8 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “تیغه” (Blade)

فیلمی به کارگردانی استیون نورینگتون و نویسندگی دیوید اس.گویر، درباره شخصیت بلید، که نیمه انسان و نیمه خون آشام است که تصمیم می گیرد محافظ انسان باشد و درنتیجه خون آشام های شرور علیه او و نژاد بشر جنگی را آغاز کنند. این فیلم اقتباسی از داستان های کامیک “تیغه” توسط مارو ولفمن و جین کولمن خلق شده و وسلی اسنایپس نقش اصلی را ایفا می کند، نو باشه رایت، استیون درف و کریس کریستوفراستون نیز نقش های مکمل را برعهده دارند. فیلم برداری این فیلم را تئو ون دساند هلندی برعهده داشت و پل رابل آن را تدوین کرد.

“تیغه” یکی از آثار مهم ژانر ابرقهرمانی بود. درحالی که اغلب “مردان ایکس” (2000- X-Men) و “مرد عنکبوتی” (Spiderman – 2002) را آثار مهم این ژانر می دانند، اما این “تیغه” بود که در این ژانر موج جدیدی را به راه انداخت. این فیلم با وجود جلوه ای گوتیک و صحنه های اکشن، یک اثر سرگرم کننده است که در زمان اکران با نقدهای مختلف روبروی شد، اما با بودجه 45 میلیون دلاری 131.2 میلیون دلار فروش داشت. این موفقیت تجاری باعث شد دو سری دیگر آن با عنوان “تیغه 2” (2002) و “تیغه: سه‌گانگی” (Blade: Trinity – 2004) ساخته شود.

در این مقاله فیلم هایی با روایت و سبک بصری مشابه را در اختیارتان می گذاریم. این فیلم ها در ژانرهای ابرقهرمانی تا علمی تخیلی ساخته شده اند. با پروشات همراه باشید.


8. درد – Dredd – 2012

فیلمی به کارگردانی پت تراویس و نویسندگی الکس گارلند که در آینده رخ داده و جامعه ای را نشان می دهد که توسط جرایم و فساد احاطه شده است. پلیس برای برقراری نظم و قانون به مقامات این اجازه را داده تا اجازه حکم دادن و اجرای مجازات را داشته باشند. یکی از پلیس ها جاج درد است که به همراه یک کارآموز می خواهد با یک گروه مافیایی مبارزه کند. این گروه ماده مخدری به نام SLO-MO تولید می کنند که می تواند حقیقت را تغییر دهد و درنتیجه نظم اجتماعی را برهم میزند. این فیم از کتاب های کامیک به همین نام توسط جان واگنر و کارلوس ازکوئرا اقتباس شده و همچنین بازسازی اثر “جاج درد” (Judge Dredd – 1995) محسوب می شود که سیلوستر استالونه نقش اصلی را برعهده داشت. این فیلم علمی تخیلی از اجرای کارل اربن بهره می برد. این فیلم با واکنش های مثبت مواجه شد و پر از صحنه های اکشن، خشن و روایت گونه است.

همچنین بخوانید: رده بندی تمام فیلم های ابرقهرمانی که در سال 2018 اکران شدند


7. نگهبانان – Watchmen – 2009

یک فیلم اقتباسی از داستان های کامیک “نگهبانان” به نویسندگی الن مور، که در سال 1987 چاپ شد. این فیلم به کارگردانی زک اسنایدر، زمانی را نشان می دهد که جامعه در اوج جنگ سرد به سر می برد. در سال 1985 گروهی از ابرقهرمان های آمریکایی بازنشسته درحال جستجو برای پرونده قتل یکی از همکارانشان هستند، که به یک توطئه مرگبار منجر می شود. اکنون شخصیت ها باید اخلاقیات و جامعه پیچیده اطراف شان را زیرسوال ببرند. زک اسنایدر همیشه به دلیل ترجیح سبک بر محتوا مورد انتقاد قرار گرفته و با این حال در این فیلم بر جلوه های بصری کامیک، لحن نئو-نوآر و روایت عمیق و مضامینی مانند سیاست، جنگ، فساد و جرایم، می پردازد. گرچه فیلم در زمان اکران با واکنش های مختلف روبرو شد، اما طی سال ها جایگاه خود را به دست آورد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم ابرقهرمانی که در سال 2019 منتظر اکران شان هستیم


6. کلاغ – The Crow – 1994

فیلمی به کارگردانی الکس پرویاس و نویسندگی دیوید جی.شو و جان شیرلی، با نقش آفرینی برندون لی در نقش اریک درون، مردی که به شکل خشنی به قتل رسیده و برای گرفتن انتقام مرگ خود و همسرش به زندگی بازمی گردد. این فیلم اقتباسی از سری کتاب های کامیک “کلاغ” اثر جیمز اوبار، بر طراحی تاریک صحنه و اجراهای زیبا تکیه می کند. همچنین مضامین، سبک و ساختار روایی فیلم هایی مانند “بتمن” (Batman – 1989) و “بلیدرانر” (Blade Runner – 1982) را به کار می گیرد. همچنین جلوه های بصری و صحنه های اکشن مهیج بخشی از فیلم هستند. این فیلم در 13 مه 1994 اکران  و با واکنش های مثبت مواجه شد. این فیلم یک موفقیت تجاری بود که با بودجه 23 میلیون دلار 50.7 میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: لیست تمام فیلم های ابرقهرمانی که در سال 2019 اکران خواهند شد


5. شهر گناه – Sin City – 2005

یک اثر نئو-نوآر جنایی درباره داستان های مرتبط در شهر خشن، فاسد و جاودانه بستین. این فیلم به کارگردانی فرانک میلر و رابرت رودریگز و با اقتباس از داستان های کامیک فرانک میلر، مانند “نگهبانان” از جلوه های بصری استفاده می کند. تصاویر سیاه و سفید و استفاده از رنگ ها یک روایت نمادین، مفهومی و استعاری خلق می کند. روایت فیلم هم مشابه ساختار فصل هاست و بنابراین داستان و شخصیت های چندلایه خلق شده اند. این فیلم در زمان اکران در فستیوال فیلم کن با واکنش های مثبت مواجه شد و در زمان اکران در سینما با بودجه 40 میلیون دلار 158. میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: تمام فیلم های ابرقهرمانی که موفق به کسب جایزه اسکار شدند


4. پلیس آهنی – RoboCop – 1987

داستانی در دنیای آینده درباره یک پلیس صادق به نام الکس مورفی که در شهر جنایی دترویت، میشیگان کار می کند. او می خواهد عدالت را برقرار کند، اما در این میان توسط مافیا شکنجه و کشته می شود. زمانی که همکارانش مشغول عزاداری هستند، یک شرکت هوش مصنوعی جسم او را با جسم یک ربات ادغام کرده و یک سایبورگ ابرقهرمانی به نام پلیس آهنی خلق می کند. این فیلم به کارگردانی پل ورهوفن و نویسندگی ادوارد نیومیر و مایکل مینر، به شکل یک سایبرپانک ساخته شد. “پلیس آهنی” به مضامین مختلفی مانند جنگ رسانه ها، فساد، سرمایه داری، جرایم و فاجعه هویتی می پردازد و صحنه های خشن و اکشن را در کنار هم قرار می دهد. بنابراین یک تجربه جالب و سرگرم کننده خلق می شود.

همچنین بخوانید: 50 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما تا به امروز + تصاویر


3. لوگان – Logan – 2017

از بین فیلم هایی که دنیای فیلم های ابرقهرمانی بزرگسال را دگرگون کردند، “لوگان” یک تجربه منحصربه فرد است. این فیلم به کارگردانی جیمز منگلد و نویسندگی اسکات فرنک، مایکل گرین و منگلد، زمانی از آینده را نشان می دهد که جهش یافته ها در معرض انقراض قرار دارند. چارلز اگزاویه مسن و لوگان که به مشکل جسمی مبتلاست، زندگی آرامی دارند. زمانی که یک کودک جهش یافته به نام لورا که دانشمندان به دنبال او هستند، از آنها کمک می خواهد، زندگی شان دگرگون می شوند.

شاید بسیاری از منتقدین از جایگاه بالای این فیلم راضی نباشند، یکی از بزرگ ترین دلایل آن نمایش شخصیت لوگان به عنوان یک ناجی و محافظ است. با این حال فیلم یک روایت کند را عرضه نمی کند، بلکه پر از صحنه های اکشن و خشن است. این فیلم از سری کتاب های “لوگان مرد سال‌ دیده” عناصر پست مدرنیسم و وسترن را ادغام می کند. این فیلم در فستیوال فیلم برلین اکران و سپس در سینماها عرضه شد. این فیلم با امتیاز 93% روتن تومیتوز یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ محسوب می شود.

همچنین بخوانید: لیست قدرتمندترین موجودات کیهانی در کمیک های DC


2. ددپول – Deadpool – 2016

فیلمی به کارگردانی تیم میلر و نویسندگی رت ریس و پل ورنیک درباره خاستگاه این ضدقهرمان سرخ پوش. تکنیک های روایی پست مدرنیسم و صحنه های اکشن، این فیلم را از سایر فیلم های ابرقهرمانی معاصر مجزا می کند. رایان رینولدز نقش وید ویلسون را ایفا می کند، ماموری که پس از ابتلا به سرطان دنیا بر سرش آوار می شود. او برای درمان این مشکل با سازمانی مواجه می شود که درمان آزمایشی را به او پیشنهاد می دهند. با این حال آجاکس، دکتر جهش یافته، دارویی را به او می دهد که بدنش را تغییر داده و توانایی های ابرقهرمانی را در اختیار او قرار می دهد. ویلسون که اکنون به ددپول تبدیل شده باید آجاکس را بیاید و جسمش را درمان کند. این فیلم سرشار از طنز و لطیفه های مختلف است.

همچنین بخوانید: لیست قدرتمندترین موجودات کیهانی در دنیای مارول، از استرنجر تا والای همگان


1. ماتریکس – The Matrix – 1999

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی برادران واچووسکی در دنیای پادآرمان شهری آینده که انسان در حقیقت شبیه سازی شده ماتریکس گیر افتاده است. موجودات مصنوعی این دنیای شبیه سازی شده را خلق کرده اند تا حواس انسان را پرت کرده و از جسم آنها به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. با این حال، یک برنامه نویس کامپیوتر به نام توماس اندرسون، با نام نئو، به این حقیقت پی برده و زیر نظر موجودات مصنوعی قرار می گیرد. سپس نئو با انسان های دیگری که از این حقیقت باخبر هستند همراه می شود و انقلاب شورشی علیه ماشین ها آغاز خواهد شد.

ستاره هایی چون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-آن ماس، هوگو ویوینگ و جو پنتولیانو، در این فیلم حضور دارند. یک فیلم مهم در ژانر علمی تخیلی و اکشن که مفاهیم سایبرپانک و اکشن را ادغام کرده و به فیلمسازان دیگر اجازه داد تا عناصر مختلف را باهم ادغام کنند. این فیلم با واکنش های مثبت و فروش بالا باعث تولید سری های دیگر شد: ماتریکس بارگذاری مجدد (The Matrix Reloaded – 2003) و انقلاب های ماتریکس (The Matrix Revolutions – 2003). بنابراین سه گانه ماتریکس تکمیل شد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه ماتریکس (The Matrix)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. مهران

    مرداد 4, 1398

    سلام بر دوستان
    یک سریال هست اسمش را نمیدونم
    اگر کسی میدونه فقط اسم سریال را بگه
    سریال در مورد یک فضا پیما هست که زندانی ها را به صورت آزمایشی به کره زمین که حیات اون توسط بمب اتمی از بین رفته میفرسته تا ببینه آیا حیاتی در کره زمین وجود داره یا نه

    پاسخ