12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “مرثیه ای بر یک رویا” (Requiem For A Dream)

دارن آرونوفسکی در عرصه روایت سینمایی نابغه است. او مضامین و شخصیت ها را با ظرافت و دقت انتخاب کرده و آنها را در شرایط آزاردهنده، تاریک و بحث برانگیز قرار می دهد تا واکنش روانی مخاطب را برانگیزد. او در “مرثیه ای بر یک رویا” با نمایش مادر تنهایی که برای تحمل ترس و ناامیدی به مواد مخدر پناه می برد، ماهیت شیفتگی و تمایل را بررسی کرده و یک درام روان شناسانه بی نظیر خلق می کند.

کات های کوتاه، نمایش دوگانه، شات های بلند ادامه دار و کلوزآپ ها در روایت فیلم تاثیرگذار بوده و آشوب، توهم و تنهایی شخصیت ها را نشان می دهند. اگر می خواهیم در این دنیای پیچیده قدم بگذارید، در اینجا فهرستی از فیلم های مشابه را معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. اثر پروانه ای – The Butterfly Effect – 2004

این فیلم یک تریلر جالب و پیچیده روان شناسانه است که با آمیختن عناصر علمی تخیلی داستان را تا حد امکان فانتزی می کند. این فیلم نشان می دهد برای تغییر گذشته باید جنبه هایی از آن را قربانی کرد و هر عمل عکس العملی را به همراه دارد. ایوان تریبورن (آشتون کوچر) در کودکی به مشکلاتی دچار شده که در نتیجه آن اکنون به دفعات به بیحالی دچار می شود. در سن 20 سالگی متوجه می شود که می تواند به گذشته بازگردد و با تغییر گذشته امروز خود و دوستانش را بهتر کند. با این حال به زودی متوجه می شود دنیاهای موازی می توانند شرایط را بدتر کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


11. سیزده – Thirteen – 2003

یک درام قرن بیست و یکمی درباره رفتارهای خشونت آمیز دوران بزرگسالی. کارگردان این فیلم، کاترین هاردویک و نیکی رید، بازیگر شخصیت اوی زامورا، داستان این فیلم را که درباره تقلای یک دختر نوجوان برای ورود به بزرگسالی است، نوشته اند. رید که در زمان ضبط این فیلم هنوز 14/15 ساله بود، داستان را تا حدی از زندگی خود اقتباس کرد. تریسی فریلند (ایوان ریچل وود) یک  دختر 13 ساله است که از بهترین و باهوش ترین دختر مدرسه بودن خسته شده و اکنون می خواهد دنیای مواد مخدر، رابطه جنسی و خودزنی را امتحان کند.


10. بچه ها – Kids – 1995

یک فیلم به کارگردانی لری کلارک و با حضور گروهی از بازیگران جوان که رفتارهای طغیانگرانه نوجوانی را نشان می دهد. این فیلم در زمان اکران با واکنش های متفاوت منتقدین مواجه شد. جوانان این فیلم نه تنها به خاطر رفتار نامناسب و مواد مخدر نقد می شوند، بلکه در خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. این جوانان سوار بر اسکیت در خیابان های نیویورک پرسه زده و مشروب، مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی را دنبال می کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


9. دختر افسار گسیخته – Girl, Interrupted – 1999

فیلمی به کارگردانی جیمز منگفلد که یکی از بهترین اجراهای آنجلینا جولی را ارائه می دهد. او به خاطر این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل گیلد و گلدن گلوب را دریافت کرد. ویونا رایدر در نقش اصلی (که به زیبایی آن را ایفا می کند)، بریتانی مورفی، ووپی گلدبرگ، الیزابت ماس و غیره، از بازیگران دیگر فیلم هستند. داستان درباره سوزانا کیسن 18 ساله است که پس از تلاش ناموفق برای خودکشی پس از یک فروپاشی روانی در یک بیمارستان بیماران روانی بستری می شود. او در این دنیای زندانی با زن های روانی مختلف آشنا می شود که هرکدام در پس ظاهر خود دنیای زیبایی در اختیار دارند. این فیلم که براساس خاطرات سوزانا کیسن ساخته شده به مضمون زیبایش شما را میخکوب می کند.


8. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of The Spotless Mind – 2004

شاهکار قرن 21 که پیچیدگی خاطرات و عشق را نشان می دهد. این فیلم با حضور جیم کری و کیت وینسلت در نقش های اصلی، صمیمیت شاعرانه و روابط انسانی را به تصویر می کشد. یک داستان زیبا و بی نقص که مانند مواد مخدر یا شما را شفا می دهد و یا می کشد. این اثر رمانتیک و علمی تخیلی به ژانر تریلر روانشناسانه هم تعلق داشته و با ساختار متفاوت و استفاده از روایت خطی یک اثر دیدنی است. جوئل و کلمنتاین دو شخصیت متفاوت هستند که پس از یک رابطه 2 ساله خاطرات یکدیگر را از ذهن خود پاک کرده اند و یک بار دیگر به عنوان دو غریبه باهم آشنا می شوند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)


7. پاک – Clean – 2004

گرچه تمام شخصیت های “مرثیه ای بر یک رویا” می دانند تا چه اندازه در دنیای مواد مخدر غرق شده اند، بازهم نمی توانند به اندازه شخصیت اصلی فیلم، امیلی وانگ، استقلال خود را حفظ کنند. او هم اعتیاد دارد و زندگی خود را ویران نموده است. در این فیلم با حضور مگی چیونگ، شاهد رابطه این زن با یک موزیسین هستیم که از او صاحب یک پسر است. پس از مرگ مرد بر اثر مواد مخدر، زن مجبور است شاهد رشد پسرش نزد والدین مرد باشد. بنابراین برای پس گرفتن زندگی و پسرش باید به زندگی برگردد.


6. خاطرات بسکتبال – The Basketball Diaries – 1995

در این درام پایان قرن لئونارد دی کاپریوی 21 ساله تاثیر مواد مخدر بر دنیای اطراف شخصیت ها را نشان می دهد. این قهرمان، مانند شخصیت های دیگر شاهکارهای آرونوفسکی، شاهد از دست رفتن زندگی خویش است که همه چیز را باید برای مواد مخدر فدا کند. این فیلم اقتباسی از زندگی نامه جیم کارول، او را در حالی نشان می دهد که به عنوان بازیکن بسکتبال دبیرستان به هروئین اعتیاد دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


5. عشق سگی – Amores Perros – 2000

این فیلم نبوغ کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو را نشان می دهد. اولین فیلم از سه گانه مرگ که فیلم های “21 گرم” (21 Grams) و “بابل” (Babel) را به همراه داشت. این فیلم با حضور گائل گارسیا برنال سه داستان را که توسط یک تصادف خودرو به هم وصل می شوند نشان می دهد. در ابتدا داستان نوجوانی که سگ ها را مبارزه می دهد، سپس مدلی که در تصادف پایش صدمه دیده و سرانجام مزدوری که باید ماموریتش را به سرانجام برساند. یک داستان مدرن درباره خشونت، نبود انسانیت، نابرابری و عشق رسواکننده.


4. رگ یابی – Trainspotting – 1996

تنها فیلم دوره خود درباره شخصیت های معتاد که بر فیلمسازان، هنرمندان و سینمادوستان تاثیر گذاشت. این فیلم با سبک زیبا و جلوه های تخیلی خود زندگی گروهی از معتادان را نشان می دهد که کل زندگی شان در مصرف مواد مخدر خلاصه می شود. اجرای ایوان مک گروگر و رابرت کرلایل هم دیدنی است. اگر این فیلم را تماشا نکرده اید بهتر است هرچه زودتر این کمدی سیاه از دنی بویل را که درباره افراد معتاد به هروئین است، تماشا کنید.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


3. وحشت در نیدل پارک – The Panic In Needle Park – 1971

یک درام رمانتیک به کارگردانی جری شاتزبرگ با حضور آل پاچینو در دومین فیلم خود و کیتی وین، که در فستیوال کن همان سال جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. فیلم نشانگر داستان میان بابی و هلن و اعتیاد آن دوست که دنیایشان را به هم نزدیک می کند. این فیلم که بر شخصیت ها و محیط شان تمرکز می کند، با جلوه های رئال رفتارها و اصوات آنها را همانگونه که هستند نشان می دهد.


2. به خلأ وارد شو – Enter The Void – 2009

از کارگردان فرانسوی، گاسپار نوئه، تنها می توان فیلم های نوآورانه، دیدنی و جذاب را شاهد بود. او مسیر تکراری را انتخاب نمی کند و از طریق مضامین بحث برانگیز و شوکه کننده شخصیت های درونی را به تصویر می کشد که از شرایطی رنج برده که آنها را برای همیشه تغییر داده است. یکی از زیباترین فیلم هایی که در طول زمان به ملودرام روان شناسانه تبدیل شد. این فیلم با نورهای نئون و دیدگاه های اول شخص، داستان اسکار را نمایش می دهد، یک فروشنده مواد مخدر که طی پاره ای از حوادث توسط پلیس توکیو کشته می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


1. عدد پی – Pi – 1998

دارن آرونوفسکی که به دلیل تسلط بر دنیای سینما شناخته می شود با ساخت این تریلر روان شناسانه به عنوان اولین اثر خود گام های استوار نهاد. یک فیلم عجیب و پیچیده که عمق ژانر تریلر را نشان می دهد. داستان درباره مکس کوهن است، یک نظریه پرداز که در آپارتمانی در شهر نیویورک زندگی می کند. او رفته رفته شیفته دنیای اعداد شده، از روابط اجتماعی فاصله گرفته و تنها با عده انگشت شماری ارتباط دارد. زمانی که یک عدد از پرینتر کامپیوترش بیرون میزند، پارانویای او افزایش یافته و به یک هزارتو وارد می شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. علی

    اردیبهشت 1, 1399

    سلام این فیلم ها مثل مرثیه حاوی پیام های خوبی هستن؟

    پاسخ

  2. عبآس

    تیر 25, 1398

    خسته نباشین، لطفا یه مطلب رو هم اختصاص بدین به موسیقی متن، مثلِ مرثیه‌ای برای یک رویا، سرچشمه، اینسپشن، دانکرک و میان‌ستاره‌ای و… واقعا این فیلما بخشی از موفقیتشون رو مدیونِ موسیقیِ متنِ بینظیرشون هستن، لطفا از این دست فیلما معرفی کنید، ممنونم.

    پاسخ