بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست

تاریخ شاهد است که بشریت همیشه مطیع هوس بی اندازه اش به ظلم بوده! مردم قتل عام شده اند، آزادی محصور شده و اختیار مدفون شده است. با اینحال، روان بشر این شعله را افروزان نگاه داشته و به بشریت اجازه داد که برای روحش بجنگد. اما، قسمتی از آن وجود بشر را طوری به وحشت انداخت که هیچ چیز دیگر مانند آن نبوده و روی وجدان جمعی ما زخم ماندگاری باقی گذاشت. آن برتری نازی ها از آریایی ها و در نتیجه رواج تفکر ضد یهودی بود که دنیا را شوکه کرد. آدولف هیتلر و آدم کشان سادیستی او مسئول کشتار بیش از شش میلیون یهودی در اروپا هستند.

در حالیکه تاریخ نگاران آمارهای وحشتناک و نویسندگان افسانه های شجاعانه را ثبت کرده اند، این فیلم ها بودند که قلب مردم را به درد آوردند. آنها به عنوان تاریک ترین یادآوران زمان و تاریخ از ما میخواهند رخدادهای گذشته را هرگز فراموش نکنیم و هرگز اجازه ندهیم چنین رخدادهایی دوباره به وقوع بپیوندند. از میان انبوهی از فیلم هایی که در این زمینه ساخته شده اند، این فهرست را تنها به بهترین ها محدود کردیم. با پروشات همراه باشید.


20. پسری با پیژامه ی راه راه – The boy with the striped pajamas – 2008

با اینکه برخی منتقدان، جسارت مارک هرمان انگلیسی، پسری با پیژامه راه راه، را به دلیل تجارت گرائی آشکار و انحراف از واقعیت انتقاد کردند، این موضوع که این فیلم مدرکی بسیار مهم درمورد وحشت از قتل عام است، انکارناپذیر است. این فیلم در تلاش است تا وحشیگری نظام نابودگر نازی را از نگاه دو کودک نه ساله، که یکی از آنها پسر فرمانده و دیگری پسری ساکن اردوگاه یهودی نشان دهد. این فیلم برگرفته از رمانی به همین نام، نوشته جان بایرون می باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


19. کشتی پر است – The Boat is Full – 1981

درحالی که تمام اروپا غرق در جنگی ویرانگر بود، یک کشور بی طرف بود.سوئیس چشمانش را دربرابر هر دلیلی که همسایگانش برای آن می جنگیدند بست و سکوت اختیار کرد و حتی برای عواقب پس از جنگ هم بی طرف ماند. در حالی خودش را بخاطر حفاظت از مردمش در برابر جنگ خانمان سوز تقدیر میکند، ولی وقتی صحبت از جان بشریت است، نمیتوان گفت که این کشور بیگناه است. این فیلم در سوئیس فیلمبرداری شده و داستان شش مهاجر غیرقانونی را دنبال می کند، که به امید شروعی جدید به مرزهای سوئیس وارد می شوند. اما کشور جدیدشان نمیگذارد رنگ آرامش را ببینند.


18. برهنه میان گرگها – Naked among the wolves  – 2015

فیلم از کتابی به همین نام از برونو آپیتز برگرفته شده است. این درام آلمانی در کمپی در بازداشتگاه اسرای بوچنوالد فیلمبرداری شده. زندانیان این اردوگاه پسری زاغه لهستانی را نجات می دهند و او را در میان خود پنهان می کنند. آنها باخبرند که اگر سربازان از این موضوع آگاه شوند چه سرنوشتی درانتظارشان است اما آنها بیشتر نگران زندگی آن پسرک بیگناه اند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر درباره جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما


17. جاعلان –  The counterfeiters – 2007

برنده اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 2007، این فیلم درباره زندگی مردی به نام آدولف برگر است. او برای یهودیان اسناد ساختگی می ساخت تا آنها را از تبعید شدن نجات دهد. او پس از دستگیر شدن به اردوگاه اسرای ساکسنهاوزن فرستاده می شود. بخاطر استعداد بی نظیر او در جعل اسناد، نازیان او را وادار به جعل اسکناس انگلیسی می کنند. نقشه ی آنان این است که انگلیس را با این اسکناس ها پر کرده و اقتصاد آن را به سقوط وادارند.


16. جدا از هم شکست می خوریم – Divided we fall – 2000

این فیلم که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بوده، درباره زوجی اهل چکوسلواکی است که به یک مرد یهودی که از اردوگاه اسرا جان به در برده در خانه شان پناه می دهند. خانه به دلیل مشکلاتشان به خودی خود پر تنش است اما این فشار زمانی به اوج خود میرسد که یکی از همکاران نازی آنها که به آنها مشکوک است به ملاقاتشان می آید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


15. فرار از سوبیبور –  Escape from Sobibor – 1987

فرار از سوبیبور برنده ی جایزه گلدن گلوب، درباره فرار همگانی یهودیان از اردوگاه زندانیان سوبیبور است. زمانی که یهودیان را به این کمپ بردند از آنها درباره شغلشان سوال کردند، کسانی که شغلی نداشتند در محفظه گاز کشته شدند. وقتی زندانیان پی بردند که در اردوگاه مرگ هستند و اگر کاری از آنها سر بزند به سرنوشت همراهانشان دچار خواهند شد، تصمیم به فرار گرفتند. لئون فلدندلر نقشه ای هوشمندانه می کشد که هر 600 نفر آنها نجات پیدا کنند.


14. کاپو – Kapo – 1960

وقتی فردی در شرایطی غیرممکن قرار میگیرد، هر کار میکند تا نجات یابد. کاپو داستان بقا است. در مرکز این فیلم نامزد جایزه اسکار دختری 14 ساله به نام ادیث قرار دارد. پدر و مادر او در یک اردوگاه اسرا از دنیا رفتند اما او به کمک دکتر اردوگاه زنده ماند. او وانمود می کند کودکی غیر یهودی است و سختی های زیادی می کشد تا امنیتش تامین شود. فکر به تامین امنیت خودش یا نجات جان بقیه ی زندانیان تصمیم گیری را برای او سخت می کند.

همچنین بخوانید: 101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش دوم)


13. بازی برای زمان – Playing for time – 1980

فانیا فنلون خواننده ای مشهور اهل فرانسه بود. بخاطر یهودی بودنش او را به اردوگاه اسرا فرستاند. بازی برای زمان داستان او در زندان آشویتس را روایت می کند. زمانی که از موزیسین بودن او باخبر می شوند به او اجازه می دهند در یک گروه موسیقی زنان که برای نازیان اجرا میکنند وارد شود. با اعضای گروه بهتر از بقیه ی زندانیان رفتار می شود. با اینحال به این فکر میکنند که آیا نوازیدن برای زندانبانانشان ارزش پایین آوردن شخصیتشان را دارد؟


12. در تاریکی – In darkness – 2011

این فیلم نامزد جایزه اسکار داستان مردی به نام لئوپولد سوکا را روایت میکند، یک کاتولیک لهستانی که به عنوان نگهبان فاضلاب در منطقه ای آلمانی نشین مشغول کار است. روزی گروهی از یهودیان لهستانی را می بیند که در فاضلاب مخفی شدند. آنان برای فرار از اعدام از اردوگاه فرار کرده و به آنجا پناه برده بودند. سوکا تصمیم گرفت به جای گزارش دادن از آنها پول بگیرد و در ازای مخفی کردن آنان مبلغی دریافت کند. آنها با این معامله موافقت می کنند، اما به این فکر میکنند زمانی که پولمان تمام شد چه؟

همچنین بخوانید: 101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش اول)


11. کورچاک – Korczak  – 1990

کودکان نیز به همراه  افراد پیر و بیمارهنگامی که به اردوگاه آورده میشدند با گاز کشته میشدند. یانوش کورچاک، پزشک اطفالی بود که به فکر افتاد که جان هر چند کودکی را که میتواند، از این سرنوشت شوم نجات دهد. او در یک مدرسه ی متروکه یتیم خانه ای بنا کرد و کودکانی را که بی سرپناه بودند و یا والدینشان کشته یا زندانی شده بودند را پناه داد. وقتی تعداد کودکان زیاد شد، کورچاک تنها دعا میکرد که اگر نازی ها از این مکان باخبر شدند، به این کودکان رحم کنند.


10. انتخاب سوفی – Sophies choice – 1982

فیلمی که خشونت و احساسات غم انگیز را به تصویر می کشد، ریسک بزرگ آلن جی.پاکولا یعنی تصمیم سوفی، بر اساس رمانی با همان نام نوشته ی ویلیام استایرون، را میتوان به عنوان سفری در اتحاد گناه، پشیمانی، خشونت و وحشت دسته بندی کرد. این فیلم رابطه سه شخصیت منحصر به فرد – یک شاعر، یک نجات یافته و یک بیمار اسکیزوفرنی را نشان می دهد. منتقدان این فیلم را یکی از معتبرترین فیلمها در نشان دادن تاثیرات نازیان نام نهادند. این فیلم نامزد پنج جایزه اسکار در سال 1983 بود. مریل استریپ توانست جایزه بهترین بازیگر زن را در این فیلم از آن خود کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید، 20 اثر ممتاز


9. زندگی زیباست – Life is beautiful – 1997

فیلمی بی نظیر و زیبا درباره وحشت هولوکاست، “زندگی زیباست” به کوشش روبرتو بنجینی ایتالیایی هم ناراحت کننده و هم خنده دار است. داستان یک کتابدار آزادیخواه را نشان می دهد که میخواد از پسرش دربرابر خطرات مختلف در یک اردوگاه اسرا محافظت کند. این فیلم تا زمان اکرانش هم مورد تایید و هم مورد انتقاد قرار گرفت. بخاطر به زیبایی به تصویر کشیدن در معرض خطر بودن انسان، بهتر از هر فیلم دیگری مورد تمجید قرار گرفت و بخاطر مسخره کردن مشکلی که به خودی خود وحشناک است، مورد انتقاد قرار گرفت. این فیلم با گرفتن دو اسکار در سال 1999 به پایان رسید، جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و اسکار بهترین بازیگر مرد که به بنجینی رسید.


8. فروشگاه در خیابان اصلی – The Shop on Main Street – 1965

نازی ها وحشت هولوکاست را طی یک روز خلق نکردند. بلکه با گام های کوچک کارشان را آغاز کرده و بزرگ ترین وحشت علیه انسانیت را خلق کردند. یکی از اولین کارهای آنها آریایی کردن بود که طی آن دارایی های یهودیان را تصاحب کرده و آن را در اختیار غیریهودیان قرار می دادند. این فیلم چنین داستانی را نشان می دهد. این فیلم برنده جایزه اسکار شخصیت آنتون برتکو را نشان می دهد که باید فروشگاه یک زن یهودی را تعطیل کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


7. خداحافظ بچه ها – Au revoir les enfants – 1987

فیلم خداحافظ بچه ها اثر لویی مال که یک بیوگرافی از زندگی اوست، توسط منتقدان مورد تقدیر قرار گرفته، روایتگر داستان مدرسه شبانه روزی کاتولیک در زمان جنگ جهانی دوم در فرانسه است که برای دستگیری سه دانش آموز یهودی، توسط گستاپو به آن حمله می شود. فیلم بر اساس واقیعی که در کودکی مال اتفاق افتاده است و بخاطر به زیبای به تصویر کشیدن انسان گرایی و رئالیسم بسیار مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم توانست جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز 1987 را از آن خود کند.


6. پسر شائول – Son of Saol – 2015

فیلمی که وحشت پیوسته را به تصویر می کشد، نویسنده ی مجارستانی لاسو نمش هیولای کریه درون انسان را آزاد می کند. فیلم داستان یک ساندرکوماندوی یهودی را روایت میکند که تصمیم می گیرد جسد پسری را که در یک اردوگاه نازی کشته شده بود از دست نازیان خارج کند. منتقدان در تحسین این شاهکار با موضوع هولوکاست هم رای بودند و این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را در سال 2016 از آن خود کند و جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره کن را نیز به دست آورد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


5. بیا و ببین – Come and see – 1985

فیلم بیا ببین اثر الن کیموو فیلمساز اهل روسیه، فیلمی است که نسلهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده. این فیلم با پیش زمینه اشغال نازی ها بلاروس ایجاد شد که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. داستان پسری را روایت می کند که به نیروی مقاوت شوروی علیه نازی ها می پیوندد و فجایع جنگ جهانی دوم را تجربه می کند. این فیلم که در فروش در گیشه سینما موفق بود، در حال حاضر یکی از بهترین فیلم های جنگی است که کنون ساخته شده.


4. اروپا اروپا – Eropa Eroupa – 1990

فیلم آلمانی اروپا اروپا اثر آگنیشا هولاند تسلی بخش فیلمبردار است. داستان روایتگر یک یهودی آلمانی است که موفق به اجتناب از وحشیگری های دولت آلمان می شود و وانمود میکند که غیر یهودی است.این فیلم که براساس زندگینامه سلیمان پرل است، در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است. با این حال آلمان برای این فیلم جایزه ارائه نکرد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار برتر سینمای آلمان (بهترین فیلم های سینمای آلمان)


3. پیانیست –  The pianist – 2002

فیلمی تاریخی براساس زندگی پیانیست یهودی اهل لهستان ولادیسلاو اشپیلمان است. پیانیست اثر رومن پولانسکی داستانی مرموز از بقا در دوران اشغال لهستان توسط نازی ها است. این فیلم برگرفته از کتابی به همین نام نوشته ی اشپیلمان است و توانست وجدان جمعی بسیاری از مردم را به لرزه درآورد. این فیلم تقریبا همه ی جوایز را درو کرد، آدرین برودی که نقش اشپیلمان را در فیلم بازی میکرد موفق به کسب عنوان جوان ترین برنده ی اسکار بهترین بازیگر مرد در سال 2003 شد. این فیلم همچنین برنده دو جایزه اسکار بهترین کارگردان برای پولونوسکی و بهترین فیلمنامه اقتباسی برای رونالد هارود شد.


2. فهرست شیندلر – Schindler’s list – 1993

احتمالا فیلم فهرست شیندلر اثر استیون اسپیلبرگ میتواند چیزی به عنوان یک سند تاریخی، و بیشتر از فقط یک فیلم طبقه بندی شود. داستان منحصر به فرد تاجر مشهور آلمانی، اسکار شیندلر که جان خود را به خطر می اندازد تا کارگران یهودی خود را از آزار و اذیت های نازی ها نجات دهد، این فیلم در طول این سالها وضعیتی نمادین کسی کرده است و مقام بهترین فیلم در ژانر هولوکاست را کسب کرد، و موفق شد از دوازده جایزه اسکار، هفت جایزه اسکار را از آن خود کند.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


1. شوآ – Shoa – 1985

شوآ اثری شگفت انگیز از فیلمساز فرانسوی کلود لنزمن، حکومت نازی ها در لهستان را بسیار بهتر از دیگر فیلم های هم دوره اش نشان می دهد. این فیلم تعداد زیادی از مصاحبه ها توسط شاهدان، بازماندگان و مجرمین را پوشش می دهد و وحشت هولوکاست را زیرکانه به نمایش می گذارد. برای فیلمبرداری قطعاتی از فیلم از دوربین های مخفی استفاده شد. این فیلم مورد تحسین زیادی قرار گرفت اما همچنین انتقادات مشابهی درباره تعصب درباره مردم لهستان دریافت کرد. با این حال، به عنوان یکی از معتبرترین اسناد سینمایی درباره هولوکاست درنظر گرفته شده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم