لیست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند در گیشه جهانی

صنعت سینمای هند یکی از بزرگ ترین صنایع سینمایی جهان و به نوعی رقیب هالیوود است. بالیوود 43% از فروش کلی گیشه هند را در اختیار خود داشته، درحالی که فیلم های تامیل و تلوگو در مجموع 36% از آن را در اختیار دارند و بقیه آن به فیلم های زبان های دیگر هند تعلق دارد. شاید کلکسیون فیلم های هندی در مقایسه با فیلم های صنایع دیگر جهان کم به نظر برسد، اما فیلم های سینمای هند، به خصوص بالیوود، روز به روز موفق تر می شوند.

(یادداشت مترجم: در هند، فیلم ها به بیش از 42 زبان مختلف ساخته می شوند که اکثر آن ها زبان های محلی هند هستند. از اصلی ترین بازارهای سینمایی هند میتوان به بالیوود، تامیل (کالیوود) و تلوگو (تالیوود) اشاره کرد که مخاطب هر کدام از آن ها قشر و زبان خاصی از جامعه هند است. بزرگ ترین صنعت سینمایی هند که مخاطبان آن اکثریت غریب به اتفاق هندی ها هستند بالیوود است.)

حتی گفته می شود که صنعت سینمای هند به مرور به یکی از پردرآمدترین باکس آفیس های جهان تبدیل خواهد شد! در اینجا می خواهیم پرفروش ترین فیلم های تاریخ هند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


دنگل – Dangal – 2016

در این درام ورزشی عامرخان نقش دنگل را ایفا می کند. یکی از بهترین فیلم های بالیوودی براساس داستان واقعی. شخصیت های گیتا و بابیتا دختران قهرمان پیشین کشتی هند، ماهاوییِر سینق فوگات هستند. این پدر به هردو دخترش آموزش می دهد و این موضوع آنها را ناراحت می کند. تا اینکه یک روز متوجه می شوند پدرشان برای آنها چه کرده است.

روستایی ها ماهاوییِر سینق فوگات را برای آموزش یک ورزش مردانه به دخترانش سرزنش می کنند. اما او تصمیم خود را عوض نکرده  دخترش به اولین کشتی گیر زن هند تبدیل می شود.

این فیلم در گیشه جهانی 340 میلیون دلار آمریکا (2،100 کرور) فروش داشت. نقطه عطفی در سینمای هند و یکی از پرفروش ترین فیلم های بالیوودی.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر هندی در تاریخ سینمای بالیوود


باهوبالی ۲: فرجام – Baahubali 2: The Conclusion – 2017

این فیلم دومین بخش یک فیلم هندی تخیلی با بازی پراباس و رانا داگوباتی است. اس.اس راجامولی در این فیلم کارگردانی داستان مهابهارتا و رامایانا را برعهده دارد.

این فیلم بسیار پرفروش بود و به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای هند تبدیل شد. همچنین در جهان هم پرفروش بود.

این فیلم توانست در سراسر جهان فروش بالایی به ارمغان بیاورد. طبق گفته متخصصین فروش جهانی این فیلم 278 میلیون دلار آمریکا (1،810 کرور) بود.


فوق ستارهٔ مخفی – Secret Superstar – 2017

داستان الهام بخش یک دختر نوجوان مسلمان هندی به نام مالیک که دوست دارد یک خواننده مشهور شود. او اولین گام های خود را از یوتیوب آغاز می کند. او با استفاده از برقع هویت خود را پنهان کرده و یک شبه محبوب می شود. این فیلم توانست در سراسر جهان 150 میلیون دلار فروش داشته باشد. بنابراین در لیست پرفروش ترین فیلم های سینمای هند قرار گرفت.

عامرخان یا آقای کمال گرا نیز در این فیلم حضور داشت و مورد توجه تماشاگران چینی قرار گرفت. زیرا پس از اکران در چین فروش آن 100 میلیون دلار افزایش یافت و فروش کلی آن 150 میلیون دلار بود (966.86 کرور).

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هریتیک روشن (Hrithik Roshan) که باید تماشا کنید


باجرنگی بایجان – Bajrangi Bhaijaan – 2015

باجرنگی یک مرد مذهبی است که با دختری کرولال از پاکستان به نام شاهیدا آشنا می شود. این دختر تصادفا از مادرش جدا شده است. او باید دختر بیچاره را به خانه بازگرداند. این فیلم با حضور سلمان خان یکی از بهترین فیلم های هندی است. این فیلم در سراسر جهان 150 میلیون دلار (910.3 کرور)  فروش داشت و جز 10 فیلم پرفروش هند است.


پی کی – PK – 2014

یک فیلم دیگر با حضور عامرخان درباره بیگانه ای که در صحرا راجستان فرود آمده است. پس از اینکه گروهی از او سرقت می کنند، ماجرای او آغاز می شود. این فیلم در سراسر جهان 140 میلیون دلار (832 کرور) فروش داشت.

این فیلم اولین اثری بود که رکورد 100 میلیون دلاری گیشه را شکست. به همین دلیل جز پرفروش ترین فیلم های سینمای هند است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های عامر خان (Aamir Khan) که باید تماشا کنید


2.0 – 2019

ادامه فیلم “ربات” (Ethiran – 2010) با بازی راجینیکانت در نقش رباتی به نام چیتی و آکشی کومار در نقش پاکشیراجان. یک اثر علمی تخیلی درباره تاثیر امواج بر پرندگان.

این فیلم با فروش جهانی 115 میلیون دلار (750 کرور)، گران قیمت ترین فیلم هندی تاریخ است که با بودجه 76 میلیون دلار ساخته شد. بنابراین در لیست پرفروش ترین فیلم های سینمای هند قرار گرفت.


آغاز باهوبالی – Baahubali: The Beginning – 2015

اولین سری از یک چندگانه تخیلی موفق که با استقبال تماشاگران مواجه شد. بنابراین فیلم های هالیوودی هم به رقابت با آن پرداختند.

فروش جهانی این فیلم 101 میلیون دلار (650 کرور) بود. بنابراین فیلم در لیست پرفروش ترین فیلم های هندی قرار گرفت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های آیشواریا رای (Aishwarya Rai) که باید تماشا کنید


دوم 3 – Dhoom 3 – 2013

فیلمی به تهیه کنندگی یاش راج با حضور عامرخان که سومین سری از فیلم های دوم است. ویلن این فیلم بسیار جذاب و مورد توجه بود.

این فیلم آنقدر موفق بود که منتقدین از آن استقبال کردند. فروش جهانی فیلم 101 میلیون دلار (556 کرور) بود. بنابراین در لیست پرفروش ترین فیلم های هند قرار گرفت.


سلطان – Sultan – 2016

سلمان خان نقش اصلی سلطان را برعهده دارد. سلطان جوانی که عاشق یک مربی کشتی می شود. اما کل داستان شاد نیست و دختر اصرار دارد با مردی در حرفه اش خودش ازدواج کند، نه با یک سلطان.

این فیلم با تحسین مواجه شد و فروش جهانی آن 92 میلیون دلار (623.3 کرور) بود. بنابراین یی از فیلم های موفق سال بود. بنابراین در لیست فیلم های پرفروش تاریخ هند قرار گرفت.


سانجو – Sanju – 2018

یک فیلم زندگی نامه ای درباره زندگی بحث برانگیز سانجی دات بازیگر که راجکومار هیرانی کارگردانی آن را برعهده داشت. کنبیر کاپور نقش سانجی دات و پارش راوال نقش پدر او را برعهده دارد. این فیلم با فروش جهانی 90.12 میلیون دلار (586.85 کرور) مواجه شد. بنابراین جز یکی از فیلم های پرفروش هند است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های سلمان خان (Salman Khan) که باید تماشا کنید


نتیجه گیری

این لیستی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند است. اغلب فیلم های سینمای هند در کشورهای دیگر نظیر آفریقا، بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده، با استقبال مواجه شده اند. نسبت به چند سال اخیر فروش جهانی فیلم های سینمای بالیوود افزایش یافته است. فیلم هایی مانند ” باجرنگی بایجان” و “مدرسه هندی” در چین و کشورهای آسیایی دیگر با استقبال مواجه شدند.

موفقیت فیلم های بالیوودی نشان دهنده پشتکار و ایدئولوژی تهیه کنندگان و کارگردان های هندی است. سینمای هند با وجود هنرمندان، فیلمسازان، بازیگران و خوانندگان بامهارت، روز به روز پیشرفته تر می شود. معرفی مضامینی براساس زندگی واقعی و مشکلات اجتماعی، سینمای هند را به سطح جدیدی رسانده است. امیدواریم در دهه های بعدی موفقیت سینمای هند افزایش یابد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    فروردین 19, 1402

    از دید من بهترین فیلم هندی که دیدم و تاثیر شدیدی هم به روی من داشت فیلم شاهدا از سلمان خان بود مخصوصا دختر زیبایی که لال بود و باعث زیبایی چند برابر فیلم شده بود

    پاسخ

  2. رضا

    آذر 15, 1399

    از بین اینا به نظرم پی کی و سلطان خیلی عالی بودن قطار چنای هم زیباست

    پاسخ

  3. محمد

    مرداد 20, 1398

    فیلم مرد نواربهداشتی padman 2018
    و فیلم شیطان ratsasan 2018
    این دوتا قشنگ ترین فیلم هندی هایی هست که تو عمرم دیدم

    پاسخ

  4. عسکیا

    مرداد 18, 1398

    ممنون جالب بود فکر نمی کردم دنگل که بهترین فیلم هندیه پرفروشترین هم باشه
    البته به نظرم فروش ملاک بهترین بودن نیست
    الان اینجا فیلم فوق ستاره مخفی خیلی سطح پایین تر از فیلم های دیگر امیرخان مثل پی کی و سه احمق و باج هست ولی فروشش بیشتر شده

    پاسخ

    • Mirzayinaser در پاسخ به عسکیا

      اسفند 8, 1398

      سلمان خان بهترینه مرداول سینمای هندوستانه.واقعااگه سلمان خان نبودسینمای هندشایداینقدرموفق نبود

      پاسخ

      • میرکاکا در پاسخ به Mirzayinaser

        مرداد 21, 1401

        بنظر من بهترین بازیگرهای تاریخ سینما هند کینگ خان(شاهرخ خان)دلیپ کمار،امیتاب بچن وعامرخان هستند

        پاسخ

    • ناصرمیرزایی در پاسخ به عسکیا

      اسفند 8, 1398

      به نظرم سلمان خان مردشماره یک تک ستاره سینمای هندوستان هستش واقعادوست داشتنی وخیلی زیبابازی میکنه سینمای هندوستان بدون سلمان خان یک بازنده است.پس قدردان زحمات سلمان خان باشیدممنون

      پاسخ

      • ابوذر در پاسخ به ناصرمیرزایی

        آبان 2, 1399

        سینمای هند هر روز بهتر می شه عامر خان از سلمان خان جلو زده

        پاسخ