26 فعالیت مثبت که باید برای سلامت بدن خود انجام دهید

برای داشتن زندگی بهر تنها به یک عامل نیاز دارید و این عامل سلامت فیزیکی است. وقتی صحبت از سلامت فیزیکی به میان می‌آید همه می‌دانند که با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می‌توان به سلامت فیزیکی دسست یافت. اما سلامت فیزیکی چیزی بیشتر از رفتن به باشگاه و استفاده از برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید است. برای سلامت بیشتر باید به فعالیت‌های بیشتری مانند مدیتیشن، استفاده از نخ دندان و فعالیت‌های بدنی روی آورید. در این مقاله 26 فعالیت مثبت برای سلامت بدن را مرور می کنیم.

1. مدیتیشین

شاید تصور می‌کردید مدیتیشن تنها به آرامش ذهنی کمک می‌کند اما تحقیقات جددی نشان داده که مدیتیشن به سلامت فیزیکی بدن کمک می‌کند. روزانه 10 تا 20 دقیقه مدیتیشن طول عمر را افزایش می‌دهد. کری باجاج که در نیویورک مربی است می‌گوید، “مدیتیشن استرس را کاهش می‌دهد، خواب را راحت‌تر می‌کند، فشارخون را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. به طورکلی مدیتیشن حالتان را بهتر می‌کند زیرا برای چند دقیقه از استرس‌های زندگی روزانه به دور هستید.”

2. خواب

امروزه به دلیل کار و فعالیت زیاد بسیاری از افراد با کمبود خواب مواجه هستند اما این دلیل بر خوب بودن این کار نیست. خواب می‌تواند باعث ایجاد سبک زندگی سالم شود و یا آن را با مشکل مواجه کند. اگر خواب شبانه‌تان از 7 تا 8 ساعت کمتر باشد در آن صورت تمام تلاش و انرژی‌تان در زمینه سلامت فیزیکی بدون فایده خواهد بود. حتی جبران کمبود خواب در روزهای تعطیل هم دردی را دوا نمی‌کند. محققان دانشگاه Rochester معتقدند که مشکلات بی خوابی مانع از ترشح توکسین از مغز شده و در فعالیت مغز تداخل ایجاد می‌کند. بنابراین اگر درحالی که خواب کافی نداشته‌اید روز کاری خود را آغاز کرده و عملکرد خوبی ندارید چندان تعجب نکنید.

3. نوشیدن آب گرم به همراه لیمو

نوشیدن یک لیوان بزرگ آب در آغاز صبح باعث می‌شود روز بهتری داشته باشید، می‌توانید به این لیوان آب یک لیمو هم اضافه کنید.

4. نوشیدن چای

چای بیشتری بنوشید. پس از آب، چای بهترین نوشیدنی موردنیاز بدن است. تحقیقات چاپ شده در مجله تغذیه نشان می‌دهد که مصرف منظم چای سبز حافظه و قوه ادراک مردان را تقویت می‌کند. از جمله خواص دیگر چای سبز عبارت‌اند از: کمک به متابولیسم، کاهش فشار خون، جلوگیری از بوی بد دهان، افزایش قدرت سیستم ایمنی و ضد التهاب بودن آن.

5. نخ دندان

نخ دندان نه تنها دندان‌ها را سفیدتر می‌کند بلکه به گفته باجاج: “اگر لثه‌تان ملتهب شود باکتری‌های موجود در دهان وارد جریان خون شده و تمام بدن را ملتهب می‌کنند.”

6. استفاده از پروبیوتیک ها

عملکرد درست دل و روده نشان دهنده عملکرد درست بدن است. یکی از راه‌های افزایش عملکرد معده و روده و حفظ باکتری‌های مفید آن این است که از پروبیوتیک های مکمل استفاده کنید. باجاج می‌گوید: “پروبیوتیک ها به هضم غذا کمک کرده و برای ایمنی بدن مفید هستند. حفظ تعادل باکتری‌های مفید بدن به سلامت کلی بدن کمک بیشتری می‌کنند. مقدار زیادی از سروتونین بدن در روده و معده تئلید می‌شود بنابراین میان عملکرد دل و روده و احساس ما رابطه مستقیم وجود دارد.”

7. گرم کردن بدن پیش از فعالیت

حرکات کششی پیش از ورزش چندان مؤثر نیست. تحقیقات انجام شده در دانشگاه Stephen F. Austin نشان داد که ورزشکارانی که پیش از فعالیت حرکات کششی انجام می‌دادند، انرژی‌شان افت پیدا می‌کرد، اما افرادی که با انجام پیاده روی درجا و یا پرش ماهیچه‌هایشان را گرم می‌کردند چنین مشکلی نداشتند. بنابراین بدن خود را طوری عادت دهید که پیش از ورزش بدنتان را خوب گرم کنید تا نه تنها عملکردتان بهتر شود بلکه از آسیب دیدن جلوگیری کنید.

8. انجام تمریتان اینتروال با شدت بالا

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه Birmingham و Liverpool John Moores، انجام تمرینات اینتروال با شدت بالا به اندازه تمرینات استقامتی مؤثر بوده و به زمان بسیار کمتری نیاز دارد. با انجام این تمرین نه تنها خوب عرق می‌کنید بلکه میزان بیماری‌های قلبی، فشارخون و دیابت نیز کاهش می‌یابد.

9. خوداری از مصرف بیسفنول ای

بیسفنول ای یک ماده شیمیایی است که در بطری‌های آب و غذاهای کنسری وجود دارد. در سال‌های گذشته اثرات مخرب این ماده بر سلامت بدن بسیار بحث برانگیز بوده است. محققان میان در معرض قرارگرفتن بیسفنول ای و بیماری‌هایی نظیر دیابت و مشکلات قبلی ارتباط مستقیمی یافتند. البته اگرچه هنوز هم درباره فواید مثبت این ماده بحث‌هایی وجود دارد اما بهتر است از آن خودداری نمود. سعی کنید موادغذایی خریداری کنید که در شیشه نگه داری شده‌اند و چنانچه موادی خریداری می‌کنید که در بطری‌های پلاستیکی قرار دارند، کف بطری را نگاه کنید زیرا اگر کد 3 یا 7 را دیدید نشان دهنده این است که از بیسفنول ای ساخته شدن‌اند.

10. مراقبت از پوست و مو

پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن است که باید به خوبی محافظت شود. این مراقبت به این معناست که روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده نمود و هنگام استفاده از موادآرایشی بسیار مراقب بود. باجاج می‌گوید: “به محصولات مراقبت از پوست و موی خویش نگاه کرده و محصولاتی که چندان طبیعی نیستند را دور بیندازید.” اگر در ترکیبات به سدیم لوریل سولفات (Sodium Lauryl Sulfate) و یا سدیم لورث سولفات (Sodium Laureth Sulfate) برخوردید آن مواد را دور بیندازید. سولفات نه تنها چربی پوشت را جذب می‌کند بلکه در ترکیب با مواد آرایشی و بهداشتی دیگر یه یک ماده سمی تبدیل می‌شود.

11. استفاده از عینک آفتابی

استفاده از عینک آفتابی از پوست شما در برابر امواج مضر خورشیدی محافظت می‌کند. و در حقیقت تنها راه محافظت از پوست دور چشم استفاده از عینک آفتابی است. استفاده روزانه از آن احتمال آفتاب سوختگی، آب مروارید و سرطان پوست را کاهش می‌دهد. عینک آفتابی‌هایی انتخاب کنید که UV آن‌ها 99-100% و یا 400 است. هرچقدر اندازه عینک آفتابی بزرگ‌تر باشد محافظت بیشتری می‌کند.

12. مصرف بیشتر فیبر

امروزه همه ما می دانیم که فیبر برای سامت بدن ضروری بوده و از یک کاسه گندمک صبحانه تأمین نمی‌شود. در واقع کاری نیست که فیبر از پس آن برنیاید. مصرف مقادیر بالای فیبر عملکرد بدن را افزایش داده و درحقیقت افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند طول عمر بیشتری دارند. یکی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که فیبر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. همچنین فیبر به هضم غذا هم کمک می‌کند، التهاب را تسکین می‌دهد، فشار خون را کاهش می‌دهد، و احتمال ابتلا به دیابت و کلسترول مضر را از بین می‌برد.

13. مصرف روزانه سبزیجات

اگر در هر وعده غذایی سبزیجات مصرف نمی‌کنید به سلامت بدن خود خیانت می‌کنید. براساس یافته‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات تیره بهترین ماده ضدسرطانی هستند. آن‌ها همچنین به سیستم هضم و کاهش وزن کمک می‌کنند. اگر در مصرف سبزیجات تنبلی می‌کنید و یا وقت کافی ندارید می‌توانید از پودر سبز اسپیرولینا استفاده کنید. این پودر از نوعی جلبک سبز-آبی به دست می‌آید که سرشار از پرونئین، اسیدچرب مگا 3، ویتامین‌های ب، روی، آهن و بتاکاروتن است.

14. رابطه جنسی بیشتر

یافته‌ها نشان می‌دهد که داشتن رابطه جنسی و زناشویی بیشتر فرد را جوان‌تر نموده، استرس او را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدنش را تقویت می‌کند، خواب شبانه را افزایش می‌دهد، از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و مشکلات قلبی را رفع می‌کند. همچنین یک تحقیق 25 ساله در دانشگاه دوک نشان می‌دهد که داشتن رابطه جنسی بیشتر باعث افزایش طول عمر خواهد شد.

15. وزن گیری روزانه

براساس یافته‌های داشنگاه منچستر بهترین راه برای تعادل و کاهش وزن این است که هرروز وزن گیری کنید. در این تحقیق 975 شرکت کننده مرد و زن حضور داشتند. افرادی که روزانه وزن خود را کنترل و اندازه گیری می‌کردند بیشتر از باقی افراد کاهش وزن داشتند. در طول یک سال مردان 2.5 پوند و زنان 2 پوند وزن از دست دادند.

16. تقویت عضلات کمر

براساس گزارشات پزشکی حدود 80 درصد بزرگ سالان با مشکل کمردرد دست و پنجه نرم می‌کنند. از جمله دلایل کمردرد عدم تحرک و بلند کردن اجسام سنگین است. اما ورزش کردن این دردها را کاهش داده و عضلات کمر را قوی‌تر می‌کند.

17. استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی بوده که خواص بسیاری دارد. یکی از بهترین راه‌های استفاده از موادمغذی آن این است که سبزیجات را در روغن زیتون سرخ کنید. مواد مغذی این ترکیب سرطان را ازبین می‌برد، با پیری مبارزه می‌کند، و آنتی اکسیدان های موثری دارد که رادیکال‌های آزاد را پیش از دفع جذب می‌کنند و از بیماری‌هایی نظیر دیابت و ضعف عضلات پیشگیری می‌کند. پختن سبزیجات باعث دغع موادمغذی در آب می‌شود.

18. بدن سازی

امروزه افراد بیشتری به سلامت فیزیکی خود توجه می‌کنند و باشگاه‌ها پر از افرادی است که برای داشتن هیکل زیباتر و متناسب‌تر ساعتی از روز را به ورزش اختصاص می‌دهند. اما این ورزش باعث می‌شود که سلامت فیزیکی بدنتان بهبود یابد. بنابراین بهتر است روزانه ساعتی را به این کار اختصاص دهید.

19. توقف رژیم‌های غذایی نامتعادل

اکثر افراد از رژیم غذایی استفاده می‌کنند اما در روزهای تعطیل رژیم غذایی خود را متوقف نموده و غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بگوییم که این روش بیش از 100 تریلیون سلول میکروبی را وارد دل‌وروده کرده و بر متابولیسم، سیستم ایمنی و تغذیه تأثیر می‌گذارند. این عدم تعادل برای دستگاه گوارش مشکلاتی از قبیل التهاب معده و چاقی ایجاد کند.

20. خودداری از استعمال سیگار و قلیان

استعمال سیگار امکان ابتلا به بیماری قلبی (دلیل 35 تا 40% از مرگ افراد سیگاری مشکلات قلبی است)، نفخ، سرطان، سکته، عفونت ریه و جنون را افزایش می‌دهد، قلیان هم همین مشکلات را ایجاد می‌کند. حدود 540 مقاله‌ای که درنتیجه بیش از 17 تحقیق نوشته شده‌اند نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان قلیان مواد سمی استنشاق می‌کنند. در حقیقت مضرات مصرف قلیان 125 برابر سیگار، 25 برابر تریاک، 2.5 برابر نیکوتین و 10 برابر کربن مونواکسید است.

21. خواب در روزهای تعطیل

شاید به ما گفته‌اند که فقط افراد تنبل در روزهای تعطیل می‌خوابند اما محققان دانشگاه شیکاگو به این نتیجه رسیده‌اند که این کار برای سلامتی مفید است. در این تحقیق شرکت‌کنندگانی که پس از 4 روز خواب اندک (خواب شبانه 4.5 ساعتی) 2 روز متوالی خواب کافی داشتند (خواب شبانه 9.7 ساعتی)، خطر ابتلا به دیابت در آن‌ها کاهش یافته بود. پس از 4 روزی که خواب کافی نداشتند میزان انسولین آن‌ها حدود 23 درصد کاهش یافت و میزان ابتلا به دیابت در آن‌ها 16 درصد افزایش یافت. اما پس از دو روز خواب کافی انسولینشان جبران شد و ریسک ابتلا به دیابت در آن‌ها به میزان تعادل رسید.

22. مصرف 7 نوع سبزی

هرچقدر می‌توانید میوه و سبزی بخورید. یک تحقیق 12 ساله در دانشگاه لندن نشان داد که مصرف حدود 7 نوع میوه و سبزی در روز میزان مرگ‌ومیر را تا 42 درصد کاهش می‌دهد (در مقایسه با افرادی که سبزیجات مصرف نمی‌کنند). مصرف روزانه 7 نوع میوه و سبزی امکان ابتلا به سرطان را تا 25 درصد و امکان ابتلا به بیماری‌های قبلی را تا 31 درصدد، کاهش می‌دهد. هر نوع سبزی به‌تنهایی میزان مرگ‌ومیر را تا 16 درصد کاهش می‌دهد.

23. برنامه‌ریزی در مصرف غذاهای فست فود

بااینکه عدم تعادل در رژیم غذایی درست نیست اما اگر از غذاهای فست فودی به‌طور منظم استفاده کرد اشکالی ندارد. زیرا این نوع غذاها با داشتن کربوهیدرات و چربی، میزان لپتین و گرلین را افزایش می‌دهند. زیرا با متعادل شدن هورمون‌ها، متابولیسم بدن افزایش یافته و مشکلات فیزیکی کاهش می‌یابد. همچنین کالری‌های موجود در این غذاها عملکرد تیروئید را افزایش می‌دهند، و متابولیسم را سریع‌تر می‌کنند. بنابراین مصرف این نوع غذاها را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا هورمون‌هایتان متعادل شده و متابولیسم بدنتان افزایش یابد.

24. چرت زدن

اگر از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنید، می‌توانید در هنگام رفت‌وآمد از فرصت استفاده کرده و کمی چرت بزنید. چرت زدن فواید زیادی دارد مخصوصاً اگر خواب شبانه‌تان کم باشد. چرت روزانه 20 الی 30 دقیقه‌ای هوشیاری را افزایش داده و بر خواب شبانه تأثیر نخواهد گذاشت. بر اساس یافته‌های مراکز درمانی و تحقیقاتی، چرت روزانه افکار مغز را منظم می‌کند و از فرسودگی ذهنی جلوگیری به عمل می‌آورد. چرت روزانه فشارخون را کاهش داده و مشکات ناشی از آن را رفع می‌کند.

25. خوردن صبحانه سرشار از پروتئین

بر اساس یافته‌های مرکز درمانی تحقیقاتی میسوری، یک صبحانه حاوی 35 گرم پروتئین، مانع افزایش وزن شده، مصرف روزانه غذا را کاهش داده، مانع گرسنگی شده و میزان گلوکز را متعادل می‌کند. افرادی که صبحانه‌های سرشار از پروتئین مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد دیگر، در طول روز 400 کالری کمتر جذب نموده و چربی بیشتری از دست می‌دهند. اما افرادی که از پروتئین کمتری استفاده می‌کنند افزایش وزن بیشتری به دست می‌آورند. بنابراین از این به بعد در صبحانه خود از شیر، تخم‌مرغ، گوشت کم‌چرب و ماست یونانی استفاده کنید.

26. کاهش فعالیت کاری

همه کارمندان ترجیح می‌دهند با افزایش عملکرد کاری رئیس خود را تحت تأثیر قرار دهند اما اگر ساعت کاری خود را از 35-40 ساعت متوسط به 41-48 ساعت تغییر دهید، میزان سکته تا 10 درصد افزایش می‌یابد. اگر ساعت کار خود را به 49-54 ساعت در هفته افزایش داده‌اید میزان سکته تا 27 درصد افزایش می‌یابد. همچنین 55 ساعت کار در هفته میزان سکته را به میزان 33 درصد افزایش می‌دهد. این نتایج از تحقیقات دانشگاه لندن به‌دست‌آمده‌اند. بنابراین وقت آن رسیده که کامپیوتر خود را خاموش کرده و کمی استراحت کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم