مبارزه با خستگی و بی‌حوصگی: ترفندهایی برای جالب‌تر نمودن زندگی

همه ما در زندگی گاهی حوصله‌مان سر می‌رود و درواقع خودمان باعثش هستیم. زمانی که به آهستگی مشغول کار بر روی پروژه‌مان هستیم حوصله‌مان سر می‌رود. زمانی که مشغول درس گوش دادن هستیم حوصله‌مان سر می‌رود. بله در بیشتر موراد حوصله‌مان سر می‌رود.

حتی گاهی اوقات که با دوستمان مشغول صحبت هستیم هم حوصله‌مان سر رفته و با فیس‌بوک مشغول می‌شویم. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که چگونه می‌توان این حالت را کاهش داد و راه مبارزه با خستگی و بی‌حوصلگی را بیابیم.

زمانی که همه‌چیز روتین می‌شود به‌راحتی حوصله‌مان سر می‌رود

زمانی که زندگی روتین و تکراری می‌شود دیگر به‌سختی می‌توان از چیزی لذت برد. به همین دلیل می‌توانید تغییرات کوچکی اعمال کنید. برای مثال در زمان نهار از محل کار خارج‌شده و کمی بدوید. در این صورت کمی هیجان‌زده می‌شوید. در حقیقت این مسئله سررفتن حوصله آن‌قدر رایج است که دانشمندان به‌تازگی به آن توجه کرده و درباره‌اش تحقیق نموده‌اند. آن‌ها این مسئله را این‌گونه تعریف کرده‌اند: “زمانی که شدیداً تمایل دارید کاری را انجام دهید اما توانایی ندارید هیچ کاری را آغاز کنید.” و زمانی که درباره رایج بودن آن صحبت کردم به این دلیل بود که طبق یکی از نظرسنجی‌ها حدود 90% جوانان آمریکایی از این مشکل رنج می‌برند.

بله، این مشکل واقعاً جدی است. زیرا می‌تواند مشکلات مهمی به وجود آورد، حتی اگر در ظاهر چنین نباشد. اما اگر این مشکل را حل نکنیم آن‌قدر شدی می‌شود که نمی‌توانیم به کارهایمان رسیدگی کرده و احساس پوچی می‌کنید. ممکن است به مصرف مواد و قمار و پرخوری روی بیاورید.

کلید حل این مشکل توجه و آگاهی است. یافته‌ها نشان می‌دهد زمانی که ما در توجه نشان دادن مشکل داریم حوصله‌مان سر می‌رود. درنتیجه زمانی که نمی‌توانیم کاری را درست انجام دهیم دلایل و عوامل خارجی را سرزنش می‌کنیم.

خستگی و بی‌حوصلگی منجر به مرگ زودرس می‌شود

نه‌تنها احساس خستگی و بی‌حوصلگی باعث می‌شود احساس بدبختی کنیم، بلکه ریسک مرگ زودرس را نیز افزایش می‌دهد. اگر هنوز هم نترسیده‌اید، باید بدانید که به مشکلات زیر منجر می‌شود:

  • نگرانی
  • افسردگی
  • عصبانیت و خشم
  • کمبود مهارت‌های شخصیتی
  • افزایش وزن

شاید ترسناک به نظر برسد که یک مسئله معمولی مانند بی‌حوصلگی چنین مشکلاتی را به بار بیاورد اما واقعیت دارد. زیرا اگر کاری برای انجام دادن نداشته باشید معمولاً به خوردن روی می‌آورید. انجام اغلب این کار باعث افزایش وزن می‌شود. اگر بی‌حوصلگی‌تان بسیار زیاد شود بر روی اخلاقتان هم تأثیر خواهد گذاشت. این حس که کاری برای انجام دادن ندارید می‌تواند نشانه افسردگی باشد، زیرا باعث می‌شود تصور کنید چیزی برایتان نمانده است.

10 راه مبارزه با بی‌حوصلگی

حالا که می‌دانیم باید این مشکل را جدی بگیرید، در اینجا 10 را مبارزه با بی‌حوصلگی را می‌بینید تا با حس پوچی مبارزه نموده و سلامت روح و جسمتان را افزایش دهید.

فکر کنید: شاید ساده به نظر برسد اما برای اینکه با احساس بی‌حوصلگی مبارزه کنیم باید مغزمان را به چالش بکشیم. مغزمان باید فعال باشد تا احساس سلامت و سرزندگی کنیم. بنابراین در این مواقع کتاب بخوانید، پازل مرتب کنید و یا یک مستند تماشا کنید. اگر در محل کار حوصله‌تان سر رفته است برای چند دقیقه تقویم را بررسی کرده و یا به وظایف خود فکر کنید.

خود را به چالش بکشانید: اگر دوستتان شما را دعوت می‌کند تا به‌جایی بروید با او همراه شوید. منظورمان این نیست که به همه‌چیز بله بگویید بلکه به چیزهایی که اغلب نه می‌گفتید بگویید بله. خارج شدن از محدوده آرامش باعث می‌شود تا با بی‌حوصلگی و خستگی مبارزه کنید. نه‌تنها به کار جدیدی مشغول می‌شوید بلکه تجارب جدیدی خواهید داشت.

از افراد خسته‌کننده دوری کنید: متأسفیم اما باید گفته می‌شد. اگر رفت‌وآمد با برخی افراد باعث می‌شد حوصله‌تان سر برود، بهتر است اطرافیان خود را تغییر بدهید. نه اینکه دوستان قدیمی خود را با دوستان جدید عوض کنید، بلکه تمرکز خود را تغییر دهید. با غریبه‌ها بیشتر صحبت کنید. شاید باعث ایجاد یک تجربه جدید شود.

در محل کار حوصله‌تان سر رفته؟ اطراف را بررسی کنید: همانند یک دانشمند اطراف را بررسی کنید. گرچن رابین (Gretchen Rubin) نویسنده کتاب “بهتر از گذشته” (Better than before) اعتقاد دارد که به پوشش افراد و چیزهایی که توجهتان را جلب می‌کند، توجه کنید. اگر واقعاً تحت تأثیر چیزی قرار گرفتید می‌توانید مشاهدات خود را در قالب یک داستان بنویسید.

یک‌چیز جدید مانند یک دستورالعمل خاص را امتحان کنید: اگر در خانه نشسته‌اید و مشغول تماشای مسابقه و سریال هستید، قطعاً حوصله‌تان سر می‌رود حتی اگر فکر کنید مشغول انجام کاری هستید. بهتر است یک کار جدید انجام دهید مثلاً دستور پخت یک غذای جدید را دنبال کنید. در این صورت کار مفیدی انجام داده و یک غذای جدید امتحان خواهید کرد.

اتاقتان را رنگ کنید: معمولاً افراد زمانی که در اتاق خود نشسته‌اند به فکر رنگ کردن آن می‌افتند. اگر می‌خواهید بر بی‌حوصلگی و خستگی خود غلبه کنید بهتر است لوازم رنگ ریزی را برداشته و اتاق خود را رنگ بزنید. فقط حواستان باشد که یک رنگ تکراری انتخاب نکنید.

پول در بیاورید: کمد خود را مرتب نموده و لباس‌هایی را که دیگر نمی‌پوشید دربیاورید. شرکت‌هایی مختلفی وجود دارند که حاضرند لوازم دست‌دوم شما را خریداری کنند.

نقاشی کنید: شاید تصور کنید نقاشی و رنگ‌آمیزی مخصوص کودکان است، اما اشتباه می‌کنید. اگر می‌خواهید از زمان خود استفاده کنید و بر بی‌حوصلگی غلبه کنید کمی رنگ برداشته و به نقاشی و رنگ‌آمیزی بپردازید.

مدیتیشن کنید: از فرصت خود استفاده کرده و به‌جای تلف کردن آن به ‌سلامت روح و جسم خود کمک کنید. می‌توانید پیاده وری کنید، مدیتیشن کنید و یا هرکاری که باعث آرامش و سلامتتان خواهد شد را انجام دهید.

به مغز خود استراحت بدهید: اگر در محل کار هستید و احساس می‌کنید مغزتان خسته شده و نمی‌توانید تمرکز کنید کمی دست از کار بکشید و به مغز خود استراحت بدهید. می‌توانید یک کلیپ خنده‌دار تماشا کنید و روحیه خود را عوض کنید.

بنابراین دفعه بعد که احساس کردید کاری برای انجام دادن ندارید و احساس بیچارگی کردید این موارد را رعایت کنید تا حالتان بهتر شود. بی‌حوصلگی و خستگی بخشی از زندگی است که می‌توانید با آن مبارزه کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم