10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “نمایش ترومن” (The Truman Show)

فیلم به عنوان یک واسطه بصری به فیلمسازان این اجازه را می دهد تا مرزهای داستان گویی را کنار بزنند. اساس ادبی و سبک های بصری باعث می شود از طریق ژانرهای مختلف مفاهیم مختلف را به تصویر کشید. نمایش ترومن به کارگردانی پیتر ویر و نویسندگی اندو نیکول، درباره شخصیتی به نام ترومن بربنک، با اجرای جیم کری، است که به عنوان یک فروشنده گیج و سردرگم شده و متوجه می شود زندگی او در حقیقت یک سریال تلویزیونی است. بنابراین باید از این برنامه فرار کند. اجرای دیدنی جیم کری در کنار اجراهای جذاب لورا لینی، نوا امریچ، ناتاشا مک الهون، هلند تیلور، اد هریس و برایان دیلیت، این فیلم را جذاب می کند. کارگردانی ویر خیره کننده و فیلمنامه نیکول نیز مضامین مختلف مسیحیت، حقیقت شبیه سازی شده، اگزیستانسیالیسم و برنامه های تلویزیونی را ادغام می کند. فیلمبردار بریتانیایی، پیتر بیزیو فیلمبرداری و تدوین گر ایرلندی ویلیام اندرسون و تدوین گر استرالیایی به نام لی اسمیت، تدوین آن را برعهده دارند.

نمایش ترومن به تهیه کنندگی اسکات رودین پروداکشنز و توزیع پارامونت پیکچرز، در 5 ژوئن 1998 اکران و با واکنش های مثبت مواجه شد. منتقدانی مانند راجر ابرت و جیمز براردینلی روایت داستان و اجرای کری را دوست داشتند. این فیلم از لحاظ تجاری هم موفق بود و با بودجه 60 میلیون دلار 264.1 میلیون دلار فروش داشت. همچنین این کمدی کنایی علمی تحیلی در جوایز اسکار، آکادمی فیلم بریتانیا و گلدن گلوب نامزد شد و اجرای کری و کارگردانی جوایزی را دریافت کردند. برای این لیست فیلم هایی با ساختار روایی مشابه را معرفی می کنیم. این فیلم ها با ساختار داستانی و مضامین مسیر مشابه را طی می کنند. برای گسترده نمودن انتخاب فیلم های پیتر ویر را قید نکرده ایم. بنابراین بدون فوت وقت این لیست را در اختیارتان قرار می دهیم. با پروشات همراه باشید.


10. گره ساده تقدیر – A Simple Twist of Fate – 1994

فیلمی به کارگردانی گیلیز مک‌کینون و نویسندگی استیو مارتین، درباره مرد تنهایی به نام مایکل مک کین که با اجرای خود مارتی که از کل جهان دور افتاده است. هنگامی که یک کودک یتیم پشت در خانه اش قرار می گیرد شادی و خوشبختی به او روی می آورد. مارتین به زیبایی توانسته درماندگی و شرایط این شخصیت را نشان دهد. اجرای بازیگران مکمل از جمله گابریل بیرن، لورا لینی، کارتین اوهارا و استیون بالدوین، دیدنی بوده است.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


9. روح های سرد – Cold Souls – 2009

یک کمدی-درام با بازی پل جیاماتی در نقش پل، که نسخه دیگر این بازیگر است. پل از اضطراب و افسردگی رنج برده و خدمات شرکتی را انتخاب می کند که ارواح را منجمد می کند. با این حال روح او در بین ارواح دیگر گم می شود. بقیه داستان به بدشانسی های پل در یافتن روحش می پردازد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی سوفی بارتس با الهام از اثر کلاسیک “جان مالکویچ بودن” (Being John Malkovich) اسپایک جونز ساخته شده است. این شباهت نقدهایی را نیز به وجود آورد. با این حال اجرای زیبای جیاماتی، داستان جذاب و احساسی و لایه های پیچیده روایت آن را جذاب می کند.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان نابغه ای که به دنیا آمدند تا این ۱۰ فیلم را بسازند!


8. چشم اندازها – Visioneers – 2008

یک کمدی تاریک به نویسندگی و کارگردانی برندون دریک درباره تاریخ انسان که مردم به دلیل استرس زیاد در آستانه فروپاشی قرار دارند. در این میان جرج واشینگتن وینسترهامرمن، با بازی زک گالیفیناکیس، باید به بی توجهی به شرایط زندگی آرامی داشته باشد. با این حال به نشان دادن اولین علائم همه چیز خراب می شود. استعداد زک گالیفیناکیس فیلم را دیدنی می کند. فیلمنامه اجرای او را با شرایط جالب ادغام می کند. داستان کمدی تاریک به جامعه نگاه ابزوردی می اندازد. گرچه این فیلم با نقد مثبت مواجه نشد، اما در گذر زمان موردتوجه قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 19 فیلم برتر تاریخ با مفهوم اگزیستانسیالیسم


7. برزیل – Brazil – 1985

فیلمی به کارگردانی تری گیلیام و نویسندگی تام استاپارد، چارلز مک کئون و گیلیام با اجرای جاناتان پیرس در نقش سم لوری، بوروکراتی که می خواهد اشتباهات موجود در آینده را رفع کند. با این حال تلاش هایش باعث می شود که به دشمن ملت تبدیل شود. یک فیلم علمی تخیلی پادآرمان شهری با الهام از ساختار روایی رمان هزارونهصد و هشتاد و چهار سال 1949 به نویسندگی جرج اورول. گیلیام به وسیله فضای پادآرمان شهری نقدهای سیاسی وارد می کند. عناصر ابزورد رمان های کافکا نیز در این اثر به چشم می خورد. این فیلم با نقدهای مثبت نتوانست در گیشه موفق باشد و از لحاظ تجاری شکست خورد. با این حال در گذر زمان به یکی از نوآورانه ترین فیلم های تاریخ بدل شد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


6. فارست گامپ – Forrest Gump – 1994

فیلمی به کارگردانی رابرت زمیکس و نویسندگی اریک راث، با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته وینستون گروم که در سال 1986 چاپ شد. این فیلم کمدی-درام تام هنکس را در نقش فارست گامپ نشان می دهد، یک شخصیت مهربان و ساده لوح که ناخواسته الهام بخش مهم ترین اتفاقات آمریکا در قرن بیستم است. روایت از دیدگاه خام و ساده گامپ که روح اصلی فیلم است، نمایش داده می شود. نقدهای سیاسی و وقایع تاریخی قرن بیستم این فیلم را دیدنی می کند. فیلمنامه و کارگردانی با اجراهای زیبای تام هنکس، رابین رایت و سالی فیلد، این فیلم را زیبا می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


5. خرچنگ – The Lobster – 2015

فیلمی به کارگردانی یورگوس لانتیموس و نویسندگی افتیمیس فیلیپو و لانتیموس در دنیای پادآرمان شهری که قوانین عجیبی در آن جاری است، مانند اینکه طبق دستور مقامات هر فرد مجرد باید طی 45 روز یک شریک پیدا کند. درصورتی که موفق نشوند به حیوان بدل خواهند شد. داستان درباره مرد مجردی است که برای انسان ماندن باید زنی را بیابد. در این جستجو با زنی آشنا می شود که هردویشان برای انسان ماندن باید در کنار هم باشند. یک فیلم ابزورد و کمدی سیاه که تماشایی است. این فیلم در زمان اکران با نقدهای مثبت مواجه شد و جایزه هیئت داوران فستیوال کن را از آن خود کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


4. داگویل – Dogville – 2003

یک تراژدی انتقام جویانه به نویسندگی و کارگردانی لارس فون تریه با اجرای نیکول کیدمن در نقش گریس مارگارت مولیگان، زنی که از دست مجرمین بی رحم در حال فرار است. سرانجام به شهر کوچکی به نام داگویل می رود. گرچه مردم از او حمایت می کنند، اما این حمایت رایگان نیست. زیرا برای پذیرش از جانب مردم باید برایشان کار کند. با این حال هنگامی که به جرم تنها بودن او را آزار می دهند شرایط بدتر می شود. این فیلم مانند سایر فیلم های فون تریه با نقدهای مختلف مواجه شد و برخی روایت آن را ناکافی می دانستند. با این حال در گذر زمان به یک اثر کلاسیک بدل شد و امروزی برترین اثر لارس فون تریه محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر نیکول کیدمن که باید تماشا کنید


3. باشگاه مبارزه – Fight Club- 1999

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته چاک پالنیک، رمان نویس آمریکایی، در سال 1996 که ادوراد نورتون نقش یک راوی به نام را ایفا می کند که از شغلش ناراضی است. او در جامعه مصرف گرا غرق شده و با بدبختی خود دست و پنجه نرم می کند. تا اینکه تایلر دردن جذاب، با بازی برد پیت را میبیند. بقیه داستان به تلاش این دو برای شکل دادن به باشگاه مبارزه و به چالش کشیدن قوانین اجتماعی می پردازد. این فیلم به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی جیم اولز پایان فراموش نشدنی دارد. این فیلم که در زمان اکران از نظر هنری و تجاری شکست خورد، در طول زمان به یک فیلم برتر در کارنامه فینچر و هالیوود تبدیل شد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه باشگاه مبارزه (Fight Club)


2. جان مالکوویچ بودن – Being John Malkovich – 1999

یک فانتزی کمدی-درام با بازی جان کیوسک در نقش کریگ شوارتز، یک عروسک گردان که خود را در ذهن جان مالکوویج میبیند. این فیلم به کارگردانی اسپایک جونز و نویسندگی چارلی کافمن بسیار جذاب و دیدنی است. کافمن توانست مضامین مختلف، تصاویر، نمادها و مفاهیم را در کنار هم قرار داده و ایده ها را با نبوغ نشان دهد. این فیلم با امتیاز 93% روتن تومیتوز یکی از موفق ترین فیلم های سال 1999 بود. همچنین در گذر زمان به یکی از برترین فیلم های تاریخ سینما تبدیل شد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار تاریخ سینمای ایتالیا (بهترین فیلم های سینمای ایتالیا)


1. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 2004

فیلمی به کارگردانی مایکل گاندری و نویسندگی چارلی کافمن درباره جوئل باریش و کلمنتاین کروکزیانسکی، زوجی که با پاک کردن حافظه شان از هم دور شده و اکنون دوباره سر راه هم قرار می گیرند. این کمدی-درام رمانتیک علمی تخیلی از اجرای زیبای جیم کری و کیت وینسلت بهره می برد. تریلر روان شناسانه و ساختار روایت غیرخطی یک فیلم کمدی و رمانتیک پیچیده خلق می کند که نشانه استعداد کافمن است. این فیلم با امتیاز 93% روتن تومیتوز یکی از برترین فیلم های قرن 21 است. این فیلمنامه منسجم اولین جایزه اسکار را برای کافمن به ارمغان آورد که بین او، پی یر بیسموت و مایکل گاندری مشترک بود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Aref

    مهر 4, 1402

    فیلم آخرین قهرمان اکشن با بازی آرنولد شوارزنگر هم شبیه فیلم نمایش ترومن هست،و سریال ونداویژن

    پاسخ