نگاهی به ۳۰ شاهکار برتر سینمای آلمان (بهترین فیلم های سینمای آلمان)

سینمای آلمان یکی از پیچیده ترین و کامل ترین صنعت های سینمای جهان است. این صنعت آلمانی زبان در مقایسه با صنایع سینمایی دیگر در اروپا، تقریبا برخلاف هنجارهاست. اگر سال 1915 را آغازگر سینمای آلمان بدانیم، این صنعت پنج مرحله را پشت سر گذاشته است.

از سال 1915 تا 1930، صنعت سینمای آلمان حاوی فیلم های صامت بود که با نوآوری خود دنیای سینما را شوکه کردند. این فیلم ها اغلب ترسناک، علمی تخیلی و تجربی بودند و این دوره دوره اکسپرسیونیست نام داشت. به جرات می توان گفت سینمای آلمان در این دوره، در کنار سینمای آمریکا، در جهان بهترین محسوب می شد.

از سال 1931 تا 1945، اغلب تریلر و کمدی ساخته شد، اما فیلم های ناطق، درباره وضعیت معاصر آلمان، هم ساخته شدند و این دوره را می توان عصر فیلم های پروپگاندا نامید.

از سال 1946 تا 1970، معرفی فیلم های رنگی و بی تفاتی این صنعت در مقایسه با عصر طلایی سینمای ایتالیا، اسپانیا یا فرانسه، باعث شد این دوره بدترین دوره در صنعت سینمای آلمان باشد.

از سال 1971 تا 1994 دوره تفکر فلسفی بود که افرادی مانند فاسبیندر و وندرز کارگردان های برتر و کلاوس کینسکی و برونو گانتس بازیگران برتر محسوب می شدند. عصر درام و احساسات که فیلمسازان چنین مضامینی را با عواطف انسانی پیوند می دادند. از سال 1995 به بعد، فیلم های مختلف، از درام تا کمدی، فلسفی و تاریخی، اکران شدند.

به همین دلیل سینمای آلمان یکی  از غنی ترین صنایع سینمایی جهان است. گرچه پس از جنگ جهانی دوم به دلیل حقیقت جنگ با فرودهایی مواجه شد اما مجددا توانست مسیر رشد را طی کند و به موفقیت برسد، مخصوصا پس از سال 1970. در اینجا می خواهیم 30 اثر برتر سینمای آلمان را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


30. کوزه شکسته – Der zerbrochene Krug (امیل جنینگز، 1937)

“کوزه شکسته” در اصل یک نمایش کمدی به نویسندگی هنریش ون کلایست در سال 1808 بود که بعدها در جریان های فرهنگی مختلف از جمله سینما استفاده شد. گرچه این فیلم در مقایسه با آثار دیگر این لیست فراموش و دست کم گرفته شده، اما بازیگر افسانه ای، امیل جنینگز در یکی از جالب ترین نقش ها ظاهر می شود. او نقش قاضی یک روستای کوچک را برعهده دارد که شب گذشته یک کوزه قیمتی را شکسته و امروز باید این موضوع را پنهان کند.

صاحب این کوزه مادر دختری است که شخصیت جنینگز با او بود. این دختر باید با یک مرد ساده و دست و پا چلفتی ازدواج کند. مشخص نیست که این قاضی و دخترک یکدیگر را دوست دارند یا از هم خوششان می آید یا نه، اما شکسته شدن کوزه باید از دید مادر و نامزد دخترک پنهان بماند، زیرا نه تنها از آبروی دخترک محافظت می شود، بلکه جایگاه این قاضی نیز به خطر نمی افتد.

این فیلم نابرابری، ماهیت انسان و سیستم فاسد قضایی را نشان می دهد. با این حال پایان خوشی دارد که از فیلم های آلمانی بعید است.

فیلم های دیگری که می توانستند در این جایگاه قرار بگیرند عبارتند از: رویای زنان (Was Frauen träumen، 1933) از گزا فون بلواری؛ طوفان احساسات (Stürme der Leidenschaft، 1932) از رابرت سیودماک که یکی از اولین فیلم های نوآر و الهام بخش فیلم های نوآر بعدی است؛ بوم بوم بنگ (Boom Boom Bang، 1999) از پتر توروارتس؛ تورلس جوان (Der junge Törless، 1966) از فولکر اشلوندورف؛ فرشته آبی (Der blaue Engel، 1930) از جوزف فون اشترنبرگ و پانچ بول (Die Feuerzangenbowle، 1944) از هملت وایس.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۱۰ شاهکار برتر سینمای روسیه (بهترین فیلم های سینمای روسیه)


29. آزمایش – Das Experiment (الیور هرشبیگل، 2001)

این فیلم براساس بحث برانگیزترین مفهوم دروس روان شناسی ساخته شده است و داستان واقعی است. در سال 1971 فیلیپ زیمباردو آزمایشی را انجام داد که “آزمایش زندان استانفورد” نام دارد. او پس از این آزمایش به یک روان شناس معروف تبدیل شد، زیرا مردم عادی را در شرایط پرفشار قرار می دهد که برخی نگهبان زندان و برخی زندانی می شدند.

نتایج باعث شهرت این آزمایش شدند، زیرا انتظارات زیمباردو را برآورده می کند: تاثیر شرایط بر رفتار مردم از تاثیر افراد بیشتر است و عده کمی به اهمیت آن پی می برند.تمام شخصیت ها مسیر داستان را طی کرده و نسبت به زیردستان خود رفتار خصمانه ای نشان دادند.

یک تریلر جذاب با محتوای روان شناسانه که فیلم را دیدنی تر کرده و تماشاگران را از این نتایج آگاه می کند. با تماشای این فیلم نتایج را دیده و بررسی خواهید کرد.


28. پل – Die Brücke (برنارد ویکی، 1959)

این فیلم به هولناک ترین و ترسناک ترین اقدامات انجام شده توسط نازی ها می پردازد، آن هم آماده سازی کودکان و نوجوانان برای جنگ جهانی دوم است. این فیلم داستانی را به تصویر می کشد که با گذشت زمان فراموش شده بود، اما حقیقت آن می تواند تمام افرادی که طی جنگ جهانی دوم زندگی کرده یا از عواقب آن اذیت شده اند را آزار دهند.

گروهی از نوجوانان توسط رژیم نازی به کار گرفته می شوند تا در نبرد آینده به هر قیمتی پیروز شوند. این نوجوانان که از رفتن به جنگ خوشحال و هیجان زده هستند نمی توانند هراس پیش رو را تحمل کنند. در نبرد باید یک پل را محکم کنند و عنوان فیلم هم از این صحنه الهام گرفته است.

سرانجام درحالی که تنها رها شده اند باید با ارتش متفقین، که از دیدن آنها شگفت زده شده اند، مبارزه نمایند. عواطف و خشونت به کار رفته در این اتفاق نوجوانان را شوکه می کند زیرا باید به بدترین شکل ممکن با عواقب جنگ روبرو شوند.


27. جاعلان – Die Fälscher (اشتفان روزویتسکی، 2007)

داستان عملیات برنارد، بزرگ ترین عملیات در تاریخ جنگ که هدف آن وارد کردن پول جعلی به اقتصاد بریتانیا و ایجاد شوک در بازار آن بود.

این عملیات در اردوگاه کار اجباری زاخسنهاوزن و به رهبری زندانیان یهودی رخ داد که برای زنده ماندن ناچار به انجام آن بودند. داستان درباره یک مجرم و متخصص عملیات به نام سالومون سالی سوروویچ است که پس از دستگیری و زندانی شدن در این اردوگاه باید آن را به سرانجام برساند.

این فیلم در هشتادمین مراسم اسکار جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد. از آنجاییکه این فیلم مانند فیلم های دیگر آنچنان به اقدامات منفی نازی ها نمی پردازد، چندان دیده نشده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


26. کریستیانه اف. – Christiane F. (اولی ادل، 1981)

یکی از پرفروش ترین فیلم های این لیست که جز محبوب ترین فیلم های پس از سال 1970 است. داستان درباره کریستین 12 ساله است که در این سن به مواد مخدر سنگین معتاد شد و جدا از دوستان و خانواده اش در خیابان زندگی می کرد.

این فیلم به کارگردانی اولی ادل نماینده و نماد زندگی جوانان معتادی است که برای حفظ زندگی باید با مواد مخدر مبارزه کنند. موسیقی متن دیوید بووی نیز دلیل دیگر موفقیت این اثر است.

این فیلم نه تنها واقعی است بلکه از بازی زیبای بازیگر نوجوان، ناتیا برونکهورست، بهره می برد. این کتاب که زودتر اکران شد نیز موفق بود و فیلم و کتاب به یک جایگاه کلاسیک دست یافتند.


25. ماجراهای شاهزاده احمد – Die Abenteuer des Prinzen Achmed (لوته راینیگر، 1962)

تنها فیلم انیمیشن این لیست که یکی از جالب ترین فیلم های لیست محسوب می شود. داستان درباره شاهزاده احمد است که حین رفتن به سرزمین های جدید با یک اسب پرنده به چالش هایی برمی خورد. او علاءالدین را دیده و عاشق شاهزاده می شود و شاهزاده را از شر مشکلات مختلف نجات می دهد.

یکی از نوآورانه ترین و مهم ترین فیلم های تاریخ، که قدیمی ترین فیلم انیمیشن محسوب شده و بسیاری از آثار بعدی از آن الهام گرفتند. جلوه های بصری و انیماتورهای خبره یک انیمیشن غنی ایجاد کردند که حتی بسیاری از اینیمیشن های امروزی نیز از آن الهام گرفتند.


24. طبل حلبی – Die Blechtrommel (فولکر اشلوندورف، 1979)

یک فیلم زیبا با اجراهای دیدنی و البته صحنه جنسی و محتوای پورنوگرافی، که در زمان اکران با تحسین مواجه شد، در فستیوال های مختلف جایزه کسب کرد و یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای آلمان بود.

داستان درباره اسکار ماتزرات است، پسربچه ای که در سن سه سالگی تصمیم می گیرد دیگر بزرگ نشود. در شرایطی که آلمان توسط نازی اشغال شده و ایده آل گرایی آنها روزبروز بیشتر می شود، دنیا را از نگاه او میبینم.

خانواده اسکار به نازی ها ملحق می شوند و او با تماشای ساده لوحی خانواده و مردمش نسبت به رژیم جدید برای نشان دادن اعتراض از طبل خود استفاده می کند. با این حال اعتراض او موفق نیست زیرا کسی به حرف او گوش نمی دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم برتر براساس زندگی تد باندی (Ted Bundy) مخوف ترین قاتل سریالی تاریخ


23. سه گانه فیلم جاده ای – Road Movie Trilogy (ویم وندرز، 1974)

چندگانه ای با حضور رودیگر فوگلر به جای یکی از شخصیت های اصلی. داستان به انسانیت و زندگی و آغازهای جدید می پردازد. ویم وندرز کارگردان برای ساخت این فیلم ها از تکنولوژی سیاه و سفید استفاده کرد. گرچه ریتم این سه فیلم کند است اما بسیاری از منتقدین آن را فراموش نشدنی می دانند.

شخصیت ها پس از یک شکست و شاید برای شروع مجدد یک ماجراجویی را آغاز می کنند که زندگی شان را تغییر می دهد. جنبه فلسفی داستان شاید به اندازه فیلم هایی با ریتم تند جالب نباشد، اما نویسندگی و اجرا، مخصوصا از جانب فولگر، این فیلم را دیدنی می کند. آلیس در شهرها (Alice in den Städten)، حرکت اشتباه (Falsche Bewegung) و سلاطین جاده (Im Lauf der Zeit) این سه فیلم را تشکیل می دهند.

دوست آمریکایی (Der amerikanische Freund) نیز اثر دیگری از این کارگردان است.


22. ترس روح را می‌خورد – Angst essen Seele auf (راینر ورنر فاسبیندر، 1974)

این فیلم به دلیل نمایش رابطه عاشقانه میان زن و مردی با فاصله سنی بسیار در زمان اکران بحث برانگیز بود. بسیاری این فیلم را یک شاهکار و یکی از جسورانه ترین آثار می دانند که کارگردان موضوع متفاوتی را انتخاب کرده است.

یک مرد عربی تصادفا عاشق زنی می شود که 20 یا 30 سال از او بزرگ تر است. بنابراین همه، حتی فرزندان زن که ازدواج کرده اند نیز علیه او طغیان می کنند. فاسبیندر از این طریق نژادپرستی و بیماری های ناشی از آن در وجود انسان را نشان می دهد.

این فیلم با وجود مضمون پیچیده و بحث برانگیز خود در صنعت فیلمسازی انقلاب به پا کرد. فاسبیندر همیشه می خواست دیگران را شگفت زده کند و به همین دلیل به سراغ آثار بحث برانگیز می رفت.


21. زندگی دیگران – Das Leben der Anderen (فلورین دورنسمارک، 2006)

یکی از برترین فیلم های صنعت سینمای المان که جوایز مختلف، از جمله جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرده و بسیاری از مجلات و منتقدین آن را یکی از بهترین فیلم های سال می دانستند. گرد ویسلر، کاپیتان رژیم آلمان شرقی است که باید در زندگی دیگران جاسوسی کند.

بزرگ ترین مشخصه فیلم انسانیت آن است که در شخصیت اصلی، با بازی اولریش موهه دیده می شود. ویسلر آنقدر به زندگی نویسنده و معشوقه او جذب می شود که بر زندگی خودش تاثیر می گذارد.

علاوه بر انسانیت که در بالا به آن اشاره شد، میزان اعتبار و حقیقت گرایی هم در افزایش کیفیت داستان موثر بوده است. فیلم نمایانگر ایده آلیسم آلمان شرقی است که توسط نظارت بر ساکنان آلمان شرقی نشان داده شده و یکی از تاریک ترین دوره های آلمان را نمایش می دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


20. سوفی شول – Sophie Scholl (مارک روتموند، 2005)

فیلمی دیگر براساس وقایع حقیقی و زندگی سوفی شول، یک فعال سیاسی که علیه رژیم نازی و هیتلر مبارزه کرد. او عضو گروه مقاومت ضدنازی ها، رز سفید بود که مردم را علیه فعالیت های ضد اجتماعی و ملی نازی، روشنگری می کرد. این فیلم نامزد اسکار شد و دو جایزه خرس نقره ای را به خانه برد.

برخلاف برخی از فیلم های جنگی این لیست، این فیلم خشونت ناشی از جنگ جهانی دوم را نشان نمی دهد بلکه مبارزه گروه مقاومت پس از افشا شدن توسط پلیس گشتابو و نازی را نشان می دهد.

این فیلم را می توان جددیترین فیلم با الهام از فیلم “رز سفید” (Die weisse Rose) سال 1982 به کارگردانی میشائیل فرهوفن دانست. شاید این فیلم بهترین اجراهای این لیست را ارائه ندهد، اما یکی از از شناخته شده ترین و بهترین شخصیت های خلال جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد.


19. اروپا، اروپا – Europa, Europa (اگنیسکا هلند، 1990)

فیلمی براساس داستان واقعی یک حقیقت باورنکردنی، درباره زندگی سالمن پرل، یک نوجوان یهودی آلمانی که با پنهان نمودن هویت خود و فرار از خشم نازی ها به ارتش نازی ملحق می شود. او در حقیقت به یکی از برترین سربازان ارتش و سپس به یکی از برترین افسران ارتش آلمان تبدیل می شود.

نقطه عطف داستان زمانی است که رفتارهای خوب دوستان و شرکای جدیدش باعث می شود او هم به ارزش های نازی باور داشته باشد. او نمی خواهد بپذیرد که همین مردمانی که با او مهربان هستند به رهبری یک دیکتاتور قاتلین عده ای زیادی از مردم می باشند. این فیلم حاوی محتوای گرافیکی و اجراهای زیباست و چندین جایزه به دست آورد.


18. هیچ‌ کجا در آفریقا – Nirgendwo in Afrika (کارولین لینک، 2001)

به ندرت رخ می دهد که یک فیلم آلمانی به فرهنگ های دیگر بپردازد. این فیلم داستان یک خانواده آلمانی-یهودی است که در کنیا زندگی می کنند تا از رژیم نازی سال های 1933 در امان باشند. این فیلم که بازه زمانی ده ساله را دربرمی گیرد، دوره پیش و پس از جنگ را نشان می دهد که آلمان جدید می خواهد گذشته را پاک کند.

یک فیلم خیره کننده و رمانتیک با واکنش های مثبت و منفی مواجه شد و احتمالا واکنش های منفی به دلیل طولانی بودن اثر است. اجراها خیره کننده بوده و افزیش سن شخصیت ها به خوبی نمایش داده می شود. همچنین تنوع نژادی نشان داده شده در این فیلم برخلاف شرایط موجود در سال های 1930 و 40 آلمان است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


17. زیر آسمان برلین – Der Himmel über Berlin (ویم وندرز، 1987)

این فیلم پس از اکران به یک اثر کلاسیک تبدیل شد و اکنون یکی از تاثیرگذارترین و بهترین فیلم های تاریخ محسوب می شود. برونو گانتس، یکی از بهترین بازیگران تاریخ، نقش فرشته ای را ایفا می کند که به افکار و نگرانی های ساکنان برلین گوش می دهد.

سپس این فرشته عاشق یک هنرمند شده و به این فکر می کند چگونه می تواند انسان باشد و همان تجربه های انسانی را کسب کند. در کنار جاده با شخصیتی با بازی پیتر فالک آشنا می شود که تجربه هایی از گذشته خود و درونی ترین رازهای نژاد انسان را برای او فاش می کند.

این فیلم بی شک حماسی ترین اثر وندرز بوده که جوایز مختلف به دست آورد و با این وجود نامزد اسکار نشد. این فیلم برونو گارتس را به نماد بازیگری تبدیل نمود و از آن زمان به مهم ترین بازیگر صنعت سینمای آلمان تبدیل شد.


16. ازدواج ماریا براون – Die Ehe der Maria Braun (راینر ورنر فاسبیندر، 1979)

یکی دیگر از آثار مهم فاسبیندر، که با وجود مضامین بحث برانگیز میان طرفداران و سینمادوستان محبوب شد. گرچه این فیلم نامزد اسکار نشد، اما به دلیل اجرای هانا شیگولا و خط داستانی بحث برانگیز یکی از برترین آثار فاسبیندر است. گرچه فیلم شایسته جوایز بیشتر بود اما چنین نشد.

داستان درباره زنی به نام ماریا براون است که در جامعه پساجنگ آلمان زنده کرده و همسرش در جریان جنگ کشته شده است. با وجود اینکه ماریا به همسرش عشق می ورزد اما نگاه دیگران به او متفاوت است. در میانه داستان اتفاقی رخ می دهد که تماشاگر را سوکه کرده و دیدگاه او را نسبت به این شخصیت عجیب و اغواکننده تغییر می دهد.


15. خداحافظ لنین – Good Bye Lenin (ولفگانگ بکر، 2003)

یک فیلم زیبای دیگر درباره آلمان شرقی و غربی و گروه های کمونیستی آن، که در مقایسه با اثری چون “زندگی دیگران”، در این باره نگاه متفاوتی دارد.

یک درام کمدی، که بیشتر کمدی است تا درام و باوجود مضامین کمدی، باعث می شود به زندگی پس از سقوط دیوار برلین و زندگی پیش از آن بیندیشید. این فیلم جوایز مختلف را به دست آورد و به پرفروش ترین فیلم صنعت سینمایی آلمان تبدیل شد.

دنیل برول نقش الکساندر کرنر را ایفا می کند، یک مرد جوان که در تلاش است تا سقوط دیوار برلین را از مادرش پنهان کرده و درباره فروپاشی افکار کمونیستی چیزی به او نگوید. مادر کرنر که حامی جدی کمونیست است، پس از ماه ها بیدار شدن از کما توسط خانواده نگهداری می شود.

الکس، خواهرش و دوست پسر او نیز در این فریب با کرنر همراه می شوند زیرا درصورتی که مادر به فروپاشی کمونیست پی ببرد شوکه شده و برای او خطرناک است. در این بین الکس عاشق شده و داستان اخلاقی تر و عاطفی تر می شود و درنتیجه بیننده می تواند به جنبه هایی از زندگی پی ببرد که فراموش شده بود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


14. تحقیرشده ‌ترین مرد – Der letzte Mann (فریدریش ویلهلم مورنائو، 1924)

داستان یک نگهبان موفق در یک هتل مهم شهر که شغلش را از دست داده و به مایه خنده جامعه تبدیل می شود. یکی از بهترین آثار سینمای آلمان و مورنائو، که جامعه بیمار آلمان را نشان می دهد که در سال های 1933 به دستان آدولف هیتلر و رژیم نازی افتاده است. اغلب مردم گرسنه و دچار مشکل بوده و کشور به نیازهایشان توجه نمی کند.

مورنائو این مشکلات را درک کرده و آنها را از طریق این شخصیت با بازی زیبای امیل جنینگز افسانه ای، بر روی پرده سینما انعکاس می دهد. او در این فیلم یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه می دهد. او یک نگهبان موفق است که می ترسد در جایگاه جدید به مایه تمسخر مردم تبدیل شود. سرانجام مورنائو دلش به حال این شخصیت سوخته و پایان خوشی را برای او خلق می کند.


13. ومپیر – Vampyr (کارل تئودور دریر، 1932)

این فیلم با وجود واکنش های منفی اولیه، با گذشت زمان به یک فیلم تاثیرگذار، مخصوصا در ژانر وحشت، تبدیل شد. فیلم داستان آواره مرموزی را ایفا می کند که در عطش رمز و راز به یک روستای طلسم شده توسط یک خون آشام می آید. این فیلم اولین اثر ناطق دریر است که به سه زبان دوبله شد. هنوز هم صحنه های دیالوگ دار آن اندک است.

تفاوت عقیده ای منتقدان قدیمی و جدید بیشتر در زمینه ریتم کند داستان و نحوه فیلمبرداری آن است. بسیاری آن را توهینی علیه ژانر وحشت می دانند، اما با گذشت زمان با آثار کلاسیکی چون “نوسفراتو” (Nosferatu) یا “مطب دکتر کالیگاری” (Das Cabinet des Dr. Caligari)، که هر دو در این لیست قرار دارند مقایسه شد.

داستان هراسناک و صحنه های نوآورانه، در کنار ویژگی هایی که بر مخاطب تاثیر می گذارد، باعث شد این فیلم در زمان اکران در ژانر وحشت قرار بگیرد.


12. الکساندر پلاتس برلین – Berlin Alexanderplatz (راینر ورنر فاسبیندر، 1980)

این مینی سریال/فیلم، از زمان پخش به یک اثر حماسی تبدیل شد. این داستان حماسی درباره تلاش فرانز بیبرکاف برای پیوستن به گروه های جنایی و مجرمانه است. او پس از آزادی از زندان به دلیل قتل بی رحمانه همسرش با ضربات چاقو و پس از دعوا، نه تنها باید در جامعه متاثر از رژیم نازی و عواقب آن تاب بیاورد، بلکه باید با مردمی سروکار داشته باشد که فعالیت های جنایی زیرزمینی آنها را تغییر داده است.

در کل فیلم فرانز به عنوان یک زنباره، مست و بداخلاق نشان داده می شود که می خواهد برای یکی شدن با این جامعه جنایی و مات زده تلاش کند.

این داستان حماسی 15 ساعت و نیم طول کشیده و براساس کتابی به همین نام نوشته آلفرد دوبلین ساخته شده است. اجرای گونتر لامپرشت خیره کننده بود و توانست یک شخصیت جنایی جدید به سینما معرفی کند که در عین تلاش برای اصلاح گذشته به شخصیت بدتری تبدیل می شود. آخرین قسمت تمام عواطف سورئال این شخصیت های عجیب و اطرافیان آنها را به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


11. فاست – Faust (فریدریش ویلهلم مورنائو، 1926)

نسخه اقتباسی از شاهکار ادبی یوهان ولفگانگ فون گوته که آخرین اثر آلمانی مورنائو پیش از رفتن به هالیوود است و از این جهت نمادین می باشد. این فیلم را می توان بهترین اقتباس از این داستان دانست که به دلیل فیلمبرداری در زمان اکران بسیار نوآورانه بود.

داستان درباره مردی است که بین خیر و شر، بهشت و جهنم، گیر کرده است. او باید با فروختن روحش به شیطان، که برای گمراهی انسان با خدا شرط بسته است، مسیرش را انتخاب نماید. او هیچ طمع و شهوتی نداشته و تنها به کتاب ها و زندگی آکادمیکش فکر می کند.

این فیلم به مشکلات اجتماعی مانند فقر و نابرابری اجتماعی می پردازد. یک اثر تاریخی مهم که مورنائو را به عنوان یکی از مهم ترین سازندگان آثار هنری تبدیل می کند.


10. نوسفراتو – Nosferatu (فریدریش ویلهلم مورنائو، 1922)

یک اثر نبوغ آمیز دیگر از مورنائو که با ساخت این فیلم به جایگاه جدیدی دست یافت و احترام کارگردان های دیگر را به دست آورد، زیرا توانست بینش جدیدی از خود را به نمایش بگذارد.

این فیلم در سال 1979 به کارگردانی ورنر هرتسوک بازسازی ش و برونو گانتس و کلاس کینسکی در آن نقش آفرینی داشتند. اما این نسخه اصلی سال 1922 بود که توانست آغازگر فیلم های دراکولا باشد، زیرا براساس کتاب دراکولا نوشته برام استوکر ساخته شد.

توماس هاتر توسط کارفرمایش، ناک، به سراغ مشتری جدیدی به نام کنت ارلوک می رود که در ترنسیلوانیا زندگی می کند. هاتر با اینکه از همسرش جدا می شود اما برای انجام این وظیفه هیجان زده است. در ترنسیوانیا افسانه یک خون آشام زنده میان ساکنان شنیده می شود، اما هاتر با دیدن کنتر که شبیه هیولاست وحشت می کند.

در این بین کنت علاقه خود را به ماموریت هاتر و همسر او که مشاور املاک است، نشان می دهد. به زودی درباره سرایت طاعون در شهری که هاتر و همسرش در آن زندگی می کنند چیزهایی شنیده می شود. گرچه طاعونی وججود ندارد، اما طاعون دیگری قرار است سرایت کند که حوادث ترسناکی به همراه دارد.

نسخه جدیدتر و رنگی این فیلم ” نوسفراتو، خون ‌آشام” (Nosferatu: Phantom der Nacht – 1979)، ساخته ورنر هرتسوک است.


9. کشتی – Das Boot (ولفگانگ پترسن، 1981)

یکی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ که خیلی ها آن را برترین می دانند. نه تنها با وجود تعداد اندک تناقض های تاریخی یکی از بهترین دیدگاه های تاریخی را ارائه می دهد، بلکه به زندگی سربازان آلمانی در یو-بوت نیز نگاه فلسفی می اندازد.

این فیلم از نگاه فلسفی اهمیت جنگ در بقای آلمان به عنوان یک ملت را نشان داده و در کنار آن به ابدی بودن جنگ اشاره می کند. یورگن پروشنو و خواننده آلمانی، هربرت گرونمیر نقش های اصلی را برعهده دارند.

اجراها خیره کننده و پربار بوده و مفهوم و داستان را به خوبی نشان می دهند. همچنین فیلم پیروزی و شکست سربازان آلمان در جنگ را نشان می دهد. آنها که در گذشته شاهد پیروزی های پی در پی بودند، اکنون باید شاهد چند تکه شدن سرزمین شان باشند.

بدون شک بهترین اثر سینمایی ولفگانگ پترسن و بهتر اثر درباره جنگ های آلمان که پس از سال های 1970 ساخته شد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


8. سقوط – Der Untergang (الیور هرشبیگل، 2004)

این فیلم از یکی از بهترین اجراهای 30 سال اخیر بهره برده است. اگر بازی هیث لجر در “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) را نادیده بگیریم، اجرای برونو گانتس در این فیلم برترین است. زیرا اجرای او توانست سبک و حساسیت داستان را به خوبی نشان دهد. این فیلم بیشتر شبیه موزه ای است که حقایق تاریخی را نشان می هد. زیرا داستان درباره آخرین روزهای آدولف هیتلر، خون خوارترین دیکتاتور قرن گذشته است که در پناهگاه به سر می برد.

در این فیلم آخرین روزهای هیتلر، کارمندان و خدمه اش، که تا آخرین روز به پیروزی آلمان امیدوار بودند، پرداخته می شود. فیلم با مصاحبه ای با یکی از خدمه پناهگاه که در زمان ساخت فیلم هنوز زنده بود، آغاز می شود. در این فیلم حقایق بسیاری افشا شده و شخصیت های مختلف درباره زندگی پس از سال 1945 صحبت می کنند.


7. مطب دکتر کالیگاری – Das Cabinet des Dr. Caligari (رابرت وینه، 1920)

یکی از اولین فیلم های موفق صنعت فیلمسازی آلمان و اولین فیلم ترسناک این کشور که به دلیل جلوه های فانتزی و داستان، ترسناک بوده و با شگفت زده کردن منتقدین آن زمان، هنوز هم در صنعت فیلم سازی جهان جایگاه والایی دارد.

ونرو کراوس، افسانه سینمای آلمان، در نقش یک متخصص هیپنوتیزم ظاهر می شود که با هیپنوتیزم کردن یک خوابگرد او را به قتل وادار کرده و بین مردم شهر ترس و وحشت ایجاد می کند. این فیلم استبداد و رفتارهای نظارتی بر مردم را نشان می دهد که گویی تشنه کنترل و سازماندهی شدن هستند.

برخی از منتقدین معتقدند که این فیلم نیاز به وجود دیکتاتور در جامعه از هم پاشیده آلمان را نشان می دهد. برخی دیگر نیز آن را نمایش دهنده جنون و رفتار روانپریش فردی می دانند که با کمک هیپنوتیزم به خواسته های شیطانی خود دست می یابد.

تکنیک های جدید و نوآورانه این فیلم می تواند دلیل اهمیت سینمای آلمانی زبان در آن دوره را نشان دهد. بنابراین این فیلم نقطه عطف دوره اکسپرسیونیست سینمای آلمان است.


6. روبان سفید – Das weiße Band (میشائیل هانکه، 2009)

شاهکاری از میشائیل هانکه و یکی از پیچیده ترین و دقیق ترین فیلم های دهه از نظر پیام رسانی و محتوا، که از لحاظ مضامین کاملا باورهای هانکه را دنبال می کند. تابوها به دلیل بحث برانگیز بودن و سروصدا کردن در محافل و فستیوال های سینمایی همیشه برای هانکه جذاب بودند. کارگردان می خواهد شرارت و عواقب آن را در یک خانواده ثروتمند ساکن یک شهر کوچک آلمانی پس از جنگ جهانی اول نشان دهد.

عنوان فیل مضامین معصومانه را به مخاطب القا می کند و این کار عمدی است. هانکه می خواهد با ایجاد باورهای غلط در ذهن بیننده او را فریب دهد. در حقیقت تماشاگر به معصومیتی فکر می کند که در فیلم وجود ندارد و استفاده از کودکان که نماد معصومیت هستند، در نقش اصلی، در جهت نمایش شرارت است.

کودکان و ربان سفید نماد معصومیتی هستند که باید در فیلم وجود داشته باشد اما نیست. فیلم به تابوهایی مانند سرقت، پدوفیلی، قتل و خشونت می پردازد. راوی داستان شخص بی نام مسنی است که روایت این روستای کوچک را به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


5. آگیره، خشم پروردگار – Aguirre, der Zorn Gottes (ورنر هرتسوک، 1972)

ورنر هرتسوک در کنار برونو گانتس یکی از مهم ترین چهره های سینمای آلمان پس از سال 1970 است که این فیلم او خلاقانه ترین و زیباترین اثر اوست. شاید فیلم در ظاهر اقتباسی از داستان شخصیت تاریخی، آگیره، به نظر برسد اما در حقیقت کارگردان خود آن را خلق می کند. کلاوس کینسکی نقش آگیره را ایفا می کند، شخصیتی که اسپانیایی ها را برای یافتن شهر گنج رهبری نمود. در فیلم هیچ دیالوگی دیده نشده و تنها شاهد تصاویر فانتزی و جنون آمیز هستیم. آگیره نیز به عنوان یک شخصیت روانی و دیوانه ایفا می شود که برای رسیدن به خواسته اش هرکاری می کند.

هرتسوک با هنر خود توانست آگیره را به عنوان یک شخصیت ضدقهرمان و انقلابی نشان دهد که برای رسیدن به شهر گنج، الدورادو، از رودخانه آمازون عبور می کند. کینسکی با وجود همکاری های دیگر با هرتسوک توانسته در این نقش به زیبایی بدرخشد و آن را از آن خود کند.

یکی از انتقاداتی که همیشه منتقدین شکاک بر این اثر هرتسوک وارد کردند نمایش برهنه و بی پرده خشونت بود، که البته در اغلب آثار او دیده می شود. اجرای کینکسی در قالب شخصیت نشسته و توانسته حقایق خشونت بار فیلم را نشان دهد. یکی از تماشایی ترین فیلم های تاریخ که به نقطه عطف سینما تبدیل شد.


4. آلمان، سال صفر – Germania Anno Zero (روبرتو روسلینی، 1948)

یکی از معدود فیلم هایی که پس از جنگ جهانی دوم به مفهوم جنگ اشاره کرد و به زبان آلمانی ساخته شد. از دوره های زمانی معرفی شده در تاریخ آلمان می توانید متوجه شوید که این فیلم در بدترین دوره سینمایی این کشور ساخته شد و با این حال جز بهترین آنهاست. احتمالا ترس از رویارویی با چنین مضمونی مانع از ساخته شدن فیلم های دیگری از این دست شد. در حقیقت اغلب فیلم های جنگی پس از سال 1970 که کارگردان ها به مضمون جنگ علاقه مند شده بودند، ساخته شد. روبرتو روسلینی ایتالیایی آنقدر جسارت به خرج داد که توانست درباره این مضمون دشوار در سینمای آلمان فیلم بسازد.

این فیلم هنوز یکی از بحث برانگیزترین فیلم های تاریخ است و تماشای آن برای افرادی که در ویرانی پس از جنگ زندگی کردند، دشوار است. یک فیلم رئال که جسارت و آزادی لازم برای صحبت درباره مشکلات مطرح نشده جامعه آلمان در آن زمان، مانند فقر و ویرانی و ظلم به مردم، را به همراه داشت.

این فیلم با انتخاب یک مضمون ممنوعه برای جامعه آلمان جدید بود. استفاده از شخصیت اصلی کودک نشان دهنده مضمون عاطفی و حساس فیلم است. یکی از رئال ترین آثار سینما که برای نقش های مهم خود از نابازیگران یا بازیگران آماتور استفاده می کند.

داستان درباره ادموند کولر 13 ساله است که باید در آلمان ویران شده زندگی کند. او باید کار کرده، از خانواده و پدر ناتوانش مراقبت کند. پایان فیلم نماد از دست رفتن امید مردم آلمان در خلال سال های قبل و پس از جنگ است.


3. فیلم های دکتر مابوس – Dr. Mabuse Series (فریتز لانگ، 1922-1960)

یکی از طولانی ترین چندگانه های تاریخ از لحاظ زمان، نه تعداد فیلم ها. این چندگانه حاوی سه فیلم است که هرسه در ژانر خود پیشگام هستند. فیلم دوم که شناخته شده ترین است با داستان پرسرعت و تجربه گرایی خود ژانر جنایی/رازآلود را تعریف کرد و به همین دلیل باید تماشا شود.

داستان درباره شخصیت دکتر مابوس است، یک نابغه شرور و ریاکار شیطانی که می خواهد با قدرت هیپنوتیزم خود شهر را کنترل کند. اولین فیلم “دکتر مابوس” یک اثر حماسی چهارساعته است که شخصیت درونی مابوس، پزشک و پروفسور، که قدرت و پول کافی داشته و به قمار می پردازد، را نشان می دهد.

فیلم دوم که “عهد جدید دکتر مابوس” (Das Testament des Dr. Mabuse) نام دارد او را به عنوان مقصر قتل ها و جنایات مختلف نشان می دهد. فیلم سوم که “هزاران چشم دکتر مابوس” (Die 1000 Augen des Dr. Mabuse) نام دارد در سال 1960 ساخته شد و به عنوان سومین سری، سری جنایت هایی را نشان می دهد که به احیای دکتر مابوس منجر می شود.

فیلم دوم حقیقتا کامل است و طرفداران سینمای آلمان باید آن را تماشا کنند. این سه گانه یکی از برترین سه گانه های سینماست که این لیست را کامل می کند.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


2. متروپلیس – Metropolis (فریتز لانگ، 1927)

تاثیرگذارترین فیلم تاریخ با نگاهی واضح تر و تجربی تر به فیلم های علمی تخیلی که پیشگام این ژانر بوده و برای طرفدارن و کارگردان های علاقه مند به سینمای علمی تخیلی یک اثر محبوب است. همچنین یکی از طولانی ترین فیلم های تاریخ سینماست که طی سه ساعت فقر، تکنولوژی و مضامین علمی تخیلی را در آینده پادآرمان شهری نشان می دهد که تنها ثروتمندان شانس زندگی دارند.

این حقیقت که فیلم در سال 1927 اکران شد و حتی امروز هم می تواند در تداعی یک آینده پیشرفته جالب باشد، بر شاهکار بودن آن می افزاید. خلق شخصیت ماریا به عنوان آخرین ناجی بشریت نقطه قوت این فیلم است. زن ماشینی می تواند معنای استعاری داشته باشد که با حقایق زمان ساخت فیلم مطابقت دارد. تلاش برای کاهش شکاف میان فقرا و ثروتمندان در آینده پادآرمان شهری و علاقه دو فرد و تلاش برای کنار آمدن با آن، از عواقب ویرانی جامعه است.

این فیلم توانست فریتز لانگ را در جایگاه افسانه ای قرار دهد که حتی امروز نیز نمی توان این جایگاه را از او سلب کرد. حرفه لانگ پس از این فیلم آنقدر تغییر کرد که حتی امروز هم یکی از تاثیرگذارترین آثار محسوب می شود.


1. ام – شهری به دنبال یک قاتل می‌گردد – M – Eine Stadt sucht einen Mörder (فریتز لانگ، 1931)

این فیلم به دلیل انتخاب مضامین ممنوعه مانند پدوفیلی و قتل که حتی امروزه هم تابو است، بسیار بحث برانگیز بود. فیلم به داستان مردمی می پردازد که از بی عدالتی جامعه خسته شده و تصمیم می گیرند خودشان جستجو برای رسیدن به عدالت را آغاز کنند. مردم شهر پس از جستجوی بی نتیجه برای قاتل و متجاوز کودکان و ناتوانی پلیس، خودشان مسئولیت یافتن او را برعهده می گیرند.

یکی از مهم ترین آثار سینما که الهام بخش آثار دیگری بود. این فیلم هنوز هم یکی از بحث برانگیزترین و نوآورانه ترین آثار سینما از فریتز لانگ است. “ام” در عین تحلیل شخصیت درونی بشریت نیاز او برای اصلاح و رسیدن به عدالت و برابری اجتماعی را نشان می دهد. اجرای بازیگران، داستان جذاب، نویسندگی و کارگردانی موفق، باعث می شود این فیلم هنوز هم بتواند مشکلات معاصر جامعه را تحلیل کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. مصطفی

    خرداد 6, 1400

    واقعا لیست بسیار خوبی برای سینمای آلمان هست. کاش برای سینمای فرانسه هم چنین لیستی تو سایت گذاشته بشه

    پاسخ

  2. hemel

    شهریور 18, 1399

    Der Baader Meinhof Komplex 2008 – Die Welle 2008

    پاسخ

    • بهزاد در پاسخ به hemel

      اردیبهشت 5, 1402

      عالی بودن ممنون

      پاسخ