فیلم های جاسوسی شبیه “دشمن ملت” (Enemy of the State) که ارزش تماشا دارند

یک فیلم به کارگردانی تونی اسکات و نویسنگی دیوید مارکونی که به عنوان یک تریلر اکشن به داستان گروهی از مامورین ناسا می پردازد که می خواهند یک عضو کنگره را کشته و پس از افشای یک نوار آن را پنهان کنند. ویل اسمیت، جین جکمن، جان ویت، لیسا بونت، گابریل بیرن، دن باتلر، لورن دین، جیک بوسی، بری پپر و رجینا کینگ، در آن نقش آفرینی داشته، دن میندل از آفریقای جنوبی آن را فیلمبرداری کرده و کریس لبنزون نیز ویرایش آن را برعهده دارد. هری گرگسون-ویلیامز و ترور ربین نیز موسیقی متن آن را خلق کردند.

این فیلم در 20 نوامبر 1998 اکران شد و به دلیل ساختار روایی، کارگردانی و اجراها مورد تحسین قرار گرفت. بسیاری از منتقدین بین این فیلم و “مکالمه” (The Conversation – 1974) از فرانسیس فورد کاپولا شباهت هایی دیدند.

در این مقاله فیلم هایی را که از لحظ مضمون و سبک به این اثر تونی اسکات شبیه هستند را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. مذاکره کننده – The Negotiator – 1998

یک فیلم به کارگردانی اف.گری گری و نویسندگی جیمز دی موناکو و کوین فاکس، درباره کلانتر دنی رومن، یک مذاکره کننده نیروی پلیس که به اتهام فساد و قتل یکی از همکارانش به دردسر افتاده است. او برای اثبات بیگناهی خود به مقر دولت رفته و عده ای را گروگان می گیرد تا جلب توجه کرده و برای اثبات بی گناهی اش زمان بخرد.

ساموئل ال.جکسون و کوین اسپیسی در این فیلم اجرای دیدنی داشتند و اجراها و دیالوگ ها باعث تحسین این فیلم شد. راجر ابرت در توصیف این فیلم می نویسد: “مذاکره کننده نشانه برتری سبک بر داستان و اجرا بر شخصیت است. کلوز آپ های گفتگوی دو شخصت بخش اصلی داستان را تشکیل می دهد اما علاوه بر دیالوگ اجرای شخصیت هاست که تاثیر را ایجاد می کند.” این تریلر اکشن در فستیوال ساترن جایزه بهترین فیلم اکشن ماجراجویانه را به دست آورد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های اکشن سال 2019-2020 که نباید از دست بدهید


8. روزهای عجیب – Strange Days – 1995

یک تریلر علمی تخیای درباره یک گانگستر خیابانی که قبلا پلیس بود و تصادفا از یک توطئه در لس آنجلس سال 1999 پرده برمی دارد. این فیلم به کارگردانی کاترین بیگلو و نویسندگی جیمز کامرون و جی کاکس در ژانر کلاسیک علمی تخیلی و نوآر ریشه دارد. با وجود نقش آفرینی رالف فاینز، آنجلا بست و ژولیت لوئیس، این فیلم در گیشه شکست خورد و با وجود بودجه 42 میلیون دلاری تنها 8 میلیون دلار فروش داشت. اما در زمان اکران با استقبال منتقدین مواجه شد. اغلب منتقدین کارگردانی و اجرا را تحسین کرده و البته از صحنه های خشن هم ناراضی بودند. با این حال طی سال ها این فیلم مورد توجه قرار گرفت.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


7. اختلاف نظر – The Parallax View – 1974

یک فیلم به کارگردانی الن جیوپاکولا و نویسندگی دیوید گیلر و لورنزو استمپل جونیور درباره یک گزارشگر بلندپرواز به نام جوزف فردی که در حین تحقیق درباره ترور سناتور به دردسر می افتد. زیرا او به وجود رازهای تاریک پی برده و متوجه فساد بین المللی می شود. این فیلم دومین سری از سه گانه سیاسی معروف پاکولا به نام “کلوت” (Klute – 1971) و “تمام مردان رئیس جمهور” (All the President’s Men – 1976) است. گرچه این تریلر سیاسی به اندازه فیلم های دیگر مورد توجه قرار نگرفت اما ارزش دیدن دارد و در روتن تومیتوز به امتیاز 93% دست یافت.

همچنین بخوانید: 14 انیمه اکشن رمانتیک برتر همه زمان ها


6. نفوذی – Inside Man – 2006

یک تریلر اکشن با اجرای دنزل واشنگتن در نقش کارآگاه کیت فریزر باهوش، کلایو اوون در نقش سارق بانک، دالتون راسل و جودی فاستر در نقش مادلین وایت، یک مذاکره کننده که پس از شکست سرقت راسل و گروگان گیری او وارد مذاکره می شود. این فیلم به کارگردانی اسپایک لی و نویسندگی راسل گویرتز از اجرای زیبای این سه بازیگر بهره می برد. این فیلم با فیلمنامه موفق با واکنش های مثبت مواجه شد. این فیلم همچنین با بودجه 45 میلیون دلار 184.4 میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


5. سه روز کرکس – Three Days of the Condor – 1975

یک تریلر سیاسی درباره یک محقق سازمان سیاه به نام جوزف ترنر که پس از آگاهی از مرگ همکارانش باید انتقام بگیرد. با این حال متوجه می شود در این بین تنها می تواند به عده کمی اعتماد کند. این فیلم به کارگردانی سیندی پولاک و نویسندگی لورنزو سمپل جونیور و دیوید ریفیل از رمان تریلر “شش روز کرکس” سال 1974نوشته جیمز گردی، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی، اقتباس شد. اجرای زیبای رابرت ردفورد در نقش قهرمان و فیلمنامه اقتباسی از این رمان این اثر را به یک اثر کلاسیک تبدیل نمود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


4. عدد پی – Pi – 1998

فیلم “پی” به نویسندگی و کارگردانی دارن آرونوفسکی درباره ماکسیمیلیان “مکس” کوهن است، یک ریاضی دان مبتلا به پارانویا که به دنبال یک کلید است، کیلیدی که به عقیده او الگوی جهانی طبیعت را رمزگشایی می کند. این تریلر روان شناسانه توانست ذهن پیچیده کارگردان و فیلمساز را به خوبی نشان دهد و به مضامین مذهب، اختلالات روان شناسانه و فضای رازآلود و ریاضیات می پردازد. این فیلم به دلیل روایت تحلیلی و اجرای زیبا در فستیوال ساندنس با استقبال مواجه شد. این فیلم در جوایز فیلم ایندیپندنت جایزه بهترین فیلمنامه و در فستیوال فیلم ساندنس جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم عدد پی را دوست دارید این 8 فیلم را از دست ندهید


3. جان اف کندی – JFK – 1991

یک فیلم به کارگردانی الیور استون و نویسندگی زاکاری اسکلر درباره وقایع منجر شده به ترور جان اف کندی و توطئه آن. روایت از دید کلانتر سابق نئواورلئان، جیم گریسون، نشان داده می شود که به همراه گروه محققین درباره ترور این رئیس جمهور تحقیق کرده و رازهای تاریک تری را فاش می کند.

کوین کاستنر در نقش گریسون، کوین بیکون در نقش ویلی اوکیف، تامی لی جونز در نقش کلی شاو و گری الدمن در نقش لی هاروی اسوالد، نقش آفرینی می کنند. این فیلم از دو رمان On the Trail of the Assassins در سال 1988 از خود گریسون و Crossfire: The Plot That Killed Kennedy از جیم مارز روزنامه نگار اقتباس شد که به دلیل حقایق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. این تریلر سیاسی از لحاظ هنری و تجاری موفق بود. زیرا با بودجه 40 میلیون دلار 205.4 میلیون دلار فروش داشت و به عنوان یک فیلم برنده جایزه اسکار به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال تبدیل شد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


2. روی خط آتش – In the Line of Fire – 1993

یک تریلر سیاسی درباره داستان فرانک هاریگان که پس از عدم موفقیت در نجات جان اف کندی تصمیم گرفت درباره یافتن سرنخ و قاتل تحقیق کند. یک فیلم به کارگردانی ولفگنگ پترسون و نویسندگی جف مگویر که کلینت ایستوود در نقش قهرمان و جان مالکوویچ در نقش میچ لری در آن حضور داشتند. این فیلم به دلیل کارگردانی و اجراها با موفقیت مواجه شد و به امتیاز 95% روتن تومیتوز دست یافت.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم زیبا و دیدنی دهه 60 میلادی که باید تماشا کنید


1. گمشده – Missing – 1982

این فیلم به کارگردانی فیلمساز یونانی-فرانسوی کوستا گاوراس و نویسندگی دونالد ای.استوارت و خود گاوراس براساس داستان چارلز هورمن ساخته شد. هورمن یک روزنامه نگار آمریکایی بود که پس از کودتای شیلی در سال 1973 به حمایت آمریکا که رئیس جمهور دموکرات، سالوادور آلنده را برانداخت، ناپدید شد. این فیلم به وقایع پس از ناپدید شدن هورمن می پردازد که پدر و همسرش درباره ناپدید شدن او تحقیق می کنند. این درام تاریخی در فستیوال کن اکران و جایزه نخل طلا را به دست آورد. همچنین پس از اکران در اسکار و آکادمی فیلم بریتانیا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. این فیلم در لیست ده فیلم برتر کشور آمریکا قرار دارد و به امتیاز 97% روتن تویمتوز دست یافت.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. مجتبی

    فروردین 14, 1399

    سایت عالی و مطالب مفید.از شما سپاسگزارم

    پاسخ