معرفی 10 فیلم برتر باستر کیتون (Buster Keaton) از بدترین تا بهترین

از ابتدای تاریخ سینما کمدین های موفقی ظاهر شدند. آنها با کمک فیلم های صامت توانستند در عرصه هنر بصری انقلاب ایجاد کنند. فیلم های آغازین از بازیگران نمایش ها و تئاتر استفاده کرده و طنز را به فیلم وارد نمودند. باستر کیتون یکی از چهره های شاخص این عرصه است که تاثیر او را می توان در آثار جکی چان، بیل مورای و وس اندرسون دید. راجر ابرت منتقد با یادآوری بزرگانی چون اورسون ولز درباره کیتون می گوید: “بزرگ ترین چهره عرصه کمدی باستر کیتون است که نه به دلیل آنچه که انجام داد، بلکه به دلیل چگونگی انجام آن، به شهرت رسید. هارولد لیولد ما را به خنده واداشت، چارلی چاپلین عمیقا ما را تحت تاثیر قرار داد اما شجاعت هیچکس از باستر بیشتر نبود.” در اینجا فهرستی از فیلم های برتر باستر کیتون را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. پلیس ها – Cops – 1922

“پلیس ها” نیز مانند سایر آثار باستر یک فیلم کوتاه است که باستر نقش مردی که را ایفا می کند که معشوقه اش از او خواسته پیش از ازدواج موفق شود. او برای رسیدن به این هدف کمی پول دزدیده، سپس توجه پلیس را به خود جلب کرده و پس از پاره ای از حوادث صدها پلیس به سمت او هجوم می آورند. این فیلم در موفقیت کیتون موثر بود و نمونه ای از تاثیر او در کمدی مدرن صحنه ای است که دستکش بوکس خود را درآورده و این صحنه در فیلم “تام و جری” (Tom & Jerry) و کمدی های دیگر دیده می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم برتر براساس زندگی تد باندی (Ted Bundy) مخوف ترین قاتل سریالی تاریخ


9. 13 مجرم – Convict 13 – 1920

در این فیلم هم مانند سایر فیلم های باستر او می خواهد توجه یک دختر را جلب کند و این بار مشغول بازی گلف است. در آخر لباس زندانی پوشیده و پس از پاره ای از حوادث می خواهد از چنگال پلیس فرار کند و نقشه های مختلف می کشد. عناصر موجود در این فیلم در فیلم ها و سریال های دیگر استفاده شد. او در زندان با راسکو فتی آرباکل آشنا شد که دوست صمیمی اش نقش او را ایفا کرد. آرباکل سعی دارد زمانی که نگهبانان متوجه او نیستند فرار کند. یکی دیگر از فیلم های کیتون که در آن او و آرباکل شخصیت های متضاد با اهداف مشابه را نشان می دهند. یک اثر کلاسیک صامت.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل چارلی چاپلین و معرفی 10 فیلم برتر او


8. خانه بازی – The Play House – 1921

باستر کیتون در جلوه های ویژه ای تبحر داشت که امروزه پیچیده است و او حدود یک قرن پیش از آنها استفاده می کرد. این فیلم نمونه ای از موفقیت او در جلوه های بصری است و کل فیلم به پیچیدگی ناشی از آن می پردازد. در یک چهارم ابتدایی فیلم چندین بازیگر در یک قاب قرار دارند که تمام آنها توسط کیتون اجرا شده اند. عجیب است که در روزهای اولیه سینما چنین موفقیتی به دست می آمد. باقی مانده فیلم درباره دوقلوی دیگر دختر موردعلاقه کیتون است. هر نمای این شاهکار خوش ساخت بوده و به زیبایی خلق شد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل آلفرد هیچکاک و معرفی 25 فیلم برتر او


7. فیلمبردار – The Cameraman – 1928

یک کمدی زیبا از استودیوی MGM که سال ها به عنوان یک کمدی کامل محسوب می شد. این استودیو تمام کارگردان ها و تهیه کنندگان را مجبور کرد آن را تماشا کرده و از آن یاد گرفت و فیلم های بهتر بسازند. باستر یک عکاس است که برای نزدیک شدن به دختر شاغل در این استودیو دوربین خود را با دوربین فیلمبرداری عوض می کند. سپس با وجود توهین از سمت مقامات و فیلمبردارهای رسمی به ساخت ویدیو ادامه می دهد. با این حال به دلیل ساخت فیلم های متفاوت مسخره می شود. با این حال در این فیلم او تکنیک ها مختلف سینمای مدرن مانند دیزالو، فیلم معکوس و نوردهی چندگانه دیده می شود. این فیلم نشان دهنده نوآوری باستر کیتون است.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


6. خانه الکتریکی – The Electric House – 1922

نمونه دیگری از آینده نگری باستر کیتون درباره گیاهشناسی که به عنوان مهندس پزشکی انتخاب شده و باید برای یک مرد ثروتند یک خانه اتوماتیک بسازد. لازم به ذکر است که در آن زمان الکتریسیته در مراحل ابتدایی خود بود و بنابراین وجود یک خانه اتوماتیک از زمان خود جلوتر بود. هنگامی که یک مهندس واقعی می خواهد خانه برقی را خراب کند متوجه می شود همه چیز بد ساخته شده است. کل خانه خنده دار است. آسانسور با سرعت زیاد حرکت می کند و مردم را مانند تیر از جا در رفته بالا و پایین می برد. جوک و طنز موجود در این فیلم در آثار دیگر تکرار شد.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


5. همسایه ها – Neighbors – 1920

تلاش دیگر باستر برای ترغیب یک دختر که اینبار دختر همسایه بوده و پدرش مخالف است. بنابراین باستر باید برای دیدن او تلاش زیادی به خرج دهد. او در عین فریب دادن پدر سعی می کند از روی حفاظ به دختر نزدیک شود. این فیلم پر از طنزهای فیزیکی است که از زمان خود جلوتر بود. درحالی که شخصیت کیتون یادآورد ترامپ چاپلین است، هنوز قلب مان را تسخیر می کند.

همچنین بخوانید: 20 مستند برتر سینما با موضوع جنایت های واقعی


4. بز – The Goat – 1921

در این داستان عکس باستر به جای یک مجرم استفاده می شود. درنتیجه تمام پلیس های شهر به دنبال او هستند. او رفته رفته بیشتر و بیشتر به مشکل برخورده و مجرم اصلی هم با سواستفاده از او به جرایم خود ادامه می دهد. این فیلم استفاده خاص باستر از فیلم ها را نشان می دهد. او نشان می دهد که تمام اتفاقات رخ داده در این فیلم می تواند حقیقت داشته باشد و تنها نگاه تماشاگر آن را محدود می کند. همه چیز آغازگر شوخی بصری است. نمونه ای از آن تکان دادن کف آسانسور توسط اوست که آسانسور را به حرکت می اندازد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جود لاو که ارزش دیدن دارند


3. مترسک – The Scarecrow – 1920

یک اثر کلاسیک دیگر با همبازی شدن باستر و آرباکل به عنوان همخانه در یک خانه عجیب با ویژگی های عجیب تر که حسادت تان را تحریک می کند: از یک میز نهارخوری عجیب با روشی جالب برای غذا خوردن تا تختی که به میز مطالعه تبدیل شده یا وانی که به نیمکت تبدیل می شود. گرچه ابتدا به عنوان طنز استفاده می شوند اما بعدا در داستان کارکرد خود را دارند. سپس به نقطه ای میرسیم که باستر و آرباکل برای ترغیب یک دختر مبارزه می کنند. در اینجا ابتدا یک سگ، سپس پدر دختر و آرباکل باستر را دنبال می کنند. طی این تعقیب ابتدا روی یک اسب و سپس موتور سوار می شود که نشان دهنده ورود به اوج و نزدیک شدن به نتیجه داستان است.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


2. ژنرال – The General – 1926

باستر با گذشت زمان از فیلم های کوتاه به فیلم های بلند تغییر روش داد و فیلم “ژنرال” نمونه کامل یک فیلم بلند از اوست که در آن قطار یک مهندس قطار با بازی کیتون، توسط جاسوسان اتحادیه در جنگ داخلی آمریکا سرقت می شود. بنابراین تلاش می کند لوکوموتیو را به دست آورد. ماهیت داستان نیازمند بدلکاری در صحنه های قطار بود. داستان این فیلم و صحنه ها نماد آثار کلی کیتون است. این فیلم شاهکاری از دوره سینمای صامت کمدی است که جز برترین فیلم های IMDB می باشد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های برتر کریستوفر نولان


1. یک هفته – One Week – 1920

یکی از اولین فیلم های باستر که بهترین آن است. این فیلم اولین هفته از زندگی متاهلی را نشان می دهد که زوج تازه عروس و داماد توسط یک کیت هدیه گرفته شده یک خانه می سازند. اما نمی دانند این کیت از طرف مردی است که می خواست با عروس کیتون ازدواج کند. بنابراین نهایتا طراحی خانه مشکل داشته و خنده دار می شود. این فیلم تقریبا تمام مضامین فیلم های او را یکجا نشان می دهد. هربار که به نظر می رسد شرایط بهتر شود، بدتر می شود. خانه ای که قرار بود در آن زندگی کند شاید خراب شود. بنابراین کیتون با حداقل دیالوگ و بدون نیاز به بیان موضوع همه چیز را نشان می دهد. جلوه های بصری نیز بسیار خاص هستند. این فیلم به بهترین اثر کیتون تبدیل شد و او را به یکی از بهترین فیلمسازان جهان تبدیل کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Pinkman

    آبان 21, 1400

    نویسنده عزیز شرلوک جونیورو خورد

    پاسخ

  2. erf

    مرداد 4, 1400

    خدایی چجور 7 شانس تو لیست نیست؟!
    WTF

    پاسخ

  3. محمد ایمانی

    دی 26, 1399

    7 شانس باستر کیتون فراوش شده است

    پاسخ