بیوگرافی کامل پل بتانی (Paul Bettany) از کودکی تا به امروز

نام: پل بتانی

محل تولد: لندن، بریتانیا

قد: 1.90 سانتی متر

شغل: بازیگر

وضعیت تاهل: متاهل، همسر جنیفر کانلی

بیوگرافی پل بتانی

پل بتانی یک بازیگر بریتانیایی است که با حضور در نقش های مختلف استعداد خود را اثبات کرده است. او همچنین در نقش بازیکن تنیس و شخصیت مذهبی افراطی نیز موفق بوده است. کارگردان ها و طرفداران او را با ظواهر و در نقش های مختلف دیده اند. او در بهار سال 1971 در خانواده ای در لندن به دنیا آمد. پدرش هنرمند تئاتر رویال شکسپیر، طراح رقص و معلم بازیگری است. مادرش آن کتل خواننده صحنه است. مادربزرگ پل، الگا گوین یکی از اولین بازیگران زن تئاتر لندن در اوایل قرن بیستم بود.

خانواده پل ثروتمند نبودند، والدینش پس از مرگ پسر کوچک شان متیو، در هشت سالگی پل، از هم جدا شدند. پل جوان نمی توانست برای زندگی یکی از والدینش را انتخاب کند. بنابراین خانه را ترک کرد و برای گذران زندگی و اجاره خانه در خیابان های لندن گیتار میزد. او با دو دختر همجنسگرا همخانه بود.

پل بتانی نوزده ساله که برای رهایی از افسردگی دست و پا میزد، مدارک خود را برای مرکز تئاتر لندن فرستاد و در کمال تعجب همگان پذیرفته شد. او در این مرکز در پیشگاه بزرگان هنر بریتانیا به آموزش بازیگری پرداخت. کارنامه موفق پل از آنجا آغاز شد. ژن بازیگری از دو نسل قبل کار خود را کرده بود. این بازیگر بااستعداد موردتوجه قرار گرفت و به نقش آفرینی در West End دعوت شد. پل بتانی در مدت زمان کوتاه با تشویق تماشاگران تئاتر رویال و همچنین پدرش مواجه گشت.

فیلم های او

پل بتانی در نیمه دهه نود بازیگری را آغاز کرد. او در سریال های Wycliffe و Midsomer Murders نقش های فرعی را برعهده داشت. در سال 1997 درام Bent و فیلم Sharpe’s Waterloo اکران شدند که در آن نقش پرنس اورانسکی را برعهده گرفت. این پروژه ها به شهرت او کمک نکردند بلکه باعث ارتقای مهارت های بازیگری او شدند. درام The Land Girls in The Suicide Club در اواخر دهه نود نیز به شهرت او کمک نکرد.

پل بتانی در فیلم گانگستر شماره 1

نقطه عطف بازیگری او سال 2000 بود که در درام جنایی “گانگستر شماره 1” (Gangster No. 1) به کارگردانی پل مک گوئیگان نقش یک گانگستر جوان را ایفا کرد. او برای این نقش جایزه انجمن سینمای بریتانیا را کسب کرد. کشورهای اروپایی و آمریکایی امتیاز ساخت این فیلم را دریافت کرده و بنابراین شهرت بتانی افزایش یافت. در همان  سال درام آمریکایی-ایرلندی “دیوید کاپرفیلد” (David Copperfield) اکران شد و بتانی نقش جیمز استیرفورث، بهترین دوست کاپرفیلد را ایفا کرد.

نقش جفری چاسر در ملودرام ماجراجویانه “داستان یک شوالیه” (A Knight’s Tale) که توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز ضبط شد، برای او موفقیت بسیاری را به همراه آورد. بتانی پس از اکران این فیلم با پیشنهادهای کارگردان های آمریکایی مواجه شد. ران هاوارد این بازیگر لندنی را به فیلم “یک ذهن زیبا” (A Beautiful Mind) دعوت کرد. بتانی در این فیلم با راسل کرو، بازیگر مشهور هالیوود همبازی شد و این فیلم دو جایزه اسکار به همراه داشت.

پل بتانی در فیلم یک ذهن زیبا

سپس در فیلم “داگویل” (Dogville) به کارگردانی لارس فون تریه و فیلم “ناخدا و فرمانده: آخر دنیا” (Master and Commander: The Far Side of the World) بازی کرد و در فیلم آخر با راسل کرو همبازی شد. در سال 2004 فیلم مشترک بریتانیا، آمریکا و فرانسه، با نام “ویمبلدون” (Wimbledon) اکران و بتانی با کریستین دانست همبازی شد. این بازیگر پس از بازی در فیلم اقتباسی از رمان “رمز داوینچی” (The Da Vinci Code) نوشته دن براون، خود را در هالیوود تثبیت کرد. این تریلر از ران هاوارد با بودجه 125 میلیون دلاری 758 میلیون دلار فروش داشت. بتانی نقش سیلا را بازی کرد و اجرای تام هنکس و آدری توتو هم عالی بود.

پل بتانی در رمز داوینچی

در سال 2008 این ستاره بریتانیایی در فانتزی خانوادگی “اینکهارت” (Inkheart) در نقش داستفینگر بازی کرد. بتانی اولین دهه 2000 را با فیلم زندگی نامه ای “ویکتوریای جوان” (The Young Victoria) که در آن نقش لرد ملبورن را ایفا کرد و فیلم “آفرینش” (Creation) به پایان رساند. در فیلم آخر نقش چارلز داروین را ایفا کرد و جنیفر کانلی هم نقش همسر او را. این فیلم در سال 2009 اکران شد، فروش بالایی داشت و شهرت بازیگران را به همراه آورد. در سال 2010 طرفداران بازیگر موردعلاقه خود را در تریلر فانتزی “لژیون” (Legion) و ملودرام “توریست” (The Tourist) دیدند. او در فیلم آخر با جانی دپ و آنجلینا جولی همبازی شد.

پل بتانی در فیلم لژیون

بتانی در تمام فیلم های سال 2000 به بعد در نقش اصلی حضور داشت. در سال 2005 انجمن جوایز امپایر بریتانیا او را بهترین بازیگر بریتانیا نامید و بتانی به دلیل حضور در تریلر “مارجین کال” (Margin Call) جایزه اسندیپندنت را دریافت کرد. بازی در نقش مبارز فیلم آخرالزمانی “کشیش” (Priest) نقطه عطف کارنامه او بود. در سال 2012 با بازی در فیلم “انتقام جویان” (The Avengers) طرفدارانش را خوشحال کرد. یک سال بعد فیلم ابرقهرمانی دیگری با نام “مرد آهنی 3” (Iron Man 3) ساخته شد که در آن نقش جارویس را ایفا کرد.

پل بتانی در فیلم کشیش

تریلر فانتزی “توریست” (Tourist) در سال 2014 اکران شد و بتانی با جانی دپ همبازی شد. این دومین همکاری آنها پس از فیلم “توریست” بود. اما این فیلم و کمدی “موردکای” (Mortdecai)، سومین همکاری او و جانی دپ، با واکنش های منفی منتقدین مواجه شد.

پل بتانی در نقش ویژن

فیلم ابرقهرمانی “انتقام جویان: عصر التران” (Avengers: Age of Ultron) از کامیک مارول، با استقبال مردم و منتقدین مواجه شد. بتانی در نقش اندروید ویژن صداپیشگی دارد. این فیلم در سراسر جهان 1.4 میلیارد دلار فروش داشت و به چهارمین فیلم پرفروش و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شد.

زندگی شخصی

این بازیگر موبور 190 سانتی متری با وزن 75 کیلوگرم قد بلند و هیکل ورزشی دارد و به همین دلیل تعداد طرفداران مونث او زیاد هستند. همچنین همبازی های مونث او نیز برای جلب توجه او تلاش می کردند. بتانی در صحنه فیلم “داستان یک شوالیه” با لورا فریزر آشنا شد اما این جنیفر کانلی بود که قلب این بازیگر بلوند را از آن خود کرد.

پل بتانی و جنیفر کایلی

آن دو در فیلم “یک ذهن زیبا” باهم آشنا شده و از آن زمان باهم هستند. مراسم ازدواج آنها در یک کلیسای اسکاتلندی برگزار شد. در اوت 2003 جنیفر اولین فرزندشان استلان را به دنیا آورد که نام او براساس نام بهترین دوست پل، استلان اسکارسگارد انتخاب شد. در سال 2011 نیز دخترشان اگنس لارک به دنیا آمد.

پل بتانی در امروز

در بهار 2016 طرفداران این ستاره هالیوودی را در فیلم “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” (Captain America: Civil War) دیدند. این سومین فیلم مربوط به کاپیتان آمریکا از استودیوی مارول است. کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون و پل بتانی نقش های اصلی را برعهده داشتند.

الیزابت اولسن، بازیگر نقش اسکارلت جادوگر، از همکاری با پل بتانی تعریف می کرد زیرا در سری سوم روابط شخصیت او و شخصیت مبارز پل نزدیک تر می شود.

پل بتانی و الیزابت اولسن

این شخصیت مبارز در روز اول 75.5 میلیون دلار به دست آورد و به طور کلی، 179.1 میلیون دلار. در فیلم “انتقام جویان: جنگ بی نهایت” سال 2018 بتانی نقش اندروید ویژن را برعهده داشت. او در اینستاگرام خود بیش از 200 هزار دنبال کننده دارد و اخبار زندگی و شغل خود را به اشتراک می گذارد.

فیلم شناسی

  • گانگستر شماره 1 – Gangster No. 1 – 2000
  • داستان یک شوالیه – A Knight’s Tale – 2001
  • یک ذهن زیبا – A Beautiful Mind – 2001
  • داگویل – Dogville – 2003
  • مکافات – The Reckoning – 2003
  • ناخدا و فرمانده: آخر دنیا – Master and Commander: The Far Side of the World – 2003
  • دیوار آتش – Firewall – 2006
  • اینکهارت – Inkheart – 2008
  • ویکتوریای جوان – The Young Victoria – 2008
  • لژیون – Legion – 2010
  • توریست – The Tourist – 2010
  • کشیش – Priest – 2011
  • موردکای – Mortdecai – 2015
  • افسانه – Legend – 2015
  • کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی – Captain America: Civil War – 2016

تصاویری از پل بتانی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم