نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای استرالیا (بهترین فیلم های سینمای استرالیا)

سینمای استرالیا هرگز با یک روایت معمولی راضی نمی شود. بلکه همیشه به دنبال ماجراهای عجیب و بحث برانگیز است. مثل زمانی که پیتر ویر در سال 1971 در خانه خود در یک جزیره دوردست در نزدیکی سیدنی فیلمی را ضبط کرد، درباره مهمانان ناخوانده ای که به یک خانه گران قیمت آمده و فانتزی خود درباره مرگ و قتل را عملی می کنند. شاید تصور کنید این فیلم ساخته گرینوی یا لینچ باشد اما باید بدانید چنین فیلمی ساخت استرالیاست و یکی از شاهکارهای آینده ای ویر محسوب می شود.

جالب است بدانید اولین فیلم بلند تاریخ در سال 1906 در استرالیا ساخته شد و با نام “داستان گنگ کلی” (The Story Of The Kelly Gang) به داستان ند کلی می پردازد. از آن زمان فیلمسازان استرالیایی در ساخت فیلم هایی درباره نژادپرستی، مضامین جنایی و داستان های زیبا از هم سبقت می گیرند. در اینجا 20 فیلم برتر استرالیایی را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. ترجیحا اتاق رقص – Strictly Ballroom – 1992

هر کارگردان باید یک سه گانه تولید کرده باشد اما لارس فون تریه سه تا چهار سه گانه دارد. این اولین فیلن باز لورمن از سه گانه پرده سرخ است (به همراه “رومئو و ژولیت” (Romeo + Juliet) و “مولن روژ” (Moulin Rouge)) که کارگردان با کلیشه و تکرار بازی کرده و در عین حال هم از آنها استفاده می کند و هم آنها را مسخره می کند.

آثار لورمن یا جذاب هستند یا نفرت انگیز و در اینجا هم با وجود جنبه های اغراق آمیز شخصیت هایش را به بازی گرفته و کمدی جالبی را به نمایش می گذارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار برتر سینمای آلمان (بهترین فیلم های سینمای آلمان)


19. عزیزم – Sweetie – 1989

اولین جرقه های یک ستاره درخشان. اولین مونولوگ های قهرمان پارانوید او را به یاد ریشه درختانی می اندازد که از حیاط پشتی آغاز شده و به تخت خوابش راه پیدا می کند، بنابراین گویا بزرگ ترین ترس او ریشه های خانوادگی اش هستند.

این روایت از ارتباط میان خواهران، ساخته جین کمپیون می توانست یک درام خانوادگی باشد اما این کارگردان استرالیایی توانست آن را به یک اثر لذت بخش با شخصیت های جذاب تبدیل کند. این فیلم دنیای درونی این زنان را نشان داده و اشتباهات این خانواده ایتالیایی را نمایش می دهد.


18. مکس دیوانه – Mad Max – 1979

جرج میلر کارگردان که بعدها فیلم هایی مانند “عزیزم” (Babe) و “خوش قدم” (Happy Feet) را ساخت، کارنامه خود را با این اثر آخرالزمانی استرالیایی آغاز کرد که آغازگر موج جدید سینمای استرالیا بود. این اولین فیلم با موج آسی (اشاره به شهروندان) بود که مل گیبسون و بازیگران فیلم “سنگ” (Stone – 1974) در آن  حضور داشتند.

این فیلم که با تحسین کوئینتین تارانتینو و گی‌یرمو دل تورو مواجه شد یادآوری اثر مشهور Ozploitation است. مستند غیرهالیوودی Ozploitation برای افرادی که دوست دارند شاهد سینمای استرالیا در عصر طلایی خویش بودند، بهترین انتخاب است.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه مکس دیوانه (Mad Max) نسخه 1979


17. گالیپولی – Gallipoli – 1981

داستان قهرمانانه از پتر ویر درباره دو دوست ایده آلیست به نام های فرانک (مل گیبسون) و آرکی (مارک لی) که طی جنگ جهانی اول به ارتش استرالیا می پیوندند و در نبرد گالیپولی در ترکیه شرکت می کنند. طی جنگ این مردان به آرامی نسبت به هدف جنگ ناامید می شوند. اوج داستان در نبرد آنزاک در گالیپولی رخ داده و نبرد نک در 7 اوت 1915 را نشان می دهد.

این فیلم دنباله روی فیلم موج جدید استرالیا، Breaker Morant، است که مضامین مرتبط با هویت استرالیایی مانند حمایت، خشونت، از دست دادن امید و معصومیت در جنگ و ملی گرایی و جنگ، را نشان می دهد.


16. ازدواج موریل – Muriel’s Wedding – 1994

فیلمی مشابه فیلم “عزیزم” کمپیون که کمی از آن روزمره تر است. موریل، با بازی تونی کولت، یک زن معمولی است که از زندگی روزمره اش خسته شده و با دیدن عروسی های فانتزی و مهیج سرگرم می شود. تا اینکه دوست دوران مدرسه اش روندا را میبیند و او موریل را تشویق می کند تا کنترل زندگی خود را به دست بگیرد.

این فیلم که در فستیوال فیلم کن سال 1995 اکران شد در ابتدا چندان موردتوجه قرار نگرفت اما به تدریج توانست مورد توجه قرار بگیرد. این فیلم باعث می شود به جای خندیدن به موریل از دیدن آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلمهای تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)


15. شاه پسند – Lantana – 2001

فیلم با رشد و گل دادن شاه پسند آغاز شده و صدا طبیعت و حیات وحش استرالیا موسیقی گوش نوازی را ایجاد می کند. با دیدن این فیلم، صحنه های اولیه، حتی دیدن یا شنیدن صدای پای زن و بدنش، به یاد فیلم “مخمل آبی” (Blue velvet) لینچ می افتیم.

این فیلم که در حومه سیدنی رخ می دهد درباره روابط شخصیت هایی است که توسط رویداد اصلی فیلم به هم وصل می شوند. اجراهای زیبا مخصوصا توسط جفری راش ارتباط میان شخصیت ها را به خوبی نشان می دهد و به همین دلیل راجر ابرت این فیلم را با “مگنولیا” (Magnolia) از اندرسون مقایسه می کند.


14. اسنوتاون – Snowtown – 2011

یک فیلم تاریک و خشن از داستان واقعی قتل های اسنوتاون که تماشای آن بسیار جالب است. جان بانتینگ یکی از مخوف ترین قاتلین استرالیاست که دنیل هنشل توانست به زیبایی نقش یک شخص هولناک و دیوانه را ایفا کند.

این فیلم ترسناک جنایی اولین اثر کارگردانی شده جاستین کورزل است. به جز دو شخصیت اصلی شخصیت های دیگر فیلم افراد محلی بودند که در بازیگری تجربه ای نداشتند. همچنین کورزل تصمیم داشت مکانی را انتخاب کند که قتل های حقیقی در آن رخ داده بود و به همین دلیل پارک داورون انتخاب شد تا این معصومیت از دست رفته را به نمایش بگذارد. با دیدن این فیلم از تماشای بازی کریکت وحشت می کنید.

همچنین بخوانید: 20 مستند برتر سینما با موضوع جنایت های واقعی


13. ظرف غذا – The Dish – 2000

یک داستان واقعی که با این حال جنبه های فانتزی هم به آن اضافه شده و می خواهد نقش استرالیا در ایجاد یک برنامه تلویزیونی درباره اولین گام های انسان در ماموریت آپولو 11 در سال 1969 را به نمایش بگذارد. این فیلم مانند تمام آثار الکساندر پین طنز و انسانیت را به یک اندازه نشان می دهد.

همه ما جزوی از سیاره زمین هستیم و این فیلم یکی از نادرترین لحظات بشریت در این کره خاکی را نشان می دهد. شخصیت های به یادماندنی و طنز شیرین هم ما را به سال 1969 می برد.


12. کندی – Candy – 2006

کندی (آی کورنیش) یک دانش آموز هنرستان است و دن (هیث لجر) هم شاعری است که هردویشان عاشق زندگی بوهمی و هروئین هستند. این داستان شخصی یکی از بهترین داستان های عاشقانه است که با وجود اجراها دیدنی می شوند.

جفری راش، قهرمان این لیست، نقش پروفسوری شبیه ویلیام اس. باروز را اجرا می کند که برای اولین بار مطمئن شد ارتباط کندی و دن که از مواد مخدر آغاز شد به تعهد آنها به هم منجر می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


11. سگ های فضایی – Dogs In Space – 1986

ملبورن سال 1978 است و یک گروه پانک راک دهه 70 به رهبری مایکل هاتچنس که فعالیت های مختلف انجام می دهند، ما را به دنیای رابطه جنسی، مواد مخدر، مهمانی و تلویزیون می برند. ریچارد لوونستاین نابغه این اثر را کارگردانی کرده و فضای موسیقی زیرزمینی را نشان دهند.

هاتچنس نماد درخشان جوانی است و به همین دلیل این فیلم در اولین اکران خود بسیار موردتوجه قرار گرفت. این فیلم راک اند رول با فیلم هایی مانند “سید و نانسی” (Sid and Nancy) و “دورز” (The Doors) رقابت می کند.


10. پشتک – Somersault – 2004

این فیلم به جای دعوت بیننده برای تماشا او را به لمس داستان دعوت می کند. هایدی کنجکاو (ابی کورنیش) زمانی که از خانه به زمین های اسکی جیندابین می رود با دستانش دنیای بکر را لمس می کند. این بازیگر اجرای زیبایی ارائه می دهد. هادی حین جستجوی برای یافتن احسسات و دنیای جنسی نوجوانان با جو، با بازی سم ورثینگتون، آشنا می شود که می خواهد با گرایش جنسی خود مبارزه کند.

یگ نگاه تفکربرانگیز و دردناک به روان آسیب پذیر یک دختر شانزده ساله که در فستیوال فیلم کن سال 2004 اکران شد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


9. درخشش – Shine – 1996

جفری راش در این فیلم زندگی نامه ای نقش یک پیانیست مبتلا به بیمار روانی را ایفا می کند که به خاطر آن جایزه بهترین بازیگر اسکار سال 1997 را دریافت کرد. این فیلم اقتباسی از زندگی دیوید هلفگات مبتلا به شیزوفرنی با نشان دادن معجزه روح انسانی بر بیننده تاثیر می گذارد.

اجرای راش بی نظیر بوده و شایسته تحسین منتقدین است. گرچه خواهر هلفگات صحت واقعی بودن داستان را نپذیرفت، با این وجود داستان یک پیانیست استرالیایی مبتلا به بیماری به خوبی به نمایش درامده است.


8. ماجراهای پریسیلا، ملکه صحرا – The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert – 1994

در این فیلم شاهد ماجراهای دو زن پوش به نام های تیک (هوگو ویوینگ)، فلیشیا (گای پیرس) و یک زن ترنس به نام برنادت (ترنس استمپ) هستیم که از سیدنی به آلیس اسپرینگز سفر می کنند و بر یک اتوبوس صورتی به نام پریسیلا سوار هستند. پوشش رنگارنگ این زن پوش ها در مقابل صحرای سرخ رنگ تضاد جالبی را ایجاد می کند و این رنگ می تواند تصور ما درباره فیلم های دنیای آسی استرالیا را برهم بزند.

این فیلم به دلیل نگرش های همجنسگرایانه مثبت خود در آن زمان سینمای استرالیا را موردتوجه قرار دارد. همچنین جایزه بهترین طراحی لباس اسکار را دریافت کرد که ارزشش را داشت و موسیقی آن نیز موردتوجه قرار گرفت. رنگ های متضاد، بازیگری درجه یک و تاثیر از فیلم “هشت و نیم” فلینی، این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هالیوود که ستارگان کشتی کج (WWE) در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند


7. بیدارشدن در وحشت – Wake In Fright – 1971

تعداد اندکی از فیلم های دهه هفتاد دنیای متروک و دور افتاده را رها می کنند. این فیلم هم مانند ” ملک‌الموت” (Exterminating Angel) به کارگردانی لوئیس بونوئل، شخصیت هایی را نشان می دهد که به دلایل نامعلوم نمی توانند چنین فضایی را درک کنند. در این فیلم هم شخصیت ها بیش از پیش در این دنیای دورافتاده غرق می شوند.

این فیلم برای سال ها به عنوان فیلم از دست رفته استرالیا محسوب می شد و در سال 2009 بود که نسخه دیجیتال آن آماده شد و با اکران مجددا موردتوجه قرار گرفت. افرادی مانند نیک کیو این فیلم را تحسین کردند و او این فیلم را “بهترین و ترسناک ترین اثر درباره موجودیت استرالیا” دانست. مارتین اسکورسیزی نیز این فیلم را یکی از دو فیلمی دانست که دوبار در فستیوال کن به نمایش درامد. او همچنین این فیلم را یک اثر عمیقا تاثیرگزار و آزاردهنده می داند.


6. سامسون و دلیله – Samson And Delilah – 2009

برنده فستیوال کن سال 2009 درباره دو نوجوان 14 ساله که در میان بومیان استرالیا زندگی کرده و دوست دارند از این زندگی دشوار رها شوند. دشواری های زندگی تکراری که کمی نقاشی دیواری به کل آن می ارزد، در این فیلم به خوبی نمایش داده می شود. در این فیلم دیالوگ های اندکی گفته شده که باعث می شود صدای طبیعت را بشنوید و در حقیقت این اصوات به هیچ کجا راه ندارند.

سامسون در اتاق خود با یک رادیو و پتویی که سرش را می پوشاند سرگرم است، آن هم در حالی که با صدای بنزین شعار “من و دیگران” رمبوی پساساختارگرا، مرور می شود. این فیلم با حضور بازیگران تازه کار و فیلمبرداری موفق در صحنه آخر یک آسمان آبی پر از پرنده را نشان می دهد که از حضور دشمنان پنهان خبر داده و ذهن وسیع سامسون را منعکس می کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


5. شکارچی – The Hunter – 2011

آنچه که علاوه بر صحنه های خوفناک بیننده را می ترساند انقراض ببر تاسمانی و تلاش شخصیت اصلی برای یافتن سرنخ های احتمالی از این موجود است. کلمات نمی توانند زیبایی طبیعی تاسمانی را که می توانند یک آرمان شهر زیبا باشند، نشان دهند.

این فیلم شخصیت محور براساس رمانی به همین نام نوشته جولیا لی، کارگردان اثر سورئال “زیبای خفته” نوشته شده است. ویلم دفو به عنوان یک شخصیت بامهارت و تجربه به طبیعت تاسمانی می رود تا به دنبال اثری از ببر منقرض شده تاسمانی باشد. اجراهای این فیلم دیدنی است، به خصوص از جانب مورگانا دیویس و فین وودلاک. این تریلر فلسفی زیر پوست تان نفوذ کرده و شما را تحت تاثیر قرار می دهد.


4. قلمروی حیوانات – Animal Kingdom – 2010

فیلمی به کارگردانی دیوید میشد و اجرای زیبای جکی ویور، درباره نگاه تنگ نظرانه یک مرد به یک قلمروی جنایی که البته خانواده خودش است. این فیلم را معادل استرالیایی “رفقای خوب” (Goodfellas) می دانند و در لیست سه فیلم برتر سال کوئنتین تارانتینو جای دارد. یک اثر مینیمال با عناصر سادیسمی.

این فیلم در فستیوال ساندنس سال 2010 اکران شد و جایزه هیئت داوران را دریافت کرد. این فیلم با دریافت تحسین منتقدین به دلیل ریتم داستان و فیلمنامه هوشمندانه تحسین شد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


3. پرسه – Walkabout – 1971

یک اثر هذیان گونه که مرز میان زندگی مدرن و شهری و زندگی در طبیعت را بهم میزند و کارگردان فیلم های “اجرا” (Performance) و ” حالا نگاه نکن” (Don’t Look Now) خالق آن است. آغاز سورئال داستان به یک ریتم کند تبدیل می شود و دو کودک استرالیایی شهری را نشان می دهد که در طبیعت گم شده و به کمک یک پسر روستایی به خانه بازمی گردند. رویاهای شعرگونه و متضاد روگ و نماد شاعرانه تصاویر استعاری زیادی را خلق می کند. مونتاژهای ذهنی همه چیز را در نظرمان ناَآشنا جلوه داده و باعث می شود به ماهیت آن خوب دقت کنیم. یکی از صحنه های مهم فیلم صحنه ای است که یک کانگورو کشته می شود تا از گوشت آن تغذیه کنند و پس از بریدن گوشت با آن استیک تهیه می کنند.

این فیلم در نمایش صداهای طبیعت استرالیا و حشرات و خزندگانی که زندگی روزمره را می گذرانند، بسیار موفق است. امواج های آشفته رادیو نیز نشان دهنده زبان های بین المللی و پیام هایی است که برای گوش انسان آشنا هستند. بنابراین گویی کل جهان توسط یک جعبه فلزی به هم وصل می شود. در صحنه پایانی که قهرمان داستان، جنی آگوتر، خاطرات شنا کردن برهنه در آب را به یاد آورده و دلتنگ آن دوران می شود، با خوانش شعر 40 از هانسمن همراه می شود.


2. آخرین سفر – Last Ride – 2009

برترین اثر ناشناخته سینمای استرالیا به کارگردانی گلندین اوین (که جایزه نخل طلای فستیوال کن را به خاطر یک فیلم کوتاه دریافت کرد) درباره پدر و پسری که از چنگال قانون به طبیعت استرالیا پناه می برند و با پایان غم انگیز مواجه می شوند.

طبیعت فیلم به اندازه دیالوگ ها حائزاهمیت است. اجرای درخشان و زیبای هوگو ویوینگ در کنار پسربچه خردسال، تام راسل، لحظات دلنشین و زیبایی را خلق می کند.

فضا و محیط در القای داستان و سیر آن به سمت تاریکی نقش اساسی دارد زیرا تنهایی و انزوا را نشان می دهد. بهتر است این لیست را رها کرده و هرچه زودتر فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


1. پیک‌نیک در هنگینگ راک – Picnic At Hanging Rock – 1975

یکی از مهم ترین آثار سینما که با داستان پیچیده خود لایه های مختلف را به نمایش می گذارد. در ولنتاین سال 1900 چند دختر مدرسه ای و معلم شان طی بازدید از هنگینگ راک ناپدید می شوند. طبق گفته کارگردان فیلم، پیتر ویر، این پرونده هنوز حل نشده و به همین دلیل داستان غم انگیز است.

جالب اینجاست که معمای ناپدید شدن دختران آخرین فصل از کتاب زیربنای این داستان است که توسط جوان لیندسی و به پیشنهاد ویراستارش نوشته شد. این فیلم به دلیل تکنیک هایی مانند قرار دادن پارچه نازک در مقابل دوربین، به عنوان آغازگر موج نوی سینمای استرالیا، تحسین شد. راسل بوید فیلمبردار با این تکنیک توانست احوالات شخصیت میراندا (ان-لوئیس لمبرت) را نشان دهد.

در این فیلم رئالیسم جادویی توانست دنیای ماورایی را با طبیعت آشنا پیوند دهد. انسان نمایی ها هم باعث شده به طبیعت و صخره ها روح جدیدی بخشیده و شخصیت انسانی را برایشان متصور شویم که بعدها الهام بخش فیلم “کله پاک کن” (Eraserhead) لینچ بود.

یک فیلم سحرآمیز و آمیخته با رمز و راز جنسی که جز آثار منتخب منتقدین است و ابرت فیلمبرداری زیبا و داستان پیوند دهنده دنیای مدرن و طبیعت باستان، این فیلم را نقطه عطف سینمای استرالیا می داند.


فیلم های منتخب دیگر

مورانت موج شکن (Breaker Morant)، درخت (The Tree)، شغل جالب من (My Brilliant Career)، زیبای خفته (Sleeping Beauty)، جاده رازآلود (Mystery Road)، بالیبو (Balibo)، برکه گرگ (Wolf Creek)،  حرف اضافه (The Proposition)، آخرین موج (The Last Wave)، ده قایق (Ten Canoes)، عزیزان (The Loved Ones)، ساطور (Chopper)، بابی پسر بد (Bad Boy Bubby)، مورد عنایت (Blessed)، کیت زیبا (Beautiful Kate)، قلعه (The Castle)، سروصدا (Noise)، رامپر استامپر (Romper Stomper)، دو دست (Two hands).


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم