8 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “لبوفسکی بزرگ” (The Big Lebowski)

کارگردان های معدودی به اندازه فیلمسازانی چون برادران کوئن بااستعداد هستند. این فیلم درخشان و دیدنی به دلایل مختلف بی همتاست. یک کمدی زیبا با اجرای جف بریجز در نقش جفری لبوفسکی، یک فرد بی خیال که بسیاری او را با میلیونری به همین نام اشتباه می گیرند. همسر لبوفسکی میلیونر ربوده شده و لبوفسکی وظیفه رساندن پول و نجات او را برعهده دارد. از سوی دیگر دوست او، والتر سابکاک، می خواهد پول را برای خودش بردارد.

این کمدی جنایی به نویسندگی و کارگردانی جوئل و ایتان کوئن شاهکار کمدی سینمای مدرن است. اجرای زیبای جف بریجز و جان گودمن، جولیان مور، استیو بوشمی، دیوید هادلستون و جان ترترو، این فیلم را دیدنی تر می کند. فیلمبرداری درخشان راجر دیکنز، تدوین رودریک جینس و تریشیا کوک و موسیقی کارتر برول تکمیل کننده فیلم بود. این کمدی جنایی تولید شده توسط Working Title Films در 18 ژانویه 1998 اکران شد.

با وجود شخصیت های متمایز، دیالوگ شنیدنی و موسیقی متن جالب، منتقدین آن را یک اثر کلاسیک معرفی کردند. با این حال تحسین منتقدین نتوانست به موفقیت تجاری فیلم و واکنش مثبت منتقدین بینجامد. طی سال ها طرفداران فیلم افزایش یافت و اکنون یک اثر ماندگار محسوب می شود.

برای این لیست فیلم هایی با ساختار روایی مشابه را انتخاب کرده ایم. این فیلم ها بر روایت خاص و صحنه های کمدی تکیه می کنند. برای گسترده نمودن انتخاب پروژه های برادران کوئن را لحاظ نکرده ایم. پس به سراغ لیست فیلم های مشابه “لبوفسکی بزرگ” می رویم. با پروشات همراه باشید.


8. پاین ‌اپل اکسپرس – Pineapple Express – 2008

فیلمی به کارگردانی گوردون گرین و نویسندگی سث روگن و ایوان گلدبرگ، درباره داستان یک معتاد و موادفروش او که تصادفا شاهد قتل توسط مافیا هستند و پس از آن باید دائم فرار کنند. این دو پیش از رسیدن پلیس و مزدور باید خود را نشان دهند، پیش از اینکه دیر شود.

اجرای کمدی سث روگن، جیمز فرانکو و دنی مک براید، فیلم را دیدنی می کند. زیرا اجرای این سه مکمل یکدیگر است. فیلمنامه روگن و گلدبرگ روایتی طنز و مفرح را خلق می کند. این فیلم با بودجه 26 میلیون دلار 102.4 میلیون فروش داشت و با موفقیت تجاری مواجه شد. همچنین با تحسین هنری هم مواجه شد و اجرای جیمز فرانکو در نقش سال سیلور درخشید. درنتیجه این بازیگر نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


7. ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد – Bill and Ted’s Excellent Adventure – 1989

یک کمدی علمی-تخیلی درباره بیل و تد که در زمان سفر می کنند تا برای ارائه کلاس تاریخ گروهی متشکل از شخصیت های تاریخی تشکیل دهند. این فیلم که در ابتدا مورداستقبال قرار نگرفت، به تدریج به دلیل اجرای کیانو ریوز و اد سلیمان به یک اثر به یادماندنی تبدیل شد.

این فیلم به کارگردانی استیون هرک و نویسندگی کریس ماتسون و اد سلیمان، مضامین مختلف را در کنار هم قرار داده و یک تجربه سینمایی جذاب خلق می شود. گرچه نقدهای زمان اکران مثبت نبودند، اما فیلم فروش بالایی داشت و با بودجه 6.5 میلیون دلار 40.5 میلیون دلار فروش کرد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر کیانو ریوز که باید تماشا کنید


6. جمعه – Friday – 1995

فیلمی به کارگردانی اف.گری گری و نویسندگی آیس کیوب و دی جی پو، درباره دو دوست، کریگ جونز و اسموکی، که باید تا ساعت 10 شب 200 دلار به مواد فروش محلی بدهند. این فیلم کمدی با اجرای زیبای آیس کیوب و کریس تاکر، که در نقش های جونز و اسموکی می درخشند، یک اثر تماشایی است. این فیلم هم در گیشه موفق بود هم در نظر منتقدین، زیرا با بودجه 3.5 میلیون دلار، 28.2 میلیون دلار فروش کرد. این ثر از زمان اکران طرفداران زیادی داشت و به فرهنگ رسانه این دور وارد شد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


5. فیلم بعدی چیچ و چانگ – Cheech & Chong’s Next Movie – 1980

یک کمدی زیبا درباره دو مصرف کننده مواد مخدر که طی مواجهه با مواد فروش با بدشانسی هایی مواجه می شوند. این فیلم به کارگردانی تامی چانگ و نویسندگی چیچ مارین و چانگ سری دیگر فیلم Up in Smoke لو ادلر در سال 1978 است. این فیلم که در 18 جولای 1980 اکران شد، با واکنش های مثبت مواجه شده و از بسیاری جهات از سری اول پیشی گرفت. با این حال بسیاری از منتقدین هم آن را دوست نداشتند. راجر ابرت، جن سیسکل و وینسنت کنبی فیلم را دوست نداشتند. اما در گذر زمان با استقبال مواجه شد. اگر طرفدار کمدی های اینچنینی هستید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


4. هارولد و کومار به وایت کستل می‌روند – Harold & Kumar Go to White Castle – 2004

فیلمی به کارگردانی دنی لینر و نویسندگی جان هرویتز و هیدن اشلاشبرگ، درباره دو شخصیت هارولد و کومار که پس از مصرف ماری جوانا تصمیم می گیرند به کاخ سفید بروند. در این میان با بدشانسی هایی مواجه می شوند. این فیلم با وجود جان چو و کال پن بسیار دیدنی است.

کارگردانی و فیلمنامه در ایجاد تعادل میان طنز و روایت بسیار دخیل بود. این فیلم با تحسین منقدین مواجه شد و راجر ابرت با تحسین از آن فیلم را اینگونه توصیف کرد: “یکی از رازهای تخیل خلق شخصیت های خوش ساخت است. راز کمدی هم همین است، با این تفاوت که شخصیت ها باید شیفته خواسته های انسانی قابل فهم باشند.”

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی رمانتیک برتر که باید تماشا کنید


3. ترس و نفرت در لاس وگاس – Fear and Loathing in Las Vegas – 1998

فیلمی به کارگردانی تری گیلیام و نویسندگی تونی گریسانی، الکس کاکس، تاد دیوس و گیلیام، درباره سفر رول دوک روزنامه نگار و دکتر گونزوی وکیل، که برای یافتن کار به وگاس سفر می کنند. این فیلم رمانی به همین نام نوشته نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، هانتر اس.تامپسون، که در سال 1971 چاپ شد، الهام گرفته است.

جانی دپ و بنسیو دل تورو اجرای کمدی بی نظیری داشته و روایت را پیش می برند. با این حال فیلم با تحسین چندان مواجه نشد و بسیاری آن را یک کمدی ضعیف معرفی کردند. عدم موفقیت هنری باعث شد این فیلم با بودجه 18.5 میلیون دلار 13.7 میلیون دلار فروش داشته باشد. با این حال در گذر زمان با نقدهای مثبت مواجه شده و به یک اثر کلاسیک بدل شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جانی دپ به انتخاب منتقدین


2. رگ یابی – Trainspotting – 1996

یک کمدی سیاه جنایی درباره رنتون که باید از محیط پر از مواد مخدر ادینبرگ خارج شود. کارگردانی فیلم را دنی بویل و فیلمنامه نویسی آن را جان هاج برعهده داشته و فیلم از یک رمان اسکاتلندی به همین نام نوشته اروین ولش در سال 1993 الهام گرفته است. روایت فیلم نشان دهنده دنیای مواد مخدر و اعتیاد است. فیلمنامه موفق هاج که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اسکار را برای او به ارمغان آورد، باعث انسجام این فیلم شد. کارگردانی بویل و فیلمبرداری برایان توفانو باعث شد این فیلم به امتیاز 90% روتن تومیتوز دست یابد و این فیلم را یکی از جالب ترین کمدی های قرن بیستم تبدیل کرد.

همچنین بخوانید: ده فیلم برتر ژانر کمدی سیاه


1. مات و مبهوت – Dazed and Confused – 1993

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلاتر که داستان در ماه مه 1976 رخ داده و درباره ماجراجویی ها یا بدشانسی های دانش آموزان دبیرستانی است که به روز آخر دبیرستان آنها پرداخته می شود. این کمدی خاطرات جوانی او را نشان داده و روایت زیبا یک تجربه سینمایی خیره کننده حلق می کند. اجرای بازیگران تکمیل کننده فیلم است.

این فیلم در زمان با واکنش های مثبت منتقدین مواجه شد. اغلب منتقدین لحظات کمدی داستان را تحسین کردند. با این حال فیلم در گیشه موفق نبود و با بودجه 7 میلیون دلار، تنها 8 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم با امتیاز 91% روتن تومیتوز در لیست “فیلم های محبوب” کوئنتین تارانتینو قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم