باریک‌ترین هولوگرام‌های دنیا به دنیای سه‌بعدی راه می‌یابند

هولوگرام‌های 3 بعدی بخش جداناپذیر سینمای تخیلی – از جنگ ستاره‌ها تا آواتار – بوده‌اند اما اکنون دانشمندان تلاش می‌کنند آن را به دنیای واقعی وارد کنند و هولوگرام‌های بسیار باریکی تولید کنند تا با دنیای مدرن الکترونیک سازگار باشد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه RMIT با سرپرستی مین گو یک هولوگرام نانو بسیار ساده تولید کرده‌اند که بدون عینک سه‌بعدی قابل‌مشاهده بوده و 1000 بار از تار موی انسان باریک‌تر است.

گو می‌گوید: “هولوگرام‌های کامپیوتری برای دستگاه‌های برقی بسیار بزرگ هستند اما این هولوگرام‌های بسیار باریک بر این مشکل غلبه کرده‌اند.”

“این هولوگرام‌های نانو از یک سیستم نوشتاری لیزری استفاده می‌کنند که به کمک آن می‌توان از این لیزر در مقیاس‌های بزرگ و تولید انبوه استفاده نمود.”

اضافه نمودن هولوگرام به دستگاه‌های الکترونیک روزمره باعث می‌شود که با محدودیت تصویر مواجه نشویم زیرا یک هولوگرام سه‌بعدی می‌تواند اطلاعات بسیاری را به تصویر بکشد که در حالت عادی در یک نمایشگر یا گوشی موبایل قابل‌دیدن نیست. ”

“این هولوگرام در وسایل الکترونیک انقلاب بزرگی به پا خواهد کرد زیرا می‌تواند در صنایع مختلفی استفاده شده و کارهایی از قبیل تشخیص‌های پزشکی تا آموزش، ذخیره اطلاعات، و دفاع و امنیت سایبری را انجام دهد.”

هولوگرام‌های رایج دنیای نور را زیروبم کرده و تجربه عمق سه‌بعدی را در اختیارمان قرار می‌دهند. اما برای اینکه امواج نور را تغییر دهد باید به باریکی طول‌موج نوری باشد. تیم تحقیقاتی RMIT با کمک مرکز تکنولوژی Beiing (BIT) با تولید هولوگرام 25 نانومتری این محدودیت را از بین بردند. این هولوگرام جدید بر اساس مواد عایق توپولوژیک، یک ماده جدید کوانتوم که ضریب شکست لایه سطحی را پایین نگه‌داشته اما به‌طورکلی ضریب شکست را تشدید می‌کند.

عایق توپولوژیک نازک به‌عنوان یک رزونانس داخلی عمل کرده و لایه‌ها را برای عکس‌برداری هالوگرافی تغییر می‌دهد. دکتر زنگی یو که در مقاله‌ای با BIT همکاری داشت می‌گوید: “هدف بعدی این تحقیق این است که یک فیلم بسیار باریک بسازیم تا در صفحه LCD قرارگرفته و نمایش سه‌بعدی  هالوگرافی را تسهیل کند. در این صورت باید هولوگرام‌های نانو را حدود 10 بار کوچک‌تر کنیم. ”

“اما فراتر از آن این است که ما به دنبال فیلم‌های باریک انعطاف‌پذیر و کشسان هستیم تا در سطوح مختلفی استفاده‌شده و دروازه‌ای به روی اپلیکیشن های هالوگرافی به روی ما بگشایند.”

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم