33حقیقت جالب درباره مجموعه فیلم‌های ماتریکس

  1. کیانو ریوز (Keanu reeves) برای فیلم “انقلاب‌های ماتریکس” (matrix revolution) 15 میلیون دلار دریافت نمود، یعنی به ازای هر دقیقه تصویربرداری 400000 دلار.
  2. واچوفسکی ها (Wachowskis) بعدها اعلام نمودند که اگر نئو از آن‌ها می‌خواست قرص قرمز یا آبی را انتخاب کنند، هردویشان قرص آبی را انتخاب می‌کردند.
  3. بنرهای تبلیغاتی فیلم “ماتریکس بارگذاری مجدد” (The Matrix Reloaded) آن‌قدر پرطرفدار بود که توزیع‌کنندگان نگران دزدیده شدن آن‌ها بودند، به همین دلیل بنرها و تصاویر را با کدهای مخصوص به نام ” Caddyshack 2″ و ” The Replacements” فرستادند. به دلیل وجود این نام‌ها برخی از سینماها نمی‌دانستند که این بنرها را تحویل گرفته‌اند و درنتیجه تا آخرین دقایق پیش از نمایش فیلم از آن‌ها استفاده نکردند.
  4. گوشه خیابانی که نئو و مأمور اسمیت در انقلاب‌های ماتریکس در آنجا دعوا می‌کردند همان‌جایی بود که در انتهای ماتریکس (The Matrix) نئو تماس تلفنی‌اش را برقرار کرد. باجه تلفن و تابلوهای خیابان (Pitt, Hunter,O’Connell) در گوشه خیابانی که در انقلاب‌ها آمده مشخص هستند.
  5. آهنگ زمینه ماتریکس در ابتدای تمام سری فیلم‌های ماتریکس نمایش داده شده و در ابتدای هر فیلم گام کلیدی آن یک واحد افزایش می‌یابد. برای ماتریکس نت “E”، برای ماتریکس بارگذاری مجدد نت “F” و برای انقلاب‌های ماتریکس نت “F” شارپ (#F).
  6. واچوفسکی ها در ابتدا برای ماتریکس به برادران وارنر (Warner Brothers) 80 میلیون دلار را پیشنهاد دادند اما آن‌ها از پرداخت این مبلغ امتناع کرده و فقط یک‌دهم آن را پرداخت نمودند. واچوفسکی ها با این 10 میلیون دلار 10 دقیقه اول فیلم را ضبط نموده و آن را به‌عنوان صحنه آغازین به مدیران کمپانی نشان دادند. آن‌ها همچنین دو طراح کتاب‌های هنری به نام جف درو (Geof Darrow) و استیو اسکروک (Steve Skroce) را استخدام کردند تا کل صحنه به صحنه فیلم را در 600 صفحه طراحی کنند. مدیران کمپانی آن‌قدر تحت تأثیر قرار گرفتند که حاضر شدند بودجه اولیه را پرداخت کنند.
  7. انقلاب‌های ماتریکس در همه شهرهای اصلی جهان در یک‌لحظه به نمایش درآمد. 5 نوامبر 2003: 6 صبح در لس‌آنجلس، 9 صبح در نیویورک، 2 بعدازظهر در لندن، 5 بعدازظهر در مسکو، 11 بعدازظهر در توکیو، 1 صبح در سیدنی و غیره.
  8. وو پینگ یوئن (Woo-Ping Yuen) کارگردان صحنه‌های مبارزه در ابتدا از کارگردانی این فیلم امتناع کرد و دلیل آن را مسائل مالی عنوان نمود. بنابراین حقوقش افزایش یافت. سپس اعلام کرد تنها در صورتی کارگردانی را می‌پذیرد که بر صحنه‌های مبارزه کنترل کامل داشته و بازیگران را به مدت 4 ماه آموزش دهد. واچوفسکی ها قبول کردند و درنتیجه دوئن مجبور شد کارگردانی آن صحنه‌ها را به عهده گیرد.
  9. تنها چند صحنه نقش اسمیت در انقلاب‌های ماتریکس توسط هوگو ویوینگ (Hugo Weaving) اجرا شد. بقیه صحنه‌ها توسط بازیگرانی در همان جثه و ساختار فیزیکی اجرا شد که در مراحل پس از تولید سر ویوینگ بر تنه آن‌ها نمایش داده شد.
  10. برای فیلم‌برداری صحنه مکالمه تلفن همراه میان نئو و مورفیوس در ماتریکس، کیانو ریوز شخصاً و بدون کمک بدلکار از پنجره ساختمان بالا رفت. فاصله آن پنجره تا پایین 34 طبقه بود.
  11. عینک‌های استفاده‌شده در فیلم‌های ماتریکس محصول شرکت Blinde است، شرکتی که به عینک‌های دست سازش می‌بالد. این شرکت بسیار مشتاق بود که از سایر رقبایش مانند Ray-Ban پیشی بگیرد، به همین دلیل برای هر شخصیت بر اساس نامش عینک جداگانه‌ای طراحی نمود.
  12. بزرگراه نشان داده‌شده در ماتریکس بارگذاری مجدد به‌طور اختصاصی برای صحنه تعقیب و گریز ساخته شد بود و پس از پایان فیلم تخریب شد.
  13. قرارداد واچرفسکی برای فیلم‌های ماتریکس بارگذاری مجدد و انقلاب‌های ماتریکس شاملی بندی بود که در ازای آن حق مصاحبه رسانه‌ای را نداشتند.
  14. در صحنه کلوپ در انقلاب‌های ماتریکس، مروونژی‌ها کراوات خود را به طرح مروونژی بسته‌اند.
  15. در روز اول تیراندازی هوگو ویوینگ آسیب دید و مجبور شدند یک پولیپ را از پایش خارج کنند. زمانی که می‌خواستند به‌جای او بازیگر دیگری بیاورند متوجه شدند که نباید این بازیگر را از دست بدهند، بنابراین برنامه فیلم‌برداری را طوری تغییر دادند که بازی او در انتهای فیلم‌برداری باشد.
  16. حدود 97% لوازم ماتریکس بارگذاری مجدد بعدها بازیافت شدند. چندین تن چوب به مکزیک فرستاده شد تا با آن خانه بسازند و تمام 300 خودروی GM مخصوص فیلم‌برداری بازیافت شده و از فلز آن‌ها استفاده شد.
  17. حین فیلم‌برداری صحنه هلیکوپتر در سیدنی استرالیا در فیلم ماتریکس، به دلیل محدودیت‌های ممکن نزدیک بود فیلم‌برداری متوقف شود، اما قوانین ولز جنوبی (New South Wales) به‌گونه‌ای تغییر داده شد که فیلم‌برداری ممکن شود.
  18. در صحنه پایانی انقلاب‌های ماتریکس، اراکل در حالی بر روی صندلی نشسته که پلاکاردی در دستش دارد و بر روی آن نوشته‌شده “به یاد توماس اندرسون”.
  19. نقش سوئیچ در ابتدا قرار بود توسط دو بازیگر دوجنسه ایفا شود. سپس قرار شد توسط یک بازیگر مرد ایفا شود که در فیلم به‌عنوان یک بازیگر زن نشان داده شود و نامش سوئیچ باشد. به عقیده برادران وارنر این مسئله بسیار پیچیده بود و نهایتاً بلیندا مککلوری (Belinda McClory) تمام نقش را به عهده گرفت.
  20. در صحنه آخر فیلم ماتریکس نئو در یک سفینه بیدار می‌شود. ریوز برای اینکه برای این قسمت آماده شود 15 پوند کم کرد و موهای کل بدنش را تراشید تا ظاهر لاغرتری داشت باشد.
  21. ماتریکس بارگذاری مجدد در زمان خودش پرامتیازترین فیلم تاریخ بود و بیش از 753 میلیون دلار در گیشه فروش داشت. این فیلم توانست فیلم “پلیس بورلی هیلز” (Beverly Hills Cop) را که از سال 1984 این عنوان را داشت شکست دهد. اما سال بعد این افتخار را به فیلم “مصائب مسیح” (The Passion of the Christ) واگذار نمود.
  22. فیلم ماتریکس در 4 بخش که نامزد شده بود برنده جایزه شد: بهترین ویرایش فیلم، بهترین صدا، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین ویرایش صدا.
  23. براساس گفته‌های طراح لباس معروف کیم برت (Kym Barret)، به دلیل بودجه کم لباس ترینیتی از پارچه ارزان تهیه‌شده بود. کت نئو هم چندان گران نبود. این کت از جنس پشم بود که مقدار زیادی از آن به ارزش 3 دلار تهیه می‌شد.
  24. سین کانری (Sean Connery) برای نقش معمار انتخاب شده بود اما چون مفهوم فیلم را درک نکرد این پیشنهاد را رد کرد.
  25. سامسونگ بر اساس گوشی‌های استفاده‌شده در ماتریکس بارگذاری مجدد، 10000 گوشی موبایل تولید کرد (مدل SPH N270) که پس از نمایش فیلم به‌سرعت فروش رفت.
  26. همه اتفاقاتی که درون ماتریکس رخ می‌دهد با ته‌مایه رنگ سبز نمایش داده می‌شود، گویی از پشت مانیتور کامپیوتر آن را تماشا می‌کنید، درحالی‌که صحنه‌های دیگر به رنگ آبی هستند. آبی کمترین رنگی بود که در این فیلم نشان داده شد زیرا کارگردان تصور می‌کرد که رنگ آبی کمتر از باقی رنگ‌ها در طبیعت استفاده می‌شود، درحالی‌که رنگ آبی کمتر از باقی رنگ‌ها در طبیعت دیده می‌شود. صحنه برخورد موفیوس و نئو که نه در دنیای واقعی دیده می‌شود نه در دنیای ماتریکس، به رنگ زرد دیده می‌شود.
  27. در حین فیلم‌برداری مچ پای کری آن ماس (Carrie-Anne Moss) پیچ خورد اما برای اینکه او را تعویض نکنند این مشکل را تا پایان فیلم‌برداری آشکار نکرد.
  28. در صحنه‌های ابتدایی تاریخ حک‌شده بر روی برنامه ردیابی گوشی “2/19/98” است و تاریخ حک‌شده بر روی برنامه ردیابی گوشی در صحنه پایانی “9.18/99” است. به این معنا که حوادث فیلم در طی 19 ماه رخ داده است.
  29. در صحنه “زن قرمز پوش” از تعداد زیادی دوقلو استفاده شده تا مفهوم تکرار خیالی برنامه در ماتریکس را نشان دهد. اگر این صحنه را دوباره تماشا کنید می‌بینید که مردی که در ابتدای صحنه با موهای مرتب و عینک آفتابی دیده می‌شود، در پایان صحنه به‌عنوان یک افسر پلیس دوباره نشان داده می‌شود.
  30. ماتریکس بارگذاری مجدد در ابتدا در مصر توقیف شده بود زیرا صحنه‌های خشونت‌آمیز داشت و خلقت انسان را زیرسوال می‌برد و این مسائل با باورهای مذهبی مردم آن کشور در تضاد بود.
  31. برای درک بهتر ماتریکس، بازیگران و عوامل آن باید اثر “وانمود و شبیه‌سازی” (Simulacra and Simulation) از ژان بودریار (Jean Baudrillard) را می‌خواندند.
  32. ماتریکس بارگذاری مجدد برترین فیلم پخش‌شده است زیرا در حین نمایش 8515 نسخه از آن به فروش رفت.
  33. گلوریا فاستر (Gloria Foster) که نقش اوراکل را ایفا کرد قبل از اینکه بتواند در نسخه‌های انقلاب‌های ماتریکس و ماتریکس را وارد کنید “Enter the Matrix” به ایفای نقش بپردازد از دنیا رفت و ماری آلیس (Mary Alice) در دو پروژه دیگر جایگزین او شد. واچوفسکی ها بازیگر را عوض کردند زیرا تصور می‌کردند مورفیوس و ترینیتی به این مسئله توجه نمی‌کنند یا اگر هم برایشان عجیب باشد این موضوع را نشان نمی‌دهند.
                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. خان

    مهر 22, 1400

    ترجمه جالبی داشت

    پاسخ

  2. سعید

    تیر 13, 1398

    یه چیزی رو یادت رفت! تو ماتریکس 1 اونجا که مامور اسمیت داره پرونده نئو رو میذاره رو میز یه تاریخ تو پرونده هست که اینه:
    9/11/2001
    یعنی 11 سپتامبر 2001 مصادف با حادثه 11 سپتامبر
    که قبل از اینکه اون حادثه اتفاق بیفته تو فیلم گنجانده بودن

    پاسخ