اگر انیمیشن مولان (Mulan) را دوست دارید این 8 فیلم را ببینید

یک فیلم به کارگردانی بری کوک و تونی بنکرافت درباره ماجراجویی یک دختر جوان به نام مولان که در ظاهر یک مرد مبارز به جستجوی پدر می رود تا او را از مرگ نجات دهد. مینگ-نا ون در نقش مولان، ادی مورفی در نقش موشو و بی دی ونگ در نقش کاپیتان لی شانگ صداپیشگی می کنند. این فیلم موزیکال اکشن-ماجراجویانه توسط گروه نویسندگان ریتا هسیو، فیلیپ لازبینک، کریس ساندرز، یوجینا بوستویک-سینگر و ریموند سینگر خلق شده و جری گلداسمیت ویرایش آن را برعهده دارد. این داستان اقتباسی از پرنسس افسانه هوا مولان به دلیل نمایش فرهنگ و میراث چین با انتقاد مواجه شد. با این حال منتقدین از آن تحسین کرده و در با بودجه 90 میلیون دلار، 304.3 میلیون دلار فروش داشت.

در این مقاله فیلم هایی با ساختار روایی و جلوه های بصری مشابه را معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


8. شاهزاده مصر – The Prince of Egypt – 1998

یک درام موریکال درباره موسی، شاهزاده مصری که پس از دریافت رسالت برای راهنمایی مردم ماموریت خود را آغاز می کند. این فیلم به کارگردانی برندا چپمن، استیو هیکنر و سایمون ولز، و نویسندگی فیلیپ لزبینک و نیکلاس میر، از داستان های کتاب مقدس الهام گرفته است. ستارگان صداپیشه این فیلم عبارتند از: وال کیلمر، رالف فاینز، میشل فایفر، ساندرا بولاک، جف گلدبلوم، دنی گلاور، پاتریک استوارت، هلن میرن، استیو مارتین، مارتین شرت و افرا هزا. یک فیلم جالب و جذاب که جایزه بهترین انیمیشن هیئت منتقدین را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن بالا (UP)


7. آلیس در سرزمین عجایب – Alice in Wonderland – 1951

یک انیمیشن اقتباسی از رمان های “آلیس در سرزمین عجایب” و “آن ‌سوی آینه” از نویسنده انگلیسی لوئیس کارول که در سال های 1865 و 1871 چاپ شد و این فیلم موزیکال فانتزی درباره داستان آلیس است که به دنبال یک خرگوش در چاله افتاده و خود را در دنیای جادویی و رازآلود عجایب می یابد. اکنون باید با کمک عناصر جادویی از این دنیا فرار کرده و البته به دام ملکه خشمگین قلب ها می افتد.

کلاید جرونیمی، ویلفرد جکسون و همیلتون لوسک کارگردانی این فیلم را برعهده داشته و البته منتقدین به دلیل خلق نکردن جادو و شگفتی دنیای متصور شده توسط کارول آن را نقد کردند. این یکی از دلایل شکست فیلم در گیشه است. برخی از منتقدین هم معتقدند کارگردان ها تصمیم گرفتند بعد فرهنگی رمان را از داستان حذف کنند. با این حال این فیلم با گذشت زمان با استقبال مواجه شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کمپانی دیزنی که در سال 2019-2020 اکران خواهند شد


6. موانا – Moana – 2016

یک فیلم به کارگردانی ران کلمنتس و جان ماسکر و نویسندگی جرد بوش درباره یک دختر قدرتمند از روستای پولی نزی به نام موانا که باید سلاح یک الهه را به او بازگرداند. هنگامی که جزیره او طلسم می شود، موانا به نزد یک نیمه خدا به نام ماوی می رود تا قلب تفیتی را به دست آورده و مردمش را نجات دهد. اولیی کروالیو در نقش اصلی صداپیشگی کرده و دواین جانسون هم صداپیشگی نیمه خدای ماوی را انجام می دهد. این موزیکال ماجراجویانه به تهیه کنندگی دینزی در 14 نوامبر 2016 در فستیوال فیلم آمریکا اکران و با واکنش های مثبت ماوجه شد. موسیقی متن و اجراها باعث شد این فیلم امتیاز 95% روتن تومیتوز را دریافت کرد. همچنین با بودجه 150 میلیون دلار حدود 643.3 میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)


5. پری دریایی – The Little Mermaid – 1989

یک فانتزی موزیکال رمناتیک درباره یک پرنسس پری دریایی به نام آریل که با جادوگر دریا، ارسلا شرط می بندد تا انسان شده و قلب شاهزاده اریک را برباید. این فیلم اقتباسی از رمان کلاسیک “پری دریایی” به نویسدگی نویسنده دانمارکی، هانس کریستین اندرسون، یک اثر زیبا و جذاب است. گرچه در روایت کلیشه هایی هم دیده می شود اما افسانه فاست را به نمایش می گذارد.

این فیلم زمانی اکران شد که دیزنی به دلیل ساخت فیلم های معمولی نقد می شد و بنابراین این اثر توانسته در میان منتقدین و تماشاگران به دیزنی جایگاه خوبی ببخشد. این فیلم با واکنش های مثبت مواجه شد و راجر ابرت درباره آن نوشت: “پری دریایی یک فانتزی لذتبخش و دیدنی است که با جنبه های خلاقانه خود با بهترین آثار گذشته دیزنی مقایسه می شود.” این اثر فانتزی رمانتیک موزیکال به امتیاز 93% روتن تومیتوز یکی از برترین فیلم های تاریخ دیزنی است.

همچنین بخوانید: رده بندی تمام فیلم های کمپانی دیزنی که در سال 2018 اکران شدند


4. دیو و دلبر – Beauty and the Beast – 1991

یک فیلم به کارگردانی گری تراسدل و کیرک وایس و نویسندگی لیندا ولورتون درباره شاهزاده ای که به دلیل یک طلسم به یک دیو تبدیل شده و تنها عشق می تواند آن را بشکند. این طلسم مهلتی داشته و درصورت شکسته نشدن تا ابد با او می ماند. در روزهای آخر بل باهوش و جذاب به قصر پناه می برد و برای ربودن قلب شاهزاده و انسان نمودن او ماجراجویی خود را آغاز می کند.

این فیلم از داستان پریان فرانسوی به نویسندگی ژان-ماری لپرینس دبیمونت اقتباس شده است و شخصیت پردازی و نه جلوه های بصری است که آن را زیبا می کند. این فیلم مانند پری دریایی زمانی اکران شد که دیزنی به دلیل ساخت فیلم های بی کیفیت نقد می شد و بنابراین با تصویر و روایت خود به دیزنی هویت تازه ای بخشید. این فیلم در روتن تومیتوز امتیاز 94% را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن برتر تاریخ سینما


3. علاءالدین – Aladdin – 1992

یک فیلم اقتابسی از داستان های عامیانه عربستان و داستان هزار و یک شب که در قالب یک فانتزی موزیکال به داستان یک یتیم عربی می پردازد که یک چراغ جادو یافته و این چراغ غولی درد که آرزوهایش را برآورده می کند. اکنون باید این چراغ را از وزیر بزرگ جعفر پنهان کرده و خود را یک شاهزاده ثروتمند جا میزند. در این بین به سلطان و دختر زیبایش جاسمین برمی خورد و به کمک غول قلب آن دو را تسخیر می کند.

این فیلم به کارگردانی ران کلمنتس و جان ماسکر و نویسندگی تد الیوت، تری روسیو، کلمنتس و ماسکر، به دلیل اجرای زیبای رابین ویلیامز تحسین می شود. با این حال اجرای اسکات واینگر، لیندا لارکین و جاناتان فریمن دیدنی و تاثیرگذار است. این فیلم با یک انیمیشن و کارگردانی زیبا به امتیاز 94% روتن تومیتوز دست یافت و به یکی از برترین موزیکال های تاریخ تبدیل شد.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


2. منجمد – Frozen – 2013

یک فیلم به کارگردامی کریس باک و جنیفر لی و نویسندگی لی، یک موزیکال فانتزی زیباست که به داستان آنا، یک پرنسس نترس می پردازد. او برای یافتن خواهر بزرگترش السا، به همراه یک مرد یخی، همراه وفادارش و یک مرد ساده ماجراجویی را آغاز می کند. قدرت جادویی السا برای کنترل یخ و برف او را در یک زمستان ابدی گیر انداخته و اکنون باید برای فرار از آن تلاش کند. منجمد را برترین فیلم انیمیشن دیزنی در دنیای مدرن می دانند. موسیقی متن تاثیرگذار، انیمیشن زیبا و روایت حماسی از دلایل موفقیت این فیلم هستند. این موزیکال فانتزی در تئاتر ال کاپیتان اکران شده و سپس با اکران جهانی مواجه شد. یک اثر هنری و تجاری موفق که جز برترین فیلم های انیمیشن تاریخ است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم انیمیشن پیکسار که تأثیر روان‌شناسانه عمیق داشتند


1. شیرشاه – The Lion King – 1994

هر تعداد فیلم انیمیشنی که اکران شود نمی تواند با این اثر کلاسیک مقابله کند. یک انیمیشن موزیکال درباره یک پرنس جوان به نام سیمبا که پس از مرگ پدرش موفاسا، شیر شجاع، توسط عمویش اسکار، تنها می شود. سپس اسکار او را به قتل متهم کرده و دستگیر می شود. سپس دوستان تیمون و پومبا سیمبای تنها و درهم شکسته را فراری می دهند تا مسئولیت هایش را بازشناخته و پادشاهی مردمش را به دست بگیرد. این فیلم که از لحاظ هنری و تجاری موفق بود، در سال 2016 توسط کنگره آمریکا در فهرست ملی ثبت فیلم ثبت شد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه شیرشاه (The Lion King)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم