12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند

هرگز سعی نکنید با دیدن فیلم درباره تاریخ چیزی یاد بگیرید. اما متأسفانه این کاری است که اکثر ما انجام می‌دهیم. اما به این عبارت “بر اساس یک داستان واقعی” اکتفا نکنید.

  1. اولین فیلمی که با آن کارمان را شروع می‌کنیم “حمله به پرل هاربر” (Pearl Harbor) است که در آن یک زوج خلبان با آویزان شدن به پره هواپیما چندین مبارز ژاپنی را شکست می‌دهند.

یکی از دو خلبانی که توانست شش مبارز ژاپنی را شکست دهد این فیلم را مزخرف می‌داند.

حالا این جمله از جاش هارنت (Josh Harnett) را در نظر بگیرید. این همان جنگی بود که ایالات‌متحده آمریکا را به جنگ جهانی دوم وارد کرد. آمریکا به خوبی می‌دانست که جنگ دنیا را فراگرفته است.

حمله نیروی دریایی در 7 دسامبر 1941 انجام گرفته بود، و جنگ هم از سال 1939 آغاز شده بود.

  1. “300”. جنگ واقعی ترموپیل شامل رویارویی اسپارت ها با ارتش پارس نبود. همچنین در این جنگ آن‌ها با کمک یک شهر دیگر یونان یک ارتش 7000 نفری ایجاد نمودند نه 300 نفری.

یادتان است که یک بچه اسپارتی باید یک گرگ را می‌کشت تا مرد نشود؟ نخیر. آن‌ها باید برده‌ها را می‌کشتند.

  1. “گلادیاتور” (Gladiator) بر اساس شخصیت تخیلی خود راسل کرو (Russell Crowe) ایجاد شده اما شخصیت شرور بر اساس یک امپراتور واقعی ایجاد شده است.

کومودوس به‌وسیله چند سرباز کشته نشد. او در حمام خودش و به‌وسیله کشتی‌گیری به نام نارسیس به قتل رسید.

علاوه براین، مدت‌زمان قدرت او چندان کوتاه نبود. او به مدت 12 سال در صدر قدرت بود.

در این فیلم ماکسیمیوس مریدیوس “اسپانیولی” نامیده می‌شود. فراموش نکنید که ماجرای این فیلم به 180 سال پس از میلاد بازمی‌گردد. درحالی‌که این واژه لاتین “Spaniard” در اصل از کلمه فرانسوی “Espaignart” گرفته شده که به قرن 14 میلادی بازمی‌گردد.

  1. فیلم “JFK” بر اساس ترور کندی (Kennedy) ساخته شد. طبق این فیلم معاون رئیس‌جمهور، یعنی لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson) مسئول این ترور بود.

اما دراین‌باره هیچ مدرکی وجود ندارد.

  1. “پوکاهانتس” (Pocahontas) در حقیقت داستان عاشقانه یک زن بومی و یک محقق به نام جان اسمیت (John Smith) نبوده است زیرا در آن زمان آن زن تنها 10 سال سن داشت.

اما او آن مرد را از مرگ نجات داد. او سپس با یک مرد به نام جان ولف ازدواج کرد و در سن 21 سالگی براثر یک بیماری انگلیسی درگذشت.

  1. در فیلم “آخرین سامورایی” (The Last Samurai) یک سفیدپوست می‌خواهد سامورایی شود.

این پسر توسط ژاپنی‌ها استخدام می‌شود تا به آن‌ها جنگ را بیاموزد. اما آن‌ها در حقیقت هیچ‌گاه یک آمریکایی را استخدام نکردند.

در این فیلم این‌طور نشان داده می‌شود که تام کروز (Tom Cruise) روش استفاده از تفنگ را به ژاپنی‌ها می‌آموزد. درحالی‌که در اواخر سال‌های 1800 آن‌ها بلد بودند چگونه از تفنگ استفاده کنند.

  1. فیلم “آرگو” (Argo) نشان می‌دهد که سازمان سیا با تظاهر به فیلم‌سازی تلاش می‌کند گروهی از آمریکایی‌ها را از ایران انقلاب زده در سال 1980 نجات دهد. اما رئیس‌جمهور وقت جیمی کارتر (Jimmy Carter) اعلام نمود که 90% ایده این برنامه از طرف کانادایی‌ها بود.

و همچنین از نیوزیلند. نه از طرف سازمان سیا.

و همچنین در فرودگاه هم تعقیب و گریزی انجام نشد و آن‌ها در دقیقه نود فرار نکردند. همه‌چیز به‌آرامی پیش رفت.

متأسفیم، بن افلک.

  1. فیلم “شجاع دل” (Braveheart) فیلم خوبی است، اما غیرممکن است که ویلیام والک اسکاتلندی علیه شاه ادوارد اول مبارزه کند زیرا آن‌ها در سال 1276 در صلح بودند.

تاریخ‌دان اسکاتلندی ایوان جی.اینز (Ewan J. Innes) اعتقاد دارد “ذره‌ای حقیقت در این فیلم وجود ندارد.”

علاوه براین، لباس استفاده شده در این فیلم حدود 400 سال بعد پس از دوران زندگی شجاع دل رایج شد.

  1. فیلم “10000 سال پیش از میلاد” (10,000 B.C) ماموت‌های بزرگی را نشان می‌دهد که در صحرا زندگی می‌کنند درحالی‌که در تاریخ چنین چیزی وجود ندارد. و آن‌ها در ساخت اهرام نقشی نداشتند.

این فیلم دوره میان‌سنگی را نشان می‌دهد درحالی‌که اهرام 8000 سال بعد ساخته شدند.

متأسفیم مانی.

  1. فیلم “جابز” (Jobs) درباره بنیان‌گذار اپل یعنی استیو جابز (Steve Jobs) و به قدرت رسیدنش است. اما در حقیقت استیو از افراد بسیار زیادی کمک گرفته بود.

او از مشاوره دادن به فیلم خودداری نمود زیرا فیلم‌نامه را دوست نداشت.

  1. در فیلم “هوانورد” (Aviator) در سال 1929 هوارد هیوز کوکی شکلاتی سفارش می‌دهد، درحالی‌که این شکلات‌ها تا پیش از سال 1930 به وجود نیامده بودند.
  1. کاپیتان میلر در فیلم “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan) زخمی شده است. باید بدانید موتوری که او با آن تصادف می‌کند، Ural M-63، اولین بار در سال 1963 ساخته شد.
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم