رده بندی بهترین فیلم های جیک جیلنهال

آیا می دانستید جیک جیلنهال برای نقش بتمن فیلم “بتمن آغاز می کند”  (Batman Begins)کریستوفر نولان در نظر گرفته شده بود؟ تصور کنید! حتی پس از بیماری “توبی مگوایر” در نقش مرد عنکبوتی در فیلم “مرد عنکبوتی دو” (Spider-man) نیز قرار بود او این نقش را برعهده بگیرد. مسلما اگر در یکی از این فیلم ها حضور می یافت کارنامه بازیگری او اکنون متفاوت می شد. با این حال او مسیر بازیگری خود را با موفقیت گذراند و اکنون یکی از بازیگران بااستعداد این صنعت محسوب می شود. “جیلنهال” طی سال ها در فیلم های موفقی حضور داشته است. در اینجا لیستی از برترین فیلم های او را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. اره برقی مخملی – Velvet Buzzsaw

شاید این فیلم بهترین نباشد اما قطعا سرگرم کننده است. این فیلم به کارگردانی “دن گیلروی”، سازنده فیلم “شبگرد” (Nightcrawler) با حضور “جیلنهال”، داستان ترسناک و خنده داری دارد که در آن پس از مرگ یک هنرمند پیر، نقاشی های او کشف شده و با این حال نقاشی های او زنده هستند و از افرادی که تنها پی سود مالی هستند انتقام خواهند گرفت. برخی فیلم را هم تراز “شبگرد” می دانند، اما این فیلم عناصر تریلر آن فیلم سال 2014 را دارا نیست. با این حال این فیلم هم نکات مثبت خود را دارد. فضای کلی فیلم خاص بوده و عناصر کمدی و وحشت ماورایی را ادغام می کند. مشکل اصلی فیلم فیلمنامه آن است، که جاری نبوده و عدم انسجام شخصیت ها بر تجربه کلی فیلم تاثیر می گذارد.

“جیک جیلنهال” ناجی این فیلم است و در نقش یک منتقد هنری به نام “مورف وندوالت” نقش آفرینی می کند. اجرای او در این فیلم معمولی نیست و تاثیر ویژه ای دارد. زیرا اجرای او طنز، عجیب و رازآلود است و جیلنهال با جذابیت و کاریزمای خود تاثیر بزرگی ایجاد می کند. حتی می توان گفت این بازیگر به تنهایی باعث رشد این فیلم و جذابیت آن شد. گرچه اجرای او عمیق نیست، اما بدون شک متوجه می شوید که درصورت قوی بودن فیلمنامه می توانستید شاهد یک اجرای جدی تر باشید. به دلیل حضور “جیلنهال” می توانید از این فیلم لذت ببرید.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر سینما با موضوع اسکیت‌بردینگ


11. حیوانات وحشی – Wildlife

یکی از دست کم گرفته شده ترین فیلم های سال گذشته و یک درام جذاب که پر از اجراهای دیدنی و لحظات دلنشین است. داستان درباره یک مادر و پسر نوجوان اوست که پس از رها شدن توسط پدر خانواده که شغل خطرناکی دارد، پسر تلاش می کند شرایط خانواده را درک کند. یک فیلم شگفت انگیز که شما را تحت تاثیر قرار داده و می توانید با شخصیت ها همزاد پنداری کنید. یک فیلم دیدنی که منتقدین اجرای “کری مالیگان” در نقش “جانت برینسون” را تحسین کردند اما در حقیقت این اجرای “جیلنهال” بود که توانست این فیلم را از یک درام خانوادگی معمولی به یک فیلم پیچیده و عمیق درباره احساسات انسانی تبدیل نماید.

“جیلنهال” یک نقش مکمل را برعهده داشته و مطمئن است که کاریزمای طبیعی و جذابیتش فیلم را در سایه قرار ندهد. او شخصیت، شرایط و ارتباطش با “مالیگان” را، که بهترین اجرای خود را ارائه داده، کاملا درک می کند. “حیوانات وحشی” از لحاظ داستان یا مضمون چیز جدیدی ارائه نمی دهد، اما به دلیل سبک، شخصیت پردازی و اجراها، جایگاه خاص خود را دارد. در هالیوود درام های خانوادگی بسیاری وجود دارد اما تعداد اندکی از آنها جذاب هستند. این فیلم یکی از آنهاست. بدون شک، “حیوانات وحشی” یکی از بهترین آنهاست.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


10. کد منبع – Source Code

شخصیت “کالتر استیونز” با بازی “جیک جیلنهال” یک خلبان و بخشی از برنامه سری دولت است که باید چند دقیقه پایانی مردی که در انفجار قطار به قتل رسیده را زنده کند. “استیونز” باید به هویت یک بمب گذار پی ببرد، اما با قبول این وظیفه با مشکلات مختلفی رو به رو می شود که تنها یکی از آن ها زمان است. این فیلم به فیلم های سفر در زمان که به تماشای آن عادت داشتیم مفهوم جدیدی بخشیده و این کار را به زیبایی انجام می دهد. اصلی ترین دلیل جذابیت این فیلم اجرای “جیک جیلنهال” است.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه کد منبع (Source Code)


9. چپ دست – Southpaw

اجرای “جیلنهال” در نقش یک بوکسور درگیر مشکلات، دیدنی است. گرچه فیلم می توانست بهتر باشد، و با وجود تکراری بودن داستان، بازی او بی نظیر است. در اثری که فیلم های مشابه آن را بارها دیده ایم، “جیلنهال” مانند یک ستاره می درخشد و با مهارت های بازیگری خود شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم برتر براساس زندگی تد باندی (Ted Bundy) مخوف ترین قاتل سریالی تاریخ


8. ویرانی – Demolition

“ویرانی” یک داستان خاص و عاطفی درباره ماجراجویی مردی که بی احساس است، را روایت می کند. داستان خاص و بدیع فیلم شما را با خود همراه می کند. “جیلنهال” نقش مردی را ایفا می کند که رنج کشیده اما ظاهر سرد و خشکی دارد. این فیلم از فیلم های دست کم گرفته شده ی اوست.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


7. دانی دارکو – Donnie Darko

در سال 2001 “جیک جیلنهال” بازیگر شناخته شده ای نبود. اما می شد انگیزه درون چشم هایش را دید. “دانی دارکو” فیلمی با بینش قوی و گسترده است که از زمان خود جلوتر بود. داستان تاریک فیلم درباره یک جوان یاغی به نام “دانی” با بازی “جیلنهال” است. فیلم های مشابه “دانی دارکو” کمیاب هستند. گرچه فیلم پر از ایده های مختلف بوده و در تماشای اول نمی توان به مفهوم آن پی برد، اما فیلم های معدودی می توانند اینچنین نوآور و خاص باشند. اجرای “جیلنهال” در این فیلم هم پیچیده و هم کماکان دیدنی است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه یادگاری (Memento)


6. حیوانات شب زی – Nocturnal Animals

“حیوانات شب زی” یک تریلر روان شناسانه نئو-نوآر درباره یک زن مسن ثروتمند است که از زندگی خود راضی نبوده و زمانی که همسر قبلی اش اولین نسخه کتابش را برای او می فرستد، خاطرات دردناک گذشته به ذهنش هجوم می آورند. بیان هر نکته دیگر درباره فیلم می تواند جذابیت آن را خراب کند، زیرا “تام فورد” توانست یک روایت چند لایه غم انگیز، دردناک و عاطفی را خلق کند که می تواند خاطرات و ترس های ترسناک گذشته تان را یادآوری کند. “جیک جیلنهال” باز هم یک نقش چالش برانگیز داشته و به خوبی از پس آن برمی آید. بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم های او در سال های اخیر است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


5. دشمن – Enemy

در این فیلم پیچیده، “جیلنهال” دو نقش را برعهده دارد. اجرای دو نقش متفاوت در یک فیلم وظیفه دشواری است، اما “جیلنهال” صد در صد توانایی خود را برای این فیلم گذاشته و نقش یک پروفسور تنها را به خوبی بازی می کند. “دشمن” بار دیگر قدرت “جیلنهال” در درک شخصیت ها را نشان می دهد. جریان اگزیستانسیال این فیلم در اجرای “جیلنهال” و شخصیت های دیگر به خوبی منتقل می شود. شاید این اجرا خیره کننده نباشد، با این حال هرکسی نمی تواند از عهده اجرای دو نقش بربیاید. درحالی که سینما دوستان هنوز درباره عمق فلسفی و مضمون فیلم بحث می کنند، جیلنهال هنوز برای حضور در این فیلم تشویق می شود. این فیلم یک موفقیت محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


4. زودیاک – Zodiac

بدون شک “زودیاک” یکی از برترین فیلم های “دیوید فینچر” است. این فیلم جدا از زیبایی بصری، از اجرای زیبای بازیگران موفق بهره می برد، مخصوصا اجرای “جیلنهال”. شاید تصور کنید “مارک روفالو” نقش اصلی این فیلم را برعهده داشته باشد اما “جیک جیلنهال” در نقش گزارشگر علاقه مند به یافتن قاتل، اجرای “روفالو” و داونی جونیور را در سایه قرار می دهد. در اینجا هم میبینید که “جیلنهال” شخصیت و نیازهای فیلم را به خوبی درک می کند. او سبک خاص خود را دنبال کرده و فضای فیلم را شکل می دهد. اجرای این بازیگر از بسیاری جهات جالب توجه است، زیرا اثری از خود “جیلنهال” را نمیبینید، بلکه او در روان آشفته “رابرت گری اسمیت” غرق می شود. بنابراین او بار دیگر مهارت بازیگری خود را ثابت کرده و در خدمت فیلمنامه پیش می رود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network)


3. زندانیان – Prisoners

جیلنهال پیش از بازی در فیلم “زندانیان” جایگاه خوبی نداشت و در فیلم فراموش شده “شاهزاده پارس” (Prince of Persia) نقش شاهزاده دستان و در فیلم “عشق و دیگر داروها” (Love and Other Drugs) در کنار آن هاتاوی حضور یافت. اما اجرای او در نقش کارآگاه لوکی در فیلم “زندانیان” (به کارگردانی فیلم دنی ویلنوو، کارگردان “دشمن”) برای او معجزه کرد. توصیف این کاراگاه دشوار است، یک شخصیت آرام، محتاط و مسئولیت پذیر در قبال شغلش، که در زیر این شخصیت خشم خود را پنهان کرده است. اودر یک صحنه عصبانیت خود را بروز داده، اتاق کارش را به هم می ریزد و کامپیوترش را پرت می کند. این شخصیت به بیخوابی دچار است و این موضوع هم عمق و پیچیدگی شخصیت او را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم هایی که با موضوع فرار از زندان ساخته شده اند


2. کوهستان بروکبک – Brokeback Mountain

یک فیلم شاهکار. یک اجرای شاهکار. “کوهستان بروکبک” تمام تصورات پیشین درباره همجنسگرایی را کنار زد. و بدون حضور خیره کننده “جیلنهال” این امر ممکن نبود. درباره اجرای “جیلنهال” در نقش مردی که مرد دیگری را دوست دارد، چیز زیادی نمی توان گفت، تنها باید این اجرای زیبا را تماشا کنید زیرا تا سال ها می توان درباره آن صحبت کرد.

شخصیت “جک توئیست” اگر توسط بازیگر کم مهارت تری ایفا می شد، می توانست ناراضی کننده و ناخوشایند باشد، اما “جیلنهال” به زیر پوست شخصیت رفته و با اعتماد به نفس آن را ایفا می کند. مطمئنا اجرای هیث لجر هم دیدنی است. صحنه ای که “جیلنهال” به شخصیت “لجر” می گوید، “کاش می دانستم چطور ترکت کنم”، یکی از به یادماندنی ترین لحظات سینماست. می توانید بغض گلوی او را حس کنید. یک اجرای خالصانه و دیدنی. بدون شک “کوهستان بروکبک” یکی از بهترین فیلم های قرن و یکی از بهترین فیلم ها درباره همجنسگرایی است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


1. شبگرد – Nightcrawler

بله درست است. “شبگرد” بهترین اجرای جیلنهال تا به امروز را ارائه می دهد. شرم آور است که اجرای او در مراسم اسکار نادیده گرفته شد.  او نقش یک مرد تنها را ایفا می کند که در شهر شلوغ لس آنجلس ناتوان شده است. او برای موفقیت هرکاری می کند و نقطه مقابل “تراویس بیکل” در فیلم “راننده تاکسی” (Taxi Driver) است. شاید این فیلم در زمان اکران با تحسین بسیار زیاد منتقدین مواجه شد، با این حال هنوز به عنوان یک شاهکار درنظر گرفته نمی شود. این فیلم به تمایلات، آرزوها و رقابت های درونی این شخصیت که می توانند او را به جنون برسانند، نگاه ظالمانه ای دارد. فیلمنامه به این بازیگر پتانسیل زیادی داده است.

“جیک جیلنهال” در نقش “لو بلوم” خیره کننده است. او زیاد صحبت نمی کند، اما زمانی که صحبت می کند، نمی توانید نگاه خود را از او بردارید. یک شخصیت جذاب، اغوا کننده و مودب که می تواند ترس و وحشتی فراتر از کلمات را ایجاد کند. این ترس از شیوه لبخند زدن، نگاه کردن و خیره شدن او به چیزهای معمولی، پیداست. در یکی از لحظات آغازین فیلم او از عکاسی که صحنه تصادف را مرور می کند، از روی کنجکاوی سوالات مهمی درباره شغلش می پرسد. یک صحنه زیبا که نشان دهنده نبوغ و خلاقیت این شخصیت و تشنگی او برای موفقیت است. “جیلنهال” هنوز جوان بوده و مطمئنا در فیلم های پرچالش تری قرار می گیرد، اما مهارت های بازیگری او در این فیلم خیره کننده است. کمتر بازیگری با چنین نقش هایی مواجه می شود.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم