اگر از طرفداران دیوید فینچر هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!

دیوید فینچر یکی از جذاب ترین کارگردان های امروزی است که توانست ژانر فیلم های نئو-نوآر را از لحاظ محتوا تغییر دهد و با فیلمسازی خاص خود فضای کاملی خلق نماید.

یک کارگردان می تواند وجه تاریک خود را به شخصیت بخشیده و در فیلم های فینچر شاهد شخصیت هایی هستیم که به حل پرونده و رمزورازها می پردازند. او می تواند هر صحنه را با ذکر جزئیات کارگردانی کند. به همین دلیل سبک شخصیت های وسواسی او بسیار جالب هستند.

در فیلم “زودیاک” (Zodiac – 2007) او به ژانر فیلم های کارآگاهی ساختار جدیدی بخشیده که بر فیلم های مشابه تاثیر می گذارد. او در فیلم “دختر گمشده” (Gone Girl – 2014) مفهوم خانواده را زیر سوال برده و تماشاگر را با صحنه های شوکه کننده مواجه می کند. در فیلم “باشگاه مبارزه” (Fight Club – 1999) فرهنگ مصرفی را به نمایش می گذارد.

در حقیقت مشخص نمودن جایگاه دیوید فینچر در صنعت سینما دشوار است. هنگامی که متوجه می شویم استیون اسپیلبرگ و استنلی کوبریک دو کارگردان محبوب او هستند، سینمای خاص او حتی خاص تر هم می شود. یکی از معدود کارگردان هایی که می تواند هویت و زبان سینمایی خود را خلق کند. در این جا لیست فیلم هایی را معرفی می کنیم که توسط فینچر کارگرانی نشده اند، اما یادآور آثار او می باشند. با پروشات همراه باشید.


1. خاطرات قتل – Memories of the Murder – 2003

جون-هو بونگ (برف شکن (Snowpiercer)، اوکجا (Okja) و میزبان (The Host)) یک کارگردان بزرگ کره ای است . اثر بزرگ او (تا به اینجا) “خاطرات قتل” یکی از جالب ترین فیلم های کارآگاهی قرن 21 است. یک فیلم نامعمول که با فیلم های کلیشه هالیوودی قابل مقایسه نیست. شخصیت های باورپذیر، داستانی که چندین سال را دربرمی گیرد و تنشی که بیننده را زنده نگه می دارد، شبیه سبک فینچر است.

داستان درباره قتل های سریالی کره در سال 1986 است. فضای بارانی و تاریک و ساختار خاص با شخصیت های باهوش و خام فیلم را دیدنی می کند. سوتفاهم شخصیت ها برای بیننده لحاظ ناراحت کننده ای را ایجاد می کند که نگرانی و رازآلودی آن درک می شود.

مانند فیلم “هفت” (Seven) در اینجا هم باران یک عنصر تنش زا است. مانند “زودیاک” این فیلم نیز تعقیب و گریز بی پایان و خسته کننده را نشان می دهد. فیلم پاسخ روشنی نمی دهد. مانند فیلم های فینچر تنش کند بیننده را آزار می دهد. عذاب شخصیت ها بیننده را نیز تحتت تاثیر قرار می دهد.

گرچه داستان یک جامعه نزول یافته و سیستم قضایی فاسد را نقد می کند، تنش، طنز و لحظه های دراماتیک را باهم ادغام می کند. پایان جذاب و خیره کننده تردید و سوال را در ذهن مخاطب باقی می گذارد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کره ای که در سال 2018 اکران شدند


2. ناپدید شدن – The Vanishing – 1988

یک فیلم اقتباسی از رمان “تخم مرغ های طلایی” نوشته تیم کربل که با فضای آرام و منفعل خود جلوه جدیدی از ژانر تریلر را نشان می دهد.

یک زوج هلندی، رکس هافمن (جین بروتس) و ساسکیا واگتر (جوانا تر استیج) برای تعطیلات به فرانسه می روند. حین سفر ساسکیا خوابیده و پس از یک رویا بیدار می شود. پس از اینکه سوخت خودرو تمام می شود در نزدیک ترین ایستگاه بنزین توقف می کنند. ساسکیا به سوپرمارکت پمپ بنزین میرود تا نوشیدنی بخرد اما پس از مدتی بازنمی گردد.

سپس شاهد ریموند هستیم، رباینده ساسکیا. او در حقیقت یک معلم شیمی محترم از یک خانواده خوب است. اما گویا به زوال عقلی دچار شده است. سپس شاهد تلاش بی پایان رکس برای یافتن دوست دخترش هستیم.

یکی از فیلم هایی که مانند “هفت” یا “دختر گمشده” فینچر تنش تا پایان داستان باقی می ماند. این فیلم عدم تعادل روانی شخصیت ها را نشان داده و به همین دلیل دائم در ذهن مان سوالات جدیدی حک می شود. اجرای برنار-پیر دونادیو در نقش یک روانی خونرد کاملا با فضای فیلم های فینچر متناسب است.

سادگی داستان آن را از تریلرهای کلاسیک متفاوت می کند. یک اثر کلاسیک تاریک و جذاب با شخصیت های وسواسی. استنلی کوبریک این فیلم را ترسناک ترین فیلمی که دیده، می داند. این فیلم عاری از خشونت هنوز تاثیرگذار است. همچنین پاسخ ترسناک و کوبنده آن در پایان در ذهن تان می ماند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


3. زندانیان – Prisoners – 2013

یک فیلم خارق العاده دیگر با تنش و شخصیت پردازی دنی ویلنوو (بلیدرانر 2049 (Blade Runner 2049)، ورود (Arrival) و دشمن (Enemy)) که به عنوان یک شاهکار شوکه کننده تنش تا سراسر فیلم دیده می شود و از این نظر مانند فیلم “بازی” (The Game) است.

دو خانواده که برای جشن شکرگزاری دور هم جمع شده اند، دختران جوان شان ربوده می شوند. کارآگاه لوکی (جیک جیلنهال) دراین باره تحقیق کرده و نتیجه ای به دست نمی آید.

از سوی دیگر یکی از پدرها، کلر دور (هیو جکمن) عصبی است و تلاش های پلیس را کافی نمی داند، به همین دلیل خودش جستجو را آغاز می کند. او خود را در شرایط دشواری میبیند که مرز میان گناه و معصومیت شکسته می شود.

این فیلم که نشان می دهد یک پدر می تواند برای یافتن فرزندش تا کجا تلاش کند مانند فیلم های فینچر یک شخصیت وسواس گونه را نشان می دهد. با وجود اینکه فیلم بلند است اما بیننده حتی لحظه ای خسته نمی شود.

علاوه بر این، اجرای خیره کننده جکمن نیز فراموش نشدنی است. جیلنهال نیز به خوبی با او همسو می شود. فیلمبرداری راجر دیکینز نیز در موفقیت این فیلم تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۱۰ شاهکار برتر سینمای روسیه (بهترین فیلم های سینمای روسیه)


4. جایی برای پیرمردها نیست – No Country for Old Men – 2007

جوئل و ایتان کوئن فیلم های موفق بسیاری ساخته اند و این فیلم محصول سال 2007 بدون شک یکی از آنهاست. یک فیلم شگفت انگیز و کم دیالوگ که با ویرایش زیبا، ساختار چندلایه و تنش داستان نمایانگر شاهکارهای صامت فینچر، مخصوصا “هفت” و “زودیاک” است.

این فیلم اقتباسی از رمان کورمک مک کارتی درباره لولین ماس (جاش برولین) است که پس از یافت یک کیف به دردسر افتاده و یک قاتل سریالی به دنبال اوست. در حقیقت او با موادفروش ها سرشاخ شده است.

قاتل، آنتون چیگور (خاویر باردم) می خواهد هرطور هست که وظیفه اش را انجام دهد. در دنیای ابدی و تاثیرگذار برادران کوئن، بسیاری از مردم معصوم و مجرمین باهم درگیر می شوند.

راجر دیکینز مجددا در حال کار بر روی شاهکار جدیدش است. اجراهای زیبای باردم و تامی لی جونز در خلق این فضای تاثیرگذار، آرام و خاص موثر است.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


5. قراضه آبی – Blue Ruin – 2013

یک فیلم زیبای آمریکایی به کارگردانی جرمی سالنیر که بسیار ساده و آرام بوده و تماشاگر را آزار می دهد. فضای فیلم تاریک و آرام و وهم آلود است.

داستان درباره تلاش برای انتقام است که به خشونت تبدیل می شود و در نشان دادن خشونت و خونریزی ابایی ندارد. دوایت متوجه می شود قاتل خانواده اش آزاد شده و خودش به دنبال یافتن عدالت است. شخصیت دوایت بسیار واقع گراست و به همین دلیل فیلم طبیعی و تاثیرگذار است. ترس و هیجان او در تمام صحنه ها آشکار است.

این فیلم مانند فیلم های فینچر دشوار و تفکربرانگیز است. زیرا باعث می شود درباره دنیای خشنی که در آن زندگی می کنیم و شخصیت ها و روح و روان آنها بیندیشیم.

همچنین بخوانید: اگر فیلم عدد پی را دوست دارید این 8 فیلم را از دست ندهید


6. سابقه خشونت  – A History of Violence – 2005

دیوید کراننبرگ (ویدئودروم (Videodrome)، قول های شرقی (Eastern Promises)، ناهار عریان (Naked Lunch)) کارنامه درخشانی دارد. بجز تریلرهای موفق او، “سابقه خشونت” او روایت خیره کننده اش را با سبک خشن و حقیقی این کارگردان ترکیب می کند.

ویگو مورتنسن، ماریا بلو، اد هریس و ویلیام هرت در این فیلم حضور دارند. تام استال در یک شهر آرام رستوران دار است و زمانی که سارقان مسلح رستوران را به قتل می رساند، زندگی اش عوض می شود. تام که به عنوان قهرمان در رسانه ها شهرت دارد، هویت خود را کشف می کند. او همچنین می تواند هویت خانواده اش را کشف کند.

این فیلم یادآور فضای فیلم های فینچر است. صحنه های تنش زا، رمز و راز داستان و پایان آن، برای طرفداران فینچر خوشایند است.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


7. دهشت‌زده – Blood Simple – 1984

فیلمی دیگر از برادران کوئن در این لیست که به عنوان یک تریلر آرام و محسور کننده مشابه فیلم های فینچر است. شخصیت های حقیقی و پراز جزئیات برادران کوئن، لحظات تاثیرگذار و صحنه های تعقیب و گریز مانند فیلم های “هفت” و “زودیاک” است. این فیلم یکی از بهترین فیلم های آمریکاست.

مارتی که در تگزاس بار دارد، تصور می کند همسرش ابی (فرانسیس مک دورماند) به او خیانت می کند. بنابراین یک کارآگاه مخفی را به جاسوسی او می گمارد. زمانی که مشخص می شود ابی با یکی از کارمندان بار، ری، رابطه دارد، مارتی به کارآگاه پول می دهد تا زن را بکشد. اما دنیای برادران کوئن به این سادگی نیست.

زن اغواگر، صحنه های خونین و طنز تلخ، از عناصر این فیلم هستند. در این فیلم فرانسیس مک دورمند در اوج قدرت قرار دارد. عناصر شوکه کننده و فیلمنامه یادآور فیلم های فینچر است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم زیبا که بیانگر لطافت و زیبایی زنان هستند


8. راز چشمان آن‌ها – The Secret in Their Eyes – 2009

یک درام آرژانتینی به کارگردانی خوان جوزه کامپانلا و با اقتباس از رمان “پرسشِ چشمانشان”  نوشته ادواردو ساکری که در فیلمنامه فیلم هم نقش داشت.

بنجامین اسپوزیتو (ریکاردو دارین) که سال هاست در دادگاه های مهم کشور فعال است تصمیم می گیرد شغل خود را ترک کند. بنابراین تصمیم می گیرد درباره پرونده ای که طی سال ها او را تحت تاثیر قرار داد، یک رمان بنویسد. او جزئیات یک قتل و تجاوز که 30 سال پیش رخ داد را به یاد آورده و تصمیم می گیرد با کارکردن روی آن پرونده آن را به نتیجه برساند.

اولین گام های او این است که اسناد را یافته و به محل حادثه بازگردد. بنابراین ماجراجویی را آغاز می کند تا به عدالت و آگاهی دست پیدا کند.

شاید محتوای فیلم به “پرونده عجیب بنجامین باتن” (The Curious Case of Benjamin Button) ربطی نداشته باشد، اما ساختار و پایان قدرتمند آن بر درام فینچر تاثیر گذاشت.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


9. محله چینی ها – Chinatown – 1974

فینچر نه تنها یکی از طرفداران این شاهکار بزرگ نئو-نوآر است، بلکه در نسخه بلوری سال 2012، فینچر با فیلمنامه نویس این فیلم، رابرت تون، صحبت کرده و متوجه می شویم فینچر تمام عناصر فیلم را می شناسد.

یک داستان غنی و چندلایه از رومن پولانسکی (بچه رزماری (Rosemary’s Baby)، پیانیست (The Pianist)) با یک جهانبینی تاریک، وهم آور و آرام، که مشابه فضای فیلم های فینچر است.

جک گیتس، یک افسر پلیس سابق، یک کارآگاه خصوصی است. اولین او را استخدام می کند تا هولیس آی.مولوری، مهندس اصلی سازمان آب لس آنجلس، را تعقیب کند، زیرا تصور می کند همسرش به او خیانت می کند. جک این کار را انجام می دهد ما همه چیز مطابق میل پیش نمی رود و او خود را در یک هزارتوی تاریک می یابد.

پولانسکی در این فیلم یک زن اغواگر را خلق می کند که برای تماشاگران آن دوره ناآشناست. همین عنصر این فیلم را پیچیده و خاص می کند. بنابراین این اثر مانند آثار فینچر بسیار عمیق است. بی شک این فیلم بی نقص یکی از بهترین فیلم های نوآر ساخته شده است. جک نیکلسون نقش گیتس را ایفا می کند، که با اجرای زیبای او به یک شخصیت فراموش نشدنی در تاریخ سینما تبدیل شد.

این فیلم فیلمنامه درخشانی دارد که با اجرای نیکلسون دیدنی می شود. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه اسکار را دریافت کرد. شگفتی های فیلم و کمیوی کوتاه پولانسکی آن را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان نابغه ای که به دنیا آمدند تا این ۱۰ فیلم را بسازند!


10. بی خوابی – Insomnia – 2002

کریستوفر نولان یکی از تحسین برانگیزترین کارگردان های جهان است و فیلم کمتر شناخته شده او، بی خوابی” در این لیست قرار دارد. آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک، از ستاره های این فیلم بازسازی شده از یک فیلم نروژی محصول سال 1997، هستند.

صحنه های تعقیب و گریز ویرایش شده، شخصیت های نامتعادل، رمز و راز و تنش ها، این فیلم را به آثاری مانند “هفت” و “باشگاه مبارزه” شبیه می کند.

کاراگاه دورمر (پاچینو) و اکهارت (مارتین داناوان) برای حل پرونده قتل دختر جوان به یک شهر کوچک در آلاسکا فرستاده می شوند. دورمر که خود را در یک سری وقایع پیچیده درگیر میبیند، به کم پلیس شهر در جستجوی حل پرونده است. او به دلیل فروپاشی روانی یا تاثیر نبود آفتاب به بیخوابی دچار شده است.

رمز و راز داستان و حضور والتر فینچ (رابین ویلیامز) فیلم را تاریک و تاریک تر می کند.

این فیلم با کنار هم گذاشتن پاچینو و ویلیامز، صحنه های زیبایی را خلق می کند. گرچه بهترین اثر نولان است.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    مرداد 13, 1398

    ازشماسرکارخانم باقری بابت مطلب مفیدتان سپاسگزارم.ایکاش دیویدفنیچر دست ازکم کاری برمی داشت وبیشترفیلم می ساخت.فیلمهای این روزهای هالیوود حرفی برای گفتن ندارندوفقط تکرارمکررات شده اند.

    پاسخ