معرفی بهترین فیلم های ژانر اسلشر (Slasher) در تاریخ سینما

ژانر فیلمسازی اسلشر یک ژانر ترسناک است که به سال های 1960 بازگشته و پیشتازان آن عبارتند از آلفرد هیچکاک که برگ جدیدی در تاریخ آن را گشود. این فیلم ها معمولا با بی تفاوتی منتقدین روبرو شده و در گیشه هم موفق نیستند. با این حال در سال های اخیر فیلم های بسیاری این ژانر ساخته شده اند.

طی سال ها شهرت این ژانر فروکش کرد. نه فیلمسازان به این ژانر روی خوشی نشان دادند و نه تماشاگران. بازسازی های مختلفی که از این فیلم ها صورت گرفت تخیل و اشتیاق کافی را نشان نمی دهد. دوره طلایی ژانر اسلشر سال های 1980 تا 2000 بود که این ژانر محبوب شد و کارگردان ها ایده های جدیدی را به کار بستند. لیست آتی برترین فیلم های ژانر اسلشر را نشان می دهد. می توانید این فیلم های اسلشر را در نتفلیکس تماشا کنید. اغلب این فیلم ها از نوع اسلشر ترسناک هستند. همچنین برخی از آنها به دهه 80 میلادی تعلق دارند. با پروشات همراه باشید.


10. کلبه ای در جنگل – Cabin in the Woods – 2012

اولین اثر کارگردانی شده توسط درو گدار درباره سفر مرگبار پنج دوست به کلبه ای در جنگل که زامبی ها و دو فرد مشکوک از دنیای زیرزمینی آنها را هدف قرار می دهند. این فیلم ژانر اسلشر را بیدار کرد و یک اثر کنایی بر پورنوی شکنجه آور نیز محسوب می شود. در مرورهای انجام شده منتقدین سبک، فضا و روش ساخت آن را تحسین کردند. این فیلم از نظر تجاری هم موفق بود و در سراسر جهان 66 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم به عنوان اثر احیا کننده ژانر اسلشر شناخته می شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


9. کریسمس سیاه – Black Christmas – 1974

فیلمی به کارگردانی باب کلارک درباره چند خواهر که پس از دریافت تماس های تهدیدآمیز و حین پنهان شدن در خانه انجمن خواهران توسط یک فرد مرموز به قتل میرسند. این فیلم با واکنش های مختلف مواجه شد و واکنش های مثبت دریافت کرد. این فیلم آغازگر معرفی قاتل های ناشناخته بود. این فیلم به یک اثر کلاسیک بدل شد و یکی از ارزشمندترین فیلم های ژانر اسلشر است.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


8. جنون 13 – Dementia 13 – 1963

یک فیلم زیبا به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که با دید انقلابی خود و موضوع مرتبط با کشتار چندان برای تهیه کننده ها جالب نبود. بنابراین کارگردان را تعویض کرده و با کمک جک هیل صحنه های خاص را مجددا ضبط کردند. درنتیجه کیفیت فیلم کاهش یافت و با واکنش های مختلف مواجه شد. فیلم داستان سفر زن جوانی به نام لوئیس هالوران به قصر همسرش است. با هدف قرار گرفتن اعضای خانواده حوادث مرگبار رخ می دهد. کاپولا به دلیل کارگردانی و استفاده تخیلی از مکان ها با تحسین مواجه شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


7. میدانم تابستان سال گذشته چه کردی – I Know What You Did Last Summer – 1997

یکی از اولین فیلم های ژانر اسلشر از کوین ویلیامز درباره چهار دوست که یک سال پس از تصادف با اتومبیل توسط یک قاتل دنبال می شوند. این فیلم یک موفقیت تجاری بود زیرا در سراسر جهان 126 میلیون دلار فروش داشت که هشت برابر بودجه اولیه بود. این فیلم با وجود نقدهای بیشمار بارها موردهجو قرار گرفت و به بخشی از فرهنگ عامه بدل شد. فیلم با دو سری بعدی ادامه یافت که دو سری دیگر همان داستان و پیرنگ را دنبال کردند اما بازیگران یکسانی نداشتند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


6. کندی من – Candyman – 1992

یک فیلم ترسناک ماورایی به نویسندگی و کارگردانی برنارد رز براساس داستان کوتاهی به نام The Forbidden از کلایو بارکر که البته فضا از انگلستان به آمریکا تغییر یافت. داستان درباره یک دانشجوی فارغ التحصیل (مدسون) است که روی تز افسانه های شهری کار کرده و با افسانه کمدی من (تاد) مواجه می شود. افسانه هنرمند و پسر یک برده که دستش قطع شده و خودش کشته می شود. این فیلم با واکنش های مثبت مواجه شد و بسیاری آن را یک داستان جذاب و یکی از بهترین های سال معرفی نمودند. این فیلم در گیشه موفق بود و سه برابر بودجه فروش داشت.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


5. جمعه سیزدهم – Friday the 13th – 1980

بیشترین فیلم بازسازی شده از ژانر اسلشر که البته هیچکدام از بازسازی ها نتوانست موفقیت و هیجان فیلم اولیه را تکرار کند. این فیلم به کارگردانی شان کانینگام درباره گروهی از نوجوانان است که توسط قاتل ناشناخته ای که می خواهد به مکانی وارد شود یک به یک کشته می شوند. این فیلم با وجود ستارگانی چون کوین بیکون، هری کرازبی و لوری بارترام موفق ترین فیلم مستقل تاریخ بود که 110 برابر بودجه خود فروش داشت. منتقدین به دلیل داستان مهیج و مضامین زیرلایه ژانر این فیلم را تحسین کردند. این فیلم آغازگر عصر طلایی فیلم های اسلشر بود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2010 به بعد


4. کشتار در تگزاس – The Texas Chain Saw Massacre – 1974

این فیلم در زمان اکران در بیش از 30 کشور ممنوع بود اما بازهم 30 میلیون دلار فروش داشت که چیزی 100 برابر بودجه خود بود. خلاقیت و استفاده از عناصر مختلف ژانر اسلشر، مانند استفاده از ابزارآلاتی چون سلاح های قتل و استفاده از یک قاتل غول پیکر، باعث شد این فیلم در راس صنعت ژانر اسلشر قرار بگیرد. این فیلم توانست جادوی فیلمسازی را تکرار کند.  یکی از بهترین فیلم های این ژانر که به دلیل سبک خاص و استفاده از خشونت توانست مورد تحسین منتقدین قرار بگیرد.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


3. جیغ – Scream – 1996

یکی از معدود فیلم های ترسناک و البته جالب و دومین فیلم کوین ویلیامز در این لیست که به دلیل سری های مختلفش هنوز در صدر بهترین فیلم های اسلشر است. سری های بعدی باکیفیت تر شدند. بازیگران فیلم نخست عبارتند از کورتنی کاکس (مونیکا گلر)، دیوید آرکت (همسر کورتنی)، رز مک گوان و درو بریمور. این فیلم بسیار موفق بود و با فروشی 15 برابر بودجه خود به یک موفقیت هنری بدل شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های زامبی سال 2019-2020 کدام اند؟


2. کابوس در خیابان الم – A Nightmare on Elm Street – 1984

اولین فیلم موفق جانی دپ درباره نوجوانانی که در رویاهای خود خود و البته واقعیت توسط فردی کروگر تعقیب و کشته می شوند. نوجوانان از دلیل این اتفاق بی اطلاع بوده و والدینشان هم گذشته تاریک خود را دارند. ضدقهرمان این فیلم که خودش قربانی سرکوب اجتماعی و روانی است، باعث تمایز این فیلم شد. این فیلم محتوا و رازآلود بودن را به خشونت ترجیح داد. ویلن این فیلم هنوز یکی از مهم ترین ویلن های تاریخ بوده و در فرهنگ عامه به او ارجاعات فراوان می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جانی دپ به انتخاب منتقدین


1. روانی – Psycho – 1960

محبوب ترین فیلم اسلشر تاریخ سینما، ساخته آلفرد هیچکاک پیشگام ژانر تریلر جنایی که پدر ضداوج داستان است. این فیلم هیچکاکی ترین فیلم تاریخ است. آنتونی پرکینز در نقش مدیر بیتس متل یکی از بهترین اجراهای تاریخ سینما را ارائه می دهد. در ابتدا بسیاری این فیلم را تاریک می دانستند. با این حال فیلم در گیشه موفق بود، با واکنش مثبت منتقدین مواجه شد و در چهار قسمت اسکار نامزد شد. این فیلم سطح جدیدی از خشونت، رفتار شرورانه و جنسیت را در فیلم های آمریکایی معرفی کرد و نمونه ژانر اسلشر است. صحنه دوش حمام تا به امروز برترین صحنه تاریخ سینماست.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان باز


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. ASKARI96

    تیر 25, 1399

    اولین فیلم موفق جانی دپ درباره نوجوانانی که در رویاهای خود خود و البته واقعیت توسط فردی کروگر تعقیب و کشته می شوند. نوجوانان از دلیل این اتفاق بی اطلاع بوده و والدینشان هم گذشته تاریک خود را دارند.
    .
    ما که نفهمیدیم چی گفتی!!!

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به ASKARI96

      تیر 25, 1399

      سلام دوست عزیز،
      نمیشه واضح توضیح داد جریان فیلم رو چون اسپویل میشه،
      اگه فیلم رو ببینید متوجه این توضیحات میشید

      پاسخ

  2. فومنی

    شهریور 4, 1398

    متشکرازمطلب خوبتون…به نظرم میشه ازبین مجموعه فیلمهای اره (اره1)وازسری فیلمهای هاستل{هاستل1)رابه فهرست اضافه کرد.

    پاسخ