معرفی 14 فیلم زیبا و دیدنی دهه 60 میلادی که باید تماشا کنید

سال های 1960 زمان تغییر رادیکال، آشوب، جنبش ها، تلاش ها و تغییرات فرهنگی بود. مهم ترین اتفاقاتی که می توانست جوامع را تغییر دهد در سال های 1960 رخ داد. جنبش حقوق مدنی به ایالات متحده رسید، جنگ ویتنام آغاز شد، انسان به فضا پرتاب شد و برای اولین بار بر سطح کره ماه قدم برداشت. این دوره آغازگر تغییرات فرهنگی نیز بود. باورهای و عقیده های قدیمی کنار رفته و جنبش های جدید آغاز شده بودند. در سال های 1960 نسل بیت شعرا و نویسندگان که در سال های 1950 آغاز شده بود، بیشتر و بیشتر با فرهنگ هیپی ادغام شد. پدیده راک اند رول در دو طرف اقیانوس اطلس در جریان بود که در نتیجه ورود بیتل ها برای اولین بار به ایالات متحده و تهاجم بریتانیایی آغاز شده بود و بعدها به شکل گیری گروه هایی مانند رولینگ استون، هو، پینک فلوید و دیگران در عرصه موسیقی آمریکا انجامید.

دهه 60 میلادی شاهد انقلاب مهمی در سینما بود. در این زمان زبان سینما مورد قضاوت قرار گرفت و رسمی بودن آن کنار رفت. فرانسوا تروفو و ژان-لوک گدار پس از موفقیت های اولیه با “چهارصد ضربه” (400 Blows – 1959) و “ازنفس‌ افتاده” (Breathless – 1960) به نماد فرهنگی تغییر رادیکال در سینما تبدیل شدند. در سال های 1960 ناقوس مرگ تسلط استودیوها بر ماشین فیلمسازی در هالیوود به صدا درآمد. اولین زنگ توسط آلفرد هیچکاک به صدا درآمد که قوانین پارامونت استودیو را کنار زد و تصمیم گرفت فیلم “روانی” (Psycho – 1960) را خودش بسازد.

پس از آفرد هیچکاک و نمادهای موج نوی فرانسه، آمریکا شاهد انقلاب فرهنگی در عرصه فیلمسازی خود بود که با نام “هالیوود جدید” شناخته می شود. در حقیقت این جنبش در سال های 1970 به اوج رسید اما در سال های 1960 ایده آن شکل گرفته بود. این تغییر توسط دو فیلم ایجاد شد: “بانی و کلاید” (Bonnie and Clyde) به کارگردانی آرتور پن و “ایزی رایدر” (Easy Rider) به کارگردانی و بازیگری دنیس هاپر، دیوانه فیلم ها. این دو فیلم توانستند قوانین سینما را کنار بزنند. موفقیت هردو فیلم در گیشه استودیوها را شوکه کرد و متوجه شدند باورها و سیستم شان دیگر قدیمی شده است.

با وجود تغییرات فرهنگی در فیلمسازی، گروهی از دانشجویان فیلمسازی که “خوره سینما” نام داشتند در دهه 60 به سینما وارد شده و در سال های آینده آن را تصاحب کردند. مارتین اسکورسیزی، برایان دی پالما، استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس، از جمله این افراد بودند. در این مقاله می خواهیم فیلم های برتر دهه 60 میلادی را به شما معرفی کنیم. از فیلم های درجه دو تا آثار کلاسیک در این لیست موجود هستند. با پروشات همراه باشید.


14. شاهزاده – Prince – 1969

یکی از معدود فیلم های بالیوودی سال های 1960 که هنوز در نتفلیکس موجود است و داستان هویت، طمع و حرص یک مرد برای یافتن معنای زندگی را نشان می دهد. شمی کاپور که به دلیل ظاهر و رقص خاص خود “الویس پریسلی هند” نام داشت در این فیلم نقش اصلی شمشر/ساجان سینگ را ایفا می کند. او شاهزاده ای است که آنقدر در زندگی ثروتمندانه خود غرق شده که همگان را از خود پایینتر می بیند.

او با وجود ثروت زیاد هرگز روی آرامش نمیبیند و به همین دلیل برای کمک به سوی کشیش محلی می رود. به نصیحت کشیش شمشر تظاهر به مرگ کرده و پس از رفتن به روستا مانند یک مرد عامی زندگی می کند. در اینجا یک بیوه او را به جای پسر کرده اش ساجان اشتباه گرفته و شمشر هم به جای گفتن حقیقت این هویت را می پذیرد. سپس مقامات او را دیده و با دیدن شباهت او با حاکم متوفی از او می خواهند به جای او نشسته و ثروتش را تصاحب کند. زمانی که این خواسته را می پذیرد اوضاع به هم میریزد. این فیلم هنوز در میان طرفداران بالیوود کلاسیک محبوب است و موسیقی متن شنیدنی دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر هندی در تاریخ سینمای بالیوود


13. گلوله آتشین – Thunderball – 1965

چهارمین فیلم از چندگانه جیمز باند که شان کانری این نقش را به برترین جاسوس تاریخ سینما یعنی جیمز باند تبدیل می کند. در اینجا باند در تلاش است تا دو بمب هسته ای سرقت شده توسط سازمان جرایم بین الملل یا همان SPECTRE را پیدا کند. این سازمان مخوف می خواهد سلاح ها را برای نابودی جهان استفاده کند، مگر اینکه 100 میلیون الماس به آنها داده شود. باند می خواهید با افسر دوم این سازمان، امیلیو لارگو دیدار کند اما سپس متوجه می شود این سازمان قصد انفجار ساحل میامی را دارد. باند باید با شکست نقشه لارگو جان هزاران نفر بیگناه را نجات دهد. این فیلم در گیشه موفق شد و واکنش های مختلف دریافت کرد. جان استیرز برای جلوه های ویژه این فیلم جایزه اسکار دریافت کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن که در سال 2018 اکران شدند


12. پروفسور – Professor – 1962

فیلم دیگری با حضور شمی کاپور در این لیست، به کارگردانی لک تاندون و نویسندگی ابرار الوی درباره یک مرد جوان و بیکار به نام پریتام کانا که برای درمان مادر بیمارش به کار نیاز دارد. تصادفا با زنی روبرو می شود که برای دو دخترش به یک معلم سرخانه نیاز دارد، اما شرط این کار این است که این معلم بیش از 50 سال داشته باشد. هنگامی که پیرزن عاشق او شده و او خود هم عاشق یکی از شاگردانش اوضاع پیچیده می شود.

همچنین بخوانید: 20 شاهکار سینما که به شما احساس سر زندگی میدهند


11. در خدمت سرویس مخفی ملکه – On Her Majesty’s Secret Service – 1969

اولین فیلم جیمز باند پس از جدایی شان کانری از این فیلم پس از ساخت پنج اثر که در آن زمان جرج لزنبی، یک بازیگر و مدل ناشناخته، به عنوان جایگزین او برای نقش جیمز باند انتخاب شد. در این فیلم باند در جستجوی ارنست استاورو بلوفلد، رئیس سازمان جنایی بین الملل SPECTRE است و برای یافتن او از یک مجرم پرتقالی به نام مارک-انگو دراکو کمک می گیرد که او خودش عضو سندیکای جنایی اروپا به نام Unione Corse است. زمانی که باند می خواهد بلوفد را بیابد متوجه می شود که او مشغول شستشوی مغزی زنان سوئیس است تا برای اشاعه بیوتروریسم از آنها استفاده کند. باند باید از این فاجعه جهانی پیشگیری کند. این دومین داستانی است که باند در آن ازدواج می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیسون استاتهام، ستاره بی چون و چرای سینمای اکشن


10. آمپرالی – Amrapali – 1966

یک درام تاریخی به کارگردانی لک تاندون و براساس داستان تسلط بر ایالت هندی وایشالی توسط پادشاهی ماگدها، آجاتشاترو. شاه پس از اینکه عاشق آمپرالی دربار می شود تصمیم می گیرد وایشالی را زیر سلطه خود دربیاورد. با این حال زمانی که شاه مشغول مبارزه و تسلط بر ایالت خود است، آمپرالی شغلش را در دربار رها کرده و گوتاما بودا جایگزین او می شود. سونیل دات نقش آجاتشاترو و ویجینتی مالا نقش آمپرالی را برعهده دارند. آمپرالی اولین فیلم هند بود که به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به اسکار وارد شد. این فیلم با وجود فروش کم یک اثر کلاسیک است که موردتوجه منتقدین قرار گرفت. بانو آتاییا، اولین زن هندی برنده جایزه اسکار، طراح لباس این فیلم بود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های مونیکا بلوچی، بازیگر شناخته شده سینمای هالیوود


9. داستان وست ساید – West Side Story – 1961

از جمله برترین فیلم های موزیکال تاریخ درباره دو عاشق که در میان دشمنی گروه های گانگستری نیویورک گیر می کنند. تونی و ماریا دو عاشق هستند که هرکدام به رهبر گروه های گانگستری دشمن، جت ها و کوسه ها، نزدیک هستند. درحالی که تونی یکی از موسس ها و عضو پیشین جت هاست، ماریا خواهر برناردو، رهبر کوسه هاست. این فیلم نامزد 11 جایزه اسکار شد و ده جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای رابرت وایس و جروم رابینز را دریافت کرد. منتقدین بسیاری این فیلم را یک شاهکار نامیده و جبه های فنی و اقتباس آن را ستایش کردند. فیلم بالیوودی “جاش” (Josh) محصول سال 2000 نسخه بازسازی شده غیررسمی آن است.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما که تا ابد در قلب و خاطرمان جاودانه شده اند


8. لوک خوش‌ دست – Cool Hand Luke – 1967

اگر بخواهیم به برترین آثار سال های 1960 نگاهی بیندازیم مطمئنا “لوک خوش دست” یکی از آنها خواهد بود. این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته دان پیرس از سال 1965 اقتباس شد. داستان درباره شخصیتی به نام لوکاس جانسون است که پس از خرابکاری به دو سال حبس محکوم شد. لوک یک فرد آزاد است که نمی تواند قوانین زندان را تحمل کند. حتی با دارودسته زندانیان به مشکل برمی خورد و سپس تصمیم می گیرد احترام آن ها را جلب کند. با این حال مقامات او را دوست ندارند و تصور می کنند روح آزادی خواه او برای سایر زندانیان خوب نیست. آنها او را تحت شکنجه فیزیکی و روانی قرار می دهند تا اینکه به فکر فرار می افتد.

در این فیلم نمادهای مسیحی بسیاری وجود دارد که شخصیت لوک را به عنوان یک مسیح مدرن نشان می دهد که در زندان گیر افتاده و باید روح زندانیان را آزاد کند. لوک خوش دست با نمایش جنبه های منفی موج ضدجنگ آمریکا در واکنش به جنگ ویتنام را نشان می دهد. بدون شک این فیلم یکی از مهم ترین فیلم های سال های 60 میلادی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


7. دکتر ژیواگو – Doctor Zhivago – 1965

یک درام رمانتیک به کارگردانی دیوید لین با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته بوریس پسترناک. شخصیت اصلی، یوری ژیواگو، یتیمی است که عمه و عمویش او را بزرگ کرده اند. هنگامی که بزرگ می شود با لارا گیشار رابطه دارد. از سوی دیگر لارا هم با تاجر شهر، ویکتور کوماروسکی رابطه دارد. کوماروسکی معشوقه مادرش بود و لارا به این شکل با او آشنا شد. یوری بعدها با دخترعمویش تونیا ازدواج می کند. سال ها بعد دو عاشق یکدیگر را دیده و متوجه می شوند احساس میان آن دو کاملا از بین نرفته است.

بسیاری “دکتر ژیواگو” را بهترین فیلم می دانند با این حال برخی از منتقدین فیلم را بلند و خسته کننده می دانند. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد: بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری و بهترین طراحی لباس. انستیتو فیلم آمریکا “دکتر ژیواگو” را در جایگاه 39 “100 فیلم برتر 100 سال” قرار داد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کلاسیک عاشقانه


6. فارغ التحصیل – The Graduate – 1967

یکی از برترین آثار سینما که در سال های 1960 در ایالات متحده تولید شد. فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته چارلز وب ساخته شد. داستان درباره مرد جوانی به نام بنجامین برادوک (داستین هافمن) است که پس از فارغ التحصیلی از مدرسه به خانه بازگشته است. درحالی که اغلب دوستان و خانواده به دلیل این موفقیت به او تبریک می گویند،  همسر شریک تجاری پدرش خانم رابینسون (آن بنکرافت) افکار دیگری در ذهن دارد. او در تلاش است تا بنجامین را اغوا کرده و با او رابطه برقرار کند. بنجامین در تلاش است تا در مقابل این وسوسه ها مقاومت کند اما سپس به طور مرتب آن زن را در هتل میبیند. در این بین با دختر رابینسون، الین (کاترین رز) بیرون رفته و با او بدرفتاری می کند تا امکان ایجاد رابطه میان آنها نباشد.

سپس به تدریج متوجه می شود در کنار الین احساس آرامش دارد، و اینکه رابطه با مادر او هیچ سرانجامی نداشته و تنها مشکلساز است. این فیلم با تحسین های بسیار مواجه شد و داستین هافمن را به یک ستاره تبدیل کرد. جالب اینجاست که داستین و رز انتخاب اول فیلمساز نبودند. بلکه وارن بیتی و فی داناوی را به عنوان بازیگر نقش بنجامین و الین درنظر داشتند. آنها به خاطر بازی در فیلم “بانی و کلاید” این فیلم را رد کردند. مایک نیکلاس جایزه اسکار بهترین کارگردان را برای این فیلم دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


5. دوازده مرد خبیث – The Dirty Dozen – 1967

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ای.ام.ناتانسون که یکی از برترین فیلم های جنگی تاریخ است. داستان درباره گروهی از مجرمین است که به دلیل جرایم سنگینی مانند تجاوز و قتل در زندان به سر می برند. در زمان جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا تصمیم  دارد این افراد را آموزش دهد تا به ارتش نازی های مستقر در فرانسه نفوذ کرده و یکی از مقامات مهم هیتلر را به قتل برساند. ما با این افراد همراه می شویم تا به نیروهای نازی در فرانسه نفوذ کرده و کارشان را انجام دهند. این افراد در عین مجرم بودن در حین مبارزه  قدرت و شهامت بسیاری را نشان می دهند. آنها در صورت انجام این ماموریت در مجازات خود با تخفیف مواجه می شوند.

این فیلم ستاره های بسیاری داشت، از جمله: چارلز برانسون، جان کاساوتس، تیم بازبی، جیم براون، دونالد ساترلند، کلینت واکر، کولین میتلند، آل مانچینی و تلی ساوالاس. این فیلم در زمان اکران موردتوجه تماشاگران قرار گرفت اما برخی از منتقدین، مانند راجر ابرت از سانتامیز شیکاگو، این فیلم را به خاطر خشونت مورد انتقاد قرار دادند. این فیلم طی سال ها به یکی از آثار کلاسیک سینمای آمریکا تبدیل شد و در لیست “100 فیلم برتر 100 سال” در جایگاه 65 قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


4. فقط دو بار زندگی می ‌کنید – You Only Live Twice – 1967

پنجمین فیلم از چندگانه جیمزباند به کارگردانی لوئیس گیلبرت که پس از فیلم “کازینو رویال” (Casino Royale – 1967) ساخته شد. داستان درباره این جاسوس بریتانیایی است که به ژاپن می رود تا درباره ناپدید شدن سفینه روسی و امریکایی اطلاعات کسب کند. باند متوجه می شود سازمان مخوف SPECTRE پشت این قضیه بوده و از یک دولت آسیایی دستور می گیرد. هدف این کار دشمنی بیشتر آمریکا و روسیه است. رولد دال، نویسنده معروف بریتانیایی فیلمنامه این فیلم را نوشت. لوئیس گیلبرت دو فیلم دیگر جیمز باند را نیز کارگردانی نمود: مون ریکر (Moonraker – 1977) و جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me – 1979). این فیلم در زمان اکران موفق نبود و منتقدین ایراد را در داستان می جستند. حتی برخی از تمرکز بر گجت های مورد استفاده شده توسط جیمز باند گله مند بودند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دانکرک (Dunkirk)


3. مغول اعظم – Mughal-E-Azam – 1960

یکی از برترین فیلم های بالیوودی ساخته شده که داستان حماسی عشق و شرافت است. فیلم داستان دو حاکم مغول هند را نشان می دهد، امپراتور اکبر (پریتویراج کاپور) و پسرش سلیم (دیلیپ کومار)، که بعدها با نام امپراتور جهانگیر شناخته شد. پدر سلیم به عشق پسرش به آنارکالی (مدهوبالا) پی برده و نمی تواند باور کند پسرش می خواهد با یک زن غیراشرافی ازدواج کند. هنگامی که اکبر از آنارکالی می خواهد مانع این ازدواج شود، سلیم لشکری آماده کرده و علیه پدر قیام می کند. با این حال در نبرد شکست خورده و به مرگ محکوم می شود. اکبر می گوید اگر آنارکالی این مجازات را قبول کند جان سلیم را نجات می دهد.

“مغول اعظم” موسیقی متن زیبایی دارد و بسیاری آن را جز بهترین فیلم های تاریخ بالیوود می دانند. این فیلم در زمان ساخت گرانقیمت ترین فیلم هند بود و در گیشه موفق شد. در سال 2004 نسخه رنگی آن نیز مجددا اکران شد و در گیشه موفق بود. پریتویراج کاپور و دیلیپ کومار برای اجرای خود تحسین شدند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر عاشقانه در قرن 21


2. این گروه خشن – The Wild Bunch – 1969

اگر عاشق فیلم های وسترن هستید و این فیلم از سام پکینپا را ندیده اید، پس ضرر کرده اید. این فیلم که در زمان اکران بحث برانگیز بود، بدون شک خشونت آمیز ترین و اکشن ترین فیلم وسترن تاریخ است. داستان درباره گروهی از مجرمین است که پیر شده و باید پیش از اینکه دیر شود دوباره اسلحه خود را بردارند. بنابراین تصمیم می گیرند پیش از بازنشستگی و برای آخرین بار به اداره راه آهن حمله کنند. با این حال محافظین اداره آنها را تعقیب می کنند. این فیلم یکی از حماسی ترین صحنه های تیراندازی تاریخ وسترن آمریکا را نشان می دهد. انستیتو فیلم آمریکا این اثر را ششمین فیلم برتر وسترن می داند. فهرست ملی ثبت فیلم ایالات متحده این فیلم را از لحاظ “فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناسی” بهترین می داند و آن را در کتابخانه کنگره نگه می دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


1. بانی و کلاید – Bonnie and Clyde – 1967

تاثیری که این فیلم در سال های 1960 بر سینمای آمریکا گذاشت با هیچ فیلمی قابل مقایسه نیست. موج نوی سینمای آمریکا در آن دهه از همین فیلم الهام گرفت و آغاز شد. آرتور پن کارگردانی این اثر را برعهده داشت و دیوید نیومن و رابرت بنتون فیلمنامه آن را نگارش کردند. وارن بتی که در نقش کلاید بارو نیز حضور داشت تهیه کنندگی اثر را بر عهده گرفت.

داستان درباره دو مجرم به نام های بانی و کلاید است که در سراسر کشور به قتل دست می زنند. آنها بی رحم بوده و در انجام خشونت های خود لحظه تردید نمی کنند. با این حال خوشی آنها طولانی نیست زیرا به زودی مقامات کشور در تعداد زیاد جستجو برای یافتن آنها را آغاز می کنند. این فیلم دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل (استل پارسونز) و بهترین فیلم برداری (برنت گافی) را دریافت کرد. بانی و کلاید همیشه یکی از برترین فیلم های جنایی آمریکا بوده است، با این حال در زمان اکران به دلیل خشونت زیاد مورد انتقاد قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. محمد موسوی

    فروردین 18, 1402

    با سلام دنبال یه فیلم هستم پیداش نمیکنم، اسمشو نمیدونم، ولی درمورد یک کیف الماسه که دونفر درگیرن، یکشون که مسن تره یک چاقوی اتوماتیک زیر آستینش داره طرفشو میکشه ولی چون الماس هارو پیدا نمیکنه برادر طرف مقابل رو میگیره و دندوناشو با دریل سوراخ میکنه که اعتراف بگیره، هر کس اسم این فیلم رو میدونه لطف کنه جواب بده، فیلم مال دهه ۶۰ یا ۷۰ میلادی، احتمالا امریکایی یا اروپایی، ممنون

    پاسخ

    • جواد در پاسخ به محمد موسوی

      خرداد 3, 1402

      فیلم های زیادی توی دهه شصت و هفتاد شبیه به چیزی که شما گفتیدساخته شده که خیلی هاش فیلم های درجه دو و سه بوده و تعدادشون هم خیلی زیاده اما اونایی که من یادمه مثل پلنگ صورتی ، جیمز باند ، کسب و کار ایتالیایی و … ولی هیچکدوم اونی که شما گفتید نیستند ، جزئیات بیشتری مثل بازیگرانش یا اینکه به چه زبانی بود یا داستان کل فیلم چی بود و… رو بگید تا بشه حدس زد.

      پاسخ

    • سعید در پاسخ به محمد موسوی

      تیر 7, 1402

      ماراتُن مَن (Marathon Man) یا دونده ماراتن

      پاسخ

  2. Nasrun

    اسفند 3, 1401

    سلام دوازهمین مرد وبازگشت هم خوب هستند امتحانش میارزند

    پاسخ