10 فیلم جذاب و دیدنی برای افرادی که احساس تنهایی می کنند

نمی خواهیم یک لیست غم انگیز را معرفی کنیم، اما در هر صورت تنهایی حسی است که همه ما گهگاه آن را تجربه می کنیم. چه این تنهایی از جدایی از عزیزان مان حاصل شود یا از طرد شدن، در هر صورت یک حس بسیار دشوار است. در این فیلم ها به شخصیت های پرداخته شده که حس تنهایی دارند و یا به نوعی با آن مبارزه می کنند. در اینجا برترین این فیلم ها درباره تنهایی را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. گمشده در ترجمه – Lost In Translation (سوفیا کاپولا، 2003)

شاید با رسیدن به مفهوم تنهایی اولین فیلمی که به ذهن مان برسد “گمشده در ترجمه” باشد (البته در کنار فیلم “او” (Her))، با این حال موفقیت این فیلم بی دلیل نیست زیرا توانسته تنهایی را آن هم زمانی که توسط دیگران احاطه شده اید، به خوبی نشان دهد.

دوستی عمیق میان بیل مری و اسکارلت جوهانسون در توکیو، لحظات شیرینی در سینمای قرن بیستم را خلق کرده و یکی از جذاب ترین پایان های سینمایی را ارائه می دهد. یک فیلم ساده و دیدنی که عواطف و احساسات میان شخصیت ها را به خوبی نشان می دهد.

ارتباط میان دو شخصیت و پایان فیلم که حقیقی بودن شخصیت ها را نشان می دهد، این فیلم را بسیار تاثیرگذار می کند. جالب اینجاست که سوفیا کاپولا فیلم دیگری درباره تنهایی به نام “در جایی” (Somewhere) ساخت، اما احتمالا این فیلم اثر برتر او خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه او (Her)


2. بچه های آسمان – Children of Heaven (مجید مجیدی، 1997)

سینمای ایران آثار درخشانی دارد و این فیلم از مجید مجیدی یکی از آثار درخشان آن محسوب می شود. در حقیقت این فیلم یکی از دیدنی ترین آثاری است که تلاش یک برادر برای یافتن کفش گمشده خواهرش را نشان می دهد.

گرچه لحظاتی از فیلم عاطفی نیست و شاهد صحنه های آزاردهنده خواهید بود، اما انرژی میان شخصیت ها، مخصوصا در ارتباط با خانواده و معصومیت کودکانه این فیلم را دیدنی می کند.

استفاده از رنگ ها نیز جادویی و جذاب است که باعث می شود دنیا را از نگاه ساده و معصوم کودکان ببینید. پایان آن یکی از بهترین پایان ها بوده و جذابیت فیلم را دوچندان می کند.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین فیلم های ایرانی در تاریخ سینمای ایران


3. همسایه من توتورو – My Neighbor Totoro (هایائو میازاکی، 1988)

مسلما در این لیست باید از فیلم های استودیو جیبلی نام ببریم و چرا نباید یکی از مشهورترین ها و جذاب ترین های آن را نام برد؟ توصیف زیبایی این فیلم آسان نیست، اما انیمیشن و خلاقیت میازاکی توانسته تماشاگران را میخکوب کند.

میازاکی همیشه خاطرنشان کرده که فیلم هایش را جذاب می کند تا کودکان بفهمند چیزهای کوچک هم ارزش زندگی کردن دارند و این پیامی است که انسان ها به آن نیاز دارند.

بسیاری از فیلم های استودیو جیبلی دیدنی هستند اما “همسایه من توتورو” همیشه متفاوت بوده و زمانی که می خواهید از میان فیلم های این استودیو یکی را انتخاب کنید، این فیلم به ذهن تان خطور می کند.

همچنین بخوانید: 12 انیمه برتر استودیو جیبلی که حتما باید ببینید


4. ویل هانتینگ خوب – Good Will Hunting (گاس ون سانت، 1997)

در هنگام معرفی فیلم “ویل هانتینگ خوب” از گاس ون سانت باید اخطارهای لازم را بدهیم، حتی اگر رابین ویلیامز در آن نقش آفرینی کرده باشد (گرچه اجرای او در این فیلم دیدنی بوده و یکی از عاطفی ترین اجراهای او در میان انبوه فیلم های موفقش محسوب می شود)، اما ویل هانتینگ خوب یکی از بهترین فیلم ها درباره غلبه بر چالش های گذشته است.

گرچه قسمت هایی از فیلم جالب نیست اما اجرای زیبای مت دمون و رابین ویلیامز دیدنی بوده و پیام فیلم به خوبی منتقل می شود. موسیقی الیوت اسمیت، کارگردانی گاس ون سانت و اجرای کیسی و بن افلک در نقش های مکمل، و استعداد ویژه آنها، این فیلم را لذتبخش می کند. گرچه شاید بسیاری از ما این فیلم را تماشا کرده باشیم اما بهتر است از زاویه جدیدی به آنها نگاه کنیم.

همچنین بخوانید: 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم ویل هانتینگ خوب (Good Will Hunting)


5. چه سرسبز بود دره من – How Green was My Valley (جان فورد، 1941)

درحالی که همگی جان فورد را به عنوان کارگردان فیلم های وسترن می شناسیم و در حقیقت فیلم های وسترن بسیاری را خلق کرده است، اما او فیلم های عاطفی زیبایی ساخته که مناظر دیدنی و شخصیت های گاوچران را در درام های خانوادگی ادغام می کند، این فیلم ها عبارتند از: چه سرسبز بود دره من (که در زمان خود جایزه بهترین فیلم را از همشهری کین ربود)، مرد آرام (The Quiet Man) و حتی فیلم ” صف طویل خاکستری” (The Long Gray Line) (که شاید بهترین اثر او باشد!)

این فیلم از دید هیو مورگان، جوان ترین عضو خانواده، نمایش داده شده و خانواده مورگان در یک شهر معدنی را نشان می دهد که می خواهند بهترین زندگی را در اختیار فرزندشان قرار دهند.

موفقیت اصلی فیلم فضای کلی آن است که احساسی، نوستالژیک و طبیعت گرا بوده و برای تمام ما روزهای خودش گذشته را تداعی می کند. صحنه هایی مانند اذیت شدن هیو پس از اولین روز مدرسه و کمک خانواده اش به او و همچنین فیلمبرداری دیدنی (نشانه دیگری از موفقیت فورد، که از فیلم های وسترن او نشات می گیرد).

یکی از بهترین و زیباترین فیلم های ممکن که همگان باید تماشا کنند، حتما دلیلی وجود دارد که این فیلم همشهری کین را کنار زد.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


6. یکی از قلب – One From The Heart (فرانسیس فورد کاپولا، 1982)

گرچه بسیاری از بخش های فیلم به جدایی می پردازد، این موزیکال فرانسیس فورد کاپولا یکی از بهترین فیلم هاست که متاسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. شاید با این گفته موافق نباشید، با این حال موسیقی زیبای تام ویتس، طراحی صحنه و رنگ های زیبا و اغواکننده، و البته اجرای زیبای بازیگران این فیلم را دیدنی می کند.

این فیلم با پرداختن به روز (به ویژه صبح) پس از جدایی شخصیت ها، از دیگر فیلم های کاپولا در سال های 1970 متفاوت بوده و با افزودن عناصر حماسی به یک تجربه احساسی، یک اثر دیدنی محسوب می شود. این فیلم برای همگان مناسب نیست، برخی با تماشای صحنه های زیبای بصری داستان و شخصیت ها را فراموش می کنند، اما در هر صورت دیدن آن لذتبخش است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر فرانسیس فورد کاپولا که باید تماشا کنید


7. شرایط مهرورزی – Terms of Endearment (جیمز ال.بروکز، 1983)

فیلمی با وجود بهترین بازیگران سینما (تعجبی ندارد زمانی که جیمز ال.بروکز ساخت یک فیلم را برعهده داشته باشد، هر بازیگر بااستعدادی در آن حضور می یابد) که با داستان ساده خود به فرایند بزرگ شدن، خانواده گرینوی و افرادی که با آنها ارتباط دارند، می پردازد (در آغاز این فیلم پرش های زمانی وجود دارد و بخش اعظم فیلم در زمان بزرگسالی اما رخ می دهد، اما کودکی و نوجوانی او نیز در فیلم دیده می شوند.)

با وجود این گستره زمانی مسلما احساسات مختلف به نمایش درمی آید که تنهایی یکی از آنهاست و شخصیت شیرلی مک لین در نیمه اول داستان و تا زمان آشنایی او با شخصیت فضانورد جک نیکلسون، یعنی گارت بریدلاو، با تنهایی دست و پنجه نرم می کند. (بدون شک این فیلم یکی از بهترین اجراهای نیکلسون را ارائه می دهد که از صحنه مستی تا خیانت، دیدنی است.)

علاوه بر این روابط نمایش داده شده میان شخصیت ها بسیار دیدنی و تماشایی است، مانند طنز ناشی از رابطه میان جف دنیلز و شیرلی مک لین، زمانی که مک لین مادرزن او می شود. یک فیلم به یادماندنی، تاثیرگذار و با اجراهای دیدنی (شاید بهترین بازیگران ممکن) که چه تنها باشید چه نباشید باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 15 فیلم تاریخ سینما که رکوردها را جابجا کردند


8. زندگی شیرین است – Life is Sweet (مایک لی، 1990)

بار دیگر به بریتانیا می رویم، این فیلم مایک لی به رابطه میان گروهی از شخصیت ها و روابط و رفتارهای آنان می پردازد که رفته رفته تنش های میان شان ایجاد خواهد شد. لی به دلیل ساخت فیلم هایی که بر دیالوگ و شخصیت تمرکز می کند نه بر داستان، شهرت داشته و این فیلم نیز نمونه چنین سبکی است، زیرا به جای وجود پیرنگ اصلی داستان، شاهد صحنه هایی از تنش های میان بازیگر و شخصیت ها هستیم.

این فیلم لی با وجود بازیگران ماهر و رابطه دلچسب میان آنها، هم طنز و دیدنی بوده و هم با وجود تنش های موجود روابط شخصیت ها یک تجربه شخصی دیدنی را به نمایش می گذارد. این فیلم در مقایسه با فیلم های دیگر لی، البته با وجود استثنائاتی، بهترین فیلم اوست و در غلبه بر حس تنهایی به شما کمک می کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای بریتانیا (بهترین فیلم های سینمای بریتانیا)


9. معمای کومیکو – The Koumiko Mystery (کریس مارکر، 1965)

کوتاه ترین و تاریک ترین فیلم این لیست که به عنوان یک مستند به دوستی مارکر و کومیکو در توکیو می پردازد و وقایع رخ داده در شهر را به خوبی نشان می دهد. فیلم های کمی می توانند تماشاگر را در تجربه حس دوستی دخیل کنند، “معمای کومیکو” یکی از لذت بخش ترین مستندهای کوتاه است که به این موضوع می پردازد.

گره هایی داستان که رابطه میان مارکر، کومیکو و تماشاگر را محکم تر و صمیمی تر می کند، این فیلم را به یکی از برترین آثار درباره دوستی راه دور تبدیل کرده که دوربین کنجکاو مارکر هم تصاویر خیره کننده از توکیو، مردمان آنجا، خود کومیکو و حتی دیالوگ های گذشته و آینده را که میان این دو شخصیت نشان داده را به خوبی نمایش می دهد.  بنابراین رابطه معصومانه و پاک این دو در مقابل تماشاگر قرار می گیرد و حتی در صحنه ای کومیکو نامه ای پر از سوال و جواب را برای مارکر ارسال می کند.

در سادگی این فیلم صمیمیتی نهفته که توجه تماشاگر را به خود جلب می کند و به او این اجازه را می دهد تا بر دوستی آن دو نظارت داشته و از ارتباط میان آن دو استقبال کند. گرچه این فیلم سخت پیدا می شود اما امیدواریم آن را یافته و از تماشای آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


10. یک روز تابستانی درخشان‌تر – A Brighter Summer Day (ادوارد یانگ، 1991)

این فیلم باید در این لیست قرار می گرفت، زیرا این فیلم کاملا شما را در خود غرق می کند و آیا بهتر از این می توان مفهوم تنهایی را درک کند؟ و آیا از فیلم “یک روز تابستانی درخشان‌تر” از ادوارد یانگ فیلم  دیگری هست که بتواند شما را در خود غرق کند؟

این فیلم محصول سال 1991 بر شخصیت زیائو سیر با بازی دیدنی چانگ چئون تمرکز می کند که او یکی از بهترین اجراهای کودکان را ارائه داده و جالب است بدانید او در این فیلم در سال های 1960 تایوان بزرگ می شود و چیزهایی را میبیند که شاید هر کودک یا نوجوانی دیدن آنها را آرزو داشت. یک فیلم چهار ساعته زیبا و دیدنی که از تماشای آن لذت خواهید برد.

بار دیگر که حس تنهایی داشتید یا کمی ناراحت بودید، یک نسخه از این فیلم را پخش کنید و به مدت چهار ساعت در دنیای آن غرق شوید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم