فرزندتان دائم گریه می‌کند، آیا دلیلش درد معده است؟

معمولاً زمانی که یک کودک دائم گریه می‌کند دلیل آن را درد و نفخ معده می‌نامیم. اما پیش از آنکه دلیل درد کودکتان را مشکل معده بنامید، بهتر است با این مشکل در کودکان آشنا شوید.

آیا کودک شما بیش از 3 ساعت در روز گریه می‌کند؟

کودک شما سالم است، سیر است، بااین‌حال بیش از 3 ساعت در روز، گاهی اوقات بیش از 3 روز در هفته و گاهی بیش از 3 هفته گریه می‌کند. بله در این صورت می‌توانید دلیل گریه او را درد معده بنامید. البته ازآنجایی‌که درباره این مشکل اطلاعات زیادی در دسترس نیست، احتمالاً درباره آن چیزی ندانید اما باید بدانید که درد معده یک بیماری محسوب نمی‌شود و در بلندمدت به فرزندتان آسیب نمی‌رساند. در حقیقت این یک مشکل دشوار است که کودکان و والدین به آن دچار می‌شوند و شرایط سختی را سپری می‌کنند.

در حقیقت در برخی از کودکان از حدود دو هفتگی گریه‌های غیرقابل‌کنترل شروع شده و تا 3 یا 4 ماهگی کودک ادامه پیدا می‌کند. درد و نفخ معده دلیل خاصی ندارد، و به جنسیت کودک شما، تولد او و یا تغذیه‌اش ربطی ندارد. در حقیقت کودکانی که این مشکل را داشته‌اند در رشد با کودکان دیگر تفاوتی ندارند.

آیا گریه زیاد کودک شما نشان‌دهنده درد معده اوست؟

همه کودکان گریه می‌کنند. 15 تا 25 درصد نوزادان تازه متولدشده بیش از سایر کودکان گریه می‌کنند. زمانی که یک کودک سالم بدون وقفه گریه می‌کند اما خودش را خیس نکرده، بیمار نیست، خسته یا گرسنه نیست و گرم یا سردش نیست، احتمالاً دلیل گریستنش درد معده است. اغلب متخصصان اطفال برای تشخیص درد معده در کودک از این قانون سه‌بخشی استفاده می‌کنند.

  1. گریه‌های بدون وقفه در سه هفتگی نوزاد که بیشتر در ساعات انتهایی روز آغاز می‌شوند، البته ممکن است در هر ساعتی از روز آغاز شوند.
  2. گریه‌های بدون وقفه که بیش از سه ساعت در روز طول می‌کشند.
  3. گریه‌های بدون وقفه که بیش از سه روز در هفته و بیش از سه هفته طول می‌کشند.

علت ایجاد درد معده در نوزادان چیست؟

دلیل ایجاد درد معده چندان مشخص نیست. اما درباره وجود این درد در نوزادان نظریه‌های مختلفی وجود دارد. ممکن است به دلیل وجود باکتری معده باشد. شاید هم یک واکنش طبیعی بدن نوزاد باشد که تلاش می‌کند به زندگی خارج از رحم عادت کند. شاید هم به دلیل عدم تعادل مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و ملاتونین باشد. ماده سروتونین در نوزادانی که به این مشکل مبتلا هستند ممکن است دل‌پیچه ایجاد کند.

چگونه باید این مشکل را حل کرد؟

بسیاری از متخصصان اطفال این راهنمایی را ارائه می‌دهند: قنداق کردن نوزاد، تکان دادن نوزاد، زمزمه کردن در گوش نوزاد، نوزاد را روی شکم خواباندن یا پستانک دادن به نوزاد. در حقیقت این راه‌حل‌ها ممکن است مؤثر باشند و قطعی نیستند و به آزمون‌وخطا نیاز دارند. می‌توانید یکی از این راه‌ها را استفاده کنید و در صورت مؤثر نبودن دیگری را امتحان کنید. گاهی اوقات این مشکل خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بنابراین باید به نوزاد خود فرصت دهید تا آرام شود. این مشکل ممکن است پس از 3 یا 4 ماه رفع شود.

گریه نوزاد هم نوزاد را آزار می‌دهد و هم والدین را. گاهی اوقات ممکن است از دست نوزاد خود عصبی و خشمگین شوید. برخی از والدین نسبت به گریه بی‌وقفه فرزندان خود و واکنش خودشان احساس گناه می‌کنند. این واکنش‌ها طبیعی هستند. هیچ‌کس دوست ندارد نوزادش دائم گریه کند. اما درنهایت این مشکلات رفع می‌شود و یک کودک کاملاً طبیعی خواهید داشت و از وجود او احساس لذت خواهید کرد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم