خون‌ریزی بند ناف: چه موقع نگران باشیم

والدین دردسرهایی زیادی را متحمل می‌شوند و همیشه نگران این هستند که مبادا اتفاقی برای فرزندشان رخ دهد. یکی از نگرانی‌های تمام والدین پس از آوردن نوزاد خود به خانه این است که مبادا بند ناف و ناف آن‌ها آسیب‌دیده و خونریزی داشته باشد. اما اگر والدین درباره بند ناف و وضعیت آن اطلاعات خود را افزایش دهند استرس و نگرانی‌شان کاهش‌یافته و در آن صورت می‌دانند که چه موقع با پزشک تماس بگیرند.

برای مراقبت از بند ناف باید چه کار کرد؟

طبق نظر پزشکان برای مراقبت از بند ناف کافی است که آن موضع را با آب بشوییم (حتی یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از الکل برای آن موضع ریسک عفونت را کاهش نمی‌دهد)، و سپس خشک کنیم، همچنین مراقب باشید که پوشک نوزاد آن موضع را نپوشانیده باشد تا هوا بخورد، می‌توانید تا زمان افتادن بند با اسفنج بدن نوزاد را تمیز کنید.

همچنین باید روزانه بند ناف و زیر شکم نوزاد را بررسی نمود تا اطمینان حاصل کنید که آیا بند ناف درمان شده و یا اطمینان حاصل نمایید که عفونتی نشده باشد.

خون‌ریزی بند ناف: چه موقع طبیعی است؟

پس از افتادن بند ناف نوزاد طبیعی است که ناف او خونریزی داشته باشد، این خونریزی ممکن است همان موقع و یا حتی یک هفته بعد رخ دهد. خون‌ریزی مخصوصاً زمانی رخ می‌دهد که بند ناف نوزاد به دلیل کشیده شدن پیش از موعد بیفتد. سپس متوجه خواهید شد که لباس یا پوشک نوزاد خونی شده است.

اگر بند ناف نوزاد کمی خون‌ریزی داشته باشد این خون‌ریزی طبیعی است. گاهی اوقات این خون‌ریزی به‌صورت مایعات زرد یا سبزرنگ است که پدر و مادر را نگران می‌کند و تصور می‌کنند که ناف نوزاد چرکی شده اما آن مایع موکوس است و جای نگرانی ندارد. این حالت ممکن است تا دو هفته پس از افتادن بند ناف نوزاد در لباس و پوشک او دیده شود. به‌طور خلاصه باید گفت که کمی مایع زرد یا سبزرنگ و یا خون‌ریزی هیچ اشکالی ندارد.

خون‌ریزی بند ناف: چه موقع نگران باشیم؟

اما گاهی اوقات برخی از علائم نگران‌کننده هستند و باید به پزشک اطلاع دهید. یکی از این علائم این است که پس از حمام نوزاد و یا تعویض پوشک او خون‌ریزی شدیدی دیده شود. در این صورت باید یک گاز پانسمان را محکم روی ناف نوزاد گذاشته، او را به شکم خوابانده و سپس روی آن را با پوشک بپوشانید و مراقب باشید که این پانسمان محکم روی ناف قرار بگیرد. نوزاد را 15 دقیقه در این حالت نگه‌داشته و دوباره ناف را بررسی کنید. اگر خون‌ریزی متوقف شد، دوباره ناف را با گاز پانسمان پوشانده و بگذارید یک روز در همین حالت بماند و هر یک ساعت وضعیت ناف را بررسی کنید. اما اگر پس از تعویض گاز خون‌ریزی همچنان ادامه داشت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگرچه خروج کمی مایعات و خون عادی است اما اگر از حد معمول بیشتر شود باید با پزشک تماس بگیرید. در این صورت ممک است نیاز باشد نوزاد خود را نزد پزشک برده تا با نیترات نقره او را درمان کند.

همچنین باید بدانید علائم و نشانه‌های عفونت ناف چیست. عفونت بند ناف “اومفالیتیس” نامیده می‌شود و بااینکه به‌ندرت اتفاق می‌افتد اما می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های عفونت ناف این است که اطراف بند ناف نوزاد قرمز شده و ورم کرده و بوی نامطبوعی دارد. در این شرایط حتی ممکن است نوزاد تب داشته باشد. اگر در رابطه با عفونت نوزاد خود شک دارید او را نزد پزشک ببرید. ممکن است نوزاد شما به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد.

اگر بدانید که درباره وضعیت بند ناف نوزاد چه چیزی طبیعی است و چه چیزی غیرطبیعی است، در آن صورت استرس و نگرانی‌تان کاهش‌یافته و در صورت نیاز می‌توانید سریع‌تر پزشک خود را نزد پزشک ببرید تا روش‌های درمانی روی او انجام گیرد.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Hedayat

    دی 17, 1397

    اگر بچه ۹ ماهه که بند نافش افتاده و خون بیاد از نافش ایا اون باعث شکم درد خواهد شد ؟؟

    پاسخ