نگاهی به ۱۵ شاهکار برتر سینمای سوئد (بهترین فیلم های سینمای سوئد)

یک فهرست از فیلم های سوئدی که قرار باشد نام اسطوره ی اسطوره ها، “اینگمار برگمان”، در آن نباشد، قطعا نتیجه چالش بزرگی است. دلیل تهیه این فهرست آشنا کردن شما با دیگر کارگردان ها، و همینطور با دیگر ژانرهایی است که در کارنامه برگمان جای نداشته اند.

گرچه احساس و نیت سینمای سوئد همان کاوش عواطف انسانی از دیدگاهی فلسفی است، اما این فهرست ژانرهای دیگری را در معرض دید می گذارد که جالب بوده و چشم شما را به دنیایی وسیع تر در صنعت فیلم سازی سوئد می گشاید.

این فهرست دربرگیرنده چند مورد همکاری نیز هست. تمامی این موارد در پایگاه رسمی داده های فیلم های سوئدی معرفی شده اند. با پروشات همراه باشید.


15. آدم درست را راه بده (2008 ، Let The Right One In ) به کارگردانی توماس آلفردسن

احتمالا این فیلم یکی از پرفروش ترین های این فهرست است. شاید جای گرفتن چنین فیلم موفق و پر سر و صدایی درردیف پانزدهم تعجب برانگیز باشد، اما  درونمایه های واقعی مثل عشق، دوستی، و عواطف شدید باعث موفقیت ان می شود.

این فیلم برنده چندین جایزه و نامزدی شده و به یکی از بزرگترین شاهکارهای مدرن صنعت فیلمسازی سوئد تبدیل شده است. این فیلم تا حدود  زیادی یک داستان عاشقانه ترسناک است که عشق بین یک دختر خون آشام و یک پسر تنها را به نمایش می گذارد.

این فیلم از چند تکنیک جدید که بیشتر در حوزه تدوین و فیلمبرداری هستند بهره برده که این فیلم را به مرجعی برای فیلم سازان مدرن و بازیگران سرتاسر دنیا بدل کرده است. اجرا بازیگران و موسیقی ها از دیگر جوانب بی نظیر این محصول هستند که در سال 2008 پخش شد.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران دیوید فینچر هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


14. آمال لعنتی (1998، Fucking Åmål) به کارگردانی لوکاس مودیسون

آمال لعنتی محصول جدال برانگیزی بود که از همان ابتدا بخاطر عنوان بحث برانگیزش از طرف استودیو ها، سیاستمداران، و فستیوال های فیلم مقدار زیادی بازخورد منفی دریافت کرد. این فیلم درونمایه ای ممنوعه دارد که حتی امروزه هم مخالفانش از نمایش چنین موضوعاتی در ملا عام، و بخصوص روی پرده سینما سرباز می زنند.

این فیلم داستان زندگی دو دختر همجنس باز را تعریف می کند که با هم تفاوت بسیاری داشته و سبک زندگی متفاوتی هم دارند. یکی از آنها در میان دوستان زن و مرد محبوب است و دیگری نه تنها در میان دوستان زن خود محبوب نیست بلکه حتی نمی خواهد به مردان فکر هم بکند. دختر دوم بیشتر وقتش را با فکر کردن به دختر اول سپری می کند (با وجود تمام این تفاوت ها).

بنظر می رسد دختر دوم با فردی که عاشقش شده رابطه ای آغشته به عشق و تنفر دارد. دختر اول در ابتدا حضور او را نادیده گرفته و اهدافش را به تمسخر می گیرد اما کمی بعد به او احترام گذاشته و احساسات و نیات او را می پذیرد.

این فیلم یکی از بحث برانگیزترین محصولات مودیسون است و یکی ازفیلم هایی است که پس از پخش بیشترین حرف ها راجع به آن زده شده است.


13. لیلیا تا ابد ( 2002، Lilja 4-ever) به کارگردانی لوکاس مودیسان

این هم یک فیلم دیگر است که با موضوعات ممنوعه مثل قاچاق انسان و سوء استفاده جنسی سر وکار دارد. این فیلم یک همکاری بین صنعت فیلم سازی دانمارک و سوئد است و این محصول در نهایت در فهرست داده های سوئد قرار گرفت.

“لیلیا تا ابد”  برنده و نامزد جوایز بسیاری شد؛ مانند برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر چندین فستیوال. لیلیا زن جوانی است که از میان خانواده و دوستان نزدیکش کسی به درستی او را درک نکرده است و کسی دوستش ندارد، حداقل اینطور بنظر می رسد. او رابطه نافرجامی با مادرش دارد و از پدرش هم نامی به میان نمی آید.

تنها دوست او پسربچه ای کوچکتر است که علاقه و هوس زیادی نسبت به این دختر دارد. لیلیا در دام فریب و توهمی گرفتار می شود که در پایان فیلم سرانجامی غمگین را برای او رقم می زند.

همچنین بخوانید: معرفی 16 فیلم برتر درباره مسابقات اتومبیل رانی خیابانی


12. هکسان / جادوگری در گذر اعصار (Häxan ،1922) به کارگردانی بنیامین کریستنسن

هکسان دومین و آخرین فیلم صامت این فهرست است. این فیلم از نظر نمایش وقایع داستان شبیه به “کورکارلن / روح تو شاهد است” بوده و یکیاز دیگر از فیلم هایی است که در همکاری با صنعت فیلمسازی دانمارک تهیه شده است. دوباره این فیلم هم بخاطر موسسه رسمی دوتلی اش در آرشیو فیلم های سوئد طبقه بندی شده است.

این فیلم به شکل یک مستند ساخته شده است اما وقایع ارتباط داستانی  دارند تا مقصود کارگردان مشخص شود. پس به این صورت این محصول اولین فیلم مستند ساختگی در تاریخ صنعت فیلمسازی است.

اگرچه که تکنیک های فیلم سازی و اجرای بازیگران به هیچ وجه جذاب نیست، “هکسان” هنوز هم مرجعی عظیم برای حرفه ای های سینما است و به عنوان یکی از اثرگذارترین فیلمهای ترسناک شناخته می شود.


11. شکارچیان (Jägarna  /  The Hunters ،1996 ) به کارگردانی کی یِل ساندوال

این فیلم یکی از بزرگترین موفقیت های این فهرست است. یک سینمایی جنایی/رمز آلود شبیه به سبک “دختری با خالکوبی اژدها”. داستان فیلم حول محور یک افسر پلیس که برای فهمیدن اینکه برادرش در یک پرونده جنایی سنگین چه نقشی می توانسته داشته باشد، به محل تولدش برمیگردد.

این فیلم یک دنباله ای دارد که 15 سال بعد در سال 2011 پخش شده است و چندین بار هم به زبان های دیگر اقتباس شد. این فیلم از نظر تکنیکی زیبا و از نظر داستان هوشمندانه بوده و در حقیقت تا حدودی شگفت آور است.

این محصول، اجرایی سراسر رمز و راز است و یکی از بهترین فیلم های 20 سال گذشته می باشد (حداقل در صنعت فیلمسازی سوئد).

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


10. یک داستان عاشقانه سوئدی (En kärlekshistoria  /  A Swedish Love Story، 1970) به کارگردانی روی اندرسن

موضوع این فیلم عشق دوران جوانی است که ما را با خود به روزهای شور و عشق بی پروا که در آن معصومیت و دوستی حرف اول را می زدند می برد. این اثر از روی اندرسن که در آن احساسات را با وقایع پش بینی نشده کوچک آمیخته است، احساسات دو نوجوان از دو خانواده مختلف را به بازی می گیرد؛ یکی فقیر و دیگری ثروتمند است.

همچنین در این فیلم از جامعه کنونی سوئد سوء استفاده  شده است؛ بیشتر با موقعیت اجتماعی و اختلاف طبقاتی بین مردم و کسانی که امکانات بیشتری برای زندگی کردن دارند سر وکار دارد. مرد جوان داستان یک مبارز، و کاملا متفاوت با دختر راست گرا و باثبات جوان است، و هردو به شدت به یکدیگر علاقه داشته و از پی بردن به یکی از زیبایی های زندگی هیجان زده اند.


9.  فورس ماژور (Force Majeure aka Turist ، 2014 ) به کارگردانی روبن اوستلاند

قطعا فورس ماژور یکی از برترین فیلم های 2014 است و به همین دلیل هم باید در این فهرست باشد، و البته به این دلیل که این فهرست قرار است گستره متنوعی از فیلم های سوئدی را معرفی کند. باید بگویم که این فیلم در مورد موضوعی دشوار است که بیشتر به دوستی های صمیمی مربوط می شود.

این فیلم پتانسیل روانشناختی خوبی را در خود دارد، و از آن خصیصه ها به گونه ای دراماتیک و در عین حال طنزآمیز استفاده کرده که فهمش را ساده تر می کنند.

داستان در مورد شک و دسیسه چینی ای است که به دنبال تنشی در زندگی زناشویی بوجود آمده که طی آن زنی باور دارد که شوهرش فرار خودش را به امنیت خانواده اش ترجیح می دهد، و این مشکلات منجر به حدس و گمان هایی شک برانگیز می شود که به رابطه سالم این زوج لطمه می زند.

این محصول سال 2014  چندین جایزه در دسته های بسیار مهمی برده است  و همچنین در چندین نشریه توسط منتقدان متعددی به عنوان یکی از بهترین فیلم ها به آن اشاره شده است. ترکیب دو ژانر، دو سبک فیلنامه نویسی، و همچنین زحمت بیشتری که بازیگران باید بکشند ویژگی هایی هستند که فورس ماژور را به یکی از فیلم های این فهرست که باید تماشا کرد تبدیل کرده اند .

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


8. دختری با خالکوبی اژدها  (. Män som hatar kvinnor aka The Girl with The Dragon Tattoo ، 2009 ) به کارگردانی نیلز اردن اوپلو

“دختری با خالکوبی اژدها” یکی از شاهکارهای این فهرست است و شاید یکی از بهترین های دنیای سینما چراکه در سینمای آمریکا از آن اقتباسی شد که دنیل کریگ و رونی مارا در آن ایفای نقش کردند.

این فیلم رمز آلود جنایی، موضوع قتل دختری را در کنار چندین پرونده دیگر قتل پیش می کشد. به علاوه، میکائل بلومکیست که زوزنامه نگاری مشهور است، تلاش می کند با بر ملا کردن نقشه های یک شرکت و مدیر عامل  آن به این فساد پایان دهد.

این دختر شناخته شده  با خالکوبی اژدها  چند شغل مختلف و یک شرکت اصلی دارد که می خواهد همه چیز را در مورد گذشته میکائیل بداند. او به میکائیل علاقه مند می شود و پس از آنکه او برای پیدا کردن قاتل دختر یک صنعتگر ثروتمند استخدام شد، در پرونده جدیدش به او کمک می کند.

این فیلم رازآلود دربردارنده حجم بالایی از رمز و راز و ترس است که آن را به محصولی قدرتمند تبدیل کرده است. برخلاف اینکه شاید این فیلم کمی زیادی طولانی باشد، اما برخلاف اتفاقاتی که برای پیدا کردن مجرم رخمی دهند، وقایع بسیار منظم و مرتبط بوده و دنبال کردن راز داستان خیلی دشوار نیست.


7. مهاجران (The Emigrants ، 1971 ) به کارگردانی جن تروئل

این فیلم، یکی از دو فیلمی است که جن تروئل زیبا آنها را کارگردانی کرده است؛ ادامه داستان با نام ” سرزمین جدید ” (Nybyggarna  /  The New Land ) سال بعد منتشر شد و در مقایسه با اولین فیلم پیشرفت بسیاری در آن دیده شده است. مکس وون سیدو و لیو اولمن به عنوان شخصیت های اصلی در این فیلم در نقش یک زوج از شهری فقیر در سوئد در این فیلم بازی می کنند.

این داستان تخیلی است اما واقعیت زندگی مهاجرانی که به سرزمین آرزوها، آمریکا سفر کرده اند را روایت می کند. این فیلم با رسیدن خانواده پرجمعیت کارل اسکار به پایان می رسد.

در سرتاسر فیلم، شخصیت ها به عنوان مبارز ولی در عین حال با انگیزه نشان داده شده اند، بخصوص شخصیت رابرت نیلسن (اِدی اکسبرگ)، برادر کارل اسکار (مکس ون سیدوو).

هر دو فیلم سه ساعت طول می کشند و بیشتر فیلم در مورد خانواده ای است که به سختی تلاش می کند در یک فضای کشاورزی درآمدی داشته باشند. زمین به اندازه قبل حاصلخیز نیست و بیشتر و بیشتر شدن تعداد اعضای خانواده از سرعت پیشرفت می کاهد. کریستینا (لیو اولمن) نماد رئالیسم بوده و بیشتر از بقیه زجر می کشد.

در طول فیلم او دوباره باردار می شود و به دشواری دیگری به سختی های دیگری که این خانواده باید متحمل شوند، اضافه می شود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


6. بهترین نیات (Den goda viljan  /  The Best Intentions ، 1991 ) به کارگردانی بیل آگست

این مورد تنها فیلم شبه زندگی نامه در این فهرست است؛ فیلمنامه توسط نبوغ بریمان نوشته شده اما توانایی و تکنیک بیلی آگست هم در آن ترکیب شده است. این فیلم یک داستان عاشقانه غمگین است که داستان واقعی عشق و ازدواج والدین بریمان را روایت می کند. بیش از سه ساعت طول داشته و شاید برای پذیرش عموم کمی طولانی باشد.

قطعا تماشای این فیلم که استاد اینگمار برگمان آن را در مورد والدین خودش نوشته است، فوق العاده خواهد بود. این فیلم جایزه نخل طلایی فستیوال کن را در سال 1992 از آن خود کرد. همچنین با اجرای بی نظیر بازیگران و کارگردانی به یاد ماندنی، این فیلم هم یکی دیگر از والاترین هاست.


5. پله فاتح (Pelle Erövraren  /  Pelle the Conqueror ، 1987 ) به کارگردانی بیل آگست

شاید این بهترین فیلم همکاری این فهرست باشد. مکس وون سیدوو، بازیگر افسانه ای سوئدی و یکی از ستارگان مورد علاقه برگمان دراین فیلم ایفای نقش می کند. سوئدی ها نیروهایشان را با دانمارکی ها متحد کرده اند تا داستان تغییر آمیخته با عواطف خانوادگی را به نمایش بگذارند.

داستان در قرن 19میلادی اتفاق می افتد، زمانی که قایقی پر از مهاجران سوئدی برای ساختن زندگی جدید و بهتر به دانمارک می رسد.

پله فرزند لسی کاربسن (مکس وونسیدوو) است و این دو با هم “ماجراجویی” را در سرزمینی غریب آغاز می کنند و هردو در سرتاسر فیلم هدف تبعیض و چندین مصیبت قرار می گیرند تا خود را نجات دهند و یک روز دیگر زنده بمانند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


4. سرزمین جدید (Nybyggarna  /  The New Land ، 1972 ) به کارگردانی جن تروئل

این فیلم، ادامه “مهاجران”  می باشد. این یکی بهتر و  هیجان انگیزتر است، زیرا در آن اجرای دو شخصیت اصلی بیشتر به حرفه شان شبیه است.

نه اینکه اجرای بازیگران در فیلم اول زیبا نبود، اما در قسمت دوم، اجراهای شگفت آور و همچنین گروه گریم، کاری کرده اند که این فیلم به مرجعی در صنعت سینما و یکی از برترین های دهه 1970 بدل شود.

این فیلم از جایی که فیلم قبلی تمام شد، شروع می شود، یعنیوقتی خانواده رویایی او که حالا پر انگیزه تر هستند و انتظارات بیشتری از زندگی جدید دارند، از راه می رسند. شاید به همین دلیل است که اجرای لیل اولمن و مکس وون سیدوو از سطح اجرای فیلم قبلی خیلی بالاتر می رود.  این بار هم رابرن نیلسن ، برادر کارل اسکار، رویای ثرتمند شدن از طریق پیدا کردن طلا در کالیفرنیا را در سر می پروراند.

آنجا او گرفتار مصیبتی می شود که ممکن است نه تنها زندگی خودش بلکه زندگی کریستینا و کارل اسکار را هم تغییر دهد. دیدن رویای آمریکایی در یک فیلم سوئدی هم جالب است. ابتدای راه دشوار بوده اما خیلی زودگیاهان و خاک بهبود می یابند و آنقدر اوضاع بهتر می شود که این خانواده تنها صاحب همسایگان می شوند و واقعیت دیگری آغاز می شود.

این فیلم که کنجکاوی ها را برانگیخته بود به سریال تلویزیونی تبدیل شد که در آن کارل راسل در سالهای ابتدایی بازیگری اش در آن نقش آفرینی کرده است. ” سرزمین جدید ” یکی از موفق ترین فیلم ها و برنده جایزه در صنعت سینما سوئد می باشد. این فیلم برای شناخت این صنعت ضروری است و اجرای بی نظیری را در کنار فیلمنامه و داستان فوق العاده به نمایش می گذارد.


3. آوازهایی از طبقه دوم (Songs from the Second Floor ، 2000 ) به کارگردانی روی اندرسن

یکی از غافلگیرکننده ترین فیلم های این فهرست و یکی از بهترین طنزهای تلخ. این فیلم طی چند نمایش ساخته شده است که هریک نماینده یک از جوانب زندگی انسانی می باشند. این فیلم موضوعات جنسی، احساسات، خانواده، و بیکاری را مورد بررسی قرار می دهد.

نمایش برخلاف تلاشی که برای غمگین کردن داستان و زندگی مدرن دارد، تا حدود زیادی طنزآمیز است و هدف کارگردان از دراماتیک جلوه دادن جوانب روزمره زندگی انسانی را تشدید می کند. این فیلم نامزد و برنده چندین جایزه شده و یکی از بهترین طنزهای تلخ تاریخ به شمارمی آید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


2. زندگی من مانند سگ (Mitt liv som hund  / My Life as a Dog ، 1985 ) به کارگردانی لسی هلستورم

این فیلم لزوما در مورد امید، آرزو، و دوران کودکی است. یک پسر به شهری کوچک در سوئد به نام اسمالند به خانه خاله و شوهرخاله (یا عمه  و شوهرعمه) اش فرستاده می شود که آنها هر آنچه او بخواهد برایش فراهم می کنند. این پسر مادری “غایب” دارد که بیمار است و نمی تواند از رختخواب برخیزد.

معصومیتی که در این فیلم وجود دارد، بهترین ویژگی آن است و ماهیت آن را با تمام فیلم های این لیست متفاوت می کند. اینیمار، این پسر 12 ساله کودکی است که در دردسر افتاده و با بقیه بچه ها فرق دارد و این واقعیت او را در شرایط سختی قرار می دهد که باعث می شود او دوباره به خانه اش در روستایی در سوئد بازگردانده شود.

مجددا با درنظرگرفتن اینکه این فیلم پسربچه ای را در نقش اول نشان می دهد، بر کلیت فیلم تاثیری می گذارد و این حس را به ما می دهد که با باقی فیلم های این فهرست تفاوت دارد.

بازیگری ها نسبتا خوب هستند. این فیلم حتی امروزه هم یکی از فیلم هایی است که جوایز و نامزدی های زیادی در تاریخ سینمای سوئد داشته است.


1. کالسکه شبح (Körkarlen  / The Phantom Carriage ، 1921 ) به کارگردانی  وکتور شوستروم

” کالسکه شبح ” با اختلاف زیاد، تاثیرگذارترین این فیلم هاست. ویژگی های جدیدی نه تنها از نظر مفهومی بلکه از نظر تکنیکی دارد که حتی امروزه هم جدی ترین طرفداران سینما را هم متعجب خواهد کرد.

استفاده از جلوه های ویژه به گونه ای هشمندانه و کارآمد این فیلم رابه یکی از قوی ترین و خلاقانه ترین و متفاوت ترین فیلم ها در تاریخ سینما سوئد و کل دنیا بدل کرده است. این فیلم برای نشان دادن خاطرات و افکار از فلش بک و فلش بک در فلش بک بهره می گیرد. این شکل از تکنولوژی و خلاقیت قبلا هرگز و به هیچ وجه دیده نشده بود.

در واقع وکتور شوستروم اولین کسی بود که چنین روشی را به کار گرفت و بعدا تقریبا 20 سال بعد میشل کارنِی از آن تقلید کرد. ” کالسکه شبح ” به این خاطر و به دلایل دیگر توانست همانطور که قبلتر هم گفتیم، به یکی از قوی ترین موردها از نظر تاثیرگذاری و عظمت در سینمای جهان، و به عنوان یکی از بهترین فیلم هایی که تابحال ساخته شده، بدل شود.

استاد استادان، اینگمار برگمان خود اعتراف کرده است که ” کالسکه شبح ”  بر تکنیک و چگونگی کارگردانی او تاثیر مثبت گذاشته و برداشت فلسفی ای که او از این فیلم داشته با برداشت او از همه کارگردانان و تکنیک ها فرق داشته است.

این داستان روایتی از حسرت است و افسانه ای قدیمی در فرهنگ سوئد را بیان می کند که بر اساس آن آخرین کسی که در آخرین لحظه نیمه شب سال نو می میرد محکوم به راندن ارابه مرگ و مسئول روح های گم شده می شود.

دیوید هولد در این تراژدی نقش اصلی را دارد. برخلاف دارایی اش که هرکسی آرزوی آن را دارد تا خوشحال باشد، او این شادی را نابود کرده و یک دائم الخمر می شود. در آخرین لحظه از فیلم از توبه نهایی هولم پرده برداشته می شود، زمانی که او آخرین مردی است که در آخرین لحظه از نیمه شب سال نو می میرد.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. آرش

    اسفند 24, 1401

    دختری با خالکوبی اژدها اثر دیوید فینچره فکر کنم اشتباه نوشتید

    پاسخ

    • مبین در پاسخ به آرش

      فروردین 22, 1402

      ماله فینچر ۲۰۱۱ هست
      ماله سوئد ۲۰۰۹

      پاسخ

  2. رامین

    شهریور 19, 1398

    سلام میشه یه رتبه بندی از بهترین فیلم های ایرانی هم بدین .
    فکر نکنم اولین شخصی باشم که اینو تو سایت میگم ولی شاید یه اتفاقی افتاد.
    ممنون میشم.

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به رامین

      شهریور 19, 1398

      این لیست چطوره؟
      1. ابد و یک روز
      2. مارمولک
      3. بچه های آسمان
      4. رخ دیوانه
      5. درباره الی
      6. باشو غریبه ای کوچک
      7. بی پولی
      8. زندگی خصوصی
      9. فروشنده
      10. جدایی نادر از سیمین
      11. ماجرای نیمروز
      12. سرخپوست
      13. لیلا
      14. هیس دخترها فریاد نمیزنند
      15. نفس
      16. دونده
      17. متری شیش و نیم
      18. کمال الملک
      19. طلا و مس
      20. شب های روشن
      21. آواز گنجشک ها
      22. سوپراستار
      23. مادر
      24. مغزهای کوچک زنگ زده
      25. اینجا بدون من

      البته فیلم های قبل از انقلاب مثل گاو و گوزن ها و قیصر و سلطان قلب ها و … رو جا انداختم

      پاسخ

      • رامین در پاسخ به محمد

        شهریور 19, 1398

        سلام
        خوب بود ممنون . *
        به نظرم جای جای فیلم دختر و لاک قرمز تو لیست خالیه .

        پاسخ

    • Siyavash در پاسخ به رامین

      شهریور 20, 1398

      من اما با توجه به عمر کوتاه آدمی زاد به نسبت تعداد زیاد آثاری که ارزش دست کم یکبار دیدنو دارن و همین طور غیر ایرونی بودن فیلم های در اولویت،ترجیح میدم اصلا وارد حوزه ی سینمای ایران نشم…مگر چه فیلم شاهکاری باشه…

      پاسخ

    • آریو در پاسخ به رامین

      شهریور 20, 1398

      عباس آقا فکر کنم یه لیست پنجاه تایی دارین تو سایت…

      پاسخ

    • اصغر میرزایی در پاسخ به رامین

      شهریور 20, 1398

      درود رامین عزیز.
      چنین لیستی در سایت موجود هست.
      لطفا به مقاله بهترین فیلم های سینمای ایران مراجعه کنید

      پاسخ