دریافت وجه از مشتری و مشکلات مربوط به آن

زمانی پروژه مشتری خود را آماده می‌کنید قدم بعدی این است که هزینه آن را دریافت کنید. اما مشتری که تاکنون برای دریافت پروژه عجله داشت حالا به دلیل کارهای مربوط به حساب داری پرداخت را به تأخیر می‌اندازند. گاهی اوقات حسابدار مشغول است یا به تعطیلات رفته و شما مجبور هستید یک هفته صبر کنید.

این مشکل یکی از مشکلات اغلب شرکت‌ها و افراد است که هنگام دریافت هزینه با مشکل مواجه می‌شوند. یکی از تحقیقات انجام‌شده نشان داد که در سال گذشته 41 درصد شرکت‌های مالی کوچک آمریکا هنگام دریافت هزینه با این مشکلات مواجه شده و 16 درصد هم با کلاه‌برداران مواجه شدند.

مشکل مهم‌تر مواجهه با کلاه‌برداران است که 8 درصد این افراد با بیش از 10 مورد کلاه‌برداری مواجه شدند که نیمی از آن‌ها در دو سال اول تجارتشان صورت گرفته بود.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد:

  • در سال گذشته 25 درصد استرداد وجه را تجربه کرده‌اند (تراکنش جعلی که باعث می‌شود شرکت برای جبران ضرر فعالیت بیشتری داشته باشد).
  • 33 درصد به‌سرعت هزینه را دریافت نموده‌اند (که بیشتر آن‌ها معاملات دو نفره بودند)، درحالی‌که اکثریت برای دریافت هزینه مجبور بودند مدتی منتظر بمانند.
  • 10 درصد مجبور بودند به مدت 181 روز یا بیشتر برای دریافت وجه دوندگی کنند.

اگر یک کارآفرین یا یک مدیر بخواهد با مشکلات دریافت هزینه‌ها مواجه شود باید چه‌کار کند؟ در اینجا 5 راه‌حل که از شرکت‌های بزرگ و موفق دریافت شده است را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

1. از ابتدا شرایط را روشن کنید

معمولاً در ابتدای کار و معامله درباره مسائل مختلفی از قبیل زمان تحویل پروژه و شرایط آن صحبت می‌کنیم. یکی دیگر از کارهای مهمی که در ابتدا باید انجام دهیم این است که درباره چگونگی دریافت هزینه و زمان آن به توافق برسیم.

2. هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده را در نظر بگیرید

معمولاً حین انجام کار هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای نیز ایجاد می‌شود که فرد ترجیح می‌دهد درباره آن صحبتی نکند. اما بهتر است این مسائل را کاملاً روشن کرده و با مشتری در میان بگذارید. در این صورت او با سیاست‌های مالی شما و یا شرکتتان آشنا خواهد شد. حتی می‌توانید مدارکی نظیر رسید بانکی، ایمیل‌ها و قراردادهای مالی را نیز در اختیارشان قرار دهید.

3. از روش‌های مختلف دریافت وجه استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌ها و افراد از دریافت کارت اعتباری و روش‌های این‌چنینی خودداری می‌کنند. هیچ‌کدام ما از هزینه‌های اضافی خوشمان نمی‌آید. بنابراین پذیرش و استفاده از روشی که مشتری ترجیح می‌دهد به آن صورت هزینه را پرداخت کند باعث می‌شود مشتری‌های بیشتری داشته باشید.

اگر بتوانید در پرداخت سریع‌تر به آن‌ها کمک کنید خیلی بهتر است. همچنین می‌توانید از قبل به توافق برسید که در صورت تأخیر در پرداخت هزینه، هزینه را افزایش دهید.

4. از سیستم های یکپارچه دریافت وجه استفاده کنید

تحقیقات نشان داده شرکت‌هایی که از سیستم‌های مخصوص و یا اپلیکیشن هایی مانند ShopiFy، Zoho یا BuilderTREND استفاده می‌کنند، 15 درصد کمتر با مشکلات دریافت هزینه مواجه می‌شوند. بنابراین استفاده از سیستم‌های یک پارچه دریافت را آسان‌تر نموده و مشکلات ناشی از آن را کاهش می‌دهند. برخی از نرم‌افزارها امنیت بالایی دارند و ریسک‌های مالی را کاهش می‌دهند و علاوه برآن شما را با درگاه‌های پرداخت معتبر مانند Apple Pay و Android Pay نیز آشنا می‌سازند.

5. همیشه لازم نیست اعتماد کنید، گاهی شک کردن بهتر است

ازآنجایی‌که کارآفرینان بیشتر با مشتری‌های آنلاین سروکار دارند تنها در مرحله دریافت وجه به جعلی بودن مشتری و مشکلات دیگر پی می‌برند. بنابراین به‌جای ترسیدن خود را آماده کنید: هنگام برخورد با مشتری جدید که عجله دارد، مشتری‌های از راه دور و مشتری‌هایی که می‌خواهند پیش‌پرداخت را یکجا با هزینه کل پرداخت کنند، از آن‌ها اطلاعات بیشتر بخواهید و اطمینان حاصل کنید که سرتان کلاه نمی‌رود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم