیدنی دیگر که براساس داستان واقعی ساخته شده است. داستان در سال های 1970 در ویرجینیا و در یک دبیرستان رخ می دهد.دنزل واشنگتن نقش هرمان بون را بازی می کند، مربی سیاهپوستی که در چالش های نژادپرستانه وظیفه مربی گری تیم را برعهده دارد. صحنه های دیدنی فوتبال در کنار سخنرانی شنیدنی مربی بون در گتیسبرگ فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: 39 فیلم برتر هالیوود در دهه 90 میلادی که حتما باید ببینید


14. هورس فدرز – Horse Feathers – 1932

در این فیلم کلاسیک از برادران مارکس، گروچو مارکس نقش کوئینسی ادمز را ایفا می کند، رئیس جدید کالج هاکسلی. او برای کمک به پیروزی تیم فوتبال، بازیکن های حرفه ای را به تیم می آورد. فیلم به سال 1932 تعلق دارد اما بسیاری از مشکلات نشان داده شده در کالج های آن زمان هنوز هم موجود است. بازی پایانی یکی از بهترین و جالب ترین صحنه های فوتبال در تاریخ سینماست.


15. طولانی ترین فاصله – The Longest Yard – 1974

برت رینولدز نقش یک ورزشکار را ایفا می کند که سپس توسط پلیس تعقیب شده و دیگر احترام و جایگاه سابق را ندارد. او در زندان مربی گری تیم فوتبال زندانیان را برعهده داشته و به پیروزی آنها بر تیم نگهبانان منجر می شود. یک فیلم زیبا از سال های 1970 که از نسخه بازسازی شده آدام سندلر بسیار بهتر است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم زیبا و دیدنی دهه 60 میلادی که باید تماشا کنید


16. تمامی حرکات درست – All the Right Moves – 1983

داستان کلاسیک مرد جوانی که می خواهد از زدگاهش فرار کند. تام کروز نقش استیون “استف”جورجوز را ایفا می کند، یک ورزشکار با مهارت که برای قهرمان شدن هرکاری می کند تا در نتیجه آن از شهر غمگین و فقیر خود رها شده و به مکان بزرگ تری برود. اما درمسیر رسیدن به رویای خود با مشکلاتی روبرو می شود. یک داستان دیدنی.


17. بروید پلنگ ها! – Go Tigers! – 2001

در شهر کوچکی در اطراف اوهایو، بیش از 100 سال است که فوتبال دلیل اصلی لذت جامعه محسوب می شود. این فیلم به تیم دبیرستانی محلی به نام ماسیلون تایگرز در فصل سال 1999 می پردازد. این مستند بر کاپیتان سه تیم و فشارهای وارد بر آنها طی مسابقات تمرکز می کند. فیمسازان به خوبی از پس فیلم برمی آیند. در فیلم شعاری شنیده نمی شود. با این فیلم می توانید به زندگی میلیون ها مرد جوان در سراسر آمریکا نگاهی انداخته و زندگی آنها را به خاطر بسپارید.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر سینما با موضوع اسکیت‌بردینگ


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Siyavash

    شهریور 9, 1398

    واقعا جا داره اشاره ای به فیلم عالی “ضربه مغزی” بشه
    Concussion 2015

    پاسخ