لیست بهترین فیلم هایی که با موضوع فرار از زندان ساخته شده اند

مردی در راهرویی دراز در حال قدم زدن است، و با ضربه زدن روی میله های آهنی صدای جرنگ جرنگ درمیاورد. همینکه گام های او دور می شوند، دستانی شروع به کلنجار رفتن با ضعیف ترین قسمت دیوار می کنند که پشت نقشه ای زیرکانه پنهان شده است. بله درست حدس زدید! این صحنه ای از فرار از زندان است. فیلمهای با موضوع فرار از زندان از بهترین های هالیوود بوده اند. برخی مواقع  فرار نقطه ی عطف  فیلم بوده و برخی مواقع دیگر فقط بخشهایی تقلید شده بوده است. در اینجا برای شما برترین فیلم های با موضوع فرار را قرار دادیم. با پروشات همراه باشید.


10. فراری – The Escapist  – 2008

گروهی متفاوت از زندانیان تصمیم می گیرند به دلایل مختلف از زندانی با امنیت بالا فرار کنند. سرگروه این افراد “فرانک” است که میخواهد به ملاقات دختر رو به موتش برود. گروه شامل یک دزد خیابانی، یک مواد فروش و یک تازه کار است. بین آنها و آزادیشان رئیس بی رحم زندان “ریزا” قرار گرفته است. پیچیدگی اوج داستان که برگرفته از داستان کوتاه “رخدادی در پل نهر جغد” (Occurrence At Owl Creek Bridge)  درباره جنگ داخلی است، نقطه عطف آن می باشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست


9. فرار از آلکاتراز – Escape From Alcatraz – 1979

با دیدن آلکاتراز متوجه میشوید که چرا هیچکس نمیتواند از آن فرار کند و برای “فرانک موریس” و “برادران آنجلین”  احترام زیادی قائل میشوید، چرا که آنها تنها کسانی بودند که از آلکاتراز فرار کردند. “فرار از آلکاتراز” ساخته کلینت ایستوود، برگرفته از واقعه ای حقیقی است که در آن فراریان با استفاده از خمیر کاغذ، صورتک هایی شبیه به صورت خود ساختند و با قایق هایی ساخته شده از کتهایشان از آن جزیره فرار کردند. گفته شده به غیر از کت های فراریان، در ساحل سانفرانسیسکو هیچ نشان دیگری از آنها پیدا نشده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان باز


8. قطار سریع السیر نیمه شب – Midnight Express – 1978

این فیلم براساس داستانی واقعی از یک دانش آموز آمریکایی در زندانی در ترکیه است که جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای “اولیور استون” به ارمغان آورد. علاوه بر انتقادات زیاد در رابطه با گرافیک خشن و واضح آن و داشتن موضوعی ضدترک ها، این فیلم مورد تحسین جهانی قرار گرفت و موفق به کسب جوایز مختلف شد. نقش اصلی داستان که به دلیل همراه داشتن حشیش به حبس ابد محکوم شده بود، بارها تلاش می کند تا به شیوه های مختلف از زندان فرار کند اما موفق نمی شود، درنهایت از راهی غافلگیرکننده موفق به فرار می شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی در تاریخ سینما


7. توهم بزرگ – La Grande Illusion – 1937

در طول جنگ جهانی اول، دو افسر فرانسوی در حال نفوذ به منطقه هوایی آلمان دستگیر می شوند و آنان را به نزد افسر عالی رتبه آلمان می برند. به دلیل زبده بودن هر دو افسر آلمانی و فرانسوی، بین آنها پیوند دوستی شکل می گیرد. در حالی که این موضوع پیش زمینه  فیلم است، از طرفی دیگر زندانیان فرانسوی در حال نقشه کشیدن برای فرار هستند. این فیلم با کارگردانی “ژان رنوآر” جزو بهترین آثار سینمایی فرانسوی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های خون آشامی عاشقانه در تاریخ سینما


6. یک محکوم به مرگ گریخت – A Man Escaped – 1956

” یک محکوم به مرگ گریخت” برگرفته خاطرات اعضای نیروی مقاوت فرانسه است که درباره تلاش یک مرد برای فرار از زندانی که در آن محبوس شده می باشد. در طول جنگ جهانی دوم شخصیت اصلی داستان “فونتین”  به زندان “مونتلوک” فرستاده شده است، او در بدو زندانی شدنش با استفاده از وسایلی مثل طناب و لباس سعی به فرار می کند. این فیلم از فیلم های تاثیرگذار با موضوع فرار است.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای فرانسه (بهترین فیلم های سینمای فرانسه)


5. پاپیون – Papillon – 1973

در فرانسوی “پاپیون” به معنی پروانه است. شخصیت اصلی داستان یک خالکوبی پروانه روی سینه اش دارد که به همین دلیل او را با این نام صدا میزدند. بین سالهای 1931 و 1945 او از تلاش به فرار از زندان های مختلفی کرد اما موفق نشد.”پاپیون” به ناحق برای جرمی که مرتکب نشده و قتلی که انجام نداده بود به زندان افتاد. با بازی “استیو مک کویین”  در نقش اصلی و “داستین هافمن” در نقش مکمل،  “پاپیون” فیلمی خوش ساخت است که موفق شد فراز و نشیب ها نقش های اصلی را به خوبی نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست بدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2019


4. حفره – The Hole – 1960

پنج زندانی تصمیم به فرار از زندانی در فرانسه می گیرند. برای اینکار باید در یکی از با امنیت ترین زندان های پاریس، تونلی حفر کنند. اما چه چیز فرار از زندان را خاص می کند؟ “حفره” به کارگردانی “ژاک بکر” بیشتر بر جزئیات فرار از حفره ای زیر زمین پردازد. این فیلم بیشتر از اینکه داستانی خاص داشته باشد، محیطی واقع گرایانه را به زیبایی به تصویر می شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی که در سال 2018 اکران شدند


3. فرار بزرگ – The Great Escape – 1963

بهترین قسمت فیلم زمانی است که تمام ارتش آلمان با موتورسیکلت هایشان به دنبال “استیو مک گری” هستند که تلاش می کند از یک حصار سیمی بالا برود اما در میانه راه از آن آویزان می شود. “فرار بزرگ” برگرفته از رخدادی واقعی، داستانی کلاسیک از ماجراجویی و جرعت را روایت می کند. با اینکه نتیجه آن ناراحت کننده است اما صراحت داستان آن در به تصویرکشیدن فرار بسیار سرگرم کننده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید، 20 اثر ممتاز


2. لوک خوش دست – Cool Hand Luck – 1967

چیزی هم درباره “لوک” هست که دوست داشتنی نباشد؟ او فردی شوخ و سرزنده و آنقدر سرکش است که جلوی هر کسی سر خم نمی کند. و حتی میتواند در بازی پوکر حیله گری قهار باشد. چون تمام طول زندگی اش بر پایه اصل “گاهی اوقات، هیچ چیز شجاعانه نیست” بوده است، همه او را با نام “لوک خوش دست” میشناختند. “پل نیومن” در نقش لوک بازی کرد و با بازی فوق العاده اش از همگان دلربایی کرد. این فیلم درباره ی فرار است که در آن لوک بارها از زندان فرار می کند که دوباره به آن برگردد.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


1. رستگاری در شاوشنک –  The Shawshank Redemption – 1996

شاید تنها فیلمی باشد که نیاز به معرفی ندارد. داستان درباره که “اندی دوفرین” است که نوزده سال از زندانی شدن او در ندامتگاه “شاوشنک” می گذرد، که به عنوان استعاره ای ایمان به خود در شرایط سخت را به تصویر می کشد. زیرا ” امید چیز خوبیست، شاید یکی از بهترینها باشد، و چیز خوب هیچوقت نمیمیرد”.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (11)

بستن فرم

  1. اصغر

    اسفند 17, 1400

    بسیار عالی .دست مریزاد

    پاسخ

  2. مهدی

    مهر 9, 1400

    سلام .
    دوستان در فصل ۵ سریال فرار از زندان تبلیغ یه فیلم پلیسی میشه
    کسی میدوته اسم اون فیلم چیه؟؟

    پاسخ

  3. آرش

    مرداد 2, 1399

    بهترین بازیگر فیلمهای ضد قهرمانی استیو مک کویین است و فیلم پاپیون را خیلی عالی بازی کرد.

    پاسخ

  4. محسن

    فروردین 28, 1399

    فیلمهایی که استیو مک کویین بازی کرده مثل پاپیون،فرار بزرگ و گریز خیلی جذاب و با معنی هستند.

    پاسخ

  5. Ali

    فروردین 13, 1399

    من واقعا عاشق فیلمهای سینمایی در ژانر هیجان انگیز مخصوصا با موصوع داستانی زندان هستم. فیلمهای مسیر سبز و رستگاری در شائوشنگ و فرار از زندان.‌ و فرار از الکاتراز بهترین های سینمایی با موصوع زندان هستند.

    پاسخ

    • آرزو در پاسخ به Ali

      دی 9, 1399

      سلام ببخشید من دنبال اسم فیلمی با ژانر فرار از زندان و البته یکم تخیلی هستم که برای دیدن دخترش فرار میکند اما بعد از دستگیر شدن قانون هست که بسته به بار اول و دوم به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال منجمد میشوند و بعد به هوش میارنشان و آدرنالین تزریق میکنند و … در آخر هم بعد از دیدن دخترش در بیمارستان و مرگ او ، او را نیز به خاطر فرارش در همان بیمارستان میکشند .
      قضیه کلی داستان این هست اما اسم فیلم رو یادم نیست و متاسفانه چون خیلی وقت پیش این فیلم را دیدم، شخصیت ها هم در خاطر ام نیست
      میتونید راهنماییم کنید ؟
      ممنون

      پاسخ

      • احسان در پاسخ به آرزو

        اردیبهشت 29, 1400

        اسم این فیلم قلعه نیست. من خیلی فیلمای فرار از زندان دیدم. اما این داستان به ذهنم اشنا نیست. فقط یادمه فیلم قلعه کسایی که بچه بدنیا میخواستن بیارنو مینداختن تو یه زندان بزرگ و مخوف . فیلمشم خیلی تخیلی اما اخرش اینجوری تموم نمیشه

        پاسخ

      • حسین در پاسخ به آرزو

        تیر 23, 1400

        فراری

        پاسخ

      • آقا رسول در پاسخ به آرزو

        آذر 17, 1400

        اسم فیلم هست اخراجی ها 1
        خیلی فیلم پر محتوا و آموزنده ایه.امیدوارم در زندگی ازش الگو بگیرید(مخصوصا اون سکانس که میگه : نترس سیگار نیست!)

        پاسخ

  6. mazaiarahmadpour

    بهمن 22, 1398

    با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دستندرکاران.من مازیار هستم اگه امکان داشت قناری دارم وعشق به اونا رو زیاد تر از هر چه در این دنیای فانی ه خلاصه مطلب یا فیلم بزارید در مورد این عشق یا یه راهی بزارید جلوی من که بسازم فیلم .نمیدونم

    پاسخ

    • Amir_ali در پاسخ به mazaiarahmadpour

      فروردین 9, 1399

      داداش من هم مثل خودت عاشق پرنده ها هستم مخصوصا قناری ها

      پاسخ