نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای بریتانیا (بهترین فیلم های سینمای بریتانیا)

در عصر روز 27 جولای 2012 دنی بویل کارگردانی مرسم افتتاحیه المپیک لندن را برعهده داشت که به زیبایی انجام شد. در آن شب تمام ساکنین آن جزیره کوچک از بریتانیایی بودن خود مفتخر بودند. این مراسم با کنار هم قرار دادن برترین آثار سینمای بریتانیا میراث خود را به رخ کشید. در این مراسم به چندگانه های معروفی چون هری پاتر و جیمز باند اشاره شد.

همچنین مشخص شد که بریتانیایی ها همیشه در عرصه فیلمسازی پیشتاز بوده و در عرصه فیلمبرداری، کارگردانی هنری و فیلمنامه نویسی رشد کرده اند. گرچه این جزیره کوچک است اما آثار سینمایی آن با هالیوود رقابت می کند.

از سال های طلایی 1940 چندین فیلم مهم و تاثیرگذار توسط کارول رید، دیوید لین، آلفرد هیچکاک و مایکل پوول ساخته شد و در دوره مدرن به نام هایی مانند دنی بویل، ریدلی اسکات و کریستوفر نولان برمی خوریم. در این میان بازیگرانی هم دیده می شوند که با هنر بازیگری خود از حد انتظارات فراتر می روند.

در این سال ها فیلم های مختلف در ژانر تریلر جنگی، درام رمانتیک، کمدی سیاه، آثار مستقل و گانگستری ساخته شدند. تاریخ سینمای بریتانیا به دلیل استعدادهای زیاد پر از فیلم های غنی و متنوع است. در اینجا 20 شاهکار سینمای بریتانیا را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. این انگلستان است – This is England – 2006

یک درام محصول سال 2006 به کارگردانی شین میدو که در نگاه اول داستان سبک زندگی در اوایل سال های 1980 در بریتانیا، فشارهای وارده، مشکلات فرهنگی و نژادی در جوامع که هنوز در طبقه کارگر انگلستان وجود دارد را نشان می دهد. شان با بازی توماس ترگوس تازه کار در اولین نقش خود، او را در حالی نشان می دهد که یک گروه گانگستری او را زیر پر و بال خود گرفته است.

این فیلم که فرهنگ آن دوره و تسلط سفیدپوستان را نشان می دهد با کمک اجرای زیبای دو همبازی شان، جو گیلگان در نقش وودی و استیون گراهام در نقش کامبوی ترسناک بهره می برد. از زمان اکران فیلم مینی سریال های مختلف مرتبط با آن تا دهه 90 ادامه یافته و با تمرکز بر داستان طرفداران این سریال در سراسر بریتانیا را افزایش دادند.

شین میدو با انعکاس جوانی خود در کارگردانی و نویسندگی داستان موفق بود و توانست گرایش ها و رفتارهای طبقه کارگر بریتانیا در آن دوران را نشان دهد که هنوز قابل درک است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های آلن دلون (Alain Delon)، ستاره تمام نشدنی سینمای کلاسیک


19. 28 روز بعد –  Days Later – 2002

دنی بویل کارگردان همیشه در آثارش متنوع بوده است و در اینجا با الکس گارلند رمان نویسنده همکار شده و گارلند برای اولین بار فیلمنامه نویسی را تجربه می کند. همکاری این دو آشوب و وحشت را به خیابان های لندن می آورد، مکانی که شاید برای حمله زامبی ها جای مناسبی نباشد.

فیلمنامه گارلند یک فیلم با ریتم سریع ساخت که از دیگر فیلم های زامبی متفاوت بود. هنگامی که مردم خوب بریتانیا به ویروس ریج آلوده شده و فعالیت های یک فعال جنبش حیوانات بد پیش می رود، این زامبی ها پدید می آیند.

این فیلم که با بودجه کم ساخته شد در بریتانیا و خارج از آن فروش بالایی داشت. کیلین مورفی نقش جیم را برعهده دارد، مردی که در آخرالزمان زامبی ها بیدار می شود، ایده ای که بعدها برای سریال “مردگان متحرک” (The Walking Dead) استفاده شد. موفقیت این فیلم باعث شد دنی بویل و الکس گارلند فیلم های بزرگ تر و پربودجه تر بسازند. اجرای زیبای مورفی نیز فرصت های بیشتری را در اختیارش قرار داد.

هر صحنه به کمک دوربین دیجیتال به خوبی ضبط شده و فضا و سبک را غنی می کند. جلوه های بصری باعث شده در سراسر صحنه های ترسناک و خشن هنوز امید احساس شود و البته موسیقی متن جان مورفی نیز بر درک فضا می افزاید.


18. کارتر را بگیرید – Get Carter – 1971

مایکل کین پس از موفقیت در سال های 1960 با وجود فیلم هایی مانند “زولو” (Zulu)، “آلفی” (Alfie) و “کسب و کار ایتالیایی” (The Italian Job) به عنوان یک گانگستر لندنی به نام جک کارتر به زادگاهش نیوکاسل در شمال شرق لندن بازگشت تا دلیل مرگ تصادفی برادرش را جویا شود. داستان انتقام جک به وقایع دردناک و سپس به پایان دلخراش منجر می شود.

این فیلم اقتباسی از رمان “جک به خانه بازمی گردد” از تد لوئیس یک تریلر انتقام جویانه است که با نشان دادن زندگی جنایی در شمال شرق لندن و تمام شرایط اجتماعی و محلی آن دوره فضای رئال دارد. کین که با تعدادی از گانگسترها آشنایی داشت برای خلق جک کارتر از آنها استفاده کرد.

این فیلم با وجود عدم موفقیت در زمان اکران طی سال های اخیر به یک شاهکار بدل شد و بر کارنامه اولیه گای ریچی، که برترین فیلم های گانگستری بریتانیایی نسل خویش، مانند ” قاپ‌ زنی” (Snatch) و “قفل، انبار و دو بشکه باروت” (Lock Stock & Two Smoking Barrels) را ساخت، تاثیر گذاشت.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


17. 39 پله – The 39 Steps – 1935

آلفرد هیچکاک، پدر ژانر رازآلود، اغلب برای ساخت فیلمهایش از رمان ها بهره می برد. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته یک نویسنده اسکاتلندی به نام جان باکن، یک تریلر بی نظیر است که با وجود بازسازی های مختلف توسط افراد دیگر هنوز بی همتاست. آغازگر بسیاری از فیلم های موفق بعدی هیچکاک درباره یک مرد بی گناه در حال فرار که در فیلم های “خرابکار” (Saboteur) و “شمال از شمال غرب” (North by Northwest) هم دیده شدند.

رابرت دونات نقش اصلی ریچارد هنی را ایفا می کند. مردی که در دنیای اتهامات و رمز و راز به قتل متهم شده و برای پاک کردن نام خود و متوقف کردن جاسوس گناهکار به همراه پاملا (با بازی مادلین کارول) فرار می کند. با وجود تغییرات انجام شده و تفاوت فیلمنامه با رمان، جان باکن نویسنده از آن راضی بود.

این فیلم که در زمان اکران به دلیل کارگردانی و جلوه های ویژه مورد تحسین قرار گرفت همیشه در لیست برترین آثار سینمای بریتانیا جای دارد. هیچکاک که در زمان ساخت این فیلم در میانه مسیر حرفه اش قرار داشت صحنه های موفق و تاثیرگذاری را خلق کرد که در آثار درخشان بعدی اش دیده شد.


16. بی گناهان – The Innocents – 1961

در طول تاریخ سینمای بریتانیا همیشه با فیلم های ترسناک گره خورده بود. در سال های نخست کمپانی فیلمسازی Hammer Horror در این ژانر پیشتاز بود. با این حال، جک کلایتون کارگردان، که پس از موفقیت فیلم ” فرصتی برای پیشرفت” (Room At The Top) در اوج بود، برای ساخت این فیلم به سراغ کمپانی Hammer رفت و یکی از بهترین فیلم های تاریخ درباره داستان ارواح را ساخت که در آن از عناصر گوتیگ استفاده شد.

فردی فرانسیس فیلمبردار یک فضای تسخیرکننده خلق می کند که حتی امروز هم دیدنی است و به صورت سیاه و سفید نمایش داده می شود.

“بی گناهان” براساس رمان ” سخت‌تر شدن اوضاع” از نویسنده آمریکایی، هنری جیمز” درباره خانم گیدنز (دبورا کر) است که به عنوان معلم سرخانه دو کودک یتیم در دوران ویکتوریایی قرن 19 انگلستان استخدام می شود. در طول زمان متوجه می شود که کودکان تحت تاثیر فضای گوتیک و ترسناک خانه قرار گرفته اند.

جک کلایتون که برای ساخت فیلم هایش اغلب از آثار ادبی کمک می گیرد یک اثر ترسناک ساخت و این فیلم در گذر زمان به یکی از برترین فیلم ها و شاهکار موردعلاقه طرفداران سینما تبدیل شد.

همچنین بخوانید: نگاهی به کارنامه سینمایی یک اسطوره: تئو آنجلوپولوس کارگردانی برای تمام دوران


15. شان می ‌میرد – Shaun of the Dead – 2004

ادگار رایت، سایمون پگ و نیک فراست پیش از حضور در این فیلم در سریال کمدی تلویزیونی Spaced همبازی بودند که پس از ساخت دو فصل از آن، اولین فیلم سه گانه Three Flavours Cornetto کلید خورد. این فیلم مورد علاقه منتقدین و طرفداران، از جمله استیون کینگ و کوئنتین تارانتینو، اکنون یک اثر کلاسیک مدرن بریتانیایی و بهترین اثر این سه گانه محسوب می شود. دو سری دیگر این سه گانه عبارتند از: پلیس خفن (Hot Fuzz) و پایان جهان (The World’s End).

شان (پگ) و اد (فراست) دو دوست صمیمی هستند که می خواهند در لندن آخرالزمانی نجات پیدا کنند. این اثر کمدی رمانتیک زامبی صحنه های مرگ را با طنز و کنایه ادغام می کند. این فیلم به کارگردانی، نویسندگی و اجرای بازیگران اصلی سریال Spaced، هم به طنز موجود در سریال اصلی وفادار مانده و هم بر چهره های ترسناکی مانند جرج رومرو تمرکز می کند.

یک فیلم ترسناک و خیره کننده که از لحاظ کمدی و وحشت دیدنی است. موسیقی متن و وفاداری به سریال اصلی، باعث موفقیت این فیلم شد و برای پگ و رایت موفقیت های بسیاری را به همراه آورد.


14. حالا نگاه نکن – Don’t Look Now – 1973

یک فیلم اقتباسی از داستان کوتاه دافنه دوموریه، رمان نویس انگلیسی، که هیچکاک برای ساخت فیلم “پرندگان” (The Birds) هم از رمان او استفاده کرد.”حالا نگاه نکن” با ادغام ژانرهای مختلف و عناصر ترسناک و تریلر، از زمان خود جلوتر بود. داستان درباره والدینی است که می خواهند با مرگ دخترشان و تاثیر آن بر رابطه خود کنار بیایند. این فیلم به دلیل تمرکز بر روان شناسی مرگ عزیزان در زمان اکران تحسین شد.

در سال های 1970 دونالد ساترلند به دلیل اجرا در فیلم های Steelyard Blues، Invasion of the Body Snatchers و این فیلم، در مقابل جولی کریستی، که نقش همسر او را ایفا کرد، با تحسین مواجه شده بود و خود را به عنوان یک بازیگر مطرح معرفی کرد. او و کریستی در فیلم های دیگر نیز باهم همکاری کردند.

این فیلم با فیلمبرداری و ویرایش موفق و استفاده از عناصر رازآلود و تاریک در یک فضای ترسناک، هنوز به عنوان یکی از شاهکارهای تریلر روان شناسانه محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


13. برهنه – Naked – 1993

بدون شک غم انگیزترین داستان از فیلمنامه نویس بریتانیایی، مایک لی، که باعث شد برای اولین بار در سطح بین المللی مورد توجه قرار بگیرد. زمانی که این فیلم در فستیوال کن اران شد، لی با جایزه بهترین کارگردانی به خانه بازگشت و دیوید تیولیس با جایزه بهترین بازیگر مرد.

جانی، با بازی تیولیس، به دلیل آزار جنسی از زادگاهش منچستر فرار می کند. تماشای این فیلم به دلیل مشاهده رفتار آزاردهنده جنسیت مرد دشوار است.

یک کمدی سیاه و درام آزاردهنده که مشاهده لی و تقد اجتماعی او را به خشن ترین شکل ممکن نشان داده و به بازیگران اجازه می دهد تا حین اجرای نقش های خود این خشونت را نشان دهند. این فیلم که به دلیل روایت و اجرای موفق بازیگران تحت کارگردانی لی تحسین شد، یک داستان تاریک و نفسگیر را خلق می کنید که هرلحظه دشوارتر می شود.


12. زندگی برایان – Monty Python’s Life of Brian – 1979

موضوع این فیلم باعث شد در زمان اکران در بسیاری از مناطق کشور تماشای آن متوقف شده و در کشورهای دیگر نیز به عنوان فیلم های گروه ایکس محسوب شود. این بحث ها باعث شد کمپانی تهیه کننده حمایت از آن را متوقف کرده و جرج هریسون از گروه بیتل ها بودجه آن را برعهده گرفت. خالقان آن، مونتی پیتون، جنبه کنایی مذهبی آن را برای تبلیغ فروش تجاری آن استفاده کردند.

برایان، با بازی گراهام چپمن، به جای عیسی مسیح اشتباه گرفته شده و همین موضوع فضای طنز کنایی و البته برهنگی را به وجود می آورد. چپمن به همراه جان کلیز، تری گیلیام، اریک ایدل و عوامل مونتی پیتون اجرای دیدنی داشته و در طنزپردازی با محدودیت مواجه نمی شوند.

“زندگی برایان” به همراه فیلم دیگر مونتی پیتون به نام ” مانتی پایتون و جام مقدس” (Monty Python and the Holy Grail) دو فیلم کمدی هستند که محدودیت های زمان خود را کنار زده و در طول زمان و در نسل های جدید به یک اثر کلاسیک تبدیل شده است. بنابراین می توانید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمای اروپا در قرن 21 – شاهکارهایی برای فیلم بازها


11. قوش – Kes – 1969

نگاهی به شرایط زندگی در یورک شایر در سال های 1960 و 70 میلادی که براساس رمانی از A Kestrel for a Knave نوشته بری هاینز ساخته شد. داستانی از تجربه های زندگی نویسنده، چالش هایش در خانه و مدرسه که تمام افراد همدرد و همدل با این موضوع می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

داستان درباره بیلی است، قربانی زورگیری در خانه و مدرسه که از دست همکلاسی ها و خانواده به ستوه آمده، راه فراری ندارد و از آینده ای می ترسد که در آن مجبور شود در معادن کار کند. او که نمی تواند مشکلات را از خود دور کرده و به آرامش برسد، باید به کمک کرکسی که آن را آموزش میدهد، زندگی خود را تغییر دهد.

وفاداری به لهجه یورک شایری رمان باعث عدم موفقیت آن در سینماهای آمریکا بود. با این حال از زمان اکران موردتوجه بریتانیایی ها قرار گرفت. داستان رستگاری و امید زمانی که چیزی وجود ندارد. پیامی که در شهرهای معدنی درک می شود.


10. قاتلین پیرزن – The Ladykillers – 1955

یک کمدی بریتانیایی درباره پنج مجرم که نقشه سرقت از بانک را کشیده و برای انجام آن خود را به جای موزیسین جا زده و در یک مهمانسرای کوچک اتاق اجاره می کنند. این کمدی که به یادماندنی ترین اثر کلاسیک سینمای بریتانیاست الک گینس را در نقش پروفسور مارکوس نشان می دهد که رهبر یک گروه مجرمانه است، آن هم پیش از اینکه گینس به چنین شهرتی برسد.

باوجود اینکه کمدی بریتانیا اغلب مورد بی توجهی تماشاگران آمریکا قرار می گیرد، این کمدی نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار شد. خانم ویلبرفورس با بازی زیبای کتی جانسون، بازیگر سینما و تئاتر بریتانیا، به دنبال این مجرمین است. او نقشی پیرزنی را ایفا می کند که به آن پنج فرد اتاق اجاره داده و سپس نقشه شان را خراب می کند.

این فیلم به همراه آثار کمدی افراد دیگری چون پتر سلرز (با فیلم “پلنگ صورتی” (The Pink Panther)) توانست کمدی کنایی و تلخ را در هم قرار داده و یک اثر کمدی کلاسیک محسوب شود که مورد توجه نسل های مختلف قرار گرفت.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های آلن دلون (Alain Delon)، ستاره تمام نشدنی سینمای کلاسیک


9. ویدنیل و من – Withnail & I – 1987

یک کمدی سیاه در شهر کمدن، قلب بوهمی لندن، درباره دو بازیگر بیکار با بازی ریچارد ای.گرانت و پل مک گین، در نقش ویدنیل و ماروود، که برای فرار از شهر لندن به حومه شهر فرار می کنند. این دو بازیگر در نقش بهترین دوستان هم اجرای دیدنی دارند. ریچارد که هرگز الکل مصرف نکرده بود، برای درک بیشتر این نقش این باور خود را کنار گذاشت.

در طی سفر جنون آن ها بروز کرده و دوستی و تلاش برای بقا به آزمایش گذاشته می شود. یک فیلم فراموش نشدنی، با نقل قول های زیبا، که هنوز مانند روز اول دیدنی است. زیرا داستان عشق و دوستی در شرایط دشوار و متفاوت را نشان می دهد.

این کمدی سیاه با بازی ستاره سینما و تئاتر بریتانیا، ریچارد گریفیث در نقش عمو مونتی که به شخصی ماروود با بازی پل مک گین علاقه داشت، برای تماشاگران کمی ناراحت کننده بود.

آن دو با رها کردن آپارتمان های لندنی خود به روستای ترسناکی می روند که مردم در تمام اطراف دیده می شوند. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی بروس رابینسون که پس از آن در پروژه های مینیمال همکاری کرد، داستان جنون و طنز را به شیوه خاص نشان می دهد.


8. رگ یابی – Trainspotting – 1996

یک فیلم زیبا به کارگردانی دنی بویل با اقتباس از رمان پرفروش اروین ولشريال که در ادینبرگ اسکاتلند رخ داده و داستان طنز تلخ فرار از دنیای واقعی و آلوده به مواد مخدر سال های 1990 را نشان می دهد. رمان اولیه اروین ولش در سبک معمول خلق شده و به کارگردان اجازه داده تا عناصر ناراحت کننده و ناخوشایند را به آن اضافه نماید.

این فیلم نشان می دهد که مصرف مواد مخدر می توانند به زندگی افراد بی ارزش معنا و ساختار ببخشد. ایوان مک گروگر در نقش رنتون و رابرت کارلایل در نقش بگبی، در نقش های خود غرق شده و داستان را به زیبایی خلق می کنند. کلی مک دونالد در اولین نقش خود در شخصیت یک دختر دبیرستانی جوان ظاهر می شود که توسط رنتون به مسیر بدی قدم گذاشته است. این بازیگر که توسط بویل کشف شد اجرای درخشانی دارد.

یک اثر الهام بخش برای فیلم “مرثیه ای بر یک رویا” (Requiem for a Dream) که هردوی این فیلم ها بر ضد دنیای مواد مخدر ساخته شده اند. این فیلم که طی سال ها به یک اثر کلاسیک تبدیل شده و هنوز طرفداران به دنبال ساخت سری دیگر آن هستند، نشان می دهد که انسان ها برای فرار از تکرار زندگی روزمره تا کجا خود را غرق می کنند.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


7. نرگس سیاه – Black Narcissus – 1947

یک درام روان شناسانه درباره مذهب و وسوسه براساس رمانی به همین نام نوشته نویسنده زن بریتانیا، رومر گادن، درباره راهبه های دور افتاده از تمدن در روستاهایی هیمالیا که به وسوسه دچار می شوند.

یک شاهکار فنی با بازی مایکل پوول و امریک پرسبرگر که برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند. این فیلم که به دلیل جلوه های بصری و فیلمبرداری جک کاردیف تحسین شد، در انتخاب رنگ و نورپردازی از ورمیر، نقاش هلندی قرن 17، الهام گرفت. همچنین جنبه های فنی و تکنولوژی انتخاب رنگ ها باعث شد این فیلم جوایز مختلف را به دست آورد.

دبورا کر و کتلین بیرون نقش اعضای کلیسا را نشان می دهند، راهبه ها نیز با مشکلات روان شناسانه بسیاری نظر تنهایی، تمایلات ممنوعه و تنش های هویتی مواجه می شوند. فضای هیپونیتزم کننده و محیط هیمالیا وسوسه کننده هستند. پیشگام سینمای بریتانیا که از لحاظ بصری جذاب و دیدنی است و برای فیلمسازان مدرن بریتانیا الهام بخش می باشد.


6. برخورد کوتاه – Brief Encounter – 1945

یک درام رمانتیک در سال های 1930 بریتانیا درباره یک زن خانه دار خسته اما مصمم به نام لورا که فرزند دارد و پزشکی به نام الک را ملاقات می کند که مانند اوست. آنچه که ابتدا به عنوان دوستی آغاز می شود و هر هفته در یک مکان یکدیگر را میبینند به یک رابطه عاشقانه تبدیل می شود.

مکالمه های آن دو بسیار رئال و ظریف است و دو بازیگر به خوبی از عهده آن برمی آیند. سلیا جانسون و ترور هاوارد این رابطه را به خوبی نشان داده و آن را از ابتدا و تا انتها باورپذیر می کند.

این فیلم تنها در عرض 86 دقیقه مشکلات و رنج و غم و شادی عشق را نشان می دهد. فیلمنامه براساس داستان کوتاه نوئل کووارد تهیه کننده که اغلب به عنوان یکی از برترین نمایشنامه نویسان تاریخ محسوب می شود و پر از مشاهده و دیالوگ است، ساخته شد. او در اینجا با همکاری دیوید لین شاهکار عشق میان دو نفر را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


5. مرد حصیری – The Wicker Man – 1973

یک فیلم با اجرای کریستوفر لیدر نقش اصلی لرد سامریسل، در جزیره دوردستی به همین نام که یکی از برترین فیلم های ترسناک تاریخ محسوب می شود و فیلمنامه آن با پیچیدگی ها و گره های خود یکی از به یادماندنی ترین و هولناک ترین صحنه ها در ژانر وحشت را نشان می دهد.

داستان براساس کفر سلت ها و ایده قربانی کردن انسان ها ساخته شده و با گم شدن یک دختر، ادوارد وودوارد در نقش سرجنت هووی به جزیره می رود تا پرونده را حل کند، اما رمز و رازهای موجود در آن رفته رفته افزایش یافته و تماشاگران به دنبال یافتن حقیقت این جزیره هستند.

این فیلم که به دلیل تنش و فضای خود و همچنین موسیقی متن زیبا تحسین شد، زمانی اکران شد که فیلم های ترسناک هنوز جالب و مهیج بودند و در بریتانیا و آمریکا فیلم هایی چون “کشتار در تگزاس” (The Texas Chainsaw Massacre)، “جنگیر” (The Exorcist) و ” شب مردگان زنده ” (Night of the Living Dead) که همگی هنوز یک شاهکار محسوب می شدند، مورد توجه قرار داشتند.


4. پرتقال کوکی – A Clockwork Orange – 1971

کارگردان این فیلم، استنلی کوبریک، با فاصله گرفتن از سبک همیشگی فیلمسازی خود، یک فیلم خاص خلق می کند. یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته آنتونی برجس، ترسناک و نفسگیر است. الکس با بازی مالکولم دوول، رهبر یک گروه گانگستری است که در اعمالشان کوچک ترین دلرحمی نداشته و یکی پس از دیگری به خشونت و سرقت و تجاوز دست می زنند.

این فیلم برخلاف باور عموم هرگز در ایالات متحده ممنوع نشد اما از آنجاییکه خانواده کوبریک به دلیل محتوا و موضوع داستان با تهدید مرگ مواجه می شدند، خود کوبریک اکران آن را متوقف کرد. درنتیجه چندین سال پس از مرگ کوبریک مجددا اکران شد و به دلیل خشونت و تجاوز جنسی، تماشای آن دشوار بود. اما با وجود این صحنه های خشن، یک فیلم موفق و خوش ساخت است که موسیقی کلاسیک الکس آن را دیدنی تر می کند.

یکی از برترین فیلم های سینمایی یکی از بهترین کارگردان های تاریخ که به زیبایی ضبط شده و به دلیل فیلمنامه هوشمندانه و عمق داستان، به یک اثر فراموش نشدنی و عمیق سینما بدل شد.

همچنین بخوانید: 19 فیلم برتر تاریخ با مفهوم اگزیستانسیالیسم


3. کفش های قرمز – The Red Shoes – 1948

یکی از اولین فیلم هایی که به طور جدی به موضوع باله پرداخت و از سبک داستان در داستان استفاده می کند. این فیلم که در مدرسه باله ساخته شده به دلیل تکنیک فیلمسازی و موسیقی متن یک اثر نوآورانه محسوب می شود.

مویرا شیردر نقش اصلی ویکتوریا را ایفا می کند که بین حرفه و مردی که دوستش دارد، گیر افتاده است. داستان ساده بوده و تمرکز داستان بر هنر کارگردانی، جلوه های ویژه و موسیقی متن است که آن را به یکی از بهترین و الهام بخش ترین فیلم ها تبدیل شده است.

این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی مایکل پوول و امریک پرسبرگر، که در سال های 1940 و 1950 باهم همکاری داشته و در 24 فیلم حضور داشتند، یکی از موفق ترین فیلم های سینماست.


2. لارنس عربستان – Lawrence of Arabia – 1962

یک داستان اقتباسی از سفر توماس لارنس در شبه جزیره عربستانی در جنگ جهانی اول، درباره یک باستان شناس، افسر نظامی و دیپلمات انگلیسی. پس از اینکه مارلون براندو و آلبرت فینی به دلیل شبه به موفقیت فیلم نقش آفرینی در آن را رد کردند، پتر اوتول آن را پذیرفت و نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. زیرا توانسته بود یک اجرای فراموش نشدنی را ارائه دهد. یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما که در سی و پنجمین مراسم اسکار در ده قسمت نامزد شد و هفت جایزه را به دست آورد.

درگیری لارنس در وفاداری به بریتانیا و ارتباطش با قبیله های صحرای عربستان، عنصر اصلی داستان بوده و تنفر از جنگ و خشونت در آن دوران را به خوبی نشان می دهد.

کارگردان های بزرگی چون استیون اسپیلبرگ، جرج لوکاس، ریدلی اسکات و مارتین اسکورسیزی، از این فیلم الهام گرفته اند. فیلم که به دو بخش تقسیم می شود، هرگز تصور نمی کرد به چنین موفقیتی برسد اما دلیل اجرا، کارگردانی و موسیقی حماسی خود، به یکی از برترین شاهکارهای سینما بدل شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


1. مرد سوم – The Third Man – 1949

یکی از بهترین فیلم های تاریخ در دوران پس از جنگ جهانی دوم اروپا و پیش از آغاز جنگ سرد، درباره یک رمان نویس غربی به نام هالی، با بازی جوزف کاتن، که برای ملاقات با دوستش هری، با بازی اورسن ولز، به وین می رود و متوجه می شود او به تازگی مرده است. وین پس از جنگ جهانی دوم و خیابان های تاریک و مرگ آور آن به خوبی به نمایش درآمده اند. این فیلم سیاه و سفید یکی از بهترین آثار دوران خود بود که به دلیل جلوه های ویژه جایزه اسکار را برای رابرت کراسکر به ارمغان آورد.

موسیقی متن که توسط آنتون کاراس، آهنگساز اهل وین که توسط کارول رید و در وین کشف شد، نوشته و اجرا شد. او بدون هیچ سابقه در کار سینما یکی از بهترین و پرفروش ترین آهنگ های دوران سینمای سیاه و سفید را خلق کرد.

یک تریلر تاریک با شگفتگی های زیاد که از لحاظ هنری و تجاری موفق بود و در فستیوال کن و اسکار جوایزی را به دست آورد. بهترین های سال های 1940، جوزف کاتن و اورسن ولز، که در گذشته در “همشهری کین” (Citizen Kane) و ” آمبرسون‌های باشکوه ” (The Magnificent Ambersons) همبازی شده بودند در این فیلم در کنار هم قرار گرفتند و بهترین اجراهای دهه را به رخ کشیدند.

علاوه بر کارگردانی کارول رید، فیلمنامه نویی گراهام گرین و اجراهای مکمل ترور هاوارد و آلیدا والی، این فیلم را به عصر پیشگام فضای نئونوآر سال های 1960 تبدیل نمود. یک اثر سینمایی بی نقص با گره ها و رمز و رازهای بسیار که تا پایان جذاب و دیدنی باقی می ماند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. علیرضا

    شهریور 4, 1399

    چرا دارک نایت/شوالیه تاریکی تو لیست نیس؟؟؟؟
    واقعا برای این لیست متاسفم

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به علیرضا

      شهریور 9, 1400

      عزیزم چون این فیلم محصول هالیوود و بریتانیایی نیست

      پاسخ