لارس فون تریه: بررسی آثار برتر یک کارگردان جنجالی

لارس فون تریه (Lars von Trier) یک کارگردان جنجالی است، البته از جهات مثبت کلمه. او هربار تلاش می کند در فیلم جدید خود تجربه منحصر به فردی را در اختیارمان قرار دهد. درک عمیق او از روان انسان در کنار نوآوری های فیلمسازی او را به یکی از قدرتمندترین چهره های سینما تبدیل کرده است. با ورود به دنیای او برای همیشه در آن به دام می افتید. در اینجا لیستی از برترین فیلم های لارس فون تریه را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. رئیس کل – The Boss of it All – 2006

لارس فون تریه هربار تجربه جدیدی را عرضه می کند و باید به او اعتماد کرد. این بار از یک دوربین خودکار استفاده می کند و در این فیلم یک کمدی سیاه دیدنی را عرضه می کند و بنابراین در ژانر کمدی انقلابی ایجاد خواهد کرد. داستان درباره صاحب یک شرکت آی تی دانمارکی است که ورشکست شده و اکنون می خواهد شرکت را بفروشد. این فیلم نوعی کمدی موقعیت هم محسوب شده و بازیگر دانمارکی ینس آلبینوس در آن اجرا دارد.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران دیوید فینچر هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


9. اروپا – Europa – 1991

این فیلم عناصر لازم برای رضایت تماشاگر را داراست زیرا یک آمریکایی ایده آلیست، آلمان پس از جنگ جهانی دوم و یک زن اغواگر نازی را در خود جای می دهد. استفاده از تصاویر سیاه و سفید در کنار رنگ های دیدنی و تصاویر پس زمینه داستان را سورئال می کند. این فیلم توانست در تجربه فیلمسازی انقلابی به پا کند. در کنار این جلوه های بصری، خط داستان منسجم بود و توانست آشوب داستان را منظم کند. این فیلم در فستیوال فیلم کن سال 1991 سه جایزه به دست آورد اما جایزه نخل طلا را به فیلم “بارتون فینک” (Barton Fink) از برادران کوئن واگذار کرد و به همین دلیل کارگردان دلخور بود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


8. قلمرو – The Kingdom – 1994

بله “قلمرو” در اصلی یک مینی سریال در اوایل دهه 90 است اما با چنان تحسینی از جانب منتقدین و تماشاگران مواجه شد که هنوز بخشی از هویت این فیلمساز محسوب می شود. داستان در یک بیمارستان دانمارکی رخ می دهد که کارمندان پزشکی و بیماران با حوادث ماورایی مواجه می شوند. این فیلم به دلیل پرداختن به سندرم داون و حسی نمودن محیط بیمارستانی مورد انتقاد قرار گرفت. استفاده از رنگ های تیره در ایجاد فضای وهم گونه موثر است. این سریال در دو فصل ادامه داشت و الهام بخش فیلم “قلمروی بیمارستانی” (kingdom Hospital) آمریکایی بود. این سریال در فهرست “1001 فیلمی که پیش از مرگ باید دید جای گرفت”.

همچنین بخوانید: نگاهی به 20 شاهکار برتر اینگمار برگمان، کلکسیونی تکرار نشدنی برای شیفتگان سینما


7. احمق ها – The Idiots – 1998

شیوه ای که لارس فون تریه میان روایت جذاب و استفاده از عناصر غیرکلیشه تعادل ایجاد می کند خیره کننده است. او در اینجا سبک خاص خود به نام داگمه 95 را که به همراه فیلمساز دانمارکی دیگر، توماس وینتربرگ خلق کرد، به کار می برد. سبک داگمه 95 بازگشتی به شیوه طبیعی فیلمسازی است و باعث می شود برخی از سبک های مدرن فیلمسازی که فرایند ساخت را تسهیل می کند، کنار گذاشت. داستان درباره مردان و زنانی است که تمام قوانین اجتماعی را کنار میزنند تا زندگی عادی خود را ترک کرده و زندگی بی قید داشته باشند که سرانجام به تباهی شان می انجامد. در نهایت متوجه می شویم آنها نیز دلیلی داشته و گاهی اوقات در اوج جنون عاقل هستند.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان نابغه ای که به دنیا آمدند تا این ۱۰ فیلم را بسازند!


6. نیمفومانیاک – Nymphomaniac Vol 1 & 2 – 2013

این فیلم برای افراد ترسو یا اخلاق گرا مناسب نیست. لارس فون تریه در این فیلم تغییری به خرج داد و تصمیم گرفت صحنه های جنسی نمایش داده شده در سینما را به شیوه جدیدی نشان دهد. در این فیلم رابطه جنسی تنها یک تمایل انسانی نیست، بلکه حالتی برای نمایش روان انسانی و نقاط ضعف و قدرت آن است. این فیلم پس از اکران تا مدت ها بحث برانگیز بود. اگر بتوانید فراتر از این مسائل به فیلم نگاه کنید، نقاط قوت و البته تحسین برانگیزی را در آن خواهید یافت.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


5. داگویل – Dogville – 2003

طرفداران تریه فیلم “داگویل” را یک شاهکار سینمایی می دانند. برخی آن را یک فرصت از دست رفته و برخی نیز اثر آوانگارد می شمارند. از سوی دیگر منتقدین این اثر را تحسین می کنند. با این حال همه در این موضوع توافق دارند که این فیلم انقلابی بود. این اثر او به ایده های برشت و ابزار لازم آن می پردازد. با وجود فضای کم بازیگران، به خصوص نیکول کیدمن (در نقش زنی که در یک روستای کوچک پنهان شده بود) اجرای درخشانی داشتند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر نیکول کیدمن که باید تماشا کنید


4. رقصنده در تاریکی – Dancer in the Dark – 2000

همانطور که از عنوان فیلم پیداست این اثر تاریک ترین فیلم تریه است. داستان درباره یک کارگرد کارخانه مهاجر از جمهوری چک است که به ضعف بینایی دچار شده و پسرش نیز همین بیماری را دارد. او برای عمل درمان بینایی پسرش پول جمع می کند و هنگامی که دوست نزدیکش پول او را می دزدد داستان غم انگیز او آغاز می شود. داستان تاریکی که با وجود همدردی برای قهرمان داستان نمی توانید برای او کاری انجام دهید. کارگردان با افزودن عناصر موزیکال های کلاسیک هالیوودی و ایجاد تضاد میان لذت و تلخی واقعیت، درد و بیچارگی را به شکل خاصی نشان می دهد. بازیگر نقش اصلی فیلم، بیورک، جایزه فیلم اروپا را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم غمگین اما تاثیرگذار در تاریخ سینمای جهان


3. مالیخولیا – Melancholia – 2011

اگر متوجه شوید سیاره زمین محبوب تان به پایان خود نزدیک است چه می کنید؟ فیلم به داستان دگرگونی زندگی چهار شخصیت در روزهای نابودی زمین می پردازد. همچنین با نمایش رابطه دو خواهر به سلامت روانی و تاثیر افسردگی بر رفتارهای عجیب و غریب انسانی می پردازد. در اینجا پایان جهان نماد ذهنیات فردی است که از پیرامون خود جدا شده است. فیلمساز این فیلم را برگرفته از زندگی واقعی خود نیز می داند و معتقد است انسان های افسرده در شرایط بحرانی به رفتارهای صلح طلبانه تمایل بیشتری نشان می دهند. این فیلم در میان طرفداران فیلم های فانتزی-علمی تخیلی محبوب شد و به دلیل فیلمبرداری بصری و جذاب خود تحسین می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم غم‌انگیز تاریخ سینما


2. ضد مسیح – Antichrist – 2009

یک فیلم با مضامین کتاب مقدس و اشاره به خیر، شر، شیطان و نیروی طبیعت. در بازار کن دو نسخه کاتولیک و پروتستان فیلم موجود بود. داستان نشان می دهد که چگونه غم در زنان و مردان جلوه متفاوتی داشته و بهبودی از آن ممکن نیست. بسیاری فیلم را ضدزن می دانند زیرا بسیاری از بلایا را از زنان ناشی می داند. با این حال تماشای این فیلم آسان نیست. صحنه های خشن مثله کردن ناحیه تناسلی و رابطه خشن جنسی تماشای آن را دشوار می کند.

همچنین بخوانید: 20 فیلم تاثیرگذار درباره زنان با اراده و شجاع


1. شکستن امواج – Breaking the Waves

دومین فیلم از سه گانه قلب طلایی که بسیاری آن را برترین فیلم تریر هم می دانند. فیلمی درباره قدرت قربانی شدن و طبیعت بی هویت عشق. در این فیلم قدرتمند و تاثیرگذار معنویت به معنای تمایلات جنسی است. کارگردان ارتباط میان رضایت و قربانی شدن جسمی را نشان می دهد تا تماشاگران تمایل او برای تمیش معنویت رابطه جنسی را درک کنند.

همچنین بخوانید: 19 فیلم برتر تاریخ با مفهوم اگزیستانسیالیسم


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    مرداد 29, 1398

    واقعا نمیتونم فیلماشو بیشتر از یک بار ببینم، نه اینکه بد باشه ولی واقعا تحملش سخته بعضیاشون

    پاسخ