101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش دوم)

این مطلب قسمت دوم از مقاله ی 101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند است؛ برای مطالعه ی سایر بخش ها به مطلب زیر مراجعه کنید:

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش اول)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش سوم)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش چهارم)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش آخر)


21. مهتاب -2016- Moonlight

فیلم “مهتاب” داستان زندگی پسری سیاه پوست را در سه مرحله ی کودکی، نوجوانی و جوانی به تصویر می کشد. ریتم فیلم بسیار آرام است و این امر باعث می شود تا مخاطب فرصت کافی برای شناخت و همراهی شخصیت ها را داشته باشد. این فیلم موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم در سال 2017 شده است.


22. بعضی ها داغشو دوست دارن -1959- Some Like it Hot

فیلمی کمدی و رمانتیک به کارگردانی “بیلی وایلدر”، کارگردان مشهور فرانسوی، همراه با یکی از بهترین و تماشایی ترین نقش آفرینی های “مرلین مونرو” که در این فیلم نقش نوازنده ی یک گروه موسیقی را ایفا می کند.


23. درخشش ابدی یک ذهن پاک -2004- Eternal Sunshine of the Spotless Mind

از تصاویر زیبا و دیدنی گرفته تا موسیقی متن، همه چیز این فیلم شگفت انگیز است. روایت چند لایه داستان تماشای فیلم را دشوار کرده و از آن دست فیلم هایی است که با یک بار تماشا نمی توانید مفاهیم عمیق آن را درک کنید. فیلم هایی وجود دارد که آن را تماشا کرده، سرگرم شده و سپس به سرعت فراموش می کنید. از سوی دیگر فیلم هایی هم وجود دارد که به راحتی از ذهن تان پاک نمی شود. دائم به آن فکر کرده و لایه های آن را بررسی می کنید. درخشش ابدی یک ذهن پاک از آن دست فیلم هاست. علاوه بر این، بازی متفاوت جیم کری در کنار کیت وینسلت در این فیلم یکی از نقاط قوت و عناصر فراموش نشدنی آن به حساب می آید.


24. رستگاری در شاوشنک -1994- The Shawshank Redemption

داستان فیلم درباره ی “اندی دوفرین”، بانکدار جوانی است که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می‌افتد و ادعا می‌کند که بیگناه است و در ادامه داستان، ماجراهای اندی داخل زندان و مسیر آزادیش از زندان را می‌بینیم. فیلمی که با داستانش احساسات مخاطب را خدشه دار کرده و اشکشان را جاری می کند.


25. جان سخت -1988- Die Hard

جان سخت یکی از برترین فیلم های اکشن سینماست که به داستان جان مک کلین، افسر اداره پلیس نیویورک سیتی، می پردازد که برای انجام ماموریت های خود هرکاری می کند. تاکنون پنج سری از این فیلم ساخته شده و بروس ویلیسنقش آفرینی به یادماندنی ارائه می دهد. فیلم های جان سخت تمام عناصر لازم فیلم های اکشن را دارا هستند: صحنه های اکشن، ویلن شروو و قهرمانی که هرگز تسلیم نمی شود. داستان جذاب و اجراهای دیدنی باعث تمایز این فیلم خواهد شد.


26. زین های شعله ور -1974- Blazing Saddles

“زین های شعله ور” یکی از برجسته ترین آثار “مل بروکس” در سبک کمدی و وسترن است که به مسئله ی تبعیض نژادی در آمریکای قرون قبلی می پردازد.


27. شیرشاه -1994- The Lion King

یکی از بهترین انیمیشن های کمپانی والت دیزنی که هیچوقت قدیمی نمی شود و می توان گفت تاثیر زیادی بر روی نسل های مختلف داشته است. با اینکه لایو اکشن این انیمیشن نیز تولید شده است، اما تماشای نسخه ی قدیمی آن لذت دیگری دارد.


28. جاده ی مالهالند -2001- Mulholland Drive

هیچ فیلمی مانند “جاده مالهالند” با حالتی رویاگونه، روایتی رمزآلود و طنز سیاهش مرز های فیلم سازی و روایت را در تاریخ سینما دگرگون نکرده است. تماشای این فیلم برای هر دوست دار سینما ای ضروری است.


29. شوالیه تاریکی -2008- The Dark Knight

زیباترین فیلم ابرقهرمانی ساخته شده که با حضور بتمن جذاب و جوکر، با بازی هیث لجر، تماشایی است. شوالیه تاریکی نمونه کامل یک اثر جذاب است که حتی افرادی که به فیلم های ابرقهرمانی علاقه ندارند نیز از آن لذت می برند. بتمن یک فرد جسور است که مانند برایان میلز باید جوکر را یافته و به قتل برساند.


30. داستان عامه پسند -۱۹۹۴- Pulp Fiction

“داستان عامیانه” یکی از برترین فیلم های تاریخ سینماست که به توضیح یا معرفی نیاز نداشته و درباره آن بسیار صحبت شده است. داستان غیرخطی، شخصیت های رنگارنگ، دیالوگ های هوشمندانه و داستان پیچیده و در عین حال جالب، از جمله جذابیت های این فیلم محسوب می شوند که ویژگی جدانشدنی از فیلم های “کوئنتین تارانتینو” هستند.


31. اینک آخرالزمان -1979- Apocalypse Now

“اینک آخرالزمان” شاخص ترین فیلم “فرانسیس کوپولا” و یکی از بحث برانگیز ترین فیلم های تاریخ سینما است که نشان می دهد جنگ چگونه زندگی، شخصیت و سرنوشت یک انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.


32. گلادیاتور -۲۰۰۰- Gladiator

یکی از به یاد ماندنی ترین نقش آفرینی های “راسل کرو” بدون شک در این فیلم غم انگیز و حماسی انجام شده. کارگردانی، تصویر برداری و داستان پردازی در بالاترین سطح خودشان قرار دارند و نتیجه اش فیلمی شده که با هربار تماشا قلب تماشاگر را میلرزاند، اشک اش را جاری می کند و او را عاشق “ماکسیموس” و قلب شریف اش می کند. داستانی با تم انتقام و در عین حال متفاوت از اکثر داستان های انتقام جویی که تا به حال دیده ایم.


33. داستان توکیو -1953- Tokyo Story

این فیلم در برخی نظرسنجی‌ها جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما انتخاب شده و از آن به عنوان شاهکار “یاسوجیرو اوزو” نام برده شده‌ است. “داستان توکیو” ساختار روایی متمایزی نسبت به سینمای کلاسیک هالیوود دارد و تأثیر قابل ملاحظه ای به سینما غرب گذاشته است.


34. دوازده سال بردگی -۲۰۱۳- ۱۲Years a Slave

این فیلم داستان مردی سیاهپوست را روایت می کند که در دوران برده داری در آمریکا زندگی می کند و با اینکه از نظر اقتصادی فرد ثروتمندی محسوب می شود، گرفتار نظام برده داری شده و به عنوان یک برده فروخته می شود. “دوازده سال بردگی” که از طرف آکادمی اسکار در سال ۲۰۱۴ به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد، زندگی سخت و مشقت بار بردگان سیاهپوست را خیلی خوب به تصویر می کشد. شخصیت پردازی این فیلم بسیار عمیق است به طوری که باعث همراهی مخاطب با درد و رنج شخصیت های فیلم می شود.


35. تایتانیک -1997- Titanic

امکان ندارد که شخصی در طول زندگی اش این فیلم را تماشا نکند. “تایتانیک” یکی از پرفروش ترین فیلم های جهان است و با اقتباس از حادثه غرق شدن کشتی واقعی تایتانیک با ۱۵۰۳ سرنشین ساخته شده است. این فیلم داستان عشق دو جوان از دو طبقه ی اجتماعی کاملا متفاوت را روایت می کند که در یک کشتی و در سفری طولانی با یکدیگر آشنا شده و سرنوشت غمگینی را تجربه می کنند. نقش آفرینی زیبا و دیدنی  لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت، از فراموش نشدنی ترین عناصر این فیلم هستند.


36. درون دروازه های ما -1920- Within Our Gates

ماجراهای فیلم “درون دروازه های ما” در دورانی اتفاق می افتد که سیاه پوستان از حقوق ابتدایی شهروندی محروم اند و با چالش های زیادی روبرو بودند. این فیلم یکی از فیلم های مهم تاریخی است.


37. خوب، بد، زشت -1966- The Good, The Bad, and The Ugly

بهترین فیلم وسترن آمریکایی که توسط کارگردانی ایتالیایی ساخته شده است. این فیلم هنر بازیگری کلینت ایستوود را به تصویر می کشد و چشم اندازی حماسی از غرب، در میانه ی جنگ جهانی را به نمایش می گذارد.


38. فارگو -1996- Fargo

“فارگو” یک اثر زیبا و دلنشین است که تماشای آن را نباید از دست بدهید. داستان فیلم پیچیده است اما روایت نه، شرایط هم پیچیده هستند، اما شخصیت ها نه. این هنر فیلمسازی است که از این فیلم یک تریلر زیبا و یک کمدی سیاه لذت بخش و فراموش نشدنی ساخته است. این فیلم موفق شد اسکار بهترین فیلمنامه ی غیر اقتباسی را از آن خود کند و “فرانسیس مک دورمند” برای بازی در این فیلم برنده ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.


39. فارست گامپ -۱۹۹۴- Forrest Gump

خوشبختی و بدبختی ما آدم ها تا چه اندازه به شانس و اقبال مان بستگی دارد؟ آیا اتفاقاتی که در زندگی ما می افتد متاثر از شانس ماست یا سرنوشت ما؟ چقدر می توانیم از سرنوشتی که برایمان چیده شده بگریزیم و در میان ناملایمات زندگی خوب و خوشی را پیشه کنیم؟ این سوال ها سوال هایی هستند که تماشای فیلم “فارست گامپ” در ذهن ما شکل می دهد. آیا “فارست” بدشانس است که عقب مانده ذهنی است یا خوش شانس است که عقب ماندگی اش ساده دلی حسادت برانگیزی به او داده؟ آیا بدشانس است که در جنگ، دوستش کشته می شود یا خوش شانس است که از آشنایی با او موفق به پایه گذاری کسب و کار می شود؟

مفاهیم مطرح شده در فیلم با بازی خارق العاده ی “تام هنکس” و داستان پرکشش این فیلم را به اثری به یاد ماندنی و بی نظیر تبدیل کرده است. شاید “فارست گامپ” شیرین ترین درس تاریخ معاصر آمریکا ای است که می توانیم از کارگردانی خوش ذوق بگیریم.


40. پیانو -1993- The Piano

فیلمی درام به کارگردانی “جین کمپیون” و برنده ی سه جایزه ی اسکار است. داستان فیلم به مقطعی از زندگی یک بانوی پیانیست لال به‌نام “آدا” در اواسط قرن نوزدهم میلادی می‌پردازد.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم