معرفی 7 فیلم برتر براساس زندگی تد باندی (Ted Bundy) مخوف ترین قاتل سریالی تاریخ

قتل سریالی از روزهای قتل جک قصاب در لندن تا به امروز ما را شوکه کرده است. هرگز کسی نفهمید جک قصاب که بود. از آن زمان تا به امروز درباره این قاتلین گمانه زنی بسیاری می شود زیرا اغلب آنها الگوی مشابهی را دنبال کرده و نه به دلیل سود مالی بلکه به دلیل ماهیت قتل به آن دست میزنند. آنچه که از این پرونده های قتل سریالی متوجه شده ایم این است که این قاتلین سریالی بسیار آرام و حسابگر بوده و پس از قتل حس پشیمانی و حسرت نداشتند، این مشخصه های روانی بودن آنهاست.

یکی از این قاتلین سریالی که در صدر لیست مخوف ترین قاتلین سریالی قرار می گیرد یک قاتل آمریکایی به نام تد باندی است. باندی نه تنها یک قاتل سریالی بلکه یک متجاوز  و نکروفیل بود. گفته می شود او تا آخرین لحظه و حتی تا زمان پوسیده شدن جسد با قربانی ها عشق بازی می کرد. باندی در عرض چهار سال، از سال های 1974 تا 1978 به حدود 30 قتل دست زد. مشخصه های بارز، کاریزما و هوش او باعث جلب توجه زنان شده و به زودی متوجه می شدند که فریب خورده اند.

این شخصیت جذاب علاوه بر موضوع مشترک مستندهای مختلف، موضوع فیلم های متفاوت هم بوده است. روان پزشک ها طی سالیان دراز درباره عملکرد مغز او مطالعه کرده اند. دلیلش این است که مردم همیشه دوست داشتند درباره باندی بیشتر بدانند. اگر می خواهید فیلم های مربوط به تد باندی را ببینید، با پروشات همراه باشید.


7. غریبه عمدی – The Deliberate Stranger – 1986

این فیلم محصول سال 1986 از کتاب “باندی: غریبه عمدی” به نویسندگی ریچارد دبلیو.لارسن اقتباس شد. لارسن خبرنگار سیاسی سیاتل تایمز بود که در زمان اتهام به باندی با او مصاحبه کرده بود. این فیلم به کارگردانی ماروین جی.چامسکی ساخته شد. مارک هارمون که بعدها در سریال NCIS به یک نام آشنا تبدیل شد نقش تد باندی را برعهده داشت. فردریک فارست هم نقش کارآگاه رابرت دی.کپل را بازی کرد که در پرونده باندی نقش مهمی داشت. فیلم به زندگی باندی پس از قتل اولیه می پردازد. داستان از زمانی آغاز می شود که مرگ جورگن هاوکینز، قربانی باندی، بسیار خبرساز شده و این اولین باری است که اعلام می شود قاتل یک بیتل فولکس واگن دارد. سپس به سایر قتل های باندی در واشنگتن، یوتا، کلرادو و فلوریدا پرداخته می شود. این فیلم موردتوجه منتقدین قرار گرفت و هارمون هم به خاطر اجرای خود نامزد گلدن گلوب شد. پولی نلسون، آخرین وکیل مدافع باندی درباره بیان و زبان بدن موکلش هارمون را راهنمایی کرد.

همچنین بخوانید: 20 مستند جنایی واقعی و بسیار ترسناک از نتفلیکس


6. ریورمن – The Riverman – 2004

یک فیلم تلویزیونی دیگر درباره این قاتل سریالی آمریکا به کارگردانی بیل ایگلز و پرداختن به شخصیت رابرت کپل. با این حال در اینجا کپل به عنوان یک جرم شناس درحال تدریس در دانشگاه واشنگتن معرفی می شود. کاراگاه دیو ریچرت از او می خواهد درباره قاتلی که به دنبالش هستند یک پروفایل تهیه کند. این قاتل سریالی معمولا فاحشه ها را کشته و اجساد را در رودخانه گرین می اندازد. کپل با استفاده از این پرونده به سراغ تد باندی رفته و از او می خواهد در حل این پرونده با او کمک کند، البته با امید به اینکه پیش از اعدام درباره قتل ها و جزئیات آن اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهد. این نقشه موفق است زیرا باندی بسیاری از قتل هایش را توصیف کرده و به قتل های حل نشده خود نیز اشاره می کند. او همچنین درباره نیازش به کنترل برروی قربانیان که ریشه در نکروفیلی دارد، صحبت می کند. سپس جانی قتل های رودخانه ریور، گری ریجوی نیز یافت می شود.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


5. کشتن آمریکا – The Killing Of America – 1982

محصول مشترک ژاپن و آمریکا درباره تاریخ خشونت در ایالات متحده با توجه به مشهورترین پرونده های این حوزه. این مستند نشان می دهد جامعه آمریکا پس از ترور کندی نزول یافته است. در این فیلم از فیلم مصاحبه با مجرمین استفاده شده و نشان می دهد که در سال های 1960 تعداد این قاتلین بسیار زیاد بود، مانند چارلز ویتمن که به قصاب شهر تگزاس معروف شد. گرچه این مستند منحصرا به باندی نمی پردازد اما او و قتل هایش را به عنوان بخشی از “قتل های جنسی” سال های 1970 نشان داده و آن را در کنار جان وین گیسی قرار می دهد. آخرین بخش به قتل جان لنون می پردازد که در بیرون خانه اش در نیویورک در سال 1980 تیر خورد. واکنش به این فیلم متفاوت بوده و در تفاوت ایدئولوژیک ریشه داشت، زیرا بسیاری کارگردان را همسو با این جریان می دانستند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم الهام بخش درباره زنان قدرتمند


4. غریبه ای در کنار من – The Stranger Beside Me – 2003

اگر تصور کنید فردی که کنارتان نشسته، با شما کار می کند و درباره شما چیزهای زیادی می داند، یکی از خطرناک ترین قاتل های سریالی باشد؟ این دقیقا چیزی است که برای آن رول اتفاق افتاد، کسی که در یک مرکز تلفن ماه ها با تد باندی همکار بود. کتاب او به نام “غریبه ای در کنار من” که درباره باندی نوشته شده بود، الهام بخش این فیلم تلویزیونی محصول سال 2003 بود که بیلی کمپل نقش باندی را ایفا کرد. در آغاز فیلم با جنبه های کاریزماتیک باندی آشنا می شویم که زنان را به خود جلب می کرد. سپس به رابطه باندی و رول پرداخته می شود. آن دو آنقدر دوستان خوبی بودند که رول هرگز تصور نمی کرد باندی به چنین اعمالی دست بزند. با این حال فیلم کمی تغییر داشته و رول را به عنوان چهره ای نشان می دهد که جز اولین نفرات مشکوک با باندی بود. منتقدین اجرای کمپل در نقش اصلی را تحسین کردند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم و سریال برتر تاریخ درباره وایکینگ ها


3. باندی: آیکون آمریکایی باندی: میراث شیطان – Bundy: An American Icon a.k.a Bundy: A Legacy Of Evil – 2008

یک فیلم محصول سال 2008 به کارگردانی میشل فایفر درباره زندگی جنایی باندی با بازی کورین نمک در نقش اصلی. باوجود اجرای زیبای نمک این فیلم با تحسین اندک منتقدین مواجه شد و برخی آن را یک اپیزود ملودرام تلویزیونی می دانستند نه یک فیلم کامل. فایفر هم به عدم آماده کردن زمینه برای صحنه ها متهم شد. برخی هم معتقد بودند این فیلم باندی را قربانی شرایط می داند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


2. تد باندی – Ted Bundy – 2002

مایکل ریلی برک در این فیلم به کارگردانی متیو برایت نقش باندی را ایفا می کند. با آغاز فیلم باندی دانشجوی حقوق است و مشکلی وجود ندارد. زمانی که پشت پنجره می نشیند، جاسوسی زنان را کرده و خودارضایی می کند. به تدریج تاریک ترین زوایای روان او نشان داده شده و متوجه می شویم با تظاهر به جراحت زنان را به خودروی خود کشانده، به طرز دیوانه وار به آنها تجاوز کرده و سپس آنها را به قتل می رساند. فیلم حتی بر تینا گبلر هم تمرکز می کند، دختری که از خودروی باندی بیرون پریده، فرار کرده و بعدها او را برای پلیس شناسایی می کند. جستجوی خودروی او ماسک ها، چاقوها، طناب و دستبند را نشان می دهد که شواهدی بر قتل های اوست. در این داستان میبینیم که باندی دوبار فرار می کند، یک بار از دادگاه و یک بار از زندان و سرانجام با صندلی الکتریکی اعدام می شود.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


1. فوق‌العاده شرور، به طرز وحشتناکی شیطانی و پست – Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile – 2019

در آخر از جدیدترین فیلم مربوط به زندگی این قاتل سریالی شرور نام می بریم. این فیلم در 26 ژانویه 2019 در فستیوال ساندنس اکران شد و در 3 که 2019 از نتفلیکس پخش شد. جو برلینگر کارگردانی این فیلم را برعهده داشت و فیلمنامه اقتباسی از کتاب “شاهزاده دروغین: زندگی من با تد باندی” به قلم مایکل وروی خلق شد. جالب ترین جنبه فیلم اجرای زک افران در نقش تد باندی است. معمولا او را در موزیکال یا کمدی رمانتیک میبینیم اما اینبار با یک چرخش 180 درجه در نقش یک قاتل سریالی درخشید. علاوه بر این ظاهر افران، مخصوصا چشم هایش به باندی شباهت دارد. لیلی کولینز نقش الیزابت کلوپفر، دوست دختر پیشین باندی و کایا اسکودلاریو نقش همسر او کارول آن بون را ایفا می کند. افران به خاطر این نقش با تحسین مواجه شد اما فیلم به دلیل نداشتن دید مشخص نقد شد. Vulture در مرور خود می نویسد: “روایت از زبان جو برلینگر مستندساز گفته شده و به نظر می رسد فضای آن توسط دوست دختر تد باندی توصیف می شود…اما این فیلم برلینگر بیشتر به وقایع کلیشه می پردازد که مردم به اندازه کافی از آن خبر دارند و به همین دلیل در روایت های مختلف گم می شود.”

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم