12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “آنابل” (Annabelle)

چندگانه “احضار” (The Conjuring) یکی از برترین چندگانه های چندسال اخیر است. سری های مختلف این فیلم دنیای جالبی خلق کرده و روایت ارواح مختلف را به نمایش می گذارد. اولین فیلم این سری در سال 2013 اکران و با نقدهای مثبت مواجه شد. از آن زمان شش فیلم دیگر از این چندگانه اکران شد. آنچه این چندگانه را به یک چندگانه موفق تبدیل می کند، تکنیک های کلاسیک روایت و سبک است.

“آنابل” یک سری از فیلم های “احضار” است که در سال 2014 اکران شد. این فیلم به کارگردانی جان آر. لئونتی به خواستگاه عروسک ترسناک آنابل می پردازد. آنابل والیس، وارد هورتون و آلفر وودارد، در این فیلم نقش آفرینی دارند. جیمز کنیست فیلمبرداری و تام الکینز ویرایش آن را برعهده داشته و جوزف بیشارا نیز موسیقی متن آن را ساخت.

“آنابل” با واکنش منفی منتقدین و تماشاگران مواجه شد. ترس های شوکه کننده و تکنیک های روایی توجه مخاطب را به سمت دنیای داستان پیش می برد تا روایت و همین موضوع مورد نقد قرار گرفت. این فیلم با امتیاز 29% روتن تومیتوز در مقایسه با آثار پیشین نزول کرد. با این حال با بودجه 6.5 میلیون دلاری 257.1 میلیون دلار فروش داشت و با موفقیت تجاری روبرو شد.

در این لیست فیلم هایی با روایت و لحن مشابه را که به ژانر وحشت ماورایی تعلق دارند را به شما معرفی می کنیم. فیلم های این لیست از نظر منتقدین موفق نیستند اما ارزش تماشا کردن دارند. بنابراین با ما همراه باشید تا این فیلم ها را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. سیزده روح – Thirteen Ghosts – 2001

یک فیلم ماورایی ترسناک درباره وقایع پس از مرگ یک شکارچی ارواح به نام سایروس کریتیکوس که قصر و کلکسیون خود را برای خواهرزاده و خانواده اش به یادگار می گذارد. در ابتدا همه چیز خوب است اما سپس خانواده متوجه می شوند این کلکسیون تسخیر شده است و می خواهد خانواده را بیرون کند. کارگرnانی اثر موفق نیست. اما پالت رنگ ها، فیلمبرداری گال تاترسال و فیلمسازی بسیار موفق است. به طور کلی این فیلم خوش ساخت شاید شاهکار نباشد اما ارزش تماشا کردن دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


11. متروکه – The Abandoned – 2006

فیلمی به کارگردانی ناکو سردا و نویسندگی کریم حسین، ریچارد استنلی و سردا، درباره یک زن به سرپرستی گرفته شده که پس از بازگشت به خانه روستایی با حوادث عجیبی روبرو شده و از آنها خبر ندارد. یکی از مشکلات اصلی روایت طولانی بودن و آزاردهنده بودن آن است. بسیاری از منتقدین از فضای فیلم ناراضی بوده و آن را جنبه منفی آن می دانند. با این حال موسیقی متن آلفونس کوند و فیلمبرداری زاوی گیمنز این فیلم را دیدنی می کند. این فیلم در 11 سپتامبر 2006 در فستیوال فیلم تورنتو اکران شد و در تاریخ 23 فوریه 2007 نیز در سینماها اکران شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


10. آب تیره – Dark Water – 2005

یک فیلم اقتباسی از داستان های کوتاه ژاپنی به نویسندگی کوجی سوزوکی و کارگردانی والتر سالس که جنیفر کانلی نقش دالیا ویلیامز را ایفا می کند. کسی که پس از مشکلات مختلف و پیوستن به دخترش سیسیلیا، با بازی آریل گید، در خانه جدید ساکن می شود. با این حال به زودی روح صاحبخانه جدید آزار و اذیت خود را  آغاز می کند. اجرای بازیگران، به خصوص از جانب این دو بازیگر، فیلم را دیدنی می کند. زیرا این دو بازیگر با عناصر وحشت آشنا هستند. بنابراین شاهد یک فیلم دیدنی هستید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


9. سکوت مطلق – Dead Silence – 2007

فیلمی به کارگردانی جیمز ون و اجرای رایان کوانتن در نقش جیمی آشن، بیوه جوانی که برای یافتن پاسخ سوالاتی درباره قتل همسرش به زادگاه خود بازمی گردد. او حین جستجو متوجه می شود که قتل همسرش به روح یک موجود به قتل رسیده ارتباط دارد. این فیلم ترسناک ماورایی پس از اکران با واکنش های منفی مواجه شد. دیالوگ ها، شخصیت پردازی ضعیف و بخش سوم و پایان بی هدف، از دلایل نقد منفی منتقدین بود. با این حال طی سال ها ماهیت این ژانر و روایت آن توجه منتقدین را به خود جلب کرد. این پروژه چندان سودآور نبود زیرا با بودجه 20 میلیون دلاری 22.2 میلیون دلار فروش داشت. با افزایش تدریجی واکنش های مثبت به فیلم به یک اثر کلاسیک بدل شد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


8. جنگیری امیلی رز – The Exorcism of Emily Rose – 2005

فیلمی به کارگردانی اسکات دریکسون و نویسندگی پل هریس بوردمن و دریکسون با نقش آفرینی لورا لینی در نقش ارین کریستین برونر، یک قاضی که پرونده یک مرگ را دریافت می کند که در آن یک کشیش بر روی دختری به نام امیلی رز جنگیری انجام داد و این جنگیری به مرگ او منجر شد. نویسندگان با ادغام عناصر ترسناک ماورایی، جنایی و درام دادگاهی، یک داستان جذاب خلق می کنند.

اجرای لینی در نقش قاضی، تام ویلکینستون در نقش پدر ریچارد مور متهم و جنیفر کارپنتر در نقش امیلی رز قربانی، باعث جذابیت این داستان می شود. داستان از روایت واقعی آنلیز میشل الهام گرفته شده، یک زن جوان آلمانی که پیش از مرگ جنگیری روی او انجام شد. او به بیماری روانی دچار شده بود و به همین دلیل جنگیری روی او انجام شد. گرچه روایت کمی آشفته است، اما فیلم دیدنی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2010 به بعد


7. زن سیاه‌پوش: فرشته مرگ – The Woman in Black 2: Angel of Death – 2014

سری دیگر فیلم “زن سیاهپوش” دنیل ردکلیف در سال 2012 که تام هارپر کارگردانی آن  را برعهده دارد و داستان چهل سال پس از فیلم اول را نشان می دهد که در آن خانه ال مارش تسخیر شده بود. در لندن پس از جنگ جهانی دوم عده ای از کودکان به شهر وارد شده و ساکنان مخوف پیشین را بیدار می کنند. مشکل این فیلم برخلاف فیلم قبلی این است که صحنه های ترسناک شوکه کننده و بصری را به دفعات مورداستفاده قرار می دهد. گرچه این فیلم امتیاز 23% روتن تومیتوز را به دست آورد، اما از لحاظ تجاری موفق بود و با بودجه 15 میلیون دلار 4.9 میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


6. توطئه ‌آمیز – Insidious – 2010

داستان خانواده لمبرت که کوچک ترین فرزندشان به مشکل دچار شده و پس از کمی جستجو متوجه می شوند یک روح شرور در سرزمین مردگان او را گروگان گرفته است. این فیلم مانند “احضار” فضای تاریکی دارد و درحالی که لی وانل نویسندگی آن را برعهده داشت اما در بخش سوم از لحاظ روایی دچار نزول می شود. با این حال یک فیلم جذاب و ترسناک محسوب می شود. این فیلم پرفروش با بودجه 1.5 میلیون دلار 97 میلیون دلار فروش داشت. این فروش بالا در سری های دیگر فیلم از جمله “فصل 2” (Chapter 2 – 2013)، “فصل 3” (Chapter 3 – 2015) و “آخرین کلید” (The Last Key – 2018) ادامه داشت.

همچنین بخوانید: 13 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم توطئه ‌آمیز (Insidious)


5. آنچه در زیر است – What Lies Beneath – 2000

فیلمی به کارگردانی رابرت زِمِکیس و نویسندگی کلارک گرگ با حضور هریسون فورد و میشل فایفر در نقش دکتر نورمن اسپنسر و کلر اسپنسر، زوجی که با ماجراهای ماورایی روبرو می شوند. کلر در حین جستجو متوجه می شود که ممکن است عقل خود را از دست بدهد. بنابراین سه شخصیت نترس یک داستن مهیج خلق می کنند. کارگردانی موفق و اجرای بازیگران این فیلم را دیدنی می کند. این فیلم در گیشه موفق بود و با بودجه 100 میلیون دلاری 291.4 میلیون دلار فروش داشت و جز یکی از پرفروش ترین فیلم های سال 2000 محسوب می شد. این فیلم در جوایز مختلف هم نامزد شد، از جمله سه نامزدی در جوایز ساترن.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم احضار (The Conjuring)


4. از تاریکی نترس – Don’t Be Afraid of the Dark – 2010

یک فیلم اقتباسی از فانتزی تاریک نیگل مک کند، به کارگردانی ترو نیکسی که از شبکه ای بی سی پخش شد و داستان سالی هرست (با اجرای بیلی مدیسون) را نشان می دهد، دختری که مجبور است با پدر و دوست دختر جدید او، الکس هرست و کیم رافائل، با بازی گای پیرس و کیتی هولمز، زندگی کند. او تصادفا در زیرزمین خانه موجوداتی را آزاد می کند و حوادث جالب خلق می شود. این فیلم پس از اکران با واکنش های مثبت مواجه شد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 سریال جذاب و دیدنی شبیه داستان ترسناک آمریکایی (American Horror Story)


3. غیابی – Absentia – 2011

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مایک فلاناگان، درباره یک زن و خواهرش که با حفر تونل به ناپدید شدن عده ای، از جمله همسرش، منجر می شوند. این فیلم عناصر ماورایی و تریلر را در هم آمیخته و بسیار تماشایی است. این فیلم در فستیوال های مختلف به نمایش درآمده و نامزد شد. این فیلم در کنار این نامزدی های مختلف به امتیاز 78% روتن تومیتوز هم دست یافت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر باستر کیتون (Buster Keaton) از بدترین تا بهترین


2. ماما – Mama – 2013

فیلمی به کارگردانی اندی موشیاتی، فیلمساز آرژانتینی، و نویسندگی نیل کراس، اندی موشیاتی و باربارا موشیاتی، درباره دو دختر، ویکتوریا دسانج و لیلی دسانج، که در یک کلبه جنگلی رها شده و توسط یک موجود ماورایی که او را مامان می نامند، بزرگ شده اند. هنگامی که عمویشان لوکاس دساج و آنابل، آنها را نجات می دهد، این موجود به همراه آنها به خانه جدید می رود و بنابراین داستان وحشت و تراژدی آغاز می شود.

این فیلمساز تصمیم داشت با کنار زدن کلیشه ها یک داستان خاص خلق کند. اجرای بازیگران اصلی فیلم را ارتقا می دهد. مگان کارپنتیر و ایزابل نلیس در نقش این دو خواهر اجرای جالب و متفاوت دارند. جسیکا چستین و نیکلاج کاستر-والدو در نقش لوکاس و آنابل نیز اجراها را تکمیل کرده و در موفقیت فیلم تاثیرگذار است. گرچه میزان کلیشه های ترسناک فیلم اندک است اما بازهم می تواند یک تجربه ترسناک و سرگرم کننده باشد. این فیلم در فستیوال های مختلف نامزد شد، از جمله نامزد بهترین فیلم ترسناک جوایز ساترن.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم برتر براساس زندگی تد باندی (Ted Bundy) مخوف ترین قاتل سریالی تاریخ


1. گرفتن دبورا لوگان – The Taking of Deborah Logan – 2014

یک فیلم ترسناک ماورایی درباره یک زن مسن که با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کند و به عوامل فیلم اجازه می دهد تا شرایط او را ضبط کنند. با این حال به تدریج عوامل متوجه می شوند او به بیماری روانی دچار نیست بلکه عوامل ماورایی در جریان هستند. این فیلم به کارگردانی ادم روبیتل و نویسندگی گوین هافرمن و روبیتل در مقایه با سایر فیلم های لیست نادیده گرفته شده است. گرچه فیلم با واکنش های مثبت مواجه شد و به امتیاز 88% درصد روتن تومیتوز دست یافت، اما در سایه چندگانه های ترسناک مشهور قرار گرفت. پس حتما آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم