بیوگرافی کامل واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) از کودکی تا به امروز

نام: واکین فینیکس (واکین رافائل فینیکس)

تاریخ تولد: 2 اکتبر 1974 (19 مهر 1353)

سن: 44 سال

محل تولد: سن خوان، پورتو ریکو

قد: 1.73 سانتی متر

شغل: بازیگر، تهیه کننده، ویدیوساز و موزیسین آمریکایی

وضعیت تاهل: مجرد

بیوگرافی واکین فینیکس

واکین فینیکس بازیگر آمریکایی است که در کارنامه خود چندین شاهکار سینمایی را به جا گذاشته است. فیلم هایی مانند “گلادیاتور” (Gladiator)، “سربه‌راه باش” (Walk the Line)، “هتل رواندا” (Hotel Rwanda)، “او” (Her) و “ارباب” (The Master) از این قبیل هستند.

واکین فینیکس که اغلب طرفداران او را به خاطر نقش امپراتور کومودس در پروژه گلادیاتور می شناسند، در اواخر پاییز 1974 در پورتو ریکو به دنیا آمد. مادرش آرلین شارون دونتز ریشه روسی و مجارستانی دارد. والدین او از مهاجران یهودی هستند که در برانکس ساکن شده اند. پدرش جان لی باتم بومی کالیفرنیا بوده و ریشه های اسپانیایی و ایرلندی دارد.

طبق گفته واکین در یکی از مصاحبه هایش، او در کودکی با شکافی در بالای لب هایش به دنیا آمد که به دلیل لب شکری بودنش وجود داشت. احتمالا طرفداران او متوجه شده اند که او باید بالای لب های خود را جراحی کرده باشد. آرلین و جان به گروه خیره فرزندان خدا تعلق دارند که در فعالیت های خیریه و سفر با ون قدیمی خود در آمریکای جنوبی فعال بودند. پنج فرزند آنها با نام غیرمعمول شان نیز در این سفرها همراه آنها بودند. معنای نام فرزندان آنها این است: برگ، رودخانه، باران، پروانه آزادی و لذت زمستان.

معنای نام واکین برگ است. این پسر در چهار سالگی چنین نامی را برای خود اختراع کرد. و نام آینده این ستاره هالیوودی باتم است. خانواده هم نام او را به باتم تغییر دادند. واکین در پانزده سالگی و زمان رفتن به مکزیک مجددا از نام قدیم خود استفاده کرد. در زبان بومی مکزیک کلمه برگ یادآور سیر بود. هنگامی که خانواده از گروه خیریه فرزندان خدا خارج شدند زندگی معمولی را پیش گرفته و در سال 1978 در فلوریدا ساکن شدند. از زندگی پیشین شان تنها تمایل به گیاهخواری را حفظ کردند. آرلین به شغل منشی گری در اداره کانال NBC مشغول شد و آینده کودکانش را رقم زد. مشخص شد که کودکانش در عرصه بازیگری مهارت و استعداد دارند. پسران شان واکین و ریور استعدادشان بیشتر بود.

فیلم های او

واکین فینیکس اولین فیلم خود را در سال 1982 و در هشت سالگی ارائه داد. او به همراه برادر بزرگترش در سریال “هفت عروس برای هفت برادر” (Seven Brides for Seven Brothers) حضور یافت. سه سال بعد در فیلم Kids Don’t Tell و سریال Alfred Hitchcock Presents بازی کرد. واکین فینیکس با این پروژه ها حرفه خود را آغاز نمود.

می توانیم بگوییم حرفه بازیگری او به سرعت آغاز شد. برای مثال در سال 1987 منتقدین حضور این پسر 13 ساله در فیلم Russkies را تحسین کردند. او در این فیلم نقش کشتی بان را دریافت کرد. موفقیت بعدی او در کنار ستاره هالیوودی کیانو ریوز بود. در سال 1993 و در نوزده سالگی او و بیست و سه سالگی برادرش ریور، تراژدی به سراغ خانواده آنها آمد. این دو برادر در یکی از کلوپ های شبانه لس آنجلس بودند که برادرش مواد مخدر مصرف کرد. مقدار آن زیاد بود و مرد جوان از دنیا رفت. واکین تلاش کرد جان او را نجات دهد و با اورژانس تماس گرفت. این تماس ضبط شده به روزنامه نگاران فروخته شد. از آنجاییکه این دو برادر معروف شده بودند مرگ یکی از آنها خبر مهمی بود. این تماس بر روی رادیو و تلویزیون شنیده می شد.

مرگ برادر و رسوایی پس از آن برای واکین دشوار بود. برادرش ریور بازیگر بزرگی بود که به دلیل حضور در فیلم “آیداهوی اختصاصی خودم” (My Own Private Idaho) جایزه برتر فستیوال فیلم ونیز را دریافت کرد. واکین بازیگری را کنار گذاشت و استراحت کرد. والدینش هم نمی توانستند این غم را تحمل کنند و ازدواج شان به جدایی منجر شد. واکین به همراه پدرش در سراسر مکزیک سفر کرد. این دوران سخت ترین دوران زندگی واکین بود.

واکین فینیکس در فیلم برایش مردن

واکین  در سال 1995 و با بازی در نقش جیمی امت مبتلا به اوتیسم در فیلم “برایش مردن” (To Die For) به عرصه سینما بازگشت. او نقش مردی را ایفا می کند که به دلیل این بیماری به بازیچه یک زن زیبا تبدیل می شود که برای قتل همسرش از او استفاده می کند. این فیلم محبوب شد و واکین با نیکول کیدمن و مت دیلن همبازی بود. این فیلم باعث شد به خودش ایمان آورده و مجددا به عرصه بازگردد. واکین نمی خواست در یک نقش تکرار شود اما اجازه نداد این مسئله او را عصبی کند.

سال 2000 برای او سال متفاوتی بود زیرا در فیلم “گلادیاتور” در نقش امپراتور روم کومودوس که بسیار مستبد و ظالم بود و  پدرش را کشت، بازی کرد. واکین برای این نقش در جویز اسکار و گلدن گلوب نامزد شد. سال های 2000 را می توان سال های درخشان حرفه او نامید. او به جز فیلم “گلادیاتور” در فیلم های “نشانه ها” (Signs)، “روستا” (The Village)، “هتل رواندا” و “نردبان ۴۹” (Ladder 49) بازی کرد و نقش های اصلی را به دست آورد. همچنین با الگوی خود جان تراولتا همبازی شد.

واکین فینیکس در فیلم نردبان 49

واکین در فیلم “قلم پرها” (Quills) نقش درخشان دیگری ایفا کرد. اجرای او در نقش کشیش ابی د کولمیر باعث شگفتی همگان شد. این بازیگر در سال 2005 به دلیل بازی در درام “سربه‌راه باش” جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. بازی او در نقش یک موزیسین بامهارت به نام جانی کش جلب توجه کرد و در این فیلم با ریس ویترسپون همبازی شد. واکین در دو فیلم دیگر “دو عاشق” (Two Lovers) و “من هنوز همینجام” (I’m Still Here) مهارت خود را در هالیوود اثبات کرد. او همچنین تک آلبوم خود را توزیع کرد. بنابراین هنرمند بودن خود را ثابت کرد.

واکین فینیکس در فیلم من هنوز همینجام

واکین در سال 2012 موفقیت برادرش را تکرار کرد و به دلیل بازی در درام “ارباب” به کارگردانی پل توماس اندرسون جایزه فیلم ونیز را دریافت کرد. او در نقش سرباز فلجی حضور یافت که تحت تاثیر مسیر فلسفی لنکستر داد (فیلیپ سیمور هافمن) قرار گرفت. درام فانتزی “او” در سال 2013 با حضور او در نقش نویسنده ای به نام تئودور که عاشق اپراتور مجازی یک برنامه کامپیوتری شده، بسیار محبوب بود. اسکارلت جوهانسون در نقش این اپراتور صداپیشگی کرد.

واکین فینیکس در فیلم او

واکین از کودکی رژیم گیاهخواری داشت و سعی می کند در فعالیت های حمایت از حقوق حیوانات شرکت نماید. او یکی از فعالان دفاع از حقوق حیوانات است و در کمپین های مربوط به آن شرکت دارد. در سال 2003 در فیلم مستند Earthlings درباره موازین اخلاقی در رابطه با حیوانات و محیط زیست شرکت کرد. واکین این اثر را مهم ترین اثر کارنامه خود می داند. او برای بازی در این مستند جایزه بشردوستانه فستیوال فیلم سن دیه گو را دریافت کرد.

زندگی شخصی

این بازیگر یکی از خوش تیپ ترین مردان مجرد هالیوودی است. او مدت زمانی با دختری به نام آکاشیا رابطه داشت. اما ارتباط با دختر محبوب او طول نکشید و پس از مدتی رابطه اش را با لیو تایلر آغاز کرد. آن دو در سال 1997 و در فیلم “ابوت ها” (Abbotts) باهم آشنا شدند. این رابطه سه سال طول کشید اما پس از آن این زوج از هم جدا شده و تصمیم گرفتند دوست بمانند.

واکین فینیکس و رونی مارا

رابطه با مدل معروف توپاز هم موفق نبود. او دوست دارد با زنانی با ظاهر طبیعی باشد، نه زنانی که چهره شان را دستکاری می کنند. او در یکی از آسمان خراش های مرکز نیویورک در همسایگی خواهرش سامر و برادر بن افلک یعنی کیسی زندگی می کند. در اوقات بیکاری نقاشی کرده و بر خودروی پونتیاک زرد سال 1972 خود سوار می شود. در سال 2017 در زندگی او تغییراتی رخ داد. زیرا با رونی مارای بازیگر دیده شد. رابطه آنها از فیلم “او” آغاز شد که رونی نقش همسر قبلی شخصیت واکین را ایفا کرد.

سپس در فیلم “مریم مجدلیه” (Mary Magdalene) به هم نزدیک شدند. در این فیلم واکین نقش مسیح و مارا نقش پیرو او را ایفا کرد. تصاویر مشترک آن دو در اینستاگرام و رسانه ها دیده می شود.

واکین فینیکس

فینیکس به بازیگری ادامه می دهد. در سال 2017 در فیلم “مریم مجدلیه” به کارگردانی گارث دیویس حضور یافت و نقش مسیح را ایفا کرد. رونی مارا هم نقش یکی از پیروان او را ایفا نمود. چیویتل اجیوفور (سنت پتر) و طاهر رحیم (یهودا اسخریوطی) نیز در این فیلم حضور داشتند.

واکین فینیکس در مریم مجدلیه

در سال 2017 فیلم “تو هرگز واقعاً اینجا نبودی” (You Were Never Really Here)در فستیوال فیلم کن اکران شد. او در این فیلم نقش جو، نجات دهنده دختری به نام نینا (اکاترینا سامسونوف) را ایفا کرد. نقش دیگر او بازی در کارتونیستی به نام جان کالاهان در کمدی تراژدی “نگران نباشید، او با پای پیاده زیاد دور نخواهد شد” (Don’t Worry; He Won’t Get Far on Foot) به کارگردانی گاس ون سانت است. این فیلم در فستیوال فیلم ساندنس اکران شد. او سپس در فیلم ابرقهرمانی دنیای دی سی به کارگردانی تاد فیلیپس نقش جوکر ویلن را ایفا کرد.

فیلم شناسی

  • Parenthood – 1989
  • برایش مردن – To Die For – 1995
  • قلم پرها – Quills – 2000
  • گلادیاتور – Gladiator – 2000
  • نشانه ها – Signs – 2001
  • هتل رواندا – Hotel Rwanda – 2004
  • سر به راه باش – To Walk the Line – 2005
  • ارباب – The Master – 2012
  • او – Her – 2013
  • خباثت ذاتی – Inherent Vice – 2014
  • مرد بی‌منطق – Irrational Man – 2015
  • مریم مجدلیه – Mary Magdalene – 2017
  • تو هرگز واقعاً اینجا نبودی – You Were Never Really Here – 2017
  • نگران نباشید، او با پای پیاده زیاد دور نخواهد شد – Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot – 2018

تصاویری از واکین فینیکس


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم