نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای فرانسه (بهترین فیلم های سینمای فرانسه)

اگر دوست دارید سینما را درک کنید ابتدا باید صنعت مناسب را انتخاب کرده و با ریشه آن آشنا شوید. سینمای فرانسه برای شروع صنعت مناسبی است زیرا عناصر لازم برای درک سینما و داشتن نگاه انتقادی به آن را تامین می کند.

فیلم های فرانسه جادوی خاص خود را دارند و می توان آن را در کنار چند کشور دیگر جز بهترین صنایع سینما دانست. عناصر عاطفی، جنایی، رازآلود، درام و کمدی، سینمای فرانسه را یکی از متنوع ترین سینماهای تاریخ تبدیل می کند. هنوز بسیاری از فیلمسازان سراسر جهان از شاهکارها، بازیگران، اصالت و تنوع سینمای فرانسه الهام می گیرند.

یک سینمای جادویی، خلاق و نوآور که آثار کلاسیک بسیاری را خلق کرده و اکنون می خواهیم برترین های آن را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. ظهر بنفش – Plein Soleil

فیلمی درباره خیانت و طمع با بازی آلن دلون در اولین نقش اصلی خود به عنوان تام ریپلی. این فیلم به کارگردانی رنه کلمنت یکی از بهترین آثار این لیست است و می توانست در جایگاه بالاتر هم باشد.

تام ریپلی به ایتالیا اعزام می شود تا فیلیپ گرینلیف، با بازی موریس رونه، را به بازگشت و انجام تجارت خانوادگی متقاعد کند. گرچه رابطه شان کمی عجیب است و باوجود حس عجیب تام به دوست دختر فیلیپ، باهم همراه می شوند. طی سفر در قایق فیلیپ، آن دو تلاش می کنند تام را دست بسر کرده و در ایستگاه بعدی او را پیاده کنند. زمانی که او و فیلیپ در قایق تنها هستند عطش ثروت و علاقه به دوست دختر فیلیپ باعث می شود تام فیلیپ را به قتل برساند.

سپس تام ریپلی راز خود را پنهان نموده و سعی دارد با سرقت نام او ثروتش را از آن خود کند. سپس با فریب دوست دختر فیلیپ قلب او را نیز به دست می آورد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای بریتانیا (بهترین فیلم های سینمای بریتانیا)


19. اسکار – Oscar

یک فیلم دست کم گرفته شده که در لیست برترین آثار سینما دیده نمی شود. یک اثر رئال جادویی از لوئی دوفونس که اصالت و خلاقیت آن در کنار کنار پیچیدگی های داستان آن را برای طرفداران معمولی آثار کمدی به یک اثر دشوار تبدیل کرده است.

لوئی دوفونس نقش برتراند بارنیر را بازی می کند، مرد متاهلی که یک دختر دارد و صاحب یک کارخانه بزرگ است که کریستین مارتین، با بازی کلود ریش، یک حسابدار ساده، در آن کار می کند. یک روز صبح مارتین به خانه رئیسش رفته و به دنبال ترفیع است که با مخالفت فوری رئیس مواجه می شود. اما این رئیس نمی داند که حسابدار ساده اش با دست بردن در حساب های شرکت میلیون ها فرانک به جیب زده است.

بارنیر حسابدار را تهدید می کند که به پلیس خبر خواهد داد، اما کارمندش به او می گوید اثبات این کار دشوار است و اتهام آن یک جرم جدی و سنگین است که درنتیجه آن کارخانه ممکن است ورشکسته شده و بارنیر همه چیز خود را از دست بدهد. مارتین پیروز شده و به عنوان نامزد معاون شرکت ترفیع می گیرد. سپس با درخواست ازدواج با دختر بارنیر او را دیوانه می کند.

سپس بارنیر از داماد آینده اش می خواهد کمی پول به او بدهد تا به عنوان هدیه به دخترش تقدیم کند که مارتین می گوید با پول ها جواهر خریده و جواهرات در بانک هستند. بارنیر از او می خواهد جواهرات را از بانک بگیرد. مارتین درصورتی این کار را انجام می دهد که بارنیر یک سند را امضا کند.

چمدان های جواهرات که یک به یک دست به دست می شوند، هویت های مختلف، دختری که عاشق شوفر شده، حسابداری که واقعا عاشق دختر رئیس نیست و یک همسر بی ثبات، داستان را پیچیده می کنند. بارنیر باید در صبح یک روز با همه این مشکلات دست و پنجه نرم کند.


18. گنگستر پیر – Les tontons flingueurs

فیلمی با بازی لینو ونتورا، در نقش یک گانگستر سابق، که از 15 سال پیش از گروه مافیا خارج شده است. این شخصیت فرناند نادین نام دارد، یک کشاورز که با دستگاه های کشاورزی کار کرده و اکنون در روستای کوچک مونتابان در جنوب فرانسه زندگی می کند.

یکی دیگر از فیلم هایی که در زمان اکران موردتوجه قرار نگرفت و سپس با تحسین منتقدین به یک اثر کلاسیک بدل شد. یک کمدی زیبا و یکی از اولین آثار ژانر خود با داستان جنایی و رازآلود و صحنه های زیبای کمدی.

مکزیکی یک رئیس مافیاست که در حال مرگ بوده و از آنجاییکه به همراهانش اعتماد نداشته و آنها را دشمن خود می داند، دوست دارد برای خو د جانشین تعیین کند. بنابراین فرناند، دوست دوران کودکی مکزیکی، به بستر مرگ او فراخوانده می شود. گرچه آن دو سال هاست که یکدیگر را ندیده اند، اما مکزیکی فرناند را جانشین خود دانسته، از او می خواهد تجارت او را ادامه داد و از دخترش، پاتریشیا، که طغیانگر بوده و به دنبال مهمانیست، مراقبت کند.

فرناند باید با مخالفت های افراد مکزیکی که با او مخالف اند، روبرو شود. شاید سروکله زدن با افرادی که به دنبال خیانت و انتقام هستند دشوار باشد، اما بزرگ ترین مشکل او کنترل دختر جوان طغیانگر است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمای اروپا در قرن 21 – شاهکارهایی برای فیلم بازها


17. مرد قدبلند بلوند با یک کفش – Le grand blond avec une chaussure noire

یکی از فیلم هایی که با قرارگیری در چنین لیستی می تواند بحث برانگیز باشد. یک اثر نادیده گرفته شده و فراموش شده توسط منتقدین که جایزه خرس نقره ای را هم به دست آورده است. این فیلم به شکل ساده اما زیبایی عناصر رازآلود، جنایی و کمدی را باهم ادغام می کند. یک اثر کمدی با پیچ و تاب های بسیار.

فرانسیس پرین یک نوازنده ویولن است که در گروه ارکستر کار می کند. او در نقشه ای درگیر می شود که باید برنارد میلان، شخص دوم دپارتمان جاسوسی که می خواهد جای رئیسش لوئیس تولوس را بگیرد، بی اعتبار کند. در یک اتاق پر از میکروفون، تولوس زیردستش پراک که می داند همه چیز شنود می شود، را وادار می کند که میلان را متقاعد کند که پراک قصد دیدن یک جاسوس را دارد.

پراک از عوامل فرودگاه تصادفا یکی را انتخاب می کند و او پرین است، که به دلیل پوشیدن کفش تا به تای مشکی و قهوه ای انتخاب می شود. میلان همه چیز را باور کرده و درباره این مرد بیگناه تحقیق می کند. پرین از همه جا بی خبر نیز در این داستان جالب و خنده دار درگیر می شود.


16. عبور از پاریس – La traversée de Paris

بهترین اثر کلود اوتان-لارا که یکی از پربیننده ترین فیلم های سینمای فرانسه است. کلود اوتان-لارا به دلیل تنوع سبک و ساخت فیلم های کمدی، درام، اکشن و جنایی شناخته می شود. داستان در خلال جنگ جهانی دوم در سال 1942 در پاریس رخ می دهد.

بورویل نقش یک بازاریاب سیاهپوست به نام مارسل مارتین را ایفا می کند که باید بسته ها را به مشتری های خاص برساند. ژان گابین افسانه ای نقش یک نقاش معروف و یک شخصیت بی ثبات به نام گرندگیل را نشان می دهد. مارسل باید بسته های گوشت را به مشتری ها برساند و پس از آگاهی از دستگیری همکارش باید فرد دیگری را استخدام کرده و جایگزین او کند.

فرد استخدام شده گرندگیل است. پس از ماجراهای مختلف مانند سرقت از فروشگاه رئیس مارسل با بازی لوئی دوفونس و خراب کردن یک بار و برخورد با یک پلیس، آنها نمی توانند بسته ها را تحویل دهند و توسط آلمانی ها دستگیر می شوند. هردوی آنها از هم جدا شده و سال ها بعد یکدیگر را میبینند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای بریتانیا (بهترین فیلم های سینمای بریتانیا)


15. مزد ترس – Le salaire de la peur

یکی از معدود درام های آنری-ژرژ کلوزو در سال 1953 که رئال ترین و درام ترین اثر اوست. در این فیلم شخصیت های اصلی معدودی وجود دارد که مهم ترین آنها ماریو و جو هستند. آنها نقش دو راننده کامیون بیکار را ایفا می کنند که برای زنده ماندن هرکاری می کنند.

در کنار آنها شخصیت های مهم دیگری مانند بیمبا و لویگی دیده می شوند. این چهار تن در یک روستای کوچک در مکزیک به نام لاس پیدراس به هم ملحق می شوند. کمپانی نفتی جنوبی نیروگاه های نفتی اطراف را در دست داشته و با ساعت های طولانی و دستمزد کم از کارگران سواستفاده می کنند.

در یکی از نیروگاه های نفتی آتشسوزی ایجاد شده و تنها راه از بین بردن آتش افنجار نیتروگلیسیرین است. نیتروگلیسیرین باید به نیروگاه های 500 کیلومتر دورتر برسد. هیچ کدام از اعضای شرکت دوست ندارند این کار خطرناک را انجام دهند، بنابراین رئیس شرکت، بیلی او برایان، کارگران روستای مکزیکی را می آورد.

کل فیلم یا اغلب آن درباره انتقال نیتروگلیسیرین به صورت بطری های شیشه است که در دو کامیون بزرگ منتقل شده و شرایط جاده ای آن را خطرناک می کند. ماریو و جو نیتروگلیسیرین را در یک کامیون منتقل می کنند و بیمبا و لویگی در کامیون دیگر.

فیلم مشکلات این نقل و انتقال دشوار و نحوه رویارویی آنها با نه تنها این مشکلات بلکه مشکلات شخصی خودشان را نشان می دهد. بنابراین عنوان برای فیلم مناسب است. ترس مهم ترین احساس آنها در این کار است و با رویارویی با مشکلات خود باید ترس را کنار بزنند تا دستمزد دریافت کنند. همه نمی توانند از پس این کار دشوار برآمده و زنده بمانند.


14. دسته سیسیلی‌ها – Le clan des siciliens

یکی از پرستاره ترین فیلم های این لیست با حضور سه ستاره سینمای فرانسه. ژان گابین نقش پدرخوانده مافیا، ویتوریو مانالز را ایفا می کند، لینو ونتورا نقش کمیسر پلیس، لی جف را و آلن دلون نقش راجر سارتت، کارمند خانواده مانالز، یک مافیای تازه کار که اعضای خانواده او را دوست ندارند.

سارتت پس از اتهام به قتل و رفتن به زندان توسط خانواده مانالز آزاد می شود. این فرار به خوبی برنامه ریزی شده و شاید کامیون آماده نباشد اما یکی از بهترین صحنه های فیلم می باشد. سارتت در آپارتمان پنهان می شود تا اوضاع مساعد شود.

در این بین ویتوریو و لی جف ظاهر شده و ویتوریو که از سارتت خوشش نمی آید و لی جف هم شیفته دستگیری اوست. سارتت با مردی هم سلولی بود که نقش سرقت از گالری رم، نمایشگاه جواهرات ثروتمند را کشیده بود.

سارتت سرقت از گالری را به ویتوریو و بقیه اعضای خانواده پیشنهاد می دهد و ویتوریو نیز به شرط حضور سارتت در آن شرکت می کند. به همین دلیل جف هم به بقیه ملحق شده و در کنار سارتت و خانواده مانالز قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: نگاهی به کارنامه سینمایی یک اسطوره: تئو آنجلوپولوس کارگردانی برای تمام دوران


13. ریسک بزرگ – Classe Tous Risques

یک جواهر پنهان که در زمان اکران نادیده گرفته شد و به تدریج به شاهکار فیلم های گانگستری فرانسه بدل شد. این اثر هنوز الهام بخش فیلم های گانگستری است که البته شاید برای تماشاگر امروزی آشنا نباشد.

لینو ونتورا، پرچمدار و نماینده hصلی ژانر گانگستری در سینمای فرانسه در این فیلم حضور دارد. ژان-پل بلموندو در نقش حامی و دوست ابل دیووس (با بازی لینو ونتورا) به او کمک می کند تا از دست پلیس فرار کند. آنها یکدیگر را نمی شناسند اما زمانی که دوستان او نمی توانند در فرار کمک کنند، اریک استارک (با بازی ژان-پل بلموندو) این کار را انجام می دهد و ان دو باهم دوست می شوند. دیووس در خانه اریک پنهان می شود.

ریسک بزرگ نمونه از یک فیلم دست کم گرفته شده در دوره ای از تاریخ است که بعدها به یک شاهکار تبدیل شده و مایه افتخار تهیه کنندگان، سازندگان و کارگردان است.


12. روز برمی ‌آید – Le Jour se Lève

یکی از نوآورانه ترین فیلم های سینمای فرانسه با وجود فلش بک های زیاد در جریان داستان که مایکل کارن کارگردانی آن را برعهده داشت و ژان گابین افسانه ای در آن بازی کرد. فیلم نوع درام و رئال رنج انسان را نشان می دهد که در روح درونی او جریان دارد.

فرانسیس، با بازی ژان گابین، به والنتین تیراندازی می کند. سپس خودش را در اتاقش پنهان کرده، از دست پلیس فرار کرده و به اینکه چرا والنتین (با بازی ژول بری) را به قتل رسانده، فکر می کند. تفکر او درباره این موضوع توسط فلش بک ها نمایش داده می شود.

این عنصر سفر در زمان این فیلم را در دهه 30 خاص می کند زیرا زمانی که فیلم های فرانسه خطی و ساده بودند و از دیالوگ و داستان های معمول استفاده می کردند، این فیلم نوآوری به خرج داد.

طی این فلش بک ها متوجه می شویم فرانسیس در یک مثلث عشقی گیر افتاده و به این جرم دست زده است. او با دو زن به نام های فرانسواز و کلارا رابطه دارد که هردو به نوعی با والنتین مشکل داشته و حسادت همیشگی والنتین به فرانسیس هم به این ماجرا دامن می زند. تمام فلش بک ها به زمان حال ختم شده و باعث فروپاشی فیزی;ی و روانی فرانسیس می شود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های آلن دلون (Alain Delon)، ستاره تمام نشدنی سینمای کلاسیک


11. جنجال بزرگ – La Grande Vadrouille

نقطه عطفی در تاریخ کمدی فرانسه به کارگردانی جرارد اوری و با اجرای لویی دفون افسانه ای در نقش استانیسلاس لفورت، که در کنار آگوستین بووت، در نقش اندری بورویل، در یکی از جالب ترین درگیری های تاریخ سینما گیر افتاده اند. این فیلم تا سال 2008 موفق ترین فیلم تاریخ سینمای فرانسه بود.

در تابستان سال 1941 و در طی جنگ جهانی دوم، نازی ها در شرف پیروزی جنگ هستند. سه مرد بریتانیایی با چتر در پایتخت فرانسه، پاریس، که در کنترل و اشغال نازی هاست، فرود می آیند.

آنها گریخته و می خواهند از دید نازی ها پنهان باشند و به دو شخصیت جالب برمی خورند: آگوستین بووت، نقاش ساختمان، و استانیسلاس لفورت، کارمند اپرای ملی پاریس، که با مردان بریتانیایی همراه شده و هرکار غیرممکنی را انجام می دهند. آنها به سه مرد کمک می کنند تا از چنگال نازی ها نجات یابند.


10. ریفیفی – Rififi

یک شاهکار نوآر فرانسوی و اثر کلاسیک موفق که با بودجه کم ساخته شد. ژل داسن توانست با این بودجه کم بهترین صحنه ها و بهترین صحنه سرقت در تاریخ سینمای فرانسه را خلق کند.

تونی یک مجرم بدسابقه است که پس از دستگیری های زیاد و زندانی شدن از لحاظ فیزیکی و روانی درهم شکسته است. بهترین دوستش جو و بهترین دوست او ماریو می خواهند با بریدن شیشه یک جواهرفروشی از آن سرقت کنند. بنابراین تونی را به نقشه دعوت می کنند. تونی برای حفظ سابقه خود به آنها نقشه دیگری را پیشنهاد می کند: حمله به آن جواهرفروشی اما سرقت از گاو صندوق.

به همین دلیل از مرد دیگری به نام سزار، با بازی خود کارگردان، ژول داسن کمک می گیرند. آماده سازی و سرقت بخش اعظم این فیلم را تشکیل می دهند. صحنه سرقت هنوز یکی از بهترین صحنه های تاریخ سینماست که نیم ساعت طول کشیده و هیچ موسیقی یا دیالوگی در آن شنیده نمی شود. یک صحنه رئال که الهام بخش صحنه های سرقت در فیلم های دیگر بود.

پس از سرقت موفق، گراتر، صاحب یک کلوپ شبانه و مافیا که با دوست دختر قبلی تونی رابطه دارد، جواهرات سرقتی را می خواهد و بنابراین ماجراهای جالب پدید می آید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


9. آسانسوری به ‌سوی قتلگاه – Ascenseur pour l’échafaud

نقطه عطفی در تاریخ سینما که نه تنها روش جدیدی برای ارتکاب جرم را معرفی کرد بلکه تنش میان موسیقی و تصویر را نشان داد. این فیلم الهام بخش فیلم های بعدی بود.

فیلم حاوی سه داستان است که به هم وصل می شوند. داستان از مکالمه تلفنی دو عاشق، فلورانس و ژولین، که می خواهند 30 دقیقه بعد یکدیگر را ببینند، آغاز می شود. ژولین می خواهد همسر فلورانس را که رئیس خودش است، کشته و با فلورانس فرار کرده و زندگی کند. او با موفقیت از عهده این کار برآمده و اداره را ترک می کند. با ورود به خودرو متوجه می شود طنابی که برای رفتن به اتاق رئیس از آن استفاده کرد در خودرو است.

با ورود مجدد به ساختمان که باید در تعطیلات آخر هفته بسته باشد، به آسانسور وارد می شود و نمی داند در اداره یک کارمند وجود دارد که ساختمان را تعطیل کرده و حتی کنتور را نیز خاموش می کند. ژولین در داخل آسانسور گیر می کند. این داستان اول فیلم است. در این بین دو داستان دیگر هم رخ می دهد. معشوقه اش در کافه منتظر اوست و خودروی او را میبیند که از مقابلش رد می شود. بنابراین تصور می کند نقشه خوب پیش نرفته و مرد او ترک کرده. تمام شب به دنبال اوست و به یکی از دوستان ژولین برمی خورد. صبح روز بعد به اداره پلیس رفته و به او گفته می شود که همکار شوهرش به نام ژولین تورنیر به دختر دیگری دیده شده و یک زوج آلمانی را به قتل رسانده است.

داستان سوم درباره دختری است که ظاهرا فلورانس او را با ژولین دیده و پسری که پس از بازگشت به اداره برای برداشتن طناب خودروی ژولین را برمی دارد.

بنابراین از دو دیدگاه به سرنوشت ژولین نگاه می کنیم که هردو به دستگیری او می انجامد. لویی میل، با این سبک نوآورانه ریسک کرد و از آن سربلند بیرون آمد. این فیلم با تحسین مواجه شد و ژن مورو در نقش فلورانس در سینمای فرانسه به شهرت رسید.


8. سامورایی – Le Samourai

ژان-پیر ملویل متخصص فیلم های تریلر، جنایی و رازآلود است. بدون شک “سامورایی” بهترین اثر اوست که به خوبی نوشته و کارگردانی شده و اجرای زیبای آلن دلون بر جذابیت آن می افزاید.

آلن دلون نقش جف کاستلو را ایفا می کند، یک مزدور حرفه ای با روش جنایی خاص که برای قتل صاحب کلوپ شبانه پول گرفته اما در هنگام خروج از آنجا دیده می شود. او برای مخفی نگه داشتن خود از دوست دخترش جین استفاده می کند. زیرا یک افسر پلیس نیز از ابتدا به او مشکوک است و او را در این قتل درگیر می داند.

گرچه افراد بسیاری او را دیده اند اما شهادت ها ضد و نقیض است و درنتیجه نوازنده پیانوی کلوپ، والری، او را بی گناه دانسته و آزادی اش را اعلام می کند.

گرچه کاستلو آزاد می شود اما کمیسر پلیس همچنان به او مظنون است و او را تعقیب می کند. اکنون کاستلو در قتلی که برای انجام آن مامور شد مظنون اصلی است. مشتری ها از او راضی نبوده و دوست ندارند با او همکاری کنند.

بنابراین نه تنها پلیس در تعقیب اوست، مشتری ها نیز سعی دارند از شر او خلاص شوند. در نهایت پیچیدگی و گره داستان به سرنوشت تراژیک و غم انگیز کاستلو منجر می شود.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


7. زنگ تفریح – Playtime

فیلمی از ژاک تاتی که می توان آن را شناخته شده ترین اثر او نزد منتقدین و مردم دانست. چهارمین فیلم تاتی و بهترین کمدی تاریخ که او کارگردانی و بازی در نقش اصلی موسیو هولت را برعهده داشت.

یکی از زیباترین فیلم های خلاقانه که دهه 60 فرانسه صنعتی را نشان می دهد که شهرها در حال رونق بودند. گرچه این فیلم در صحنه مخصوص خود ضبط شد ایده شهرسازی و به وجود آمدن کلان شهر را نشان می دهد که قدرت اقتصادی کمپانی ها و نقش صنعتی آن ها بر آن تاثیر گذاشت.

شش اتفاق متوالی توسط دو شخصیت موسیو هولت و باربارا که طی یک روز یکدیگر را ملاقات می کنند، ایجاد می شود. این فیلم به دلیل صحنه های اکشن (که مختص فیلم های تاتی است)، کمnd بصری و دیالوگ ها شناخته می شود که البته دیالوگ پس زمینه بر جریان داستان تاثیر ندارد.


6. حفره – Le Trou

شوکه کننده ترین فیلم تاریخ به دلیل خلاقیت، اصالت و تاثیر در ایجاد محور جدید کاگردانی برای داستان های جسورانه و نوآور، که به یکی از پیشگامان فیلم های مربوط به زندان تبدیل شد و شیفتگان سینما باید آن را تماشا کنند. ژاک بکر چند هفته پس از پایان ضبط فیلم درگذشت.

بکر تصمیم داشت برای برخی از نقش ها از بازیگران غیرحرفه ای استفاده کند. شخصیت اصلی، رولند دربانت، با بازی ژان کرادی، در اقدام به فرار سال 1947 نقش داشت. استفاده از بازیگران غیرحرفه ای چندان به چشم نیامده و به همین دلیل صحنه زندان شاهکار از آب درآمده است.

داستان ساده است. چهار زندانی می خواهند با کندن تونل از سلول خود از زندان فرار کنند. با آمدن یک زندانی جدید به نام گاسپارد همه چیز بهم ریخته و جو، رولند، مانو و موسیو باید این شخص جدید را نیز پذیرفته و نقش فرار را اجرا کنند. گاسپارد در ابتدا با نقشه موافق است، اما زمانی که رئیس، با بازی آندری برویل، او را به دفترش فرا می خواند، مجبور است فرار را بپذیرد.

گاسپارد باید بین فرار و لو دادن نقشه به رئیس یکی را انتخاب کند. همه چیز برای فرار آماده است و تنها باید بر بی اعتمادی و تردید خود غلبه کنند. پایان کنایی فیلم که برای فیلم های مرتبط با مضمون زندان نوآورانه است، شما را شوکه می کند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


5. محکوم ‌به ‌مرگی گریخته ‌است – A Man Escaped

رابرت برسون به یکی از شناخته شده ترین و دوست داشتنی ترین کارگردان های تاریخ سینمای فرانسه تبدیل شد. در تاثیر او در سینمای این کشور شکی وجود ندارد، مخصوصا در دهه 50 و 60 میلادی، که در فیلم های خود از مضامین مذهبی و استعاری استفاده کرد. این فیلم نمونه بارز روش استعاری او در نمایش داستان فرار یک زندانی است.

فانتین، یک عضو مقاومت فرانسه، توسط سربازان آلمانی دستگیر و زندانی شده است. از آغاز قصد فرار دارد. اما اتهامش ثابت شده و بدون دستبند در سلول طبقه بالا زندانی می شود. از آن بالا هفته ها برای فرار نقشه کشیده، با ملحفه ها طناب درست کرده و الوار در را می کند.

با مدت زمان طولانی، مشکوک شدن سایر زندانیان و پس از تلاش ناموفق ارسینی، زندانی دیگر که قصد فرار داشت و کشته شد، فانتین از تصمیم خود دست نمی کشد. با این حال یک پسر جوان از ارتش آلمان به نام جاست با او هم سلولی می شود. فانتین باید میان کشتن جاست یا همراه کردن او با خود تصمیم بگیرد.


4. زیبای روز – Belle de Jour

یکی از شاهکارهای سینمای فرانسه و بهترین فیلم کاترین دنو که باعث شد در راس این صنعت قرار گرفته و جایگاه خود در این صنعت را تقویت کند. این فیلم به کارگردانی لوئیس بونوئل، دنو را در نقش زنی نشان می دهد که در عصرهای طول هفته که همسرش سر کار است، فاحشگی می کند.

سورین سریزی، با بازی دنو، یک زن حساس است که نمی تواند با همسری که عاشقش است رابطه جنسی داشته باشد و مشکلات دوران کودکی اش او را آزار م دهد. شاید این مشکل به دلیل عدم هیجان در زندگی روتینش باشد. او درباره بردگی، تسلط و سادومازوخیسم فانتزی هایی دارد که نمی تواند آنها را با شوهرش درمیان بگذارد و شوهرش با احترام به او این فانتزی ها را نمی پذیرد.

این زوج در پیست اسکی با دو دوست به نام های هنری هاسون و رنه آشنا می شوند. پس از این دیدار هاسون مجذوب زیبایی او شده و هربار به او نزدیک می شود با بی اعتنایی زن روبرو خواهد شد. سورین از طریق آنها متوجه می شود که دوست دیگرشان در فاحشه خانه کار می کند و تصمیم می گیرد به آنجا برود. پس از سرویس دادن به اولین مشتری، عصر روزهای هفته و بدون اطلاع از شوهرش این کار را تکرار می کند.

یکی از مشتریان او به نام مارسل که گانگستر است، شیفته او شده و تهدید می کند که همه چیز را به همسر او خواهد گفت. کارهای سورین واکنش مارسل را برمی انگیزد. گرچه از کارهایش پشیمان است اما نمی تواند بازگردد. سپس پیر ظاهر می شود تا راز او را به همسرش بگوید. پایان گیج کننده و بحث برانگیز است و ممکن است فانتزی سورین باشد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های قرن بیستم در مورد جادو و تردستی


3. توهم بزرگ – La Grande Illusion

بدون شک این فیلم یکی از شاهکارهای صنعت سینماست. این فیلم سال 1937 روش رئال و درام زندانیان جنگ جهانی اول و تلاش آنها برای فرار و آزادی از زندان استعاری و واقعی را نشان می دهد که مردم در آن زمان با آن درگیر بودند.

حتی امروز هم بسیاری آن را بهترین اثر و نقطه عطف فیلم های جنگی می دانند. اعتراض رنور علیه جنگ سال های 1939 تا 1945 و آغاز رژیم نازی.

داستان ساده است. برخی از زندانیان در کمپ های مرگ زندانی شده و در فکر فرار هستند. مشکل اینجاست که در روز فرار بسیاری از آنها توسط ون رافنستاین به یک زندان امنیتی می روند. سه تن از اعضای قدیمی در کنار هم قرار می گیرند: کلانتر مارشال، کلانتر روزنتال و کاپیتان بولدیو.

کاپیتان آخر با رویس زندان رابطه خوبی دارد زیرا هردو خون اشرافی داشته و خود را سرباز کشور می دانند. این سه تن نقشه فرار کشیده و تنها مارشال و روزنتال از پس فرار برمی آیند.


2. چهارصد ضربه – Les Quatre Cents Coups

اولین فیلم از پنج فیلم آنتوان دوینل، که یکی از بهترین چندگانه های تاریخ محسوب می شود. فیلم داستان زندگی آنتوان از 14 سالگی تا اواسط 40 سالگی را نشان می دهد.

ژان‌پیر لئو، یکی از بازیگران موردعلاقه تروفو، نقش دوینل را ایفا می کند و گرچه شاید از لحاظ دراماتیک یا تکنیکی بهترین بازیگر نباشد اما هنوز یکی از تاثیرگذارترین و شناخته شده ترین بازیگران تاریخ است. صحنه های فیلم گاها برای فرانسوا تروفو و لئو زندگی نامه ای بوده و فیلم هم نوآورانه و اصیل است.

دونیل یک پسر 14 ساله است که به همراه مادر و پدر در پاریس زندگی می کند. او نه تنها باید با شرایط زندگی در پاریس کنار آمده بلکه با ورود به دهه 60 میلادی نیز با بسیاری از تغییرات جامعه فرانسه روبرو شده که در زندگی خانوادگی و روابط والدینش نیز تاثیر می گذارد.

دوینل نه دانش آموز ممتازی است نه برای آن تلاش می کند. به عقیده او جامعه و والدین او را طرد کرده اند. بنابراین کلاس هایش را رها کرده و به همراه دوستش رنه به کارهای خلاف می پردازد. این فیلم که اولین سری از چندگانه اصلی بوده، با زندگی آینده دوینل و حوادث بعدی او ادامه می یابد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


1. از نفس افتاده – À bout de souffle

فیلمی که بازیگر اصلی در پایان فیلم از دنیا رفته و بنابراین پس از تعقیب و گریز با پلیس دیگر مجبور نیست فرار کند. ژان-لوک گدار یکی از کارگردان هایی است که یا او را دوست دارید یا از او متنفر هستید. یکی از پیشگامان نوول واگ فرانسه که در سبک فیلم های درام یا گانگستری رخ داد. این فیلم ژان-پل بلموندو را به عنوان یکی از چهره های شاخص سینما و نوول واگ فرانسه نشان می دهد.

ژان-پل بلموندو نقش یک جوان نامید به نام میشل را ایفا می کند. پس از سرقت یک خودرو پلیس را می کشد. اکنون از دست پلیس فرار کرده و باید پنهان شود. بنابراین به سراغ پاتریشیا می رود، یک دانش آموز جوان که می خواهد روزنامه نگار شود. او ژان را پنهان می کند و گرچه عاشق هم می شوند اما به هم شباهت ندارند.

پاتریشیا که گیج و سردرگم است او را به پلیس تحویل می دهد. ژان از دست پلیس فرار کرده و سرانجام باید تقدیر خود را بپذیرد. همچنین فیلم را می توان پایان استعاری مردی دانست که باید تقدیر خود را بپذیرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. Saeed

    اسفند 17, 1401

    واقعا فیلم املی همون بهتر ک تو لیست نیست چرت بود

    پاسخ

  2. مهدی

    مرداد 3, 1401

    بی شک فیلم حرفه ای از ژان پل بلموندو جزو بهترین آثار فیلمهاست

    پاسخ

  3. Someone

    مرداد 12, 1400

    خیلی فیلمای دیگه بود که ارزش حضور تو این لیست داشتن مثل پاپیون

    پاسخ

  4. mohammad

    آبان 12, 1399

    يني اميلي و لئون نيستن تو ليست عجب!!!!

    پاسخ

  5. سپهری

    آبان 11, 1399

    اکثر این‌ها رو بارها دیدیم که ، یه لیست از فیلمهای فرانسوی قرن جدید بذارید.

    پاسخ