بهترین فیلمهای تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

درباره هوش مصنوعی مستندهای موفقی وجود دارند اما گاهی اوقات دیدن یک فیلم کامل لذتبخش تر است. به نظرتان طرفداران هوش مصنوعی کدام یک را انتخاب می کنند؟

این بار تصمیم گرفته ایم در میان آرشیو سینما بهترین فیلم ها با موضوع هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم تا پیش از مرگ تماشا نمایید. حداقل اینکه با پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی باید برای مواجهه با آن آشنا شویم. با پروشات همراه باشید.


متروپولیس – METROPOLIS – 1927

هوش مصنوعی به شکل امروزی تا سال های 1950 به رسمیت شناخته نشده بود اما اولین فیلمی که در لیست خود قرار داده ایم به یک چهارمین آغازین قرن گذشته بازمی گردد. این حماسی علمی ساخت فیلمساز تجربی آلمانی، فریتز لنگ، الهام بخش بسیاری از فیلم های ژانر خود بوده است.

داستان درباره یک جامعه پادآرمان شهری نزدیک به آینده است که تکنولوژی شکاف میان ثروتمند و فقیر را بیشتر کرده است. ربات ماریا الهام بخش C-3PO فیلم های “جنگ های ستارگان” (Star Wars) بوده است. با این حال جنبه دیگر تکنولوژی این است که شهری مجهز به تکنولوژی به عنوان یک ارگانیسم زنده بزرگ است که می تواند نشان دهنده واقعیت شهرهای هوشمند باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های علمی-تخیلی که در سال 2018 اکران شدند


وست ورلد – WESTWORLD – 1973

گرچه امروزه سریالی به همین نام پخش می شود اما این فیلم سال 1973 به نویسندگی و کارگردانی مایکل کرایتون، ارباب دنیای تکنولوژی-تریلر، ارزش تماشا کردن دارد. این فیلم هم مانند سریال وست ورلد نشان دهنده یک دنیای دیزنی مانند در آینده است که افراد ثروتمند جامعه می توانند با خلق یک پارک تفریحی و آوردن ربات ها فانتزی های خود را عملی کنند.

آنچه که این تریلر مفهومی را جذاب می کند خطر استفاده بیش از حد از علم و تکنولوژی است. کرایتون هم بر این مفهوم تاکید کرده اما در اثر معروف خود، “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) با جای ربات ها به مهندسی ژنتیک پرداخت.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2018 (تا به امروز) + تصاویر


اکس ماشینا – EX MACHINA – 2015

اکس ماشینا نقطه قوت ژانر علمی تخیلی را نشان می دهد: اینکه ایده های پیچیده فلسفی و تکنولوژی را برداری و به آنها فرم ویژه ای بدهی. یک فیلم نیمه-آخرالزمانی درباره یک برنامه نویس به نام کالب اسمیت که به خانه متروک متان بیتمن که دور از همه زندگی می کند، می رود.

بیتمن آشکار می کند که رباتی به نام اوا ساخته که از پس تست تورینگ برآمده و اکنون اسمیت باید هوش آن را اثبات کند. سپس اوضاع پیچیده می شود. یک تریلر پیچیده که موضوع را به خوبی به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


من ربات هستم – I, ROBOT – 2004

یک فیلم براساس داستانی از نویسنده علمی تخیلی، آیزاک آسیموف، درباره چند دهه در آینده نزدیک که استفاده از ربات ها بسیار فراگیر شده است. ویل اسمیت نقش پلیسی را ایفا می کند که باید درباره مرگ یک پروفسور رباتیک که شاید توسط یکی از مخلوقاتش کشته شده باشد، تحقیق می کند.

این فیلم هم مانند “اکس ماشینا” در بررسی پرسش های فلسفی در زمینه هوش مصنوعی موفق عمل کرده و داستان جذابی را خلق می کند. همچنین بین انسان ها و ماشین ها مرز باریکی ایجاد می کند. هنگامی که شخصیت اسمیت می پرسد: آیا یک ربات می تواند سمفونی بنویسد؟ آیا یک ربات می تواند یک نقاشی را به یک شاهکار زیبا بدل کند؟ ربات پاسخ می دهد: تو می توانی؟ بنابراین یک چالش جذاب خلق می شود.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


نابودگر (THE TERMINATOR – 1984)/ نابودگر ۲: روز داوری (TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY – 1991)

“اسکای نت آنلاین.چهارم اوت 1997. تصمیمات انسانی از دفاع استراتژیک برداشته شده است. اسکای نت در نرخ ژئومتریک یادگیری را آغاز می کند و در ساعت 2:14 صبح آگاه می شود.” شاید مفهوم اصلی را از یاد برده باشید اما اسکای نت به عنوان یکی از کلیدی ترین نقاط هوش مصنوعی باقی می ماند.

نابودگر یک و دو با بازی آرنولد شوارتزنگر و لیندا همیلتون، داستان سایبورگی است که برای تاثیر گذاشتن بر جنگ ماشین ها و انسان ها از آینده فرستاده می شود. گرچه پس از دو سری نخست جیمز کامرون این چندگانه سیر نزولی داشت اما این دو فیلم شاهکار هستند. دو اثر کلاسیک پنج ستاره که باید هردو را در این لیست می گذاشتیم.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر که باید تماشا کنید


ماتریکس – THE MATRIX – 1999

یک فیلم با الهام از نابودگر درباره ادغام ماشین ها و انسان ها که پیچیدگی خاصی را نیز به آن اضافه می کند. درحالی که اسکای نت قصد نابودی انسانیت را داشت، ماشین های ماتریکس انسانیت را زندانی کرده و با به دام انداختن آن در حقیقت شبیه سازی شده انرژی بدن انسان را می گیرند.

شاید هوش مصنوعی ایده اصلی فیلم نباشد اما آنقدر فیلم را جذاب کرده است که این اثر در لیست جای بگیرد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه ماتریکس (The Matrix)


بلید رانر – BLADE RUNNER – 1982

داستانی که در آینده پادآرمان شهری سال 2019 رخ می دهد. یک اثر علمی تخیلی نئو-نوآر به کارگردانی ریدلی اسکات که قهرمان آن با بازی هریسون فورد، یک پلیس است و باید انسان های مصنوعی را به دام بیندازد.

این موجودات مصنوعی مانند سوالات دکارت الهام بخش بحث های فلسفی زیادی میان هواداران بوده اند. یک فیلم زیبا که نشان دهنده مرز میان انسان و ماشین است. سری دیگر “بلید رانر 2049” نیز دیدنی است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم دونده مارپیچ (The Maze Runner)


او – HER – 2013

این فیلم از اسپایک جونز که دو سال پس از آمدن اپلیکیشن سیری روی آیفون 4 خلق شد داستان یک مرد تنها در آینده نزدیک را نشان می دهد که پس از خرید یک دستیار هوش مصنوعی به نام سامانتا و ایجاد یک رابطه مجازی با او پیرامون عشق و زندگی، زندگی اش عوض می شود.

این فیلم برخلاف فیلم های دیگر این لیست با مضامین اکشن یا علمی تخیلی دست و پنجه نرم نمی کند بلکه یک درام زیباست. بیشتر نوع مدرن “رویاهای الکتریکی” (Electric Dreams) سال 1984 است که مثلث عشقی انسان و هوش مصنوعی را نمایش می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه او (Her)


ادیسه فضایی: 2001 – 2001: A SPACE ODYSSEY – 1968

این فیلم بیش از نیم دهه از زمان ساخت همچنان در صنعت سینما محبوب است. این فیلم در پیشبینی تمام جوانب آینده، از آی پددها تا کامپیوترهای صوتی موفق بوده است. تعجبی ندارد که بسیاری از مهندس ها از نبوغ استنلی کوبریک و آرتو سی.کلارک الهام گرفتند.

دیالوگ جذاب هال، “متاسفم دیو، می ترسم نتوانم آن را انجام دهم” در پارودی های بسیاری استفاده شده و چهره عصبی دکتر دیوید بومن نشان دهنده ترس انسان ها از هوش مصنوعی است.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


بازی‌های جنگی – WARGAMES – 1983

درباره مشکلات کامپیوترهای هوشمند فیلم های مختلف ساخته شده اما این فیلم بهترین است. زیرا زمانی ساخته شد که کامپیوترهای خانگی به عضوی از خانه های آمریکایی تبدیل شده بود و داستان درباره یک کودک هکر است که ناگهان به ابرکامپیوتر نظامی سیستم سلاح های هسته ای آمریکا وارد می شود.

گرچه این فیلم کودکانه است اما سوالاتی درباره استفاده از هوش مصنوعی در دنیای امروز ربات ها و دنیای نظامی همچنان رایج است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر درباره جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم