101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش اول)

دنیایی که در آن زندگی می کنیم پر از سرگرمی ها و کار هایی است که هر کدام از ما مشتاق انجام دادنشان هستیم؛ اما از میان همه ی آنها هیچ چیزی نمی تواند جایگزین فیلم هایی شوند که لحظات و شخصیت های فراموش نشدنی را برایمان به ارمغان میاورند. در این مقاله، 101 مورد از بهترین فیلم های دهه های مختلف، که هر کسی باید در طول زندگی اش تماشا کند را معرفی کرده ایم. در ادامه با پروشات همراه باشید.


1. پدر خوانده -1972- The Godfather

مجموعه فیلم های “پدر خوانده” که بین سال های 1972 تا 1990 اکران شدند، یکی از فیلم هایی است که داستان، بازی بازیگران و کارگردانی آن در بهترین حالت با یکدیگر هماهنگ اند و همین امر باعث خلق اثری به یاد ماندنی و با ارزش شده است.


2. کار درست را انجام بده -1989- Do the Right Thing

این فیلم با روایت پیچیده و دقیق اش یکی از تاثیر گذارترین فیلم هایی است که راجع به مفهوم نژاد در آمریکا ساخته شده است. تماشاگر با هر بار تماشای این فیلم مفهومی جدید و تازه را کشف می کند.


3. همشهری کین -1941- Citizen Kane

همشهری کین در نه رشته نامزد جایزه اسکار شد که در نهایت برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد.


4. پیش از طلوع -1995- Before Sunrise

این فیلم و قسمت دوم آن که بعد از نه سال ساخته شد، یکی از بهترین فیلم ها در ژانر عاشقانه است که علاقه مندان به این ژانر باید حتما آن را تماشا کنند.


5. پسرانگی -2014- Boyhood

فیلمی درام و بسیار زیبا که زندگی پسر بچه ای یازده ساله را تا زمان بزرگسالی اش به تصویر می کشد. فیلم برداری و ساخت این فیلم به مدت یازده سال طول کشید و این یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فیلم است.


6. هشت و نیم -1963- 8½

یک فیلم درباره فیلمسازی و مهم تر از آن درباره دیدگاه کارگردان. این فیلم به کارگردانی فلینی بیشتر به دلیل عنوان عجیب و اشارات زندگی نامه ای شهرت دارد. همچنین در عین سادگی، آمیزه ای از واقعیت، تخیل، خاطرات و رویاها، محسوب می شود. بنابراین از ریشه های نئورئال فلینی فاصله گرفته و بسیار تفکر برانگیز است.


7. 2001: ادیسه فضایی -1968- 2001: A Space Odyssey

اثری فراموش نشدنی و بسیار موفق از “استنلی کوبریک” که بعد از گذشت پنجاه سال همچنان تاثیر گذار و دیدنی است. ارزشمندی ایده و داستان این فیلم به اندازه ی زمان خودش فاخر و درخشان است.


8. قاعده ی بازی -1939- The Rules of the Game

فیلمی فرانسوی است که در سال ۱۹۳۹ توسط ژان رنوآر و قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شد. داستان فیلم درباره افرادی از قشر مرفه جامعه است که در ویلایی نزدیک آل سایس جمع شده‌اند تا بنا بر عادت همیشگی پایان هفته را به شکار خرگوش و پرنده بپردازند.


9. داستان اسباب بازی -1995- Toy Story

از میان تمام انیمیشن های ساخته شده توسط کمپانی پیکسار، “داستان اسباب بازی” هنوز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری داستان آن هنوز هم منحصر به فرد و دیدنی است. این انیمیشن و دنباله هایی که در سال های گذشته از آن ساخته شده است را باید حتما تماشا کنید.


10. روانی -1960- Psycho

این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده و در فهرست «صد سال، صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا که لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۱۸ قرار دارد. به طور کلی “روانی” یکی از بهترین آثار “آلفرد هیچکاک” است که کارگردانی ماهر در زمینه ی تولید آثاری با محتوای تعلیق و دلهره می باشد.


11. هفت سامورایی -1954- Seven Samurai

“هفت سامورایی” که به عنوان طولانی ترین فیلم “آکیرا کورساوا” شناخته می شود، داستان اهالی یک روستا است که به خاطر حمله ی راهزن‌ها، به فلاکت و تنگ‌ دستی افتاده‌اند و تنها راه چاره را در پیدا کردن چند سامورایی برای محافظت از روستا در مقابل غارت راهزنان می‌بینند.


12. فیلم موپت -1979- The Muppet Movie

فیلمی کمدی و دنباله دار که علاوه بر جذابیتی که برای کودکان دارد، موفق به جذب بسیاری از مخاطبان بزرگسال نیز شده است. تماشای ماجراهای این گروه لذت بخش و به یاذماندنی است.


13. دزدان دوچرخه -1948- Bicycle Thieves

فیلمی در سبک نئورئالیستی و ساخته ی کارگردانی ایتالیایی است که یکی از تاثیرگذار ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان است. داستان این فیلم که در کوچه و خیابان های شهر می گذرد خواهان ارتباط مستقیم با جامعه و افراد آن است.


14. آواز در باران -1952- Singin’ in the Rain

“آواز در باران” چیزی فراتر از یک کمدی موزیکال است. این فیلم بیشتر یک اثر تاریخی است که سیر تبدیل فیلم های صامت به کلاسیک را نشان می دهد.


15. دیو و دلبر -1991- Beauty and the Beast

این انیمیشن اولین نسخه ی ساخته شده از داستان “دیو و دلبر” است که موفق شد برای اولین بار جایزه ی اسکار بهترین انیمیشن را برای کمپانی دیزنی به ارمغان بیاورد.


16. ئی. تی موجود فرازمینی -1982- E.T. the Extra-Terrestrial

این فیلم از نگاه انجمن صنعت فیلم آمریکا یکی از ۱۰ فیلم برتر در سبک علمی-تخیلی است که علاوه بر داستانی شیرین و لذت بخش برای بچه ها، درسی ارزشمند از بدبین بودن به مراجع قدرت نیز هست.


17. آرواره ها -1975- Jaws

فیلم داستانی از حمله‌های یک کوسه بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای نگهبانی از مردم در برابر این کوسه است.”آرواره ها” علاوه بر موفقیت هایی که در گیشه ی جهانی کسب کرد، برنده ی اسکار بهترین موسیقی، تدوین و فیلم نیز شد.


18. روز گراندهاگ -1993- Groundhog Day

این فیلم دربارهٔ گزارشگری بد اخلاق است که برای تهیه گزارش روز دوم ماه فوریه یا روز دوم موش خرما به همراه تهیه‌کننده و فیلمبردار به شهر کوچکی می روند. هر سال در این روز مردم منتظر بیرون آمدن موش خرمایی هستند که به آن‌ها میگوید آیا زمستان تمام می‌شود یا تا 6 هفتهٔ دیگر ادامه خواهد داشت. اما در ادامه اتفاقات معجزه آسایی رخ می دهد که داستان فیلم را متفاوت و جذاب می کند.


19. رفقای خوب -1990- Goodfellas

از میان تمام فیلم های ساخته شده توسط مارتین اسکورسیزی، بدوم شک “رفقای خوب” استادانه ترین اثر این کارگردان شناخته شده است. این فیلم نشان دهنده ی این موضوع است که چگونه یک اتفاق اشتباه می تواند زندگی شخصی با استعداد و موفق را برای همیشه دستخوش تغییر کند.


20. درخشش -1980- The Shining

قبل از اینکه فیلم های ترسناک امروزی تولید شوند، فیلمی ترسناک تر از “درخشش” وجود نداشت. داستان این فیلم که یکی از شاهکار های “استنلی کوبریک” محسوب می شود، درباره ی مرد نویسنده ای است که همراه خانواده اش در یک هتل به عنوان سرایدار استخدام می شود ولی در نهایت فضای وهم آلود و تنهایی باعث اختلالات روانی و عصبی او شده و دست به نابودی همسر و فرزندش می زند.


بخش های بعدی این لیست را در مطالب زیر بخوانید:

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش دوم)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش سوم)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش چهارم)

۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش آخر)

                               

دیدگاه‌ها (12)

بستن فرم

  1. 484_

    آذر 22, 1399

    اینسپشن خیلی عالیه کاش اون هم تو لیست بود

    پاسخ

  2. a

    شهریور 4, 1398

    چرا نوشته شده 101 فیلم در حالی که فقط 20 فیلم وجود دارد

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به a

      شهریور 4, 1398

      سلام،
      لینک بخش های بعدی این لیست به آخر همین مقاله اضافه شد که میتونید مطالعه کنید.

      پاسخ

  3. nejad44

    مرداد 23, 1398

    با سلام و عرض خسته نباشید
    اینجانب شاید مثل شما منتقد سینما نباشم ولی تمامی فیلم های خوبرو دیدم( حدود ۲ترابایت)ودیگر فیلم خوبی برای دیدن ندارم به خاطر همین در سایت هایی که فیلم معرفی می‌کنند جستجو می کنم.من به این نتیجه رسیدم که نمره imdb هیچ ربطی به خوب بودن فیلم نداره و تعداد رای دهندگانه که مشخص می‌کند یک فیلم خوب است یا نه لطفا یک بخش برای معرفی فیلم‌هایی قرار دهید که تعداد بالای ۷۰ هزار نفر در imdbبه ان رای دادند

    پاسخ

    • آریو در پاسخ به nejad44

      مرداد 23, 1398

      نمره ای که Imdb میده تعداد رای رو هم در نظر گرفته. یعنی میانگین هشت با شه رای نمره ی کمتری نسبت به نمره ی هشت با سه هزار رای میگیره.

      پاسخ

  4. Siyavash

    مرداد 20, 1398

    دوستان نمیدونید با معرفی فیلم کالت خودم چه لطفی در حقتون میکنم:
    Far Side of the Moon 2003
    Dir:robert lepage
    البته شاید حرفه ای نباشید و از این فیلم خوشتون نیاد ولی فیلم ناشناخته ایه که فرا تر از خیلی فیلمای شناخته شدس…

    پاسخ

    • عبآس در پاسخ به Siyavash

      مرداد 21, 1398

      دوست عزیز! لطفا در نوشتن نظراتِ خود، یه کم فروتنی به خرج بدید.

      پاسخ

      • Siyavash در پاسخ به عبآس

        مرداد 21, 1398

        چرا فک میکنید بیان طنز و قدری مزاح مساوی با غروره…قلم شوخ و شنگی دارم،نه اینکه خود برتر بین باشم
        به هر حال ممنون از تذکرتون…

        پاسخ

  5. حسام

    مرداد 20, 1398

    سلام واقعا مقاله ی خوب و کمیابی بود ممنون. بخش بعدی رو کی منتشر میکنید؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به حسام

      مرداد 20, 1398

      سلام حسام جان، ممنون لطف داری
      هر دو سه روز یه بخشش منتشر میشه

      پاسخ

  6. کیارش

    مرداد 19, 1398

    فیلم بین ستاره ای رو هم تو لیست بیارین پرندگانم همین طور این دو عالی هستن عالی

    پاسخ

  7. آریو

    مرداد 19, 1398

    از مقاله لذت بردم!
    از اون مقاله هایی بود که نبودش تو پروشات حس میشد!

    پاسخ