در ستایش یک فیلم ساز: رده بندی بهترین آثار میشائل هانکه

میشائیل هانکه. مردی که از برهم زدن دیوار امن آرامش و کنار زدن لایه ای گمراهی و کج فهمی در جامعه مدرن لذت می برد. مردی که نگاه سرد و خیره اش در پشت دوربین چنان تحت تاثیرتان قرار می دهد که درد و وحشت آن تا مدت ها به یادگار می ماند. او که کار خود را به عنوان یک منتقد سینمایی آغاز کرد اولین فیلم خود را در سن 46 سالگی ساخت و اکنون یکی از بزرگ ترین کارگردان های جهان است. خشونت یکی از مضامین تکراری فیلم های اوست که به شکل فلسفی نمایش داده شده و یکی از مهم ترین جنبه های آثار اوست. در اینجا می خواهیم برترین فیلم های او را به شما معرفی کنیم و لیست فیلم های او را در اختیارتان قرار دهیم. با پروشات همراه باشید.


11.  زمانه گرگ – Time of the Wolf – 2003

“زمانه گرگ” می تواند ضعیف ترین اثر هانکه باشد که اصلا هم اثر بدی نیست و توسط مردی با این بینش و هوشمندی خلق شده است. یک درام آخرالزمانی درباره خانواده ای که به زادگاه خود بازگشته و متوجه می شوند غریبه ها خانه شان را اشغال کرده اند و یکی از آنها می خواهد همسر خانواده را به قتل برساند. مادر و فرزندان باید در میان تمدن و اخلاقیات برای بقای خود تلاش کنند. در اینجا هانکه اولیه ترین و زشت ترین ویژگی های انسانی را نشان داده و با وجود پیچیدگی فلسفه فیلم از پیچیدگی آثار دیگر بی بهره است.

همچنین بخوانید: نگاهی به 10 شخصیت مرموز در فیلم های دیوید لینچ


10. ۷۱ جزء از روزشمار یک شانس – Fragments of a Chronology of Chance – 1994

یکی دیگر از آثار ضعیف هانکه و بخش پایانی “سه گانه یخبندان” با وجود 71 صحنه که اتفاقات رخ داده برای افراد و شخصیت هایش را نشان می دهد. روایت درهم پاشیده فیلم و چاله های آن مشکلات سیاسی سراسر جهان را نشان می دهد. ساختار غیرمنسجم و عدم وجود تاثیر بسزای سبک هانکه در آثار اخیر او مشاهده می شود، این اثر را در زمره آثار ضعیف تر او قرار می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی و رده بندی تمام 10 فیلم دیوید لینچ از بدترین تا بهترین


9. کد مجهول – Code Unknown – 2000

فیلمی درباره زندگی افرادی از زندگی های مختلف که با یک اتفاق به هم وصل می شوند. فیلم پر از لحظات مخصوص هانکه است: مردی الجزایری که در یک جای عمومی به صورت یک زن سیلی میزند؛ و گریه و وحشت مهاجران. مضمون اصلی فیلم درباره تنش نژادی و خشونتی است که به فساد منجر شده است. گرچه روایت و ساختار فیلم بلندپروازانه است، اما شاید باعث شود بیشتر تحت تاثیر روایت آن قرار بگیرد تا جنبه های عاطفی. با این حال این فیلم یکی از چالش برانگیزترین فیلم های هانکه است.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران دیوید فینچر هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


8. بازی‌های مسخره – Funny Games – 2007

یک فیلم بازسازی شده از یک فیلم استرالیایی به همین نام ساخته سال 1997 که مانند اثر نخست تاثیرگذار و هوشمندانه است. با این حال تکرار پیام و مضمونی که در فیلم اول هم دیده شد آن را آثاردهنده می کند. هانکه می خواست این پیام را در اختیار تماشاگران بیشتری قرار دهد و چه چیزی بهتر از هالیوود؟ آن هم در فیلمی با حضور نائومی واتس و تیم راث؟ مشکل اصلی فیلم هم نبودن هیچ چیز جدید در آن است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


7. ویدیوی بنی – Benny’s Video – 1992

یک فیلم ترسناک که چهل دقیقه ابتدایی آن بسیار آزاردهنده و ترسناک است. داستان درباره ذهن بنی است که به بازی های ویدیویی و خشونت معتاد شده و مرز تخیل و رویا برایش از بین می رود. با این حال ریتم فیلم خوب پیش نرفته و شاید بنی هرگز از این خواب بیدار نشود. با این حال اگر فیلم را چندین بار تماشا کنید بدون شک آن را بیشتر درک خواهید کرد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های برتر کریستوفر نولان


6. بازی های مسخره – Funny Games – 1997

“بازی های مسخره” یک فیلم نیست بلکه یک بیانیه است. یک اثر کنایی بر تمسخر خشونت رایج در سینما و رسانه های هالیوود که مصرف گرایی و خشونت بی حد و مرز را هدف قرار می دهد. داستان درباره یک خانواده ثروتمند اتریشی است که با رسیدن به خانه ویلایی شان در تعطیلات، به دو مرد جوان برمی خورند که خانواده آنها را شکنجه خواهد نمود. این فیلم رئال او پوچ گرایی خشونت در سینما و تاثیر آن بر عواطف مخاطب را نشان داده و تحت تاثیر قرار می دهد. بدون شک این فیلم یکی از مهیج ترین آثار هانکه است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمای اروپا در قرن 21 – شاهکارهایی برای فیلم بازها


5. معلم پیانو – The Piano Teacher – 2001

یکی از بهترین فیلم ها درباره شخصیت پردازی درباره زنی که یک پروفسور پیانوست و با یکی از شاگردانش رابطه جنسی برقرار می کند. این فیلم با یکی از بهترین اجراها از ایزابل هاپرت، امیال جنسی سرکوب شده و زشت ترین چهره عشق را نمایش می دهد. اریکا زنی است که از نگریستن به خود می ترسد و سعی بر پوشاندن چهره واقعی خود دارد. فیلم بسیار آزاردهنده بوده و نمایش تاثیر خشونت بر روان ما می تواند چالش برانگیز باشد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


4. ربان سفید – The White Ribbon – 2009

این فیلم به ریشه های شرارت و حقایق آزاردهنده گذشته که در وجودیت مان سرکوب شده، می پردازد. این فیلم به زندگی مردمی در روستایی کوچک در آلمان پیش از جنگ جهانی اول می پردازد که وقایع عجیب در آنجا رخ می دهد. همانطور که می توانید حدس بزنید هانکه به سوالات تان پاسخ نمی دهد. هانکه این افراد را مشاهده کرده، با نگاه عاری از قضاوت خود به چشم هایشان خیره شده، به شما اجازه می دهد در آن شخصیت ها غرق شوید و به دلیل و علت خشونت از جانب مردم بیندیشید. یک اثر هنری که وقایع و خاطرات مدفوت گذشته را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان نابغه ای که به دنیا آمدند تا این ۱۰ فیلم را بسازند!


3. عشق – Amour – 2012

یک فیلم برنده جایزه اسکار از هانکه که هنوز دیدنی است و یکی از عاطفی ترین تجارب سینمایی را در اختیارتان قرار می دهد. فیلم درباره یک زوج مسن است که در آپارتمانی متروک در پاریس زندگی می کنند. زن سکته کرده و همسرش باید از او مراقبت کند. چنین داستانی می توانست به یکی دیگر از فیلم های کلیشه ای تبدیل شود اما هانکه با یک نگاه بی طرف به زندگی این زوج پرداخت. آنچه که هانکه در اینجا انجام می دهد مشاهده است، مشاهده مشکلاتی فیزیکی سنین بالا، درد ناشی از دیدن رنج عاطفی و فیزیکی کسی که دوست دارید. همانطور که راجر ابرت درباره این فیلم گفت، چنین شرایطی دیر یا زود گریبان همه ما را خواهد گرفت.

همچنین بخوانید: معرفی 50 فیلم برتر سال 2016 از دید مخاطبین و منتقدین


2. قاره هفتم – The Seventh Continent – 1989

یکی از پخته ترین و جسورانه ترین فیلم های هانکه با نمایش روان ازهم پاشیده یک فرد منزوی از طبقه بالای جامعه. این فیلم فروپاشی عاطفی یک خانواده اتریشی از طبقه بالای جامعه را نشان می دهد که به انزوا و یکنواختی دچار شده اند. هانکه با سکوت احساسات غریبگی و انزوای شخصیت ها را نشان داده و با کمک روایت فعالیت های روزمره خانواده را به تصویر می کشد. یک فیلم ترسناک بکر که بدون صحنه های شوکه کننده بیننده را از درون و تا مغز استخوان می ترساند.

همچنین بخوانید: 101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش اول)


1. پنهان – Cache – 2005

صحنه بسته ای از یک خانه. سه دقیقه سکوت مطلق و ممتد. زنی که از خانه خارج شده و روز خود را آغاز می کند. بازهم سکوت مطلق و شکنده. صداهایی که شنیده می شوند و این 5 دقیقه آغازین معروف این فیلم است. این فیلم شما را مجبور می کند از پشت دوربین به یک صحنه زل بزنید. یکی از بهترین فیلم های ساخته شده که با هر نما مفهوم رازآلود بودن را نشان می دهد. فیلم پارانویای یک خانواده از طبقه بالای پاریس را نشان می دهد که فیلم های ضبط شده از زندگی را دریافت می کنند. بنابراین آرامش تظاهری این خانواده فروپاشیده از بین رفته و گذشته مرد خانواده بر سر او آوار می شود. این فیلم قدرت سینما را نشان داده و باعث می شود از علاقه به سینما به خود ببالید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم